تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804281473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران تامين كننده مطمئن انرژي پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ايران تامين كننده مطمئن انرژي پاكستان


موضوع صادرات گاز ايران به پاكستان و هند از زمان طرح پيشنهاد و شروع مذاكرات تا نهايي شدن قرارداد بدون حضور هند بيش از 15 سال به طول انجاميده است.

خط لوله آي پي تا نزديكي مرز ايرانشهر ساخته شده است؛ آن هم در حالي كه ايران در اجراي بسياري از پروژه هاي نفتي خود با مشكلات بسياري ناشي از تحريم هاي يك جانبه دست و پنجه نرم مي كرد.

با اين وجود وزارت نفت ايران بر اساس مفاد قراردادي كه سرانجام اسفند 91 بين روساي جمهوري دو كشور امضا شد، 907 كيلومتر از اين خط لوله را از عسلويه تا ايرانشهر احداث كرده و 32 درصد 320كيلومتر باقي مانده آن تا مرز پاكستان هم تكميل شده است. اين در حالي است كه كمتر از يكسال ديگر به اول دسامبر 2014 كه زمان تزريق گاز به خط لوله آي پي است، باقي مانده و اسلام آباد هنوز در خم كوچه اول باقي مانده و هيچ اقدامي براي ساخت خط لوله در خاك خود نكرده است.

بر اساس پيش بيني ها، ساخت خط لوله و تاسيسات تقويت فشار آن در پاكستان حدود چهار سال به طول مي انجامد؛ هرچند شاهد خاقان عباسي وزير نفت و منابع طبيعي پاكستان چندي پيش اعلام كرده بود كشورش پروژه واردات گاز از ايران را ظرف مدت يك سال تكميل خواهد كرد. اين اظهار نظر در حالي مطرح شده كه دولت پاكستان هنوز مناقصات انتخاب پيمانكار اجراي اين پروژه را آغاز نكرده است و مبناي محاسبه اين زمان هم مشخص نيست.

مقامات پاكستاني كه چندي است تاخيرهاي خود را در ساخت خط لوله ايران-پاكستان به گردن تحريم‌ها مي اندازند،از طرف ايراني انتظار دارند علاوه بر كمك مالي، زمان برداشت گاز را هم از تاريخ مشخص شده در قرارداد به تعويق بيندازند. حال آنكه علي ماجدي معاون امور بين الملل و بازرگاني وزارت نفت اين هفته اعلام كرد: ايران به دليل شرايط تحريم نمي تواند از نظر مالي كمكي به پاكستان كند و از تاخيرهاي اين كشور در اجرايي كردن پروژه آي پي هم گلايه دارد.

ماجدي اما تاكيد كرد ايران با توجه به روابط گسترده خود با شركت هاي بين المللي نفتي مي تواند در جلب مشاركت آنها با طرف پاكستاني براي ساخت خط لوله در خاك خود به اين كشور كمك كند و به همين منظور وزير نفت ايران به تازگي در حاشيه اجلاس 164 اوپك با چند كشور گفتگو كرده و آنها هم راه هاي مختلفي را براي مشاركت در اين طرح پيشنهاد كرده اند.

ايران تاكنون بيش از 2ميليارد دلار صرف ساخت خط لوله صادراتي به پاكستان كرده و ادامه آن هم همچنان به حدود يك ميليارد دلار سرمايه نياز دارد. از اين رو با توجه به وفاداري خود به قراردادي كه با طرف پاكستاني امضا كرده و سرمايه گذاري كلان در اين طرح، از طرف مقابل انتظار دارد تا در زمان مقرر نسبت به تعهدات خود عمل كند.

همچنين تهران حق خود را براي دريافت جريمه از اسلام آباد در صورت تاخير در اجراي قرارداد محفوظ مي داند و درصورت بهانه تراشي طرف مقابل، طرح هاي جايگزيني براي خط لوله احداث شده برنامه ريزي مي كند.

مقامات پاكستان هنگام امضاي قرارداد خريد گاز از ايران در پاسخ به اظهارنظرهاي كشورهاي غربي مبني بر تحريم ايران، بارها براين نكته تاكيد كردند كه اين اقدام بر اساس نيازهاي ملي پاكستان است و اين كشور به شدت محتاج انرژي است؛ چنانچه در ماه هاي مختلف سال مي‌توان صف خودروها را در مقابل جايگاه‌هاي عرضه سوخت ديد. همچنين در بسياري از نقاط اين كشور به ويژه در تابستان برق تا حدود ?? ساعت در روز قطع مي‌شود. از اين رو واردات گاز از ايران مي تواند مشكلات فزاينده اين كشور در تامين انرژي را كه مي رود به بحراني براي دولت اسلام آباد تبديل شود، پايان دهد.

آغاز فصل سرما براي صنايع پاكستان به معناي كمبود انرژي و ركود است و اين معضل، اقتصاد رو به رشد اين كشور را با تهديد روبه رو كرده است. چنانچه پاكستان براي تامين نياز روزانه خود به 8‌ميليارد فوت مكعب گاز به هر دري مي زند تا راه‌هاي مطمئني پيدا كند. از جمله اينكه خاقان عباسي هفته گذشته پيش از سفر به ايران براي ديدار با وزير نفت كشورمان، مهمان قطري ها بود تا موافقت آنها را براي خريد روزانه 400 ميليون فوت مكعب ال ان جي به اسلام آباد تا نوامبر 2014 جلب كند.

خريد ال ان جي اگرچه يكي از گزينه هاي مختلف تامين انرژي پاكستان است اما هنوز ساخت سه پايانه ال ان جي كه دولت پاكستان دو سال پيش مجوزهاي ساخت آنها را واگذار كرده و قرار بود تا سه ماه سوم سال 2012 به بهره‌برداري برسند، تمام نشده است.

از سوي ديگر اميد پاكستان براي ساخت خط لوله تاپي (تركمنستان، افغانستان، پاكستان) هم هنوز در مرحله گمانه زني است و از اين رو يكي از دست به نقدترين پروژه‌هاي تامين گاز اين كشور همچنان ايران است كه اين رويا را تا حدود 300 كيلومتري مرز پاكستان كشيده و پيش‌بيني مي‌شود‌با‌تمركز‌اسلام‌آباد بر اجرايي شدن اين طرح بتواند آبي بر عطش روزافزون بخش هاي مختلف صنعتي و خانگي پاكستان به انرژي بريزد.حال كه ايران عزم خود را براي صادرات گاز به پاكستان به صورت عملي با ساخت خط لوله نشان داده است ،بايد ديد پاكستان كه براي گذر از دروازه توسعه و رسيدن به رشد و امنيت بيشتر هر روز نياز بيشتري به انرژي پيدا مي كند، براي پاسخ به اين واقعيت به شيوه اي واقع گرايانه هم عمل خواهد كرد يا با اين دست و آن دست كردن بهترين فرصت خود را به تهديد تبديل مي كند؟

فهيمه مزيناني

شانا



چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن