تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804071607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلودگي هوا با روح و جسم ما چه مي‎‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: آلودگي هوا با روح و جسم ما چه مي‎‌كند؟
متخصصان علوم مختلف پزشكي مي گويند: آلاينده هاي موجود در هوا آثار زيانبار متعددي بر جسم و روح افراد به جاي مي گذارد، به گونه اي كه اين عوارض حتي سالها افراد را درگير خود مي كند.

به گفته پزشكان، متخصصان و دست اندركاران بهداشت و سلامت جامعه، پديده آلودگي هوا بر دستگاه هاي داخلي بدن همچون دستگاه قلبي و عروقي و تنفسي و همچنين اندام هاي خارجي مانند چشم و پوست كه به طور مستقيم در معرض آلودگي هوا قرار مي گيرند، اثرات مخربي دارد.

براساس اظهار نظر برخي از متخصصان علوم مختلف پزشكي بروز بيماري هاي مزمني همچون آسم و آلرژي هاي پوستي و بعضا بيماري هاي صعب العلاج و لاعلاجي مانند سرطان از جمله تاثيرهاي مخرب و غيرقابل جبران آلودگي هوا بر سلامت افراد جامعه است.

** دستگاه قلبي عروقي

آلودگي هوا بر دستگاه قلبي عروقي همچون ساير دستگاه هاي داخلي بدن اثرات مخرب كوتاه و دراز مدتي دارد به گونه اي كه به گفته پزشكان و محققان گاهي احتمال بروز بيماري هاي قلبي را تا چند برابر افزايش مي دهد.

دكتر مسعود قاسمي رييس انجمن آتروسكلروز (تصلب شرايين) به ايرنا گفت كه آلودگي هوا سبب افزايش احتمال بروز سكته هاي قلبي تا چهار برابر در افراد مي شود و اين احتمال دستكم تا دو هفته پس از پايان آلودگي هوا به قوت خود باقي خواهد ماند.

وي دراين مورد به خبرنگار علمي ايرنا توضيح داد: آلودگي هوا و ذرات ريز كمتر از 5/2 ميكرون قادرند با برهم زدن نظم عملكرد قلب، موجب بروز ضربان هاي نابجا و ايجاد اختلال در ضربان قلب شوند.

به گفته قاسمي، ساير دستگاه هاي بدن انسان نيز از طريق سيستم تنفسي آلودگي ها را وارد ريه مي كنند و به طور مستقيم عامل انتقال اين ذرات و آلودگي به جريان خون مي شوند كه براي سلامتي بسيار مضر است.

** دستگاه تنفسي

دستگاه تنفسي ازجمله ارگان هاي مختلف بدن است كه با ذرات معلق در هوا ارتباط مستقيم دارد و اين عضو از بدن نخستين مركز تماس با آلودگي هاي مرتبط با هواست.

آلودگي هوا مي تواند سبب تشديد بيماري هاي تنفسي در افراد مبتلا و يا ايجاد برخي بيماري هاي تنفسي در افراد سالم جامعه شود.

در زمان آلودگي هوا ساختار گرده گياهان معلق در هوا كه در شرايط عادي آلرژي زا نيستند، ممكن است، تغيير يابد و آلرژي زا شود؛ در اين شرايط افرادي كه آلرژي نداشته اند نيز ممكن است به دليل تغيير ساختار گرده ها نسبت به آنها آلرژي پيدا كنند.

دكتر دل آرا بابايي فوق تخصص آلرژي و ايمونولوژي باليني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي دراين زمينه به ايرنا گفت: بر اساس نتايج تحقيق انجمن آسم و آلرژي ايران، 35 درصد كودكان در كلان شهر تهران داراي علايم بيماري آسم هستند.

وي افزود: به دليل اينكه ساكنان شهر بيشترين عمر روزانه خود (23 از 24ساعت 23 ساعت) را در محيط هاي سرپوشيده مي گذرانند و ازسوي ديگر غلظت آلودگي هوا در محيط هاي سرپوشيده در شرايط آلودگي هوا نسبت به محيط هاي باز به دليل عدم جريان هوا و تهويه مناسب، بيشتر است، علايم مشكلات تنفسي اين افراد دائم درحال افزايش است.

وي در توضيح بيشتر اين مطلب گفت: براساس آخرين مطالعات در مورد وضعيت ابتلا به بيماري آسم در جهان كه در سال 2008 ميلادي انجام شد، حدود 10 تا 15 درصد كودكان 10 تا 15 ساله ايراني دچار علايم شروع آسم هستند و در سنين پايين تر حدود 13 درصد اين علايم را دارند.

به گفته وي آمار جهاني نشان مي دهد كه آسم هاي آلرژيك روز به روز در سراسر دنيا به ويژه در كشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه، روبه افزايش است؛ بر اساس اين آمار تعداد مبتلايان به آلرژي در ايران در مقايسه با ساير كشورها، درحد متوسط است.

** چشم ها

چشم ها ازجمله اندام هاي خارجي بدن هستند كه در زمان آلودگي هوا در معرض مستقيم با ذرات آلاينده قرار مي گيرند و دچار مشكلات زيادي همچون سوزش و آبريزش مي شوند.

دكتر احمد سلامت راد جراح و فوق تخصص قرنيه در اين مورد به خبرنگار علمي ايرنا گفت: آلودگي هوا عارضه خطرناكي براي اجزاي داخلي چشم ها ندارد ولي سطح چشم در ناحيه قرنيه و پلك ها را ملتهب مي كند و سبب سوزش، آبريزش و قرمزي چشم ها مي شود.

به گفته وي، همچنين آلودگي هوا به ويژه ذرات معلق منجر به توليد ماده اي مي شود كه براي چشم افراد به ويژه افراد ميانسال و كهنسال خطرناك است.

آلودگي هوا در افزايش سندرم خشكي چشم نيز موثر است؛ به گفته محققان آمريكايي خطر ابتلا به سندرم خشكي چشم (به دليل كاهش توليد اشك به وجود مي آيد) براي ساكنان شهرهاي بزرگ با سطوح بالاي آلودگي هوا بيشتر از ديگران است.

سندرم خشكي چشم مي تواند براي بيماران بسيار مضر باشد و به شدت بر كيفيت زندگي و ميزان فعاليت روزانه آنها تاثير بگذارد.

** پوست و مو

پوست پوشش و درواقع لباس تن است و بدن را در برابر ورود ميكروب ها و مواد مضر محافظت مي كند.

محققان و متخصصان پوست و مو دريافته اند كه رابطه مستقيمي ميان شيوع بيماري ها و به ويژه حساسيت (اگزما) هاي پوستي با ميزان سرب و آلاينده هاي موجود در هوا وجود دارد.

به گفته دكتر اميرهوشنگ احساني متخصص بيماري هاي پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، هواي آلوده داراي ذرات هيدروكربن، گوگرد و ذرات معلق است كه پوست به ويژه پوست كودكان و افراد مسن را تحريك مي كند و در اين ميان قسمت هايي مانند پوست سر، دست ها و صورت به ويژه دور چشم ها بيشتر از ساير نقاط بدن آسيب مي بيند.

به گفته متخصصان پوست، تيرگي و بسته شدن روزنه هاي سطح پوست، خشكي پوست، خارش، اگزماي دست و صورت، اگزماي پلك، كهير،تشديد جوش هاي آكنه اي صورت، خشكي حاشيه لب ها و بيني و نمايان شدن لكه هاي تيره در سطح پوست ازجمله مشكلاتي است كه در شرايط آلودگي هوا بروز بيشتري پيدا مي كند.

حتي برخي از اين حساسيت هاي پوستي كه بر اثر ارتباط با آلاينده هايي همچون آرسنيك، گوگرد، سرب و ريزگردهاي معلق در هوا بروز مي كند، ممكن است مقاوم به درمان باشند و حتي پس از يك يا دو هفته درمان نيز بهبود پيدا نكنند.

بروز چين و چروك و پيري زودرس پوست به دليل توليد راديكال هاي آزاد در هواي آلوده و ريزش مو از ديگر عوارض ناشي از آلودگي هوا به شمار مي رود.

** سرطان

سرطان بيماري و مشكل ديگري است كه محققان براين باورند كه يكي از عوامل اصلي ايجاد كننده آن زندگي در شهرهاي بزرگ و مناطق داراي آلودگي هوا است.

محققان معتقدند افرادي كه در مناطق داراي آلودگي هوا زندگي مي كنند، حدود 20 درصد بيشتر از افرادي كه در هواي پاك زندگي مي كنند با احتمال ابتلا به سرطان ريه مواجه هستند.

ذرات ريز ناشي از آلودگي هوا كه باعث تحريك ريه‎ها و التهاب آن‎ها مي شود، يك عامل خطر ساز براي بروز سرطان ريه است.

شواهد بسياري وجود دارد كه قرار گرفتن در معرض ذرات ريز هوا مي تواند سبب التهاب ريه ها و آسيب زدن به DNA افراد شود و در نهايت بروز انواع سرطان ها به ويژه سرطان ريه شود.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن