تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820158817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهنماي سفر به قشم


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: راهنماي سفر به قشم
شايد به جرات بتوان گفت بيشتر مسافراني كه به قشم سفر مي‌كنند، تمام جاذبه‌هاي ديدني اين جزيره بكر را نمي‌بينند. تنوع جاذبه‌هاي طبيعي در اين جزيره مانند فاصله آنها از هم بسيار زياد است بنابراين خيلي از مسافران بيشتر خود را مشغول خريد از بازارهاي درگهان و قشم مي‌كنند و از تماشاي اين جاذبه‌هاي گردشگري غافل مي‌مانند.


به گزارش جام جم سرا به نقل از سلامتيران، جزيره قشم بزرگ ترين جزيره خليج فارس و يكي از بزرگ ترين جزيره غيرمستقل دنياست كه 1491 كيلومترمربع وسعت دارد. حالا اگر قصد اين سفر را داريد به گونه اي برنامه ريزي كنيد كه براي بازديد از لااقل مهم ترين ديدني هاي جزيره وقت داشته باشيد. در بيشتر هتل هاي قشم كه هيچ كدام 5 ستاره هم نيستند، تورهاي گردشگري جزيره وجود دارد، ثبت نام كرده و از اين فرصت استفاده كنيد.

چطور برويم؟

راه سفر به قشم هم هوايي است و هم زميني. قيمت بليت رفت وبرگشت قشم-تهران حدود 366 هزارتومان است. اگر خودروي شخصي داريد مي توانيد با خودرو خود را به بندر لنگه و سپس به بندر خمير برسانيد و از بندر پهل (پل) بياييد. در اين بندر به صورت شبانه روزي لندينگ كرافت براي انتقال خودروي شما به اسكله لافت در جزيره قشم وجود دارد. فاصله دريايي اسكله پل تا اسكله لافت حدود 1800 متر است، اما اگر خودروي شخصي هم نداشتيد و مي خواستيد به قشم سفر كنيد مي توانيد با اتوبوس يا قطار به بندرعباس برويد و از آنجا با يك لنچ خود را به قشم برسانيد كه حدود 20 دقيقه زمان مي برد.

غارهاي خربس: چندسالي است كه سازمان منطقه آزاد قشم نام اين غارها را به غارهاي «خوربس» تغيير داده اما همچنان محلي ها آن را به نام «خربس» مي شناسند. غارهاي خربس در 12 كيلومتري قشم كنار جاده جنوبي در كوهي مشرف به دريا و دشت ميانكاسه قرار دارد. اين غارها از جمله غارهاي دريايي است كه بر اثر گرداب و تخليه ماسه ها، از حفره سنگ ها به وجود آمده اند. هنوز هم وقتي از پله هاي اين غارها بالا مي رويد و به حفره هاي آن مي رسيد روي ديواره هايش مي توانيد فسيل صدف هاي چند ميليون ساله را ببينيد. متاسفانه برخي روي اين ديواره ها يادگاري نوشته اند. باستان شناسان بر اين اعتقادند در دوره هاي پيش از اسلام با افزايش وسعت غار خربس در بخش هاي تالار مياني و دهليزهاي انشعابي، به احتمال زياد مردم به عنوان پناهگاه يا نيايشگاه از آنها استفاده مي كرده اند.

اگر به ديدن خربس رفتيد حواستان باشد بخش شمالي غار بخش باستاني آن است و بخش جنوبي آن حدود 15 سال پيش حفاري و حتي داخلش صورتك هاي آدم و همين طور كشتي نوح حجاري شد. بليت بازديد از اين مجموعه 500 تومان است.

غار نمكدان: غارهاي نمكدان از شهر قشم دور است و با آن 90 كيلومتر فاصله دارند. اين غارها تقريبا در جنوب غربي جزيره قرار دارند. دهانه غار نمك از جاده همجوار ساحل دريا حدود 2 كيلومتر فاصله دارد كه توصيه مي شود اين فاصله را با پاي پياده طي كنيد. براي رفتن به داخل اين غار كه در دهانه كوهي به ارتفاع 237 متر از سطح درياست، بايد از تجهيزات غارنوردي استفاده كرد و چراغ قوه را فراموش نكرد چراكه داخل آن بسيار تاريك است. متاسفانه قنديل هاي نمكي كه جلوي غار طي ميليون ها سال به وجود آمده بودند، توسط افراد مختلف كنده شده اند و براي ديدن قنديل ها و تركيب بندي رنگ ها بايد به داخل آن رفت. بخشي از غار را بايد كاملا روي زمين خزيد و در بخشي ديگر نيز اتاقك هايي با سقف حدود 20 متر ايجاد شده است. خيلي?ها مي?گويند تنفس داخل غار نمك قشم، مي تواند به بهبود بيماران مبتلا به آسم و ناراحتي هاي تنفسي كمك كند.

قلعه پرتغالي هاي قشم: همچون بوشهر، جزيره هرمز، چابهار، سيراف و بندرعباس، قشم هم از هجوم پرتغالي ها درامان نبود و سربازان پرتغالي در قلعه اي كه در اين جزيره ساخته بودند، مستقر بودند تا اينكه در زمان صفويه سرداري شجاع به نام امامقلي به جنگ پرتغالي ها رفت و آنها را از اين جزيره بيرون كرد. در حال حاضر در جزيره قشم ميداني به نام ميدان امامقلي وجود دارد و قلعه پرتغالي ها هم مرمت شده و گردشگران به عنوان موزه مي توانند از آن ديدن كنند. نورپردازي در شب هم آن را بسيار زيباتر كرده است. نزديك اين قلعه رستوراني وجود دارد كه غذاهاي محلي خوشمزه اي دارد.

انجير معابد يا درخت سبز: از گياهان شگفت انگيز مناطق حاره، به ويژه جزاير خليج فارس، درخت هميشه سبز، درخت لور معروف به انجير معابد است كه تاجي بزرگ با ريشه هاي هوايي دارد. ميوه نارنجي رنگ درخت لور، مطبوع و خوراكي است. يكي از زيباترين درخت هاي لور در تم سينتي (منطقه توريان) قرار داشته و در نزديكي آن، بقعه اي ديدني با طرح معماري كهن به نام «زيارت پير» وجود دارد.

دره ستاره ها: دره ستاره هاي قشم كه بومي هاي منطقه به آن «ستاره افتاده» يا «استاره كفته» نيز مي گويند، در روستاي بركه خلف و در جزيره پهناور قشم قرار دارد. روستاي «بركه خلف» در ?? كيلومتري شهر قشم و در جاده كناره جنوبي جزيره قرار گرفته است. برخي اهالي معتقدند با تاريك شدن هوا، اين دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است. برخي ديگر معتقدند اين دره بر اثر سقوط ستاره اي كه هزاران سال پيش در آن افتاده به اين شكل درآمده است ولي اين دره ها و شكل هاي زيباي آن، بر اثر باران هاي فصلي و فرسايش خاك به وجود آمده اند. راه دسترسي به روستاي بركه خلف آسفالته است و از روستا تا ابتداي دره ستاره ها، جاده خاكي به طول حدود ??? متر و با شرايطي مناسب براي تردد خودروها مهيا شده است. همچنين اين دره محل مناسبي براي رصد ستارگان است و گروه هاي نجومي معمولا به آن سفر مي كنند.

جنگل هاي مانكرو (حرا): حوالي جزيره قشم، بندرپل، جزيره هرمز و بندر خمير مجموعه اي از درختان سرسبز حرا به چشم مي خورد كه با آبراهه ها، پرندگان زيبا و طبيعت بكر وحشي اش از منابع توريستي و ديدني استان هرمزگان است و هر ساله افراد زيادي را براي تماشا به سوي خود جلب مي كند. سواحل جنوبي ايران با مناطق خشك و دريايي آب شور شناخته شده اما نكته شگفت انگيز اين منطقه گياهي است كه بدون نياز به آب شيرين مي رويد. مساحت كل جنگل ها در حوزه جزيره قشم 2 هزار و ??? هكتار تخمين زده شده است. به جنگل هاي حرا در قشم، 3 عنوان جهاني منطقه حفاظت شده بين المللي، ذخيره گاه زيست كره و تالاب بين المللي داده اند چرا كه ?? درصد آبزيان خليج فارس دوره تخم ريزي خود را در اين منطقه مي گذرانند و از اين نظر اهميت فراواني دارد. اگر قصد داشتيد از اين جنگل ها ديدن كنيد بهتر است به اسكله سهيلي برويد كه قايقراناني آموزش ديده و هماهنگ دارد. نفري 8 هزارتومان مي پردازيد و با قايق موتوري بين جنگل هاي حرا گشتي مي زنيد و اگر خشكي آن وسط وجود داشت فرصتي داريد تا از قايق پياده شويد و گشتي بزنيد ولي مراقب باشيد گلي نشويد.

چاه كوه: دره چاه كوه در 100 كيلومتري شهر قشم و كنار روستاي چاهوي شرقي قرار دارد و يكي از مناطق مهم گردشگري اين جزيره است. چاه كوه دره اي است با احجام و تنديس هاي بي نظير و پوشيده از صدها حفره و كاسه و طاقچه بر بدنه عمومي آن با جوي هاي سنگي و چاه هاي آب كه از وزش باد، بارش باران هاي تند و تابش آفتاب داغ پديد آمده است. هر چقدر هواي جزيره گرم باشد وارد چاه كوه كه مي شويد باد خنك را احساس مي كنيد. اين دره آرامش و سكوتي دارد كه اعجاب انگيز است. در ميانه كوه راه آب هايي به وجود آمده كه آب باران داخل آن مي شود. همين طور توسط مردمان قديم چاه هايي حفر شده كه آب شيرين را در خود نگه مي داشت و هنوز هم از آب آنها استفاده مي شود. شكل ها و حفره هاي عجيب و غريب كوه نيز ذهن هر بيننده اي را درگير مي كند.

جزاير ناز: اهالي قشم از اين رو به اين جزاير ناز مي گويند كه گويي براي ميزباني از مسافرانش ناز دارد چرا كه اگر آب دريا در حالت مد و بالا باشد يا دريا توفاني باشد راه دسترسي به جزاير ناز مسدود مي شود و نمي توان از طريق خشكي باريكي كه بين جزيره قشم و ناز وجود دارد آن را ديد. جزيره ناز در نزديكي سواحل شرقي جزيره قشم نزديك شهر سوزا قرار گرفته و از ساحل حدود يك كيلومتر فاصله دارد. مساحت اين جزيره حدود 3 هكتار است و ديواره هاي صخره اي به ارتفاع ? تا ?? متر اطراف آن را فرا گرفته است. اين جزيره ساحل شني ندارد و كاملا مسطح است و تنها با جزر آب، براي مدت كوتاهي باريكه اي از خشكي اين جزيره را به جزيره قشم وصل مي كند.

پلاژ سيمين: متاسفانه تنها پلاژ شنايي كه در جزيره قشم وجود دارد پلاژ سيمين در رمچاه (ساحل طلايي) است كه با خشك كردن و استحصال دريا به وجود آمده و باعث اعتراض دوستداران محيط زيست شده است. جزيره قشم برخلاف جزيره كيش فاقد پلاژهاي شنايي است كه بدون آسيب رسيدن به محيط زيست به وجود آمده باشد.

شيب دراز: روستاي شيب دراز محل تخم ريزي لاك پشت هاي پوزه عقابي است. تخم ريزي اين لاك پشت ها از اواخر اسفند شروع و اواخر ارديبهشت به بچه لاك پشت تبديل مي شود. اگر در اين فاصله زماني به قشم سفر كرديد و خواستيد اين پديده طبيعي را از نزديك ببينيد بايد يادتان باشد شب به روستاي شيب دراز برويد. لاك پشت هاي پوزه عقابي در فهرست سرخ اتحاديه بين المللي حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي و جزو گونه هاي در معرض خطر انقراض ثبت شده اند چراكه از هر يك هزار لاك پشت ماده تنها 100 لاك پشت توانايي تخم گذاري دارند و هر لاك پشت بعد از هر بار تخم گذاري تا 4 سال بعد توانايي تخم گذاري ندارد. تا چند سال پيش مردم تخم اين لاك پشت ها را مي خوردند اما پس از آموزش هاي عمومي و مشخص شدن اهميت اين لاك پشت ها درچرخه حيات وهمين طور جذب گردشگران اين اتفاق كمتر مي افتد.

لافت: مي گويند از اول اسم جزيره قشم لافت بوده اما بعدها به قشم تبديل شده و حالا لافت نام روستايي است كه در شمال غربي جزيره قرار دارد و به دليل بافت معماري زيبا و بادگيرهاي سفيدرنگش معروف است. ماهيگيري و ساخت لنچ از مشاغل بيشتر مردان روستاست. به غير از بافت روستا كه بسيار ديدني است چاه هاي آب مربوط به دوره هخامنشي و ساساني نيز از ديگر جاذبه هاي تاريخي اين روستا محسوب مي شود. نزديك قلعه نادري، حلقه هاي چاه آب متعدد داخل گودال دامنه كوه به چشم مي خورد كه حكايت از فناوري ذخيره آب پارسيان جزيره نشين عهد هخامنشي و دوره زرتشتيان دارد. هنوز هم از آب اين چاه ها براي تامين آب حيوانات و كشاورزي استفاده مي شود. اگر پل خليج فارس ساخته شود با روستاي لافت حدود 5 كيلومتر فاصله دارد و اين احتمال مي رود اين روستا بافت سنتي و معماري خود را از دست بدهد. در حال حاضر براي نخستين بار يكي از خانه هاي بادگيردار اين روستا كه خانه اي متعلق به ناخدا سليمان لافتي بوده، در حال مرمت است. قلعه نادري، قلعه پرتغالي ها، 2 آب انبار (بركه)، گنبدي مدور، گورستان تاريخي كه سنگ نبشته هاي مربوط به هزار سال پيش در آن مشهود است، زيارتگاه هاي سيد حسن منصور و شيخ اندرآبي از جاذبه هاي تاريخي اين روستا محسوب مي شود.

جزيره هنگام: جزيره هنگام يكي از جزاير زيباي نزديك به جزيره قشم است كه از زيستگاه هاي مهم پرورش آهوي ايراني به نام جبير به?شمار مي?آيد و متاسفانه در فصل زادوولد اين حيوانات، بسياري از آنها به كشورهاي عربي قاچاق مي شوند. همچنين اين جزيره محل پرورش و مزرعه كروكوديل است. زنان بومي اين جزيره علاوه بر حناكوبي، صنايع دستي خود كه بيشتر با محصولات دريايي ساخته مي شوند را نيز مي فروشند. اگر بخواهيد دلفين ها را ببينيد بايد صبح زود عازم اين جزيره شويد. مي توانيد به اسكله كندالو برويد و با پرداخت 8 هزارتومان سوار قايق موتوري شويد و بزرگ ترين موجود دريا را از نزديك ببينيد. دلفين هاي جزيره هنگام جزو معدود حيوانات ايران هستند كه هنوز منقرض نشده اند. آب اين جزيره آنقدر زلال است كه مي توان به راحتي ماهيان را ديد، درست مانند يك آكواريوم طبيعي. اگر خواستيد يك شب در جزيره هنگام بمانيد مي توانيد سراغ افشين عباس نژاد هنگامي را بگيريد كه يك خانه بومي مخصوص پذيرايي از مسافران دارد و بهاي آن نيز شبي 40 هزارتومان با غذاست.

اگر غذاي محلي دوست داريد

زيبوني: زيبوني غذاي رسمي بوميان قشم است كه در مراسم هاي ويژه مثل مراسم عروسي سرو مي شود و در حقيقت همان ته چين است كه با ماهي، ميگو و مرغ پخته مي شود و از گشنيز به عنوان سبزي معطر در آن استفاده مي كنند.

ماهي برشته: در زبان محلي به آن «ماي برشته» مي گويند و همان ماهي كبابي است كه روي منقل سرخ مي شود. بعد از سرخ شدن ماهي حتما بايد براي دقايقي در ظرفش را گذاشت تا روغن پس دهد و خوشمزه تر شود.

هواري: قشمي ها به استامبولي با ميگو يا ماهي يا گوشت بز هواري مي گويند. هواري ميگو بسيار لذيذ است. آنها براي پختن هواري گوشت را آبپز و بعد سرخ مي كنند و سپس با برنج مي پزند.

پودني: پودني غذايي است كه با گوشت كوسه پخته مي شود. از آنجا كه گوشت كوسه سفت و كمي ناپز است بايد ابتدا آن را با آبليمو و زردچوبه پخت، بعد آبكش كرد و پوستش را كند و حسابي فشارش داد تاهرچه آب دارد خالي شود بعد آن را ريش ريش مي كنند و با گشنيز، آبليمو، پياز، زردچوبه، فلفل و رب گوجه فرنگي تفت مي دهند و با نان يا برنج مي خورند. اين غذا كمي تند است.

ملوك: نوعي صدف دراز است كه صيدش كار بسيار مشكلي است و اغلب زنان اين كار را انجام مي دهند چون به حوصله و صبر نياز دارد. ملوك نيز پخته و بعد با رب، فلفل و گشنيز تفت داده مي شود.

ميگو سوخاري: ابتدا ميگو را حدود نيم ساعت آبپز و بعد با زردچوبه، نمك و فلفل سرخ مي كنند. سپس گوجه فرنگي ها را حلقه حلقه مي كنند و روي ميگوهاي سرخ شده مي چينند.

برياني: برياني غذايي است كه با ماهي يا ميگو نمي توان آن را پخت و براي پخت آن تنها بايد از گوشت بز استفاده كرد. براي تهيه اين غذا گوشت را سرخ مي كنند، سيب زميني، عدس، كشمش و زرشك را با هم مي پزند بعد گوشت و مواد ديگر لابلاي برنج، دارچين و دانه هاي درسته هل دم مي شود. بعد از پخت دانه هاي هل از غذا جدا و برياني سرو مي شود.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن