تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803285213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسترش دامنه بحران فساد مالي در تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: گسترش دامنه بحران فساد مالي در تركيه
به دنبال گسترش دامنه بحران سياسي ناشي از اتهامات فساد مالي به مقام‌هاي ارشد دولت اردوغان، وزيران كشور و اقتصاد تركيه در اعتراض به تحقيقات دولت درخصوص رسوايي فساد مالي و بازداشت پسرانشان، استعفاي خود را اعلام كردند.
به گزارش "ايسنا"، به نوشته روزنامه حريت، ظفر چاغلايان، وزير اقتصاد و معمر گولر، وزير كشور تركيه كه پسرانشان به اتهام دست داشتن در فساد مالي و رشوه‌گيري هفته گذشته بازداشت شده‌اند، صبح ديروز استعفاي خود را اعلام كردند.
اعلام استعفاي چاغلايان چند ساعت پس از بازگشت وي از پاكستان در همراهي با رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه صورت گرفت. چاغلايان در بيانيه‌اي كه با متن استعفايش منتشر كرد، اظهار داشته است: كاملا مشخص است عملياتي كه از 27 آذر آغاز شد يك بازي كثيف عليه دولت ما حزب ما و كشور ما است. من از پست خود به عنوان وزير اقتصاد استعفا مي‌دهم تا اين بازي زشت را كه در آن پسرم و دستياران نزديكم متهم شده‌اند ناكام بگذارم و اجازه دهم تا حقيقت روشن شود.
رو شدن پرونده‌هاي فساد در تركيه كه باعث زمين لرزه سياسي در اين كشور شده است نشان دهنده اختلاف عميق حزب حاكم عدالت و توسعه و شخص فتح‌الله گولن، رهبر جنبش خدمت و اسلام‌گراي سكولار تركيه است كه طرفدارانش داراي پست‌هاي كليدي در پليس، قوه قضاييه و سرويس‌هاي مخفي هستند.
براساس تحقيقات فساد كه هفته گذشته جامعه تركيه را تحت تاثير خود قرار داد 24 نفر از جمله پسران وزيران كشور، اقتصاد و محيط زيست بازداشت شدند. همچنين 70 افسر پليس از جمله رئيس پر قدرت پليس اسلامبول از كار بركنار شده يا به مكاني ديگر منتقل شده‌اند.
در همين حال وزير كشور تركيه پيش از استعفا در مراسمي در دفتر رياست جمهوري گفته بود، تحقيقات درباره پرونده فساد مالي، سياسي است و نه قضايي. به نوشته روزنامه حريت، معمر گولر گفته بود، آن‌هايي كه اين تحقيقات را به راه انداخته‌اند به عمد اين كار را كرده و در حال حاضر متهمان را محكوم نيز كرده‌اند.
گولر افزود: خلاصه روند دادرسي چهار وزير تركيه پيش از جمع‌آوري اسناد و مدارك به پليس ارائه شد. ما هيچ كار غير قانوني انجام نداديم. قانون در اين خصوص رعايت نشده است. وي ادامه داد: ادعاهايي كه عليه پسرم مطرح شده بي‌پايه و اساس بوده و معادل حق‌السكوت و اخاذي است.
وزير كشور مستعفي تركيه همچنين مدعي است مبلغ بسيار زياد پيدا شده در خانه پسرش از فروش خانه وي بوده و ارتباطي به اين مساله ندارند.
در پي انجام تحقيقات فساد در تركيه تاكنون 24 نفر به طور رسمي دستگير شده‌اند اما در واكنش به آن نيز حدود 70 افسر پليس يا بركنار شده و يا به سمت‌هاي ديگر منتقل شده‌اند، در ميان افراد بازداشت شده نام چهره‌هاي مطرحي از جمله نام دو تن از وزراي كابينه اردوغان و نيز نام سياستمداران و تاجران به چشم مي‌خورد.
عبدالله گل: احتمال تغيير در كابينه تركيه وجود دارد
رئيس جمهوري تركيه در اولين واكنش خود به پرونده فساد مالي كه ازهفته گذشته در اين كشور جنجال به پا كرده گفت: در خصوص هيچ گونه فساد يا اشتباهي در دولت پنهان كاري نشده و اين مساله در دادگاه‌هاي مستقل مفصلا بررسي خواهد شد.
به گزارش الجزيره،‌ عبدالله گل، رئيس جمهوري تركيه در واكنش به مساله پرونده فساد مالي كه از هفته گذشته در تركيه مطرح شده تاكيد كرد: شهروندان تركيه‌اي بدانند كه هرگز در خصوص اين پرونده هيچ گونه پنهان كاري صورت نخواهد گرفت و اين مساله در دادگاه‌هاي مستقل به طور مفصل بررسي و توضيح داده خواهد شد و دستگاه قضايي در انجام تحقيقات مستقل هستند.
وي افزود: اصلاحات زيادي در تركيه انجام شده و هرگز هيچ گونه فساد يا اشتباهي در دولتي كه اصلاحات در آن صورت گرفته پنهان نخواهد ماند. گل در ادامه خاطرنشان كرد: تمامي پرونده‌هاي مربوط به فساد به دادگاه ارجاع داده شده و دادگاه‌هاي مستقل اين مساله را مورد بررسي قرار خواهند داد.
رئيس جمهوري تركيه خاطرنشان كرد: تركيه مانند 10 يا 15 سال قبل نيست و شاهد اصلاحات سياسي و قضايي بي‌شماري بوده است و نمي‌توان تصور كرد در چنين دولتي فساد يا اشتباهي وجود داشته باشد كه بر آن سرپوش گذاشته شود. وي گفت: نظام قضايي تركيه نظامي "دموكراتيك و روشمند و مستقل" است و تمامي ادعاهاي موجود در خصوص فساد را به شيوه‌اي شفاف مورد بررسي قرار خواهد داد.
رئيس جمهوري تركيه همچنين تاكيد كرد كه رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير اين كشور آماده انجام اصلاحاتي در كابينه است.
رسانه‌هاي تركيه‌اي به نقل از گل تاكيد كردند كه اين تغييرات پس از بازگشت اردوغان به تركيه از سفردو روزه‌اش به پاكستان انجام خواهد شد.
گل با بيان اينكه با اردوغان درباره تغيير كابينه بحث طولاني داشته خاطرنشان كرد: اردوغان براي انجام اصلاحات و تغييراتي جهت ارزيابي اوضاع آماده است.
روزنامه "حريت" نيز به نقل از منابع نزديك به اردوغان اعلام كرد كه اصلاحات كابينه ظرف هفته جاري انجام خواهد شد و شامل 10 وزير است.
منبع مذكور اعلام كرد كه تصميم اصلاح كابينه پيش از بحران كنوني مربوط به پرونده‌هاي فساد مالي اتخاذ شده بود.
بروز تنش ميان آنكارا و غرب
سفير آمريكا در تركيه با انتشار بيانيه‌اي ادعاي رسانه‌ها مبني بر دست داشتن وي در تحقيقات اختلاس تركيه را رد كرد. به نوشته روزنامه حريت، آمريكا با توجه به اظهارات اخير رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه مبني بر اينكه ممكن است سفير آمريكا از كشورش اخراج شود، نمي‌خواهد تنش‌ها در اين خصوص بالا بگيرد.
در همين راستا، يك مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريكا كه خواست نامش فاش نشود، گفت: ما نمي‌خواهيم تنش‌ها را بالا ببريم زيرا پيامدهايي به دنبال خواهد داشت. پس از آغاز عمليات ضد فساد پليس تركيه، رسانه‌هاي حامي دولت همگي "فرانسيس ريكياردئونه"، سفير آمريكا در تركيه را در آن دخيل دانستند.
اين در حالي است كه اردوغان در يك سخنراني گفت: ما مجبور نيستيم سفرايي را كه در اقدامات تحريك‌آميز دست دارند، در كشورمان نگه داريم. اتحاديه اروپا نيز به اردوغان هشدار داده تا دست از دخالت در تحقيقات ضد فساد پليس از مقامات ارشد تركيه بردارد.
به گزارش روزنامه ديلي تلگراف، سخنگوي استفان فوله، كميسر گسترش اروپا در اين رابطه گفت كه اردوغان به روشني قوانين اتحاديه اروپا در حراست از استقلال قوه قضاييه را نقض كرده است و حفظ اين استقلال يكي از شرايط كليدي عضويت تركيه در اتحاديه اروپاست.
وي همچنين گفت: اخراج روساي پليس تركيه و دستور به آنها براي مطلع كردن مقامات از روند تحقيقات، نگراني‌هاي جدي‌اي را در خصوص استقلال، كارآمدي و بي‌طرفي تحقيقات به وجود مي‌آورد.
اردوغان: مسئولان فاسد را مجازات مي‌كنيم
نخست‌وزير تركيه در جريان سخنراني خود در جمع حاميانش متعهد شد تا كساني را كه فساد مالي دارند، مجازات كند.
به نوشته روزنامه حريت، صدها نفر از حاميان رجب طيب اردغان، نخست‌وزير تركيه در فرودگاه اسن بوغا شهر ‌آنكارا تجمع كردند تا از وي كه از پاكستان به كشورش بازگشته استقبال كنند.
اين در حالي است كه دولت تركيه در پي تحقيقات بي‌سابقه اخير درباره فساد مالي برخي مقامات و دستگير شدن پسران چند تن از وزراي دولت و مدير يك بانك دولتي با دردسر روبرو شده است و هواداران اردوغان به دنبال نشان دادن حمايت از وي هستند.
نخست‌وزير تركيه در حالي در اين تجمع سخنراني كرد كه يادآور سخنراني وي در فرودگاه اسلامبول در اوج اعتراضات مربوط به پارك گزي بود. اردوغان در اين سخنراني وعده داد كساني را كه در فساد دست داشته‌اند مجازات كند اما مجددا بر موضع خود مبني بر اينكه تحقيقات مربوط به اين فساد مالي حمله به دولت وي بوده، تاكيد كرد.
اردوغان با تاكيد بر اينكه اين تحقيقات "عزم ملي" را هدف قرار داده، گفت: هر كسي كه حق مردم و فقرا و ايتام را دزديده توسط دولت و نظام قضايي مجازات خواهد شد. افراد پشت صحنه عمليات‌هاي انجام شده عليه دولت در تاريخ 27 آذر هدفشان عزم ملي و مردم بوده است. اينجا بايد انتخاب كنيم: يا مردم و يا تحقير. من معتقدم كساني كه مردم را انتخاب مي‌كنند پيروز خواهند شد و آنهايي كه به دنبال تحقير هستند، بار ديگر بازنده خواهند بود.
وزير محيط زيست هم استعفا داد
وزير محيط زيست تركيه ضمن استعفا از سمت خود از نخست‌وزير اين كشور هم خواست از قدرت كناره‌گيري كند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از حريت، در پي استعفاي وزراي كشور و اقتصاد تركيه امروز اردوغان بايراكدار وزير محيط زيست تركيه نيز از سمت خود استعفا كرد.
وي بعد از استعفا همچنين خواستار استعفاي رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه شد. وزير محيط زيست تركيه گفت: اكثر موارد ذكر شده در خصوص اصلاح طرح‌هاي عمراني با اطلاع نخست‌وزير بوده است.
وي در ادامه گفت براي استعفا تحت فشار بوده است.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن