تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801558224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پس از حذف تحريم هسته اي تحريم حقوق بشري آغاز مي شود/ انتقاد از توافقنامه ژنو


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پس از حذف تحريم هسته اي تحريم حقوق بشري آغاز مي شود/ انتقاد از توافقنامه ژنو
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در توافقنامه ژنو چيز جديدي به دست نياورده ايم، گفت: تا 10 سال آينده فعاليت فناوري هسته اي كشور در مرحله تحقيقاتي باقي خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار پارلماني مهر، در جلسه روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي زهره طبيب زاده نماينده مردم تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات در نطق ميان دستور گفت: هر چند نزديك بودن به ايام 9 دي ضرورت پرداختن به اين حادثه مهم تاريخي را بيشتر مي كند اما به دليل اهميت توافقنامه ژنو، شفاف سازي آن را وظيفه شرعي و قانوني خود مي دانم.

وي افزود: در اين توافقنامه چه داديم و چه گرفتيم، اما در اختيار گذاشتن كامل كليه اطلاعات پايه در مرحله نخست مذاكرات در اختيار آمريكا و طبعا رژيم صهيونيستي چنانچه به هر دليلي مذاكرات در مرحله بعد تداوم نيابد در ازاي تقريبا هيچ، همه اطلاعات پايه كشور را تحويل داده ايم.

طبيب زاده با اشاره به محدودسازي سطح غني سازي به زير 5 درصد و حجم آن بر اساس نياز داخلي ادامه داد: توافق طرفين خلاف حاكميت ملي و معاهده ان پي تي است؛ با قطع كامل غني سازي 20 درصد و اختصاص بخشي از آن براي تامين سوخت 4 سال آينده رآكتور تحقيقاتي تهران و تبديل مابقي آن پس از سپري شدن اين زمان راه رفته علمي بي اثر است و دستان ما در برابر آنان براي دريافت سوخت 20 درصد دوباره دراز خواهد شد.

نماينده مردم تهران گفت: در تاسيسات موجود در سايت نطنز در حال حاضر 9 هزار سانتريفيوژ در حال توليد صنعتي به ظرفيت 2 تن در سال و 10 هزار مورد ديگر قابل بهره برداري به ظرفيت سالانه 4 تن در سال، همگي از نسل اول با فناوري سطح پايين تر موجود است.

وي افزود: نيروگاهي نظير بوشهر سالانه با تعويض 30 تن سوخت به سوخت زير 5 درصد نياز دارد كه در صورت بهره برداري از كل ظرفيت نطنز 7 سال طول مي كشد كه نياز يك ساله نيروگاه بوشهر تامين شود، اگر يك سانتريفيوژ نسل اول خراب شود تنها با مشابه خود قابل جايگزيني است و ايران حق ازدياد تعداد و سقف موجود را هم ندارد، هر چند ازدياد آن به دليل فناوري سطح پايين به مصلحت كشور و صرفه اقتصادي هم نيست.

طبيب زاده ادامه داد: نسل دوم سانتريفيوژها كه اقتصادي و توان توليد چند برابري دارند در حال حاضر در مرحله آزمايشي بوده و ايران حق ازدياد و بهره برداري از آن را بر اساس توافقنامه نخواهد داشت؛ توليد صنعتي محدود به نسل اول و آن هم در حد بضاعت موجود و بر اساس نياز و توافق طرفين است كه هر دو قيد خلاف ماده 4 ان پي تي و حاكميت ملي است .

اين نماينده مجلس ادامه داد: نظر به اينكه سوخت نيروگاه بوشهر تا 10 سال آينده توسط كشور روسيه تامين مي شود و با توجه به امكانات مالي موجود و زمانبر بودن ساخت نيروگاه جديد در سالهاي آتي اساسا نيروگاهي وجود ندارد كه به توليد سوخت نياز داشته باشد از اين رو داشتن مجوز توليد صنعتي زير 5 درصد هم به دليل عدم نياز داخلي هم بلااستفاده مي ماند.

وي گفت: تاسيسات اراك در حال حاضر تا زماني كه تمام و تكميل نشده است در مرحله آزمايشي است، با توجه به توافقي كه صورت گرفته عملا تكميل آن ناممكن است و در صورت عدم تكميل در مرحله تحقيقاتي باقي خواهد ماند، براي كشور سقف هزينه در مورد تجهيزاتي كه امكان بهره برداري صنعتي ندارند، امر غير عقلايي است.

طبيب زاده افزود: بنا بر آنچه گفته شد در خوشبينانه ترين حالت تا 10 سال آينده فعاليت فناوري هسته اي كشور در مرحله تحقيقاتي باقي خواهد ماند. اي كاش در برابر همه اين عقب نشيني هاي آشكار حداقل تحريم هاي بانكي و نفتي برطرف مي شد اما نشد.

وي با اشاره به آنچه كه تاكنون دريافت كرده ايم، گفت: آزاد شدن 4 ميليارد از 100 ميليارد دلار اموال بلوكه شده خودمان و اجازه فروش يك ميليون بشكه نفت و احتمالا انتقال درآمد ناشي از آن از طريق سيستم بانكي است چيزي است كه ما به دست آورده ايم اين در حالي است كه هم اينك آمريكا به دليل نياز برخي كشورهاي آسيايي چون كره، چين، ژاپن و هند آنها را از تحريم خريد نفت مستثني كرده است و اجازه واردات از اين كشورها هم اينك براي ايران مهيا بود. امتياز اين بند فقط دريچه كوچكي براي تنفس حداقلي است. پرداخت تعهدات مالي به دانشگاهها و برخي طرف هاي خارجي به نفع كشورهاي غربي است، شركت پژو در سايه تحريم ايران و مشكلات ناشي از آن در حال ورشكستگي و اخراج كارگران است كه براي حكومت فرانسه تهديدات سياسي و اخراج كارگران را به دنبال داشته است، 21 درصد توليدات اين شركت متعلق به قراردادهاي ايران بوده است هر چند با پيوستن به تحريم ها خسارت 80 ميليون يورويي به كشورمان وارد نمود اما بر اساس توافقنامه از ورشكستگي نجات و جشن رفع مشكلات اقتصادي خود را مي گيرد.

نماينده مردم تهران افزود: مجوز سخاوتمندانه امكان خريد قطعات هواپيما در حالي كه ناوگان هواپيمايي كشور متشكل از هواپيمايي ايرباس و بوئينگ است و بر اساس موافقتنامه ايكائو اين شركت ها ملزم به فروش قطعات و تضمين خسارت هاي ناشي از فرسودگي و استهلاك قطعات در خطوط هوايي طرف قرارداد بوده اند و چنانچه سانحه اي اتفاق مي افتاد اين شركت ها متعهد به جبران خسارت بودند اما چون در اثر اعمال تحريم امكان فروش قطعات وجود نداشت توافقنامه مشكلات اين دو شركت را رفع نمود كه اين هم باز به نفع طرف غرب است.

طبيب زاده با اشاره به امكان فروش محصولات پتروشيمي گفت: صادرات پتروشيمي در سه ساله اخير به ترتيب 2.7 و 15.10 ميليارد دلار بوده كه نسبت به حجم اقتصاد ايران درآمد بسيار ناچيزي است و اساسا بر اساس آمار گمرك ايران سهم تحريم ها در صنعت پتروشيمي ايران 10 درصد ارزيابي شده است؛ از اين رو در اين بخش هم اتفاق عجيبي رخ نداده است.

اين نماينده مجلس ادامه داد: امكان مبادله فلزات گرانبها و تهاتر طلا و كالا تا سالهاي 2012 و 2013 در حال انجام بود حتي بر اساس توافقنامه صورت گرفته باز هم امكان تبديل دارايي هاي امكانات ارزي ايران با طلا به دليل تحريم هاي مالي مقدور نمي باشد، بنابراين معلوم نيست كه شيوه فروش نفت از طريق تهاتر چقدر قابل امكان است.

وي گفت: در گذشته هيچ گاه تجهيزات پزشكي مشمول تحريم ها نبوده و بانك هاي خاص مجاز بودند در طول سالهاي گذشته در اين زمينه اقدام كنند كه در بندهاي توافقنامه در اين زمينه نيز اتفاق جديدي نيفتاده است.

نماينده مردم تهران افزود: سئوال من اين است كه در مرحله اول مذاكرات درباره سطح و حجم هر آنچه قابل معامله بود از سوي ايران روي ميز گذاشته شده و جلو جلو پيش فروش شد، براي مراحل بعدي مذاكرات و علت اصلي مذاكرات يعني حذف كامل تحريم ها چه چيزي براي گذاشتن روي ميز ما وجود دارد.

طبيب زاده ادامه داد: آيا ساخت و توان موشكي، تعطيلي كامل غني سازي، معامله بر سرنوشت سوريه، حزب الله و مردم غزه و در يك كلام عقب نشيني از همه شعائر آرماني خواسته مطالبه كنندگان غربي نخواهد بود. چه تضميمي وجود دارد كه پس از حذف تحريم هاي مربوط به هسته اي، تحريم هاي حقوق بشري به بهانه حمايت از تروريسم همچنان ادامه پيدا نكند و جايگزين آن نشود.

وي گفت: آقاي ظريف صدور قطعنامه حقوق بشري عليه ايران هفته گذشته در سازمان ملل متحد پاسخ دولت هاي اروپايي و آمريكايي به سياست تنش زدايي معقول ديپلماتيك جنابعالي همراه با چاشني لبخند در دولت تدبير و اميد بود؛ واقعيت اين است كه تغيير لحن و لبخند منافع آمريكا را در منطقه تغيير نمي دهد. تا نفت و گاز در اين منطقه وجود دارد و اين نظام مبتني بر آرمان ها و انديشه ديني، شعار خودباوري و برقراري نظام عادلانه جهاني به نفع محرومان و مستضعفان را مي دهد همچنان شاهد صدور اين قطعنامه هاي جديد به بهانه هاي مختلف هستيم مگر اينكه از ارزش ها و اصول خود عدول نماييم.

نماينده مردم تهران در پايان يادآور شد: تحريم ها ملت ايران را از پاي درنخواهد آورد و امام و رهبري عزيز اجازه انحراف از اصول را به ما نخواهند داد.

كد خبر: 2202169

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۱:۴۹

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن