تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803718848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فتح‌الله گولن و جنبش خدمت در تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فتح‌الله گولن و جنبش خدمت در تركيه
«طرفداران "جنبش خدمت" (هيزمت) در تركيه معتقدند اين جنبش چهره مدرن و بي‌آزاري از اسلام ارائه مي‌كند، اما منتقدان آن انگيزه‌هايش را زير سوال مي‌برند. جنبش خدمت از "فتح‌الله گولن"، مبلغ مذهبي ترك مقيم آمريكا الهام مي‌گيرد.

نفوذ اين جنبش بار ديگر در تركيه در كانون توجهات قرار گرفته است. در اين كشور اختلاف ميان پيروان گولن و ديگر اعضا و شخصيت‌هاي طبقه سياسي حاكم به‌واسطه مجموعه‌اي از دستگيري‌ها علني شده است.»

به گزارش ايسنا شبكه خبري بي.بي.سي در گزارشي نوشته است: «گفته مي‌شود اختلاف ميان دو طرف بعد از اقدام دولت تركيه مبني بر تعطيلي شبكه‌اي از مدارس خصوصي تحت مديريت جنبش خدمت تشديد شده است. تا پيش از اين، جنبش خدمت در پيروزي‌هاي انتخاباتي حزب رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، نقش مهمي داشت.

حزب عدالت و توسعه كه در انديشه اسلام‌گرايي ريشه دارد، در سه دوره اخير قدرت را در دست داشته است. اما نفوذ جنبش خدمت از مرزهاي تركيه بسيار فراتر مي‌رود. اين جنبش تأمين هزينه‌هاي صدها مدرسه علوم ديني، انديشكده و رسانه را، از كنيا گرفته تا قزاقستان، برعهده دارد و توانسته ميليون‌ها هوادار و ميلياردها دلار پول را جذب كند.

جنبش خدمت فاقد ساختار رسمي و سازمان مشخص است و عضو رسمي ندارد. اما توانسته به يكي از بزرگ‌ترين شبكه‌هاي اسلامي جهان تبديل شود. اين جنبش انجام امور عام‌المنفعه را تبليغ مي‌كند و پيروان آن مي‌گويند كه در چارچوب اتحاديه‌اي نه‌چندان مستحكم و ملهم از عقايد گولن با هم كار مي‌كنند.

اين پيشواي مذهبي قرائتي روادار از اسلام را ترويج مي‌كند كه بر نوع‌دوستي، كار و تلاش و آموزش تأكيد مي‌كند. گفته مي‌شود جنبش خدمت در تركيه ميليون‌ها پيرو دارد و برخي از اين افراد در نهادهاي قدرت، از پليس و سرويس‌هاي مخفي گرفته تا دستگاه قضايي و خود حزب عدالت و توسعه، پست‌هايي كليدي دارند.

محل زندگي گولن در پنسيلوانيا

گفته مي‌شود كه پيروان خدمت چيزي بين ۵ تا ۲۰ درصد درآمدشان را به گروه‌هاي وابسته به اين جنبش مي‌پردازند. مدارس اين جنبش معمولا از تجهيزاتي با فناوري نوين برخوردارند و بسياري از دانش‌آموزان آنها از بورسيه‌هايي استفاده مي‌كنند كه هزينه آنها را تجار پيرو گولن تأمين مي‌كنند.

با آنكه اين مدارس سكولار هستند، معلمان موظفند نقش الگوي دانش‌آموزان را بازي كنند. سيگار كشيدن، نوشيدن مشروبات الكلي و طلاق گرفتن معلمان ناپسند دانسته مي‌شود.

فاطمه ديشلي در مدرسه‌اي با اين جنبش آشنا شد كه براي كمك به دانش‌آموزان براي پشت سر گذاشتن آزمون ورودي دانشگاه‌ها تأسيس شده بود. او به بي‌بي‌سي گفت: "كساني كه از طريق خدمت با آنها آشنا شدم واقعا سختكوش و پرهيزگار بودند و مسائل ديني را رعايت مي‌كردند، اما در عين حال شغل‌هاي مهمي داشتند. به اين ترتيب متوجه شدم كه مي‌توان مذهبي بود، ولي شغل خوبي هم داشت."

بازرگانان تركيه‌اي ديدگاه بين‌المللي و برخورد عمل‌گرايانه گولن را به مسائلي نظير استفاده از اعتبارات مالي مي‌پسندند.

به نظر مي‌آيد كه تركيب بشردوستي و تجارت موفق بوده و مدارس الهام‌گرفته از گولن از بازرگانان تركيه‌اي در بازارهاي تازه‌اي نظير آفريقا و آسياي مركزي حمايت كرده و كار آنها را آسان‌تر مي‌كنند.

اما منتقدان معتقدند كه هدف اين جنبش دستيابي به قدرت، گسترش رفتارهاي اجتماعي اسلامي و محافظه‌كارانه در مسائلي نظير ازدواج و مصرف مشروبات الكلي در سراسر جهان و سركوب كردن مخالفان خود است.

مخالفان اين جنبش به ويدئويي اشاره مي‌كنند كه در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و در آن به نظر مي‌رسد كه گولن به پيروانش مي‌گويد كه بايد سعي كنند به ساختارهاي موجود قدرت نفوذ كنند.

گولن در اين ويدئو مي‌گويد: "شما بايد بدون اينكه كسي متوجه حضورتان شود، در شريان‌هاي سيستم رخنه كنيد، تا اينكه به تمام مراكز قدرت برسيد. شما بايد صبر كنيد تا همه قدرت حكومت به دستتان بيفتد؛ تا موقعي كه همه قدرت نهادهاي منبعث از قانون اساسي در كنارتان قرار گيرد."

يك سال بعد، گولن به تلاش براي تضعيف حكومت سكولار تركيه متهم شد. او به آمريكا رفت و گفت كه آن ويدئو دستكاري شده بوده است. او بعدا به طور غيابي از همه اين اتهامات تبرئه شد. بسياري از منتقدان برجسته جنبش خدمت در تركيه به زندان افتاده‌اند. اين امر باعث شده برخي ادعا كنند كه اين جنبش در تركيه به نيرويي مسلط و اهريمني تبديل شده است.

يكي از روساي پليس كه كتابي درباره نفوذ گولن در پليس و دستگاه قضايي تركيه نوشت و دو خبرنگار تحقيقي تركيه‌اي به زندان افتادند. يكي از اين خبرنگاران كه احمد شيك نام دارد، در جريان بازداشتش فرياد زد: "هركس به آنها دست بزند، مي‌سوزد!"

گولن كه حالا ۷۲ سال دارد، در ملكي دنج در خارج يكي از شهرهاي ايالت پنسيلوانياي آمريكا به‌دور از شلوغي زندگي مي‌كند. او پيروانش را تشويق مي‌كند كه به جاي مسجد، مدرسه بسازند و آنها را تشويق مي‌كند كه با تأسيس انجمن‌هاي گفت‌وگو، با پيروان اديان ديگر تعامل كنند. با اين حال، طرفداران بقاي حكومت سكولار در تركيه همچنان به او بدبين هستند، و تابستان گذشته شماري از فعالان در مقابل محل سكونت او تجمع اعتراضي برگزار كردند.»

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن