تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819175790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقف، مهم‌ترين راه ماندگاري مواريث است/ توجه به تحول اقتصادي در اوقاف در سال آينده


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: وقف، مهم‌ترين راه ماندگاري مواريث است/ توجه به تحول اقتصادي در اوقاف در سال آينده
گروه اجتماعي: نادر رياحي با بيان اينكه با بررسي آثار گذشته مي‌توان دريافت كه وقف مهم‌ترين راه‌ماندگاري و حفظ مواريث از گذشته تاكنون بوده است، گفت: در سال آينده توجه به تحول اقتصادي در اوقاف مدنظر قرار مي‌گيرد.


به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از فارس، نادر رياحي، مشاور نماينده ولي فقيه و رياست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور امروز، 4 دي‌ در سومين همايش وقف و رسانه استان فارس كه در محل موقوفه نمازي شيراز برگزار شده بود، با تصريح اينكه بحث جديد اقتصادي در اوقاف مطرح است، گفت: فارس نماد كشور است يعني علاوه بر اينكه به‌لحاظ اقليمي 4 فصل است به‌لحاظ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نيز نماد كشور ايران محسوب مي‌شود و از هر محوري كه بحث مي‌كنيم در اين استان نمونه‌هايي وجود دارد.

وي با طرح اين سؤال كه هنر وقف كردن داريم يا وقف هنر و كدام مقدم است يا هر دو همديگر را مي‌پوشانند؟ گفت: وقتي تاريخ موقوفات را از گذشته بررسي مي‌كنيم، برخي كتب آستان قدس 900 سال سابقه قدمت دارند و اين نشان مي‌دهد وقتي انسان‌ها بهترين شيئي را دوست داشته و نگه‌داري مي‌كردند در نهايت براي اينكه بعد از خود حفظ كنند، تنها راه حفظ آن را در وقف مي‌دانستند.

گزارش عملكرد موقوفات از گذشته وجود داشته است

رياحي خاطرنشان كرد: آثار فراواني در لابه‌لاي وقفنامه‌ها وجود دارد كه به مصداق همان زمان‌ها مشاهد مي‌شود كه مردم يكي از بهترين راه‌هاي ماندگاري و حفظ بزرگ‌ترين اثري كه دوست داشتند و براي آن‌ها قابل احترام بوده، آن را وقف كرده‌اند و نمونه‌هاي مختلفي داريم تا همين آثار و خيرات براي اينكه از دسترس مصون بماند نكاتي را قيد كردند كه متوليان امر در مناسبت‌هاي مختلف به مردم گزارش ارائه دهند.

مشاور نماينده ولي فقيه و رياست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور اظهار كرد: پس اگر روزگاري با ساز و كار رسانه آن روز مردم براي حفظ آثار خودشان احتياج به اصحاب قلم داشتند كه به شكلي آن‌ها را حفظ كنند امروز همه مسائل كشور به‌ويژه حوزه وقف و خير نياز به همكاري و همفكري اصحاب رسانه هم در وصول حقوق موقوفات و هم در حفظ موقوفات دارد.

وي با بيان اينكه در دنيا بخش سوم اقتصاد كشورها راه‌اندازي شده است، گفت: تا دو دهه قبل چنين نبود اقتصاد يا دولتي و يا خصوصي بود و از دو دهه قبل، اقتصادي تحت عنوان اقتصاد سوم راه‌اندازي شده است و در 7 كشور توسعه يافته متوسط 5 درصد توليد ناخالص اين كشورها از قبل موقوفات، سازمان‌هاي غيردولتي و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه و از حوزه كارهاي خيريه است.

لزوم آمارگيري ميزان امور خيريه در كشور

رياحي تصريح كرد: با توجه به اينكه در مفاهيم وقف، صدقه، انفاق، خمس و زكات مؤلفه‌هاي ديگر اقتصادي كه داريم، متعدد است متأسفانه نتوانستيم يك امر دقيقي داشته باشيم كه اين بخش از كارهاي خير كه مردم نه براي كسب منافع بلكه براي ارائه خدمت انجام مي‌دهند چه نقشي مي‌تواند داشته باشد و چند درصد سهم به خود اختصاص داده است و به مسئولان امر پيشنهاد شده است كه اين آمارگيري را شروع كنند.

مشاور نماينده ولي فقيه و رياست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در ادامه سخنان خود با اشاره به سياست‌هاي آينده اين سازمان اظهار كرد: سال آينده تأكيد بر تحول اقتصادي در اوقاف پرداخته مي‌شود و مكان‌هايي كه مي‌توان انطباق ابزارها با مباني فقهي و حقوقي صورت گيرد، شناسايي مي‌شود كه در اين ميان اصحاب رسانه نقش بسيار اثرگذاري دارند.

وي ادامه داد: اين ارتباط ميان متوليان كارهاي خير با صاحبان قلم در همه اعصار براي اينكه موقوفات حفظ شده و از تعرض مصون بمانند، وجود داشته است.

رياحي با تأكيد بر اينكه اصحاب رسانه با قلم خود بسيار خوب مي‌توانند در اين راه سازمان اوقاف را ياري رسانند، گفت: فارس از جمله استان‌هايي است كه در موقوفات تراز اول است و موقوفات اين استان در نوع خود متنوع‌ترين و زيباترين مصارف را دارند.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن