تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819453599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستاي سبز فيروز بهرام در خطر است تصفيه فاضلاب در 50 متري خانه بهداشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: روستاي سبز فيروز بهرام در خطر است تصفيه فاضلاب در 50 متري خانه بهداشت
مسعود بُربُر

ساخت تصفيه‌خانه فاضلاب در منطقه فيروزبهرام اسلامشهر ساكنان اين روستا را بشدت نگران كرده اما تلاش‌هاي آنان براي متوقف كردن اين پروژه به جايي نرسيده است. براساس قانون، حداقل فاصله تصفيه‌خانه فاضلاب با منطقه مسكوني بايد دو كيلومتر باشد اما سرايدار خانه بهداشت فيروزبهرام تنها حدود 50 متر با زمين طرح فاصله دارد و ادامه بافت مسكوني روستا نيز چسبيده به همين خانه آغاز مي‌شود.

تصفيه فاضلاب تهران در فيروزبهرام
نخستين بار ساخت تصفيهخانه فاضلاب در فيروزبهرام در آبانماه 1390 و در سخنان مجري طرحهاي استاني شركت آب منطقهاي تهران رسانهاي شد. مهندس خليل اردشير تنها اعلام كرده بود مطالعات علاج بخشي دشت شهريار از سال 87 مطرح و طي قراردادي به مشاور ابلاغ شد تا با مطالعه اين دشت راهكارهايي براي خروج از بحران آبي ارائه شود. مشاور پنج راهكار ارائه كرد كه يكي از آنها طرح استفاده از پساب خروجي تصفيهخانه باختر شهر تهران بود. انتقال پساب فاضلاب تصفيهخانه غرب تهران واقع در فيروز بهرام در اسلامشهر (كه البته هنوز وجود نداشت و همچنان نيز ندارد) به عنوان طرحي براي تغذيه دشت شهريار مطرح و تأكيد شد كه تصفيهخانه فيروز بهرام ميبايست براساس توافقهاي حاصل شده از سوي شركت آب و فاضلاب ساخته شود.
«اصغر رياضتي» مديرعامل شركت فاضلاب تهران يك سال بعد در مهرماه سال 1391 اعلام كرد كه شهرداري منطقه ٢٢ متعهد شده نسبت به تأمين منابع مالي ايجاد و ساخت تأسيسات مربوط به جمعآوري و تصفيه فاضلاب با طول تقريبي ٧٥٠كيلومتر شبكه و همچنين احداث، بهرهبرداري و نگهداري سه واحد تصفيهخانه با ظرفيت حدود 71٠ هزار نفر و مساحت تقريبي ١٨ هكتار و نيز واگذاري، نصب و برقراري 150 هزار انشعاب اقدام كند.
در مطالعات امكانسنجي اين طرح آمده بود كه دو تصفيهخانه فاضلاب ساخته ميشود كه فاضلاب بخش غربي منطقه 22 به تصفيهخانه فاضلاب «وردآورد» و فاضلاب بخش شرقي پس از اتصال به خطوط جمعآوري فاضلاب مناطق 21 ، 18 ، 17 و... به تصفيهخانه فاضلاب فيروز بهرام منتقل و تصفيه ميشود.

ترس از تصفيهخانه روستاييان را فراري
داده است
تنها در روزهاي آغازين تابستان همين امسال بود كه مدير دفتر نظارت بر بهرهبرداري فاضلاب استان تهران از خريد زمين و برگزاري مناقصه براي ساخت اين تصفيهخانه خبر داد و گفت: «با مشخص شدن زمين تصفيهخانه در منطقه فيروز بهرام هماكنون ساخت آن تصفيهخانه و افزايش ظرفيت تصفيهخانه شهرك غرب از 80 هزار به 500هزار نفر در مرحله مناقصه براي تعيين پيمانكار
قرار دارد.» سخناني كه در آن از پيشبيني امكان توليد برق از بيوگاز حاصل از فرآيند تصفيه نيز رونمايي شد اما خريد اراضي براي ساخت تصفيهخانه از همان سال 1391 آغاز شده بود و 45 هكتار زمين به اين موضوع اختصاص يافت. زمينهايي كه به گفته دهيار فيروزبهرام نزديك به پنجاه نفر از آن نان ميخوردند و از قويترين مراكز كشاورزي مكانيزه با راندمان آبياري بسيار بالا بود.
آن گونه كه جواد خلج به خبرنگار روزنامه ايران ميگويد با خريد اين زمينها و اجراي طرح بين 500 تا 4000 درخت - كه در ميانشان نارونها و چنارهاي بيش از هفتاد ساله هم هست- خشك خواهد شد اما مشكل اصلي روستاييان آن است كه از زماني كه اين طرح مطرح شد به دليل ترس از بو و مسائل زيستمحيطي و نگراني از وضعيت سپتيك، پسماندها، بخارها و گازهاي ميكروبي و همينطور نشت پساب به چاههاي آب منطقه، كه مشخص نيست چگونه قرار است عايق شوند، جمعيت روستا رشد منفي داشته است. جمعيتي كه از ۱۸۴۱ نفر به ۱۴۸۰ نفر رسيده در حالي كه به بافت مسكوني روستا ۵ هكتار نيز
افزوده شده است.
به گفته خلج مشخص نيست اين طرح مجوز و ارزيابي زيستمحيطي دارد يا نه و مسئولان منطقه از دهياري گرفته تا بخشداري، همصدا با مردم، با آن مخالفند و مكاتباتي هم با فرمانداري، آبفاي استان تهران، محيطزيست شهرستان اسلامشهر، و اداره كل روستايي استانداري تهران داشتهاند اما هيچ يك از اين مكاتبات تاكنون به جايي نرسيده و اكنون مردم و مسئولان منطقه دست به دامان رسانهها شدهاند.
به گزارش خبرنگار روزنامه ايران از آنجايي كه اتوبان آزادگان و همين طور تهران – ساوه از كنار فيروز بهرام عبور ميكند عملاً روستا از سه طرف محدود شده و تنها بخشي كه امكان توسعه روستا در آن هست ضلع جنوبي است كه در آن هم قرار است اين طرح اجرا شود. طرحي كه هرگونه امكان توسعه روستا در تنها ضلع ممكن را نيز عملاً منتفي خواهد كرد. موضوعي كه به نظر ميرسد مسأله اصلي ساكنان فيروز بهرام باشد.
از سوي ديگر اگرچه خود طرح قرار است در مساحتي 45 هكتاري اجرا شود اما عملاً تا حدود 80 هكتار از زمينهاي اطراف را نيز تحت تأثير قرار خواهد داد كه اين موضوع ممكن است ابعادي اجتماعي از جمله بيكار شدن 200 تا 300 نفر را به دنبال داشته باشد.
تصفيهخانه، بهداشت پرند را تهديد
خواهد كرد
با اين حال اينها همه دغدغههاي ساكنان روستاي فيروز بهرام نيست. يكي از اهالي فيروز بهرام در اين باره به خبرنگار روزنامه ايران ميگويد: «زمين تصفيهخانه با باغ فيروزه كه يكي از بزرگترين باغهاي گياهشناسي دارويي در كشور و حتي خاورميانه است تنها 700 متر فاصله دارد. من با چند نفر از استادان حوزه محيطزيست صحبت كردهام. نقشه هوايي جنوب تهران را كه نگاه كنيد فقط يك لكه سبز بزرگ هست كه فيروزبهرام است. اينجا با توجه به ظرفيتهاي بالايي كه دارد ميتوانست براي تهران مثل يك فيلتر هواي پاك عمل كند. اما با تهديد اين روستا و جلوگيري از توسعه آن ممكن است همين روستا به يك كانون توليد ريزگرد تبديل شود.»
دليل ديگري هم هست كه موجب ميشود ساكنان روستا و از جمله دهيار آن تهديدات اين طرح را محدود به فيروزبهرام ندانند. به گفته خلج در اين منطقه حدود 80 حلقه چاه براي تأمين آب آشاميدني پرند حفر كردهاند كه با خروجي آينده اين تصفيهخانه حدود 50 متر فاصله دارند. موضوعي كه بهداشت ساكنان پرند را نيز تهديد خواهد كرد. هرچند كه كشاورزان فيروز بهرام از همين چاهها هم دل خوشي ندارند. به گفته اين كشاورزان حفر اين چاهها موجب شده تا سطح آب زيرزميني در فيروز بهرام پائينتر برود و اگر تا قبل از سال 1386 با حفر چاه در عمق 80 متري به زمين ميرسيديد حالا سطح آب در همان چاه به 100 متر رسيده و حتي چاههاي عميق 250 متري هم در منطقه حفر شده است. موضوعي كه موجب شده برخي حتي از خطر نشست زمين در منطقه سخن بگويند. خطري كه با مديريت نادرست منابع آبي عملاً بسياري از مناطق كشور را تهديد ميكند و حالا روز به روز به تهران نيز نزديكتر ميشود.

پاسخي از مديران نشنيديم
واقعيت آن است كه افزايش ميزان استحصال آب و آلودگي آن را ميتوان از نخستين پيامدهاي زيستمحيطي شهرنشيني برشمرد. علاوه بر شرايط خاص كشور ما كه با بحران كمبود منابع آبي
روبهرو است، حفظ سلامت جامعه و پيشگيري از بروز اختلال در چرخه آب، ساخت تصفيهخانههاي فاضلاب براي جمعآوري تصفيه آب و بازگشت آن به طبيعت را به راهكاري ضروري براي مديران آب و فاضلاب كشور بدل كرده است. با اين حال جانمايي خاص تصفيهخانه فاضلاب فيروزبهرام اعتراضهايي از جنبههاي گوناگون را در ميان ساكنان اين منطقه به دنبال داشته كه به انجام مكاتبات رسمي نيز منجر شده است. اما براي شنيدن پاسخ مديران به اين اعتراضهايي همچنان بايد منتظر ماند.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن