تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804586890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش لجستيك در توسعه تجارت


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: نقش لجستيك در توسعه تجارت


نقش و جايگاه لجستيك در توسعه تجارت خارجي و داخلي از اهميت بسزايي برخوردار است؛ چرا كه امروزه حضور در بازارهاي جهاني كه در آنها مساله رقابت در سطح اعلاي خود متبلور شده، بدون وجود لجستيك كارآمد امكان پذير نخواهد بود. بنگاه‏ها بايد قادر باشند كالاهاي توليدي خود را در كمترين زمان و با مناسب‌ترين طريق به خارج از مرزها ارسال كنند.

در اين خصوص وجود شبكه‌هاي لجستيك درب-به-درب يا به طور كلي شبكه‌هاي حمل‏ونقل و توزيع سريع و ايمن براي جابه‌جايي كالاها تا مقصد نهايي بسيار ضروري است. از سوي ديگر، زيرساخت‏هاي حمل‏ونقل و جابه جايي در داخل مرزها و در نقاط مرزي بايد به نحوي توسعه يابد كه جريان شبكه‌هاي حمل‏و نقل و توزيع را با كمترين هزينه و بيشترين سرعت از مبدأ تا خارج از مرزهاي كشور ميسر كنند. چنانچه لجستيك در اين مقوله‌ها داراي نقص باشد، بحث صادرات و حضور در بازارهاي جهاني را به شدت تحت تاثير قرار خواهد داد.آثار منفي ناشي از توسعه نيافتگي در زمينه لجستيك، واردات و ترانزيت را هم متاثر مي‌كند. هنگامي كه كالايي از داخل مرزها وارد كشور مي‌شود، بايد از طريق همين شبكه‌ها و زيرساخت‏هاي لجستيكي به نقاط مقصد حمل شود.وجود شبكه‌ها و زيرساخت‏هاي لجستيكي مطلوب براي توزيع كارآيي اين كالاها در داخل مرزهاي كشور با در نظر داشتن اهداف اصلي لجستيك ضروري است.

زيرساخت‏هاي لجستيكي فيزيكي توسعه يافته همچون خطوط زيرساختي حمل‏ونقل مناسب و زيرساخت‏هاي گمركي پيشرفته از نقش بسيار مهمي در جذب جريان‌هاي ترانزيتي براي عبور از خاك كشور برخوردار هستند. افزايش سهم كشور از ترانزيت عبوري از منطقه ممكن نخواهد بود، مگر اينكه گذر كالا از كريدورهاي ترانزيتي كشور با كمترين هزينه، حداقل توقف و بيشترين سرعت ميسر باشد.

به علاوه زيرساخت‏هاي غيرفيزيكي همچون فناوري اطلاعات پيشرفته و يكپارچه و قوانين و مقررات هماهنگ و مناسب هم به منظور ايجاد شرايط مناسب براي جريان روان كالا از طريق مرزها و ساير فرآيندهاي مرتبط با لجستيك بين‏المللي ضروري هستند. هاب‌هاي لجستيكي كه از ظهور آنها بيش از سه دهه نمي‌گذرد، از ديگر زيرساخت‏هاي لجستيكي هستند كه برخي كشورها همچون امارات با بهره‌گيري از آنها موفق به ارتقاي نقش و جايگاه خود به عنوان هاب‌هاي تجارت و حمل‏ونقل شده‌اند. وجود چنين مراكزي كه رويكرد بين‏المللي را در فعاليت‌هاي خود داشته باشند، تاثير بسيار مهمي بر تسهيل تجارت خارجي و تبديل شدن كشور به هاب تجاري منطقه خواهد داشت.

همچنين در اين خصوص مي توان به نقش توسعه لجستيك كشور در شبكه تجارت داخلي اشاره كرد. شبكه تجارت داخلي را مي‌توان مجموعه‌اي از مولفه‌ها دانست كه فعاليت آنها منجر به تامين، توليد و انتقال كالا از توليدكننده به مصرف‌كننده نهايي مي‌شود. عملكرد كارآمد و بهره‌ور شبكه تجارت داخلي به شدت وابسته به توسعه‌يافتگي مولفه‌هاي زيرساختي حوزه لجستيك است. شبكه تجارت داخلي از يك سو به منظور انتقال و توزيع كالا نيازمند زيرساخت‌هاي فيزيكي پيشرفته و توسعه‌يافته بوده و از سوي ديگر نيازمند زيرساخت‌هاي غيرفيزيكي كارآمد است. عملكرد مطلوب و موثر شبكه تجارت داخلي هنگامي محقق مي‌شود كه يكپارچگي مناسب بين مولفه‌هاي آن ايجاد شده باشد. اين يكپارچگي در صورت توجه به توسعه يكپارچه و هماهنگ تمام مولفه‌هاي دخيل حوزه لجستيك در نظام توزيع كالا در داخل كشور فراهم خواهد شد.توسعه زيرساخت‏هاي فيزيكي و غيرفيزيكي حوزه لجستيك با بهبود عملكرد شبكه‌هاي لجستيك كالا در داخل مرزها، علاوه بر كاهش قيمت تمام شده كالاهاي توليدي كشور، نظام توزيع كالا در داخل كشور را هم سامان خواهد داد.

اين بهبودها خود اثرات نهفته‌اي چون افزايش قابليت رقابت كالاهاي توليدي داخل با كالاهاي خارجي، افزايش سطح دسترسي به كالاهاي داخلي و تقويت بيش از پيش جايگاه توليدات ملي در كشور را مي‌تواند در برداشته باشد.

يـكي از مـهـم‌تـرين و ضروري‌ترين راه‌هاي حمايت از توليد ملي و رونق آن، توانمندسازي واحدهاي توليدي داخلي در توليد كالاهاي با كيفيت و قيمت مناسب (در مواجهه با رقباي خارجي) است.

به طور قطع تلاش واحدهاي توليدي در كاهش قيمت تمام‌شده محصولات، به عنوان راه‌حلي پايدار و ماندگار براي رشد توليد ملي و ادامه حيات بخش هاي توليدي در فضاي رقابتي كنوني ضرورت دارد. مديريت لجستيك به عنوان يكي از روش‌هاي پركاربرد و اثرگذار در خصوص كاهش قيمت تمام‌شده در سطوح بين‌بنگاهي و شبكه‌اي مورد استفاده بنگاه‏ها و سازمان‌هاي موفق قرار گرفته است.

وجود سيستم‏هاي كارآمد لجستيكي بنگاه‏ها را در كاهش هزينه توليد محصول از طريق كاهش سهم هزينه‌هاي لجستيك در توليد ياري خواهد داد. افزايش بهره‌وري و استفاده بهتر از منابع در فعاليت‌هاي توليدي و تجاري، از ديگر نتايج مثبت بهره‌گيري از سيستم‏هاي لجستيكي مناسب در بنگاه‏ها است.

مديريت زنجيره تامين، يكي ديگر از مفاهيم مرتبط با لجستيك است كه نقش غيرقابل انكاري در توسعه تجارت و بازرگاني كنوني ايفا مي‌كند. زنجيره تامين را مي‌توان شبكه‌اي از بنگاه‏ها و سازمان‌ها قلمداد كرد كه در زمينه توليد محصولي خاص با يكديگر همكاري مي‌كنند. اين شبكه گستره وسيعي از فعاليت‌هايي است كه به صورت زنجيروار از مرحله توليد و تامين مواد اوليه، توليد محصول و سپس توزيع و فروش آن به مشتري نهايي به يكديگر متصل هستند.

در دنياي رقابتي امروز، بنگاه‏هاي اقتصادي فعال و موفق در بازارهاي مختلف، به شدت به شبكه‌هاي ارتباطي بين سازماني و زنجيره‌هاي توليد وابسته هستند. در واقع امروزه، خطوطي كه به طور سنتي بين سازمان‌ها، وظايف و امور تجاري و بازرگاني ترسيم مي‌شد، در حال محو شدن است؛ سازمان‌ها و موسسات مجزا به لحاظ حقوقي، براي رفع موانع رقابتي با يكديگر همكاري و مشاركت مي‌كنند. تحولات اقتصادي، الزامات بازار، شرايط متغير محيطي، توسعه و پيشرفت فناوري‌ها، تغيير انتظارات مردم به عنوان مشتريان نهايي (مصرف‌كنندگان)، تعداد و تنوع سازمان‌هاي خدمت رساننده به مردم و بسياري از عوامل ديگر، زمينه‌هاي ايجاد يك نظام و سيستم بازرگاني مبتني بر شبكه را فراهم كرده است.

فعاليت‌هاي بنگاه‏ها در همكاري‌هاي سازمان‌يافته و بلندمدت از طريق زنجيره‌هاي تامين به شدت بر افزايش رقابت‌پذيري توليدات ملي، افزايش رضايتمندي مشتريان و كاهش هزينه‌هاي توليد محصولات و خدمات موثر خواهد بود.

دكتر مهدي فتح اله

رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني



چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن