تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804650720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حكايت كودكاني كه با فال فروشي به دنبال سرنوشت مي دوند


واضح آرشیو وب فارسی:دانشگاه تهران: حكايت كودكاني كه با فال فروشي به دنبال سرنوشت مي دوند
همايش جامعه، حمايت و توانمندسازي كودكان بي سرپرست به همراه جشنواره غذا و صنايع دستي، با حضور علي ربيعي، حسين راغفر و استادان و دانشجويان دانشكده­ علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد .

26 آذر يكي از سالن هاي دانشكده علوم اجتماعي ميزبان همايشي بود كه وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به آن دعوت شده بود. وزيري كه بايد براي كاهش فقر و افزايش رفاه اجتماعي تلاش كند به دانشگاهي كه تا چند ماه پيش در آن تدريس مي كرد، بازگشت تا اين بار با مسووليت مستقيم، دغدغه هاي فعالان و پژوهشگران آسيب هاي اجتماعي را بشنود.

در آغاز اين مراسم دكتر نوربخش، رئيس دانشكده علوم اجتماعي، سخنراني خود را چنين آغاز كرد: ما در دانشكده علوم اجتماعي هستيم و توجه به مسائل اجتماعي و عكس العمل نشان دادن به آن ها فراتر از كتاب، رسالتي براي اين علم و اين دانشكده است. بايد به كودكان بي سرپرست، كودكان خياباني، كودكان كار، و مفاهيمي از اين دست كه به عنوان آسيب اجتماعي شكل مي گيرد، توجه كرد. زيرا اين كودكان ضعيف ترين قشر جامعه و نيازمند توجه بسياري هستند.

دكتر غفاري، دبير علمي همايش نيز، در توضيح اهداف برگزاري چنين گردهمايي هايي گفت: تنها هدف اين برنامه كمك به كودكان بي سرپرست و آسيب پذير نيست، بلكه مي خواهيم در درجه اول گرماي چنين برنامه هايي براي خود ما زنده باشد. زيرا زنده بودن اين امور به داشتن جامعه خوبي كه انتظارش را داريم كمك مي كند. اين برنامه ها خود داراي پتانسيلي است كه به ما مي گويد چطور زندگي مي كنيم، چطور با جامعه كنار مي آييم، بي تفاوت هستيم و يا اهتمام مي ورزيم تا به يك جمع گرم و موثر تبديل شويم.

در ادامه اين همايش فرشيد يزداني، فعال حقوق كودكان و عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان كار، ضمن آسيب شناسي پديده كودكان بي سرپرست و بدسرپرست، انتقاداتي را نيز به مجلس و دولت بيان كرد: بايد بررسي كرد كه چه ساز و كاري منجر به توليد اين پديده ها مي شود، اين كودكان چه كساني هستند و در فضاي اين گفتمان به بنيان هاي اقتصادي آن توجه داشت. كودكان بي سرپرست كساني هستند كه در سال هاي اوليه زندگي دچار گسست از خانواده مي شوند. متأسفانه آمار دقيقي نداريم كه چه تعداد كودكان مان از آسيب هاي طبيعي بي سرپرست هستند، چه تعداد اجتماعي. بايد كار آماري داشت تا بتوان در تحليل ها به آن ها پرداخت. در مرحله دوم بايد نقصان در فرايند جامعه پذيري اين كودكان را مد نظر قرار داد كه اين جا وظيفه دولت و جامعه مشخص مي شود و دولت به عنوان متولي مي تواند به اين ها بپردازد. همه مي گويند نهادهاي اجتماعي مهم هستند، ولي وظيفه اصلي با دولت است و دولت بايد وارد چرخه ها و بحث هاي اساسي در حوزه هاي كلان شود. وي پس از اين با طرح انتقاداتي قانون جنجال برانگيزي را كه به تازگي در مجلس به تصويب رسيده است، موجب ناامن شدن فضا براي كودكان دانست: قانون حمايت از كودكان بي سرپرست در دهه 50 به تصوسي رسيده بود، اما حالا با اضافه شدن تبصره اي در ذيل ماده 27 اين قانون،امنيت كودكان تهديد شده است. مجاز شمرده شدن ازدواج سرپرست كودك با او تهديدي براي امنيت كودكان است و در شأن جامعه ما نيست. مجلس، شوراي نگهبان و دولت بايد پاسخ گو باشند. اين نگاه برآمده از رويكرد مردسالارانه در جامعه است. استدلال مي كنند قبلاً هم اين اتفاق مي افتد و خواستيم آن را منوط به شرط دادگاه كنيم، در صورتي كه گرفتن رضايت دادگاه چندان سخت نيست. يزداني در پايان صحبت هايش خواستار پاسخ گويي مسئولين، اصلاحيه اي در قانون و در نهايت حذف اين بخش شد.

پس از آن، حميده لامعي،عضو هيئت مؤسس خيريه آل طاها، به بررسي معضلات كودكان آسيب پذير پرداخت.

دكتر حسين راغفر فعال اجتماعي وعضو هيئت علمي دانشگاه الزهرا نيز با تبيين هاي جمعيت شناسانه و جامعه شناسانه، انتقاداتي را به سياست هاي كلي دولت هاي ايران مطرح كرد. وي دربررسي هاي كلي، علت وجود فقر و فقر مطلق در جامعه را عمل نكردن دولت ها به بخش هاي مختلف قانون اساسي دانست و گفت: قانون اساسي يك رابطه دو جانبه است، اگر دولت ها وظايف خود را نقض كنند نبايد انتظار داشته باشند كه كه جامعه تعهدات خود را نسبت به حكومت رعايت كنند.متاسفانه ما در موارد متعدد نقض حقوق افراد را شاهد هستيم، توسط دولت از جمله قوانين اقتصادي كه به سهولت و راحتي دولت ها براي تامين كسري بودجه خودشان دست به جيب مردم مي برند و از طريق كاهش ارزش پول ملي يا افزايش نرخ ارز سعي مي كنند اين كسري بودجه خود را كه عموماً به اتلاف منابع ملي هم مي انجامد جبران كنند. مادامي كه سياست هاي اقتصادي بخش عمومي و اجتماعي ساماندهي نشود رشد فقر به صورت طبيعي وجود دارد.كه در نهايت شاهد خانواده هاي بي سرپرست يا بد سرپرست خواهيم بود. سياست هاي بخش عمومي موثرترين عامل براي رفع اين مشكلات و شكل گيري آن است.

دكتر همايون هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي كشورهم ، نگاه تيم جديد سازمان در خصوص تعامل هاي دانشگاهي و اهميت نقش مباحث علمي براي برنامه ريزي هايشان را اين چنين توضيح داد: تيم جديد از روزي كه در سازمان مستقر شد جلسات متعددي با اساتيد و صاحب نظران، فرهيختگان و دانشگاهيان گذاشتيم تا به فصل مشتركي برسيم. براي اجرا بايد تعاريف علمي و اسناد بالادست علمي وجود داشته باشد. اما در هزاره سوم كه شعارهاي سازمان هاي بين المللي هم بر همين است، اين ارتباط بايد گسترده تر شود. او هم چنين از تلاش دولت براي پيش روي به سمت جامعه مدني سخت گفت: سال گذشته براي اولين بار بودجه دولت و مردم در پرداخت به اين امور يكسان شد. هزارميليارد از سوي دولت و هزار ميليارد از سوي نهادهاي مردمي. ما به شبكه هاي مبتني بر جامعه اعتقاد داريم، نه مبتني بر دولت. دولت ها وظايف ذاتي خود را انجام مي دهند و بايد يك شبكه قوي اجتماعي ايجاد شود. به اين سمت و سو در حال حركت هستيم. دولت بايد ارتباطات را تسهيل كند و معيار كمكي باشد، و امور اصلي با همين NGOها باشند. ما علاقه مندانه در اين همايش شركت كرديم و سعي داريم كه در كنار مردم و NGOها باشيم. سازمان پيشگامان خدمت» نيز به زودي رونمايي مي شود و در آن از همه اين نهادهاي مردمي نماينده اي خواهد بود.

وزير كار هم كه در اين همايش حضور داشت از دانشجويان خواست به او به چشم يك وزير نگاه نكنند و باز هم او را استاد خود بدانند و به تعبير خودش در جايگاه يك كنش گر رشته علوم اجتماعي به صحبت پرداخت و گفت: ما نبايد تنها به سراغ آسيب هاي اجتماعي سنتي برويم. بايد با واقعيت اجتماعي روزگار خود پيش رويم. به طور مثال به زنان بي سرپرست و زنان بدسرپرست مي توان اشاره كرد كه بر اساس مشكلات سبك زندگي به اين آسيب ها دچار شده اند. بر اساس آمار دفتر آسيب هاي اجتماعي رابطه بين بيكاري و اعتياد امروزه جاي خود را به شاغلين واعتياد داده است كه همه ناشي از عدم آرامش فكري است. ما در برنامه ريزي هايمان مشكل داريم. وي افزود: بخشي از مشكلات مان به خاطر برنامه هايي است كه نداريم. دكتر ربيعي تاكيد كرد: بايد به افراد به حاشيه رفته توجه كنيم و صداي آن ها را بلند كنيم. چنين همايش هايي است كه مي تواند صداي اين افراد در حاشيه را بلند كند.

وي در پايان سخنانش بار ديگر به اهميت نهادهاي عمومي تأكيد كرد و گفت: ما نياز به گفتمان سازي، خيرجمعي و مشاركت عمومي داريم. بايد اين مساله را هم بدانيم كه NGOها اثر رواني بسياري در گفتمان سازي، بلند كردن صداها و تداوم گفتمان دارند. من در خانواده فقيري بزرگ شده ام و بسياري از مسائل و مشكلات را درك كرده ام. شبي نيست كه بي بغض اين گروه ها به خانه نروم. بايد همه كمك كنيم و سياست گذاري هايمان را به سمتي ببريم تا همه افراد جامعه براي هم نگران باشند و روح همدلي به جامعه برگردانده شود.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دانشگاه تهران]
[مشاهده در: www.news.ut.ac.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن