تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803865645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بابك زنجاني كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: بابك زنجاني كيست؟
بابك زنجاني؛ سرمايه داري جوان و جنجالي كه مدتي است نامش بر سر زبان همه افتاده است. شخصي كه روزنامه نيويورك تايمز درباره اش مي نويسد تحريم ها براي اين سرمايه دار در حكم طلا بودند. اين روزنامه آمريكايي در توصيف زنجاني مي نويسد:« او خود را يك بسيجي اقتصادي مي داند در حالي كه يك مرسدس بنز اس ال ۵۰۰ سوار مي شود و يك ساعت مچي ۳۰ هزار دلاري در دست دارد، مردي كه گفته مي شود ۱۳ و نيم ميليارد دلار ثروت دارد.»
بابك زنجاني؛ سرمايه داري جوان و جنجالي كه مدتي است نامش بر سر زبان همه افتاده است. شخصي كه روزنامه نيويورك تايمز درباره اش مي نويسد تحريم ها براي اين سرمايه دار در حكم طلا بودند. اين روزنامه آمريكايي در توصيف زنجاني مي نويسد:« او خود را يك بسيجي اقتصادي مي داند در حالي كه يك مرسدس بنز اس ال ۵۰۰ سوار مي شود و يك ساعت مچي ۳۰ هزار دلاري در دست دارد، مردي كه گفته مي شود ۱۳ و نيم ميليارد دلار ثروت دارد.»

به گفته خودش مالك بيش از ۶۰ شركت از جمله شركت گروه سورينت در امارات متحده عربي، اولين بانك سرمايه‌گذاري اسلامي در مالزي، سهامدار شركت هواپيمايي انور تركيه، موسسه مالي اعتباري در امارات و بانك ارزش تاجيكستان است و در حال حاضر نيز در ايران و كشورهاي ديگر با ۱۷ هزار نفر كارمند در حال تجارت و ارائه خدمات است. زنجاني همچنين مالك هواپيمايي قشم و راه‌آهن سورينت، مالك و رئيس هيات‌مديره باشگاه فوتبال راه‌آهن است.

اين شركت يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي ايران است. حوزه كاري سورينت شامل لوازم آرايشي و بهداشتي، امور مالي و بانكي، مهمان‌نوازي، حمل و نقل هوايي تجاري، زيرساخت‌ها، مواد و مصالح ساختماني، تكنولوژي اطلاعات و توسعه املاك و مستغلات بين‌المللي است كه در ايران، امارات متحده عربي، مالزي، تركيه، تاجيكستان، چين و همچنين ديگر بازارهاي در حال ظهور در حال فعاليت است.

دو اتفاق مهم باعث شهرت بابك زنجاني و پرتاب او به وسط ميدان سياست، اقتصاد و جامعه ايران شد. در واقع تا قبل از استيضاح وزير كار رئيس جمهور پيشين شايد كسي او را نمي‌شناخت اما در آن روز در مجلس شوراي اسلامي نخستين بار اسمش بصورت ب.ز در فيلمي بي كيفيت كه احمدي‌نژاد در صحن علني مجلس نشان داد آورده شد. فيلم احمدي نژاد سه شخصيت محوري داشت. سعيد مرتضوي، فاضل لاريجاني و آقاي ز.

اتفاق ديگر آمدن اسم او در ليست تحريم هاي اروپا و آمريكا بود. وزارت خزانه داري آمريكا در آوريل ۲۰۱۳ حساب هاي زنجاني را مسدود كرد و قبل از آن نيز در دسامبر ۲۰۱۲ توسط اتحاديه اروپا به دليل آنچه كمك به دور زدن تحريمها از طريق داشتن نقش كليدي در تجارت نفت ايران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ايران خوانده شد، در ليست تحريم قرار گرفت.

بابك زنجاني به روايت خودش
بابك مرتضي زنجاني متولد ۲۱ اسفند ۱۳۴۹، ۱۲ مارس ۱۹۷۱ در تهران( البته خودش در مصاحبه اي اعلام مي كند كه متولد ۱۹۷۴ميلادي است)، تاجر و سرمايه دار ايراني است. زنجاني در محله راه آهن تهران به دنيا آمده و پدرش نيز در همان راه آهن كار مي كرد. ديپلم خود را از هنرستان رسالت در رشته برق در سال ۷۲ يا ۷۳ گرفته و در نوجواني و قبل از گرفتن ديپلم در بازار طلا و سكه كار مي كرده است.

سال ۱۳۷۵ وقتي سربازي رفته، در سپاه تقسيم و به اردكان اعزام شده است. در اردكان چون «مرتب‌تر بود و تميزتر مي‌نوشت» به قرارگاه فرماندهي سپاه اعزام شده است. بعد از حدود ۱۳ تا ۱۴ ماه با ديدار هاشمي رفسنجاني، رئيس جمهور سابق، از قرارگاه سپاه و تأكيد بر نياز برخي مراكز، از جمله بانك مركزي، وي را به عنوان سرباز به بانك مركزي تهران مي‌فرستند.

زنجاني چندي بعد راننده محسن نوربخش، رئيس وقت بانك مركزي، مي‌شود. او در آنجا غير از رانندگي كار ثبت نامه‌ها را هم بر عهده مي‌گيرد. او بعد از اتمام دوره سربازي به دليل اينكه «صاحب چند كارت» براي دلالي بانك مركزي بود تصميم مي‌گيرد در تزريق دلارهاي بانك مركزي براي كنترل بازار فعاليت كند. بابك زنجاني مي‌گويد هر روز ۱۷ ميليون دلار از بانك مي‌گرفته و پخش مي‌كرده و ۱۷ ميليون تومان هم سود دريافت مي‌كرده است.

اما نكته مهم اين است كه ادعاي بابك زنجاني توسط اطرافيان مرحوم نوربخش تكذيب شده است. به عنوان مثال يزدان‌پناه كه سال‌ها رئيس دفتر وي در وزارت اقتصاد و بانك مركزي بوده با صراحت مي‌گويد: « مرحوم نوربخش هيچ‌گاه راننده‌اي به نام بابك زنجاني نداشته است» يا محمد‌رضا شجاع‌الديني، معاون اداري و مالي پيشين بانك مركزي، بيان كرده پس از آنكه اين ادعاي بابك زنجاني را شنيده با توجه به آنكه تصوير چاپ‌شده از بابك زنجاني برايش غريب بوده از دوستانش در معاونت مالي و اداري خواسته تا سابقه بابك زنجاني را در اين بانك بررسي كنند. پاسخ معاونت مالي و اداري جالب بوده است: «هيچ‌گونه سابقه‌اي از بابك زنجاني در كارگزيني بانك مركزي وجود ندارد». در اين باره اما محمد‌جواد وهاجي قائم‌مقام بانك مركزي حرف آخر را زده كه در دوران مرحوم نوربخش كميته تزريق ارز به بازار زير نظر او فعاليت مي‌كرده است. وهاجي مي‌گويد:« به هيچ وجه شخصي به نام بابك زنجاني را نمي‌شناسد.»

زنجاني بعد از درگذشت نوربخش تصميم مي‌گيرد سالامبور فروش شود( يعني پوست گوسفند به خارج از ايران بفروشد) علت هم آن بود كه مي‌فهمد، اين حرفه بسيار سودبخش است. او پوست گوسفندان را مي‌خريد و مي‌داد تا دباغي كنند و بعد به گفته خود، آنها را به تركيه مي‌فرستاد. زنجاني مي‌گويد در اولين كانتينري كه به تركيه فرستاد هر سالامبور برايش نيم دلار تمام شد؛ اما آنها را در تركيه به ۱۹ تا ۲۰ دلار فروخت و پولش يك‌باره چندبرابر شد. او كارش را با ۵ هزار پوست شروع كرد و سودهاي كلاني عايدش شد؛ همه چيز خوب پيش‌مي‌رفت تا اينكه در سال ۱۹۹۶ ميلادي به دليل چك برگشتي در ۲۲ سالگي ورشكست شد و به مدت دو سال به زندان افتاد.

بعد از آزادي براي وصول چك هايش، غيرقانوني به تركيه مي رود و در آن جا موفق مي شود برخي طلب هاي خود را از بدهكاران بازپس بگيرد. در برگشت به ايران از راه اروميه دستگير مي شود و پانرده روز در انفرادي مي ماند و بعد با ۵۰ هزار تومان جريمه آزاد مي شود.

بعد از اين اتفاق تجارت سالامبور را اين بار در ازمير تركيه از سر مي گيرد. در همين حين در تركيه مديريت بحران مي خواند و سپس در دانشگاه اگ يونيورستي ازمير مهندسي برق را شروع مي كند. در اين دوران شركت هاي مختلفي را راه اندازي يا خريداري مي كند و انواع و اقسام لوازم را به ايران وارد مي كند.

بابك زنجاني در سال ۱۳۸۵ هواپيمايي قشم را خريداري مي كند كه براي تبليغات تلويزيوني سالي يك ميليارد تومان به صدا و سيما داده كه ۵۰۰ ميليون تومان پول و ۵۰۰ ميليون تومان هم بليط هواپيما است.

زنجاني در سال ۸۸ دوباره بازداشت مي شود. خودش دليل بازداشت در آن روزها را اين گونه شرح مي دهد:

« يكي از دوستانم چكي را به من داد از آقاي... اين دوست من از ايشان طلب داشت. دوست من زميني را از من خريد و چك هاي آن شخص را به من داد. بعد يك روز مرا برد پيش ايشان و خواست تا طلبش را به من بدهد. از آنجا با هم آشنا شديم كه يك روز هم به من گفت كه كارخانه اي در كرج دارد كه مي خواهد بفروشد. سال ۸۸ بود اما خيابان ها هنوز شلوغ نشده بود. يك روز به دفتر ايشان در تقاطع خيابان شريعتي رفته بودم. وقتي از دفترشان خارج شدم و بازداشتم كردند. سوال و جواب كردند كه اين چك را بابت چه چيزي گرفته ام و اينطور حرف ها. در شلوغي هاي سال ۸۸ هم كه بازداشت بودم و نمي دانستم. بعد از آن مرا به دادگاه فرستادند... بعد هم چك را به من دادند و گفتند برو به سلامت»

بعد از مدتي او كارهاي انتقال پول براي قرارگاه خاتم الانبياء در زمان رياست آقاي رستم قاسمي را انجام مي دهد و به تاسيس بانك در ناجيكستان و مالزي روي مي آورد و به پبشنهاد وزير نفت وقت(قاسمي) و سيف الله جشن ساز مديرعامل نيكو فروش و در جلسه اي كه با حضور غضنفري( وزير صنعت، معدن و تجارت)، حسيني( وزير اقتصاد)، بهمني( رئيس كل بانك مركزي) برگزار مي شود مسئول يافتن مشتري براي نفت ايران مي شود.

همچنين در اين جلسه يك صورتجلسه دست نويس تنظيم شد و قرار شد براي پول هايي كه در خارج است و نمي توان منتقل كنند شركت HK حسابي در بانك زنجاني در مالزي باز كند و از اين طريق پول ها منتقل شود. زنجاني عنوان مي كند كه ۱۲ كشتي نفت فروخته كه حدود ۲۴ ميليون بشكه مي شود.

بعد هم كه نوبت به موضوع فروش موضوع فروش ميعانات گازي به بابك زنجاني مي رسد. زنجاني ارائه اين پيشنهاد به خودش را از طرف شركت HK كه زير مجموعه شركت ملي نفت است مي داند چرا كه آنها براي پيمانكارانشان، دارو و مصارف اساسي پول نياز داشتند. او در اين مرحله با پتروناس صحبت مي كند و يك ميليارد و دويست ميليون يورو مي گيرد و به حساب هاي شركت HK نزد بانك First Islamic واريز مي كند( HK يكي از شركت هاي زيرمجموعه شركت نفتي نيكوست كه در اصل زيرمجموعه وزارت نفت بود).

زنجاني در اين باره عنوان مي كند: « ما در اين عمليات جان خود را كف دستمان گذاشتيم و فكرمي‌كرديم جايزه هم به ما بدهند. براي فروش بار ۱۲ كشتي نفت ايران كمك كرديم و زمينه آن را فراهم ساختيم، پولش را هم گرفتيم. منافع ما هم فقط همان هفت در هزار كارمزد انتقال پول نفت ايران به داخل كشور بوده است يعني چيزي حدود ۱۵۰ ميليون دلار.»

بعد از مدتي اتحاديه اروپا او را وارد ليست تحريم هاي خود مي كند، بابك زنجاني در اين هنگام پول خود را به «ين» تبديل و به بانك ژاپن منتقل مي كند. پس از آن تصميم مي گيرد براي دور زدن تحريم ها ذي نفع حساب ها را عوض كند. آنجا بود كه به فكر شركت هاي تامين اجتماعي افتاد، چرا كه شركت هاي تامين اجتماعي تحريم نمي شدند. معامله اي كه باعث گره زدن او با سعيد مرتضوي مي شود.

نمايندگان هيات تحقيق و تفحص تامين اجتماعي درباره معامله بابك زنجاني و سعيد مرتضوي در گزارش خود آورده بودند:

« هيات در روزهاي اول به موضوعي دست‌يافت كه تا روزهاي پاياني كار خود بسياري از وقت اعضاي هيات را درگير خود كرده بود. تفاهمنامه‌اي به شماره ۹۱/۹۱۵۳/۱۰۰۰ در تاريخ ۲۷ آذر سال ۹۱ بين سازمان هلدينگ سورينت قشم به مديرعاملي بابك زنجاني منعقد شد. مطابق اين تفاهمنامه مقرر شده بود تا سقف چهارميليارديورو (معادل ين ژاپن) ۱۳۸ شركت متعلق به سازمان تامين‌اجتماعي -كه اغلب موضوع تحقيق‌وتفحص بودند- به شركت سورينت قشم واگذار شود.» در اين گزارش آمده است: «اسامي ۱۳۸شركت از مجموع ۲۰۷شركت سرمايه‌گذاري تامين‌اجتماعي (شستا) شامل: هواپيمايي ج‌.‌ا.ا، فولاد خوزستان، فولادمباركه اصفهان، بانك صادرات، هتل‌هاي هما، پتروشيمي غدير، ‌پتروشيمي تبريز، شركت ملي نفتكش، چوب و كاغذ ايران، شركت‌هاي مختلف بيمه‌اي، (ملت، ميهن، دانا و پارسيان)، كشتيراني ج‌.‌ا.ا، بانك‌هاي مختلف از جمله پاسارگاد، تات، پارسيان، دي و... صنايع مس شهيدباهنر و... به هلدينگ سورينت قشم بوده است، داراي اشكالات عديده حقوقي و عدم‌ رعايت قوانين مصرح قانوني در ابعاد مختلف است.»

زنجاني در اين باره ادعا مي كند كه «مراحل قانوني خريد شركت‌ها طي شده بود و آنها مصوبات داخلي خودشان را گرفتند و از كميته بالاتري هم در زمينه فروش شركت‌ها مصوبه گرفتند. خودشان هم دوست داشتند از شر اين شركت‌ها راحت شوند، چرا كه همه‌شان زيان ده و مشكل دار بودند.»(1)

بدهي بابك زنجاني چقدر است؟
يكي از نكات مهم درباره ارتباط بابك زنجاني با وزارت نفت ميزان مبلغي است كه وي از فروش نفت بدست آورده است. بيژن زنگنه وزير نفت ايران ۱۹ شهريور ۹۲ گفته بود بابك زنجاني، بيش از دو ميليارد دلار حاصل از فروش نفت ايران را به خزانه دولت واريز نكرده و وزارت نفت و مجلس ايران در حال پيگيري اين مساله هستند.

يك روز پس از اظهارات زنگنه، زنجاني سخنان او را تكذيب و گفت اين پول در حساب شركتي وابسته به وزارت نفت در خارج از كشور است و عدم انتقال اين پول به وزارت نفت ربطي به او ندارد.

اما بابك زنجاني در ويدئويي كه بر روي سايت يوتيوب منتشر كرد، گفت كه نقش او در اين ماجرا صرفاً كمك به افتتاح حساب براي يكي از شركت‌هاي وزارت نفت در بانكي بوده كه او در آن كار مي‌كرده است. به گفته او اين شركت در هنگ كنگ به ثبت رسيده است. از آنجايي كه اين شركت به دليل تحريم‌ها نمي‌توانسته براي نقل و انتقالات پولي خود حسابي در خارج از كشور داشته باشد، او صرفاً كمك كرده كه اين شركتي بتواند حسابي در خارج از كشور باز كند تا پول عايد از فروش محصولات خود را دريافت كند. زنجاني گفت كه به دليل تحريمهاي عليه او و بانكي كه او در آن فعال بوده و شركت زير مجموعه وزارت نفت در آن حساب داشته، انتقال اين پول به ايران فعلاً با مشكلاتي همراه است.

اما حميدرضا حسيني، عضو هيات‌رييسه اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي، اظهار نظر جالبي درباره اين حرف هاي بابك زنجاني مي كند. به عقيده حسيني مورد زنجاني از عجايب روزگار است. حسيني احتمال لو رفتن اسامي شركت‌ها از سوي شخص «بابك زنجاني» را مطرح مي كند تا او بتواند در اين وضعيت وخيم به بهانه تحريم‌ها از ايفاي تعهدات خود سر باز زند. به نظر او اما اينكه مي‌بينيم اين روزها «بابك زنجاني» با وجود بدهي ميليارد دلاري و ده‌ها سند قلابي آزاد است و به كسي هم جوابگو نيست از عجايب روزگار ماست.

منبع
(1)اين بخش از مطلب بيشتر بر اساس مصاحبه تفصيلي آسمان با بابك زنجاني نوشته شده است.
نظر شما:
------------

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن