تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818994094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از باغ سالار فيروزهگنجينه‌اي ملي كه احيا شد / بزرگ‌ترين باغ ايراني جاني دوباره يافت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از باغ سالار فيروزهگنجينه‌اي ملي كه احيا شد / بزرگ‌ترين باغ ايراني جاني دوباره يافت
«باغ سالار» يا «باغ نشاط» كه با مساحت 16 هكتاري به بزرگ‌ترين باغ ايراني معروف است، احيا شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از فيروزه، در اين شهرستان تازه تأسيس و در 3 كيلومتري مركز آن، باغي تاريخي معروف به باغ نشاط وجود دارد كه به گفته مسئولان شهرستان با مساحت 16 هكتاري خود به بزرگترين باغ ايراني معروف و حكايت كننده تاريخ كهن اين مرز و بوم و هنرمندان برجسته ايران اسلامي است.

اين باغ تاريخي كه به «باغ سالار» يا «باغ نشاط» معروف است روزگاري شاهد حضور هنرمند گرانقدر كشور استاد محمد غفاري ملقب به «كمال‌الملك» بود؛ هنرمندي كه با وجود بيش از 70 سال از درگذشتش آثارش همچنان بي‌نظير است.

باغ بزرگ ايراني كه سالها به خرابه يا ويرانه‌ تبديل شده بود، امروز و طي چهار سال تلاش بي‌نظير مردان كم‌ادعا شاهد آباداني و حيات دوباره به ويژه «عمارت مركزي» آن هستيم.

عمارتي كه تا پيش از بهره‌برداري و تعريف كاربري، محل امني براي اسكان معتادان و افراد ولگرد بود.

در آن روزها باغ نشاط براي ساكنان منطقه مظهر آلودگي بود و كمتر كسي رغبت داشت به اين مكان برود چرا كه حضور معتادان و ... جايي براي بازديد و تماشا نمي‌گذاشت.

از طرفي ساختمان مركزي با توجه به گذشت صد سال از عمر آن و تاراج بخش‌هاي زيادي از آن توسط غارتگران ميراث فرهنگي كم‌كم مهياي تبديل شدن به تلي از خاك بود كه خوشبختانه به همت مسئولان جان تازه‌اي گرفت و اكنون به مهم‌ترين تفرجگاه و مكان تاريخي- فرهنگي شهرستان فيروزه تبديل شده به طوري كه بيش از 5 هزار نفر از ابتداي سال 92 تاكنون از اين اثر شاخص فرهنگي بازديد كرده‌اند.

قدمت اين باغ به دوره قاجار مي‌رسد و در سال 1336 قمري به دست «آقابالاخان سالار معتمد گنجي» بنا شده است.

باغ نشاط با 15 هكتار مساحت، 2 عمارت شمالي و مركزي، ديوار حصار، 4 برج و درختان زيادي را دربر مي‌گيرد كه در عمارت‌هاي آن از عناصر تزييني، آجركاري، كاشي‌كاري و گچ‌بريهاي زيبا استفاده شده و داراي ارزش فرهنگي و هنري ويژه است.

اين باغ تاريخي اقامتگاه سالار معتمد گنجي يكي از خان‌هاي بزرگ خراسان و همچنين مدتي محل زندگي استاد كمال‌الملك نقاش پرآوازه ايراني بوده و بسياري از بزرگان هم به آن رفت و آمد داشته‌اند.

اين اثر و نماد تاريخي به شماره 4492 در مورخه 1380.9.5 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

انتهاي پيام/2202

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن