تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805203045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهترين زمان براي خوردن شام چه زماني است؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: بهترين زمان براي خوردن شام چه زماني است؟
به راستي فوايد خوردن شام در ساعات اوليه شب، به جز تناسب اندام و كاهش وزن چيست؟


به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،سوزش معده‌اي كه در نتيجه خوردن غذا در ساعات پاياني شب باشد، مانع خواب آرام شما در طول شب مي‌شود. اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد كه اخبار مربوط به سلامت و تناسب اندام را پيگيري مي‌كنند، حتماً تاكنون بارها از پزشكان و متخصصان تغذيه شنيده‌ايد كه بايد شام را پيش از ساعت ۷ شب خورد. اما در زندگي روزانه، به دلايل گوناگون از جمله ترافيك يا ساير مشغله‌ها، معمولاً اكثر ما اين قانون را رعايت نمي‌كنيم، اما به راستي فوايد خوردن شام در ساعات اوليه شب، به جز تناسب اندام و كاهش وزن چيست؟ در ادامه مطلب، به برخي فوايد رعايت اين قانون اشاره مي‌كنيم.

۱- كمك به كنترل وزن
در ساعات پاياني روز، معمولاً افراد ميل به خوردن غذاهاي پركالري و از لحاظ غذايي كم ارزش دارند كه عموماً هم در خوردن آن‌ها زياده‌روي مي‌كنند. همچنين اگر شما در طول روز وعده‌اي را حذف كرده باشيد يا خوردن شام را به تأخير اندازيد، براي سير شدن خود حجم بيشتري غذا مي‌خوريد و در نتيجه كالري بيشتري دريافت مي‌كنيد. همه اين موارد زماني كه با حذف وعده بعدي – يعني وعده صبحانه – همراه شود، منجر به عكس‌العمل بدن شما به هورمون انسولين ترشح‌شده مي‌شود كه نتيجه آن افزايش ذخيره‌هاي چربي در بدن و اضافه‌وزن خواهد بود.

۲-كاهش سوزش معده
سوزش معده يا قلب نوعي حس گرفتگي در سينه، درست پشت قفسه سينه است كه ممكن است با خم شدن يا دراز كشيدن بدتر شود. به گفته متخصصان، يكي از راه‌هاي جلوگيري از ايجاد اين سوزش، پرهيز از خوردن وعده‌هاي غذايي حجيم و پرچرب در ساعات پاياني شب است. خوردن شام در ساعات اوليه شب به دستگاه گوارش شما زمان كافي براي هضم غذا را مي‌دهد و خطر افزايش اسيد معده و برگشت اسيد به مري را به ميزان قابل‌توجهي كاهش مي‌دهد. اين واقعه كه متخصصان آن را با عنوان رفلاكس اسيد معده مي‌شناسند، معمولاً با سوزش معده و قلب همراه است. دراز كشيدن پس از خوردن غذا سوزش معده و برگشت اسيد را بيشتر مي‌كند. به همين دليل وجود چند ساعت فاصله زماني بين خوردن غذا و دراز كشيدن مي‌تواند در كاهش سوزش معده بسيار موثر باشد.

۳- خوابي آرام‌تر
سوزش معده‌اي كه در نتيجه خوردن غذا در ساعات پاياني شب باشد، مانع خواب آرام شما در طول شب مي‌شود. دل درد نيز يكي ديگر از مشكلاتي است كه هنگام خواب براي فردي كه ديروقت شام خود را ميل كرده است به وجود مي‌آيد. مصرف بيش از حد مايعاتي مانند آب، نوشابه، شير يا حتي غذاهاي آب‌دار مانند سوپ باعث مي‌شود شما مجبور شويد در طول شب چندين بار براي خالي كردن مثانه خود از خواب بيدار شويد، اما توجه داشته باشيد كه رفتن به رختخواب با معده خالي و با گرسنگي نيز به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود و اين موضوع نيز مي‌تواند به نوبه خود در خواب اختلال ايجاد كند. به همين دليل متخصصان توصيه مي‌كنند افراد قبل از خواب يك ميان‌وعده كم حجم و سبك مصرف كنند. غلات آماده مصرف همراه با شير كم چرب، يا ماست با كمي نان، از جمله گزينه‌هاي مناسب هستند.

۴- انرژي بيشتر
شروع روز با يك صبحانه خوب و كامل و خوردن وعده‌هاي مقوي در طول روز نه تنها ميزان انرژي شما را افزايش مي‌دهد، بلكه عملكرد مغز و اعصاب را نيز بهبود مي‌بخشد، اما به تعويق انداختن وعده‌هاي غذايي نه تنها انرژي شما را كاهش مي‌دهد، بلكه باعث پايين آمدن قند خون شما نيز مي‌شود و احساس خستگي و كسلي را براي شما ايجاد مي‌كند. براي پيشگيري از چنين وضعيتي، سعي كنيد وعده‌هاي اصلي و ميان‌وعده‌هاي خود را به موقع و منظم مصرف كنيد. يكي ديگر از دلايل افزايش انرژي ناشي از خوردن شام در ساعات اوليه شب، آرامش بيشتري است كه فرد هنگام خواب تجربه مي‌كند. خواب آرام شب قبل، باعث افزايش انرژي در روز بعد شده و انگيزه فرد براي ورزش و كنترل وزن بيشتر مي‌شود.

چند راهكار براي كاهش ميل به خوردن در ساعات پاياني شب
_ درست پس از شام دندان‌هاي خود را مسواك بزنيد. اين كار هم براي بهداشت دهان و دندان شما مناسب است، هم مزه خميردندان طعم غذاهايي كه بعد از آن خورده مي‌شود را تغيير مي‌دهد و در نتيجه ميل به خوردن غذا را كاهش مي‌دهد.

_ دم نوش‌هاي گياهي بنوشيد. اگر دوست داريد هنگام تماشاي تلويزيون يا گشت و گذار در اينترنت يك چيزي بخوريد، دم نوش گياهي بنوشيد. با اين كار هم به اصطلاح دهانتان مشغول است، هم كالري اضافي وارد بدن خود نمي‌كنيد و هم از خواص متعدد دمنوش‌هاي گياهي بهره‌مند مي‌شويد.

_ براي صرف شام زمان تعيين كنيد و حتي مي‌توانيد ساعت خود را كوك كنيد تا مثلاً يك ساعت قبل از ساعت ۷ شب به شما يادآوري كند كه براي خوردن شام خود يك ساعت ديگر بيشتر فرصت نداريد.

_ برنامه غذايي خانواده را در صورت لزوم تغيير دهيد. شايد لازم باشد به دليل مشغله كاري اعضاي خانواده، از قبل براي نوع و ساعت شام برنامه‌ريزي كنيد.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن