تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818896746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وال استريت ژورنال: عربستان سعودي تلاش دارد مبارزه با بيكاري را در اولويت قرار دهد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: وال استريت ژورنال: عربستان سعودي تلاش دارد مبارزه با بيكاري را در اولويت قرار دهد
تهران / واحد مركزي خبر / 1392/10/04
در حاليكه حقوق و دستمزد هزاران نفر از شاهزادگان سعودي هنوز براي مردم عادي عربستان به صورت يك راز سربسته باقي مانده است ؛ مقامات سعودي قصد دارند در سال جديد با تزريق چندين ميليارد بودجه به بخش خصوصي وضع اشتغال ، آموزش ، بهداشت و درمان و ساخت و ساز را بهبود بخشند.
روزنامه وال استريت ژورنال در مقاله اي بقلم الن نيكمير نوشت ، درپي اعلام بودجه نجومي سال آينده عربستان كه حدود دويست و سي ميليارد دلار برآورد شده است ، شماري از تحليلگران برنامه مقامات عربستان در سال آينده را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
فهد التركي ، مدير تحقيقات موسسه سرمايه گذاري جدوا گفت: بودجه سال آينده نشان مي دهد دولت عربستان قصد دارد همچنان چرخ اقتصاد كشور را با بسته هاي كمك مالي به تحرك وادارد. وي افزود « با وجود بي ثباتي اوضاع اقتصاد منطقه اي و بين المللي ، اختصاص بيش از شصت و شش ميليارد دلار بودجه به طرح هاي سرمايه اي در سال دوهزارو چهارده براي به حركت در آوردن چرخه اقتصادي و تشويق سرمايه گذاري در بخش خصوصي كافي است.»
تحليلگران بانك تجارت ملي عربستان معتقدند هزينه هاي به اصطلاح جاري كشور كه بيشتر آنها به حقوق كارمندان دولت اختصاص يافته است ، هفتادو يك درصد بودجه سال دوهزارو چهارده را در بر مي گيرد.
ميزان پرداخت حقوق كاركنان دولت و استخدام در بخش دولتي كه پس از بهار عربي سال دوهزارو يازده به سرعت افزايش يافت بسيار بالاتر از ميانگين پرداخت حقوق كارمندي در سطح جهاني است و كارشناسان اقتصادي هشدار دادند اين بودجه تا سالها همچنان بر دولت تحميل خواهد شد.
به گفته مدير تحقيقات موسسه سرمايه گذاري جدوا ، بيش از بيست و پنج درصد بودجه دولت به آموزش نيروي كار اختصاص يافته است.
دولت عربستان همچنين شش ميليارد دلار براي اعزام صدو هشتادو پنج هزار دانشجو به خارج از كشور در سال دوهزارو چهارده اختصاص داد. پرداخت بورسيه براي تحصيل جوانان در خارج ازكشور و آشنايي جوانان عربستان با شرايط تحصيلي و آموزشي غرب از اولويت هاي ملك عبدالله ، پادشاه عربستان به شمار مي آيد.
به احتمال زياد ، بخش قابل توجهي از اين بودجه مربوط به بخش دفاعي و امنيتي است اما برآورد دقيق آن اعلام نشده است. گرچه در بودجه سال آتي عربستان به ميزان بودجه بخش امنيتي اشاره اي نشده است اما سازمان برنامه و بودجه عربستان اعلام كرد سال دوهزارو سيزده ، بيش از سي و يك درصد بودجه كشور به اين بخش اختصاص يافته بود.
از جمله موارد ديگري كه در بودجه بدان اشاره نشده ، مواجب و دستمزدي است كه براي هزاران نفر از شاهزادگان سعودي در نظر گرفته شده است كه براي مردم عادي عربستان بصورت يك راز سربسته باقي است.
تحليلگران معتقدند مقامات عربستان حداقل در كوتاه مدت مي توانند هزينه هاي ياد شده را تامين كنند.
عربستان با فروش نه ميليون و چهارصد هزار بشكه نفت در روز به قيمت هشتاد و يك دلار در هر بشكه مي تواند اين هزينه را تامين كند.
در حال حاضر ميزان توليد روزانه نفت در عربستان و قيمت آن بالاتر از ارقامي است كه در بودجه در نظر گرفته شده است.
بانك تجارت ملي عربستان رشد توليد ناخالص داخلي اين كشور را در سال دوهزارو چهارده ، چهار و يك درصد پيش بيني كرد. بعلاوه ، رشد توليدات غير نفتي ، بخش ساخت و ساز ، تجارت و توليد نيز به پنج و چهار درصد برآورد شده است.
درحال حاضر بيش از نود درصد بودجه دولت عربستان از طريق فروش نفت تامين مي شود. طي سالهاي اخير ، عربستان بخش عمده اي از بودجه خود را به بخش خصوصي اختصاص داد به طوري كه تقريبا بيش از هفتاد درصد جوانان كمتر از سي و پنج سال در عربستان به كار مشغول شدند.
خديجه حق ، رئيس بخش تحقيقات بانك ان بي دي امارات گفت « با توجه به افزايش هزينه ها و كاهش در آمد ، انتظار مي رود سال دوهزارو چهارده، توليد ناخالص داخلي عربستان به چهار و دو درصد كاهش يابد در صورتيكه اين ميزان در سال دوهزارو سيزده ، هفت و چهار درصد برآورد شده بود.»

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن