تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804286703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه بهداشت روستاي موشمي سفلا در شهرستان بويراحمد افتتاح شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خانه بهداشت روستاي "موشمي سفلا" در شهرستان بويراحمد افتتاح شد
ياسوج – خبرگزاري مهر: خانه بهداشت روستاي موشمي سفلا، از توابع شهرستان بويراحمد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس مركز بهداشت شهرستان بويراحمد در مراسم افتتاح اين خانه بهداشت گفت: كلنگ اين خانه بهداشت، سال 90 با اعتبار اوليه 80 ميليون تومان به زمين زده شد.

محمدرضامحمدي با بيان اينكه براي ساخت و بهره‌برداري از اين خانه بهداشت تاكنون قريب به يكصد ميليون تومان هزينه شده است، افزود: در خانه بهداشت موشمي سفلا، خدمات اوليه بهداشتي از قبيل واكسيناسيون به مردم ارائه مي‌شود و به صورت هفتگي نيز يك ماما در خانه بهداشت حضور مي‌يابد.

محمدي آغاز به كار اين خانه بهداشت را گامي در راستاي بهبود شاخص‌هاي سلامت روستاي موشمي و دهستان زيلايي عنوان كرد و تصريح كرد: با فراهم كردن زيرساخت‌هاي توسعه و امكاناتي مانند آب آشاميدني سالم در مناطق محروم در سال‌هاي اخير، رشد قابل‌توجهي در زمينه شاخص‌هاي بهداشتي درماني مناطق محروم كهگيلويه و بويراحمد صورت گرفته است.

رئيس مركز بهداشت شهرستان بويراحمد نگاه سلامت محور را مهمترين هدف نظام بهداشت و درمان در مناطق روستايي عنوان كرد و گفت: درمان زيرمجموعه‌اي از سلامت است و بايد به سمت اقدامات پيشگيرانه حركت كنيم.

وي افزود: بيش از 500 نفر از جمعيت روستاي موشمي سفلا تحت پوشش اين خانه بهداشت قرار مي‌گيرند.

درمان كبد چرب كاهش وزن تدريجي است

كارشناس ارشد تغذيه و رژيم‌درماني بيمارستان امام سجاد (ع)، گفت: اصلي‌ترين درمان كبد چرب، كاهش وزن تدريجي با يك رژيم غذايي مناسب و فعاليت بدني است.

سمانه عزيزي افزود: در صورت كاهش وزن سريع با رژيم‌هاي غذايي غيراصولي، بيماري كبد چرب پيشرفت بيشتري مي‌كند.

وي با بيان اينكه چاقي، ديابت و هايپرليپيدمي، از جمله دلايل ابتلا به كبد چرب است، اظهار كرد: در مبتلايان به كبد چرب، تجمع رسوب چربي در سلول‌هاي كبدي و التهاب بافت كبد وجود دارد و اگرچه علامت خاصي ندارد، اما فرد گاهي دچار ضعف، خستگي و فشار در ناحيه فوقاني و راست شكم مي‌شود.

عزيزي با اشاره به نقش تغذيه در كنترل بيماري كبد چرب، تصريح كرد: چاي سبز از جمله مواد غذايي موثر در پيشگيري از تجمع رسوب چربي‌هاي اطراف كبد بوده و صرف هفتگي دو تا سه بار زنجبيل در هفته نيز مي‌تواند به افزايش متابوليسم و كاهش جذب چربي كمك كند.

اين كارشناس تغذيه جايگزين كردن پروتئين‌هاي گياهي، به ويژه سويا را به جاي پروتئين حيواني در كاهش جذب چربي بافت كبد موثر دانست و اظهار داشت: مصرف روزانه يك ليوان آب با ليموي تازه نيز در پيشگيري از ابتلا به كبد چرب موثر است.

وي ادامه داد: مصرف ميوه‌جاتي مانند آلو، زغال‌اخته، تمشك، گريپ‌فروت سرخ و شاه‌توت يا آب اين ميوه‌ها با داشتن مقدار بالاي آنتي‌اكسيدان، در درمان كبد چرب مفيد هستند، هم‌چنين خوردن سير، پياز و انواع كلم، خاصيت سم‌‌زدايي قوي دارند و در پيشگيري و درمان كبد چرب تاثير دارند.

عزيزي تاكيد كرد: مبتلايان به كبد چرب از مصرف چربي‌هاي اشباع موجود در روغن جامد، كره، خامه و لبنيات پرچرب خودداري كنند و غلات كامل و نان‌هاي سبوس‌دار را نيز جايگزين كربوهيدرات تصفيه شده كنند.

كارمندان انرژي موردنياز خود را با خرما تامين كنند

كارشناس تغذيه مركز بهداشت بويراحمد با بيان اينكه برخي كارمندان براي رفع گرسنگي به خوردن شيريني‌جات مضر روي مي‌آورند، گفت: بهتر است براي رفع انرژي در طول كار از خرما استفاده شود.

راضيه پوزش افزود: سلامت جسمي كارمندان مي‌تواند سلامت فكري آن‌ها را ايجاد و راندمان كار بالاتري را حاصل كند و تغذيه مناسب، نقش موثري در سلامت جسمي دارد.

وي با اشاره به مشكل كم‌تحركي و بي‌توجهي به تغذيه مناسب، به عنوان دو عامل ابتلا به انواع بيماري‌ها كه در كارمندان شايع است، اظهار داشت: ابتلا به فشار خون، چربي خون، بيماري‌هاي قلبي عروقي، انواع آرتروزهاي مختلف، انحناي ستون فقرات، چاقي‌هاي عمومي و موضعي از جمله اين تهديدات است.

پوزش در خصوص راهكاري پيشگيري از ابتلا به اين بيماري‌ها، ادامه داد: با آشنا نمودن كارمندان با ورزش‌هاي عمومي و تخصصي نوع كار، استفاده از مشاوران و كارشناسان تغذيه براي تهيه غذاي مناسب براي كارمندان و ايجاد زمان‌هاي مناسب براي ورزش‌هاي روزانه يا هفتگي، مي‌‌توان مشكل كم‌تحركي در محل كار را جبران كرد.

اين كارشناس تغذيه با توصيه به اينكه كارمندان بايد از مصرف آب و مايعات و چاي كمرنگ غافل نشوند، ادامه داد: نوشيدن شش تا هشت ليوان آب در روز مفيد است، اما خانم‌ها بايد سعي كنند بلافاصله بعد از مصرف غذا از نوشيدن چاي خودداري كنند و خوردن چاي را به 45 دقيقه بعد از غذا موكول كنند.

وي خوردن يك عدد سيب در طول روز را به كارمندان توصيه كرد و افزود: مصرف سوياي بو داده نيز ضمن تقويت حافظه، سبب رفع گرسنگي مي‌شود.

پوزش تاكيد كرد: به دليل خطراتي كه اشاره شد، كارمندان بايد تا حد امكان از آسانسور استفاده نكنند و سيگار را از برنامه زندگي خود حذف كنند، هم‌چنين روانه نيم‌ساعت پياده‌روي، موجب مصونيت فرد از بسياري بيماري‌ها مي شود.

در هنگام تماس با سگ در شست‌وشوي دست‌ها بيشتر دقت كنيد

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج به كساني مانند دامداران كه در محل زندگي خود سگ دارند، هشدار داد: در شست‌وشوي دست‌ها بيشتر دقت كنند.

محمدامين قطعي افزود: "كيست هيداتيد" نوعي بيماري شايع در بين دامها است كه از راه مدفوع سگ وارد بدن دام و يا انسان مي‌شود.

وي با بيان اينكه شيوع اين بيماري بيشتر در مناطقي است كه دامداري رواج دارد، اظهار داشت: عامل اين بيماري در روده سگ زندگي مي‌كند و همراه با فضولات حيوان در مزارع يا مجاورت مناطق مسكوني دفع مي‌شود، به سبزيجات و ساير مواد غذايي وارد شده و به انسان نيز انتقال مي‌يابد.

اين دكتر ميكروبيولوژي علائم بيماري كيست هيداتيد را درد در ناحيه راست و بالاي شكم عنوان كرد و ادامه داد: اين درد به علت به وجود آمدن كيست در احشاء، بويژه كبد است.

قطعي تصريح كرد: عفونت ناشي از كيست هيداتيد در بسياري از موارد فاقد علائم مشخص بوده و درمان اصلي بيماري به خصوص در موارد پيشرفته، نيازمند جراحي است.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج تاكيد كرد: راه اصلي پيشگيري از ابتلا به كيست هيداتيد، شستن كامل سبزيجات و هم‌چنين شستن مرتب دست‌ها، به ويژخ در مورد كساني است كه در تماس مستقيم با سگ و سگ‌سانان هستند.

وي به كساني كه در محل زندگي خود سگ نگهداري مي‌كنند، توصيه كرد: سگ‌ها بايد به صورت دوره‌اي داروي ضد انگلي از جمله "آلبندازول" دريافت كنند تا عامل عفونت در بدن آن‌ها از بين رفته و از انتقال به انسان نيز جلوگيري شود.

رژيم غذايي لاغري بايد براي همه اعضاي بدن موثر باشد

كارشناس تغذيه و رژيم درماني شبكه بهداشت و درمان كهگيلويه، گفت: تاكنون رژيم غذايي كه باعث لاغري يك قسمت از بدن شود، تاييد علمي نگرفته و هنگام رژيم غذايي، روند لاغري از صورت آغاز شده، به سمت پايين بدن حركت مي‌كند.

مرضيه كامران افزود: در رژيم‌هاي لاغري كه همراه با محدوديت شديد كالري در يك مدت زمان كوتاه هستند و سريعا تاثير مي‌گذارند، بيشترين قسمتي از بدن كه لاغر مي‌شود، صورت فرد است.

وي اظهار داشت: فردي كه فقط از چاقي شكمي رنج مي‌برد و صورت لاغري دارد، با پيروي از رژيم‌هاي غير اصولي، علاوه بر ابتلا به اختلالات فراوان جسمي، با مشكل لاغري صورت و به عبارت ديگر افتادگي پوست و تغييرات نامطلوب ظاهري نيز مواجه خواهد بود، به طوري كه از ادامه رژيم مايوس مي‌شود.

كامران ادامه داد: آغاز يك رژيم غذايي اصولي و همراه با كاهش تدريجي ميزان انرژي دريافتي و اصلاح الگوي تغذيه‌اي، موجب از دست دادن حجم بافت چربي از ناحيه موردنظر پس از مدتي كوتاه و عدم درگيري با عوارض نامطلوب رژيم‌هاي غذايي اشتباه مي‌شود.

اين كارشناس تغذيه با بيان اينكه بسياري از افراد نيازمند كاهش اندازه دور كمرشان هستند، تصريح كرد: دور كمر در زنان از 88سانتيمتر و در مردان از 102 سانتيمتر نبايد بيشتر باشد.

وي اظهار داشت: افزايش اندازه دور كمر بيش از اين ميزان، علاوه بر ظاهر نازيبا، خطر ابتلا به بيماري‌هاي متابوليك مانند ديابت، چربي خون، بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان را افزايش مي‌دهد.

كامران با تاكيد بر اينكه روش سريعي براي كاهش چربي دور شكم وجود ندارد، گفت: چنانچه رژيمي به شما اطمينان داد كه سريعا چربي شكمي را كاهش مي‌دهد، بيش از چربي‌، موجب از دست رفتن آب بدن مي‌شود و پس از قطع اين رژيم، آب بدن مجددا بازمي‌گردد.

كارشناس تغذيه و رژيم درماني شبكه بهداشت و درمان كهگيلويه ضمن تاكيد بر مصمم بودن فرد براي كاهش چربي شكمي و حفظ لاغري، بيان داشت: داشتن رژيم غذايي منظمي كه حاوي سه وعده اصلي و دو تا سه ميان‌وعده باشد، در تنظيم سوخت و ساز طبيعي بدن اهميت فراوان دارد و از پراشتهايي كاذب جلوگيري مي‌كند.

وي يادآور شد: داشتن رژيم غذايي كم‌چرب به همراه استفاده زياد از ميوه‌ها و سبزيجات، مصرف دو تا سه بار ماهي در هفته و عدم استفاده از گوشت‌هاي پرچرب و پرنمك مانند سوسيس و كالباس، هم‌چنين مواد قندي و شيرين، در كاهش چاقي موضعي مفيد است.

افراد سالمند خوردن كدوحلوايي را فراموش نكنند

كارشناس تغذيه بيمارستان شهيد بهشتي ياسوج گفت: خوردن كدوحلوايي براي افراد سالمند به دليل نقش موثري كه در پيشگيري از آب مرواريد دارد، موثر است.

فاطمه اميري افزود: كدو حلوايي از جمله گياهان مفيد و داراي انواع ويتامين و مواد معدني است كه علي‌رغم خواص بسيار زياد، طرفداران چنداني ندارد.

وي با اشاره به كمبود "روي" در اغلب رژيم‌هاي غذايي، افزود: كدوحلوايي منبع مناسبي از "روي" بوده و علاوه بر نقش موثري كه در سلامت پوست و مو دارد، براي مقابله با پوكي استخوان نيز مفيد است.

اميري ويتامين c موجود در كدوحلوايي را يكي از دلايل توصيه كارشناسان تغذيه به مصرف آن برشمرد و اظهار كرد: ويتامين c نقش موثري در توليد كلاژن دارد و سبب حفظ طراوت و شادابي پوست مي‌شود.

اين كارشناس تغذيه ادامه داد: ‌هم‌چنين آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در كدوحلوايي با راديكال‌هاي آزاد مقابله كرده و مانع از پير شدن پوست مي‌شوند.

وي در خصوص ديگر ويتامين‌هاي مفيد موجود در كدو حلوايي به ويتامين‌هاي A و E اشاره كرد و گفت: وجود اين دو ويتامين نيز يكي ديگر از دلايل خواص مصرف كدوحلوايي براي سلامت و شادابي پوست است.

اميري اضافه كرد: فيبر موجود در كدوحلوايي نيز از جمله خواص قابل‌توجه مصرف كدوحلوايي است كه سبب مقابله با يبوست شده و به بهبود عملكرد سيستم گوارشي كمك مي‌كند، هم‌چنين براي افرادي كه قصد كاهش وزن دارند، مفيد است.

كارشناس تغذيه بيمارستان شهيد بهشتي، يادآور شد: فيبر موجود در كدو، علاوه بر كاهش دادن ميزان كلسترول مضر در خون، ميزان قند خون را نيز تنظيم مي كند.

ظروف يكبار مصرف گياهي را مي‌توان در خاك دفن كرد

معاون فني مركز بهداشت كهگيلويه و بويراحمد گفت: ظروف يكبار مصرف گياهي را مي‌توان در خاك دفن كرد.

محمدرضا گلابي افزود: در صورت استفاده از ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي نيز بايد اين ظروف را در كيسه زباله جمع‌آوري كرد.

وي با اشاره به نكته مهمي كه همواره در خصوص استفاده از ظروف يك‌بارمصرف مورد تاكيد قرار مي‌گيرد، افزود: ظروف يك‌بار مصرف بي‌رنگ و شفاف تنها براي غذاها و نوشيدني‌هاي سرد مناسب هستند و نبايد براي نوشيدني‌ها و غذاهاي داغ استفاده شوند.

گلابي تصريح كرد: استفاده نابه‌جا از ظروف پلاستيكي يك‌بارمصرف موجب آزاد شدن مواد آلي و تركيبات شيميايي موجود در ديواره ظروف و ورود آن‌ها به داخل مواد غذايي مي‌شود كه براي سلامتي بسيار مضر بوده و علاوه بر مشكلات گوارشي، موجب بروز سرطان و انواع بدخيمي در افراد مي‌شود.

معاون فني مركز بهداشت استان كهگيلويه و بويراحمد، ادامه داد: پلاستيك‌ها پليمرهايي هستند كه از سنتز مواد اوليه‌اي به نام "مونومر" تهيه مي‌شوند و "مونومرها" موادي سمي و خطرناك هستند.

وي ابراز داشت: با توجه به مضرات اين ظروف و با هدف تغيير الگو و كاهش مصرف كيسه ها، ظروف و محصولات يك‌بار مصرف پلاستيكي، معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد با همكاري مجامع امور صنفي استان، اين مشكل بهداشتي شايع را در شوراي سلامت و امنيت غذايي استان مطرح نمود كه منجر به ممنوعيت استفاده از ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي در تمامي صنوف پزنده استان شد.

گلابي اظهار كرد: متصديان مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي در كهگيلويه و بويراحمد، موظف به عرضه مواد غذايي در ظروف چيني، شيشه‌اي و يا ظروف با پايه گياهي نشاسته ذرت و سيب‌زميني شده‌اند.

وي به نقش مردم در سلامت جامعه در كنار مقرارت قانوني نيز اشاره كرد و يادآور شد: علاوه بر توصيه به استفاده از ظروف يك‌بار مصرف گياهي در هنگام حضور در طبيعت، لزوم استفاده از اين ظروف در مراسمات سوگواري وهم‌چنين جشن و شادي به جاي ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي ضروري است.

افراد كم‌اشتها به همراه غذا پياز بخورند

كارشناس ارشد تغذيه و رژيم‌درماني بيمارستان امام سجاد (ع)، گفت: افراد كم‌اشتها به همراه غذا سير و يا پياز بخورند.

سمانه عزيزي افزود: علل متفاوتي در بروز مشكل بي‌اشتهايي موثر است و پيش از هر چيزي بايد در اين زمينه علت‌يابي شود.

وي با بيان اينكه دلايل مختلفي مانند اشكال در بلع، كاهش حس چشايي، تهوع و يا افسردگي و تنش هاي روحي در بروز بي‌اشتهايي تاثير دارد، افزود: چنانچه مشكل بي‌اشتهايي ناشي از افسردگي باشد، با انجام مراحل درماني اين بيماري و بازگشت سلامت رواني، اشتهاي فرد نيز بهبود مي‌يابد.

عزيزي در خصوص ديگر عوامل موثر در بروز كم‌اشتهايي، تصريح كرد: مصرف برخي داروها از جمله آنتي‌بيوتيك‌هايي مانند "اريترومايسين" و يا آمفيتامين‌ها، كمبودهاي تغذيه‌اي و يا عفونت، در كاهش اشتها موثر هستند.

اين كارشناس تغذيه ادامه داد: اشخاص مسن نيز ممكن است به دليل كمبود روي كه باعث از بين رفتن جوانه‌هاي چشايي مي‌شود، بي‌اشتها شوند.

وي تاكيد كرد: يكي از شايع‌ترين نشانه‌هاي اوليه سرطان، بي‌اشتهايي است و در صورت بروز اين مشكل بايد مورد بررسي قرار گيرد.

كارشناس ارشد تغذيه و رژيم‌درماني دانشگاه علوم پزشكي ياسوج به افراد كم‌اشتها توصيه كرد: تعداد وعده‌هاي غذايي را افزايش و حجم وعده‌ها را كاهش دهيد، غذا را مانند دارو فرض كنيد، در مصرف آن نظم داشته و در ساعات معين غذا بخوريد.

عزيزي ضمن توصيه به مصرف مواد غذايي پركالري مانند شيرموز، مغزها و بستني در رژيم غذايي افراد مبتلا به بي‌اشتهايي، تاكيد كرد: اين افراد بايد از نوشيدن مايعات قبل و همراه وعده‌هاي غذايي پرهيز كرده و از مكمل‌هاي ويتاميني كه پزشك تجويز مي‌كند، استفاده كنند، هم‌چنين لازم است از مصرف زياد مواد حاوي كافئين مانند شكلات، قهوه و نسكافه خودداري كنند.

اين كارشناس تغذيه خاطرنشان كرد: با استفاده از گياهان اشتهاآور مانند آويشن كوهي، برگ بو، زرشك، سماق، برگ يونجه، هل و باديان به ميزان متعادل و با رعايت موارد منع مصرف، ميزان اشتها افزايش مي‌يابد.

وي يادآور شد: مصرف ويتامين‌ها، به ويژه ويتامين‌هاي گروه "ب" به افزايش اشتها كمك مي‌كند.

خطر ابتلا به سرطان پستان در اثر مصرف زياد چربي حيواني

كارشناس برنامه سلامت باروري مركز بهداشت بويراحمد، گفت: يكي از علل شناخته شده ابتلا به سرطان پستان، مصرف زياد چربي‌هاي حيواني در رژيم غذايي است.

فرحناز اميريان افزود: سرطان پستان يكي از سرطان‌هاي شايع در زنان است كه با تشخيص زودرس و به موقع آن، شانس بيشتري براي درمان موفقيت‌آميز اين بيماري وجود دارد.

وي با بيان اينكه هنوز علت اصلي ايجاد كننده سرطان پستان شناخته نشده است، افزود: سابقه فاميلي ابتلا به سرطان پستان به ويژه در مادر، خواهر يا دختر، سابقه سرطان پستان در خود فرد، سن اولين زايمان بيشتر از 35 سال، نازايي و بلوغ زودرس، مهمترين عواملي هستند كه باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان پستان مي‌شوند.

اميريان اظهار داشت: سابقه سرطان پستان در افراد فاميل، سبب افزايش خطر ابتلاي زنان ديگر فاميل به اين نوع سرطان مي‌شود.

اين كارشناس برنامه سلامت باروري تاكيد كرد: زناني كه سابقه فاميلي ابتلا به سرطان سينه دارند، بايد بيشتر از سايرين به سلامت پستان خود توجه كنند.

اميريان تصريح كرد: يائسگي ديررس، چاقي پس از يائسگي، مصرف زياد چربي حيواني در رژيم غذايي، سابقه تابش اشعه زياد به قفسه سينه و برخي از بيماري‌هاي خوش‌خيم پستان، از ديگر عواملي هستند كه باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان پستان مي‌شوند.

وي يادآور شد: گاهي بعضي از علائم مشاهده شده در پستان ممكن است به دليل ساير بيماري‌ها بوده و ربطي به سرطان نداشته باشد، پس اگر نشانه‌اي در پستان مشاهده شد كه موجب نگراني باشد، بايد حتما به پزشك مراجعه شود.

بيماران داراي كلسترول بالا خوردن عسل را فراموش نكنند

كارشناس تغذيه شبكه بهداشت و درمان گچساران به بيماران داراي كلسترول بالا گفت: مصرف عسل را به دليل نقش موثري كه در كاهش كلسترول بد خون دارد، در رژيم غذايي خود فراموش نكنيد.

حيدر دارابي افزود: از ديگر خواص ويژه عسل، ميزان بالاي آنتي‌اكسيدان موجود در اين ماده غذايي است كه با راديكال‌هاي آزاد بدن مقابله كرده و آن را در گروه مواد غذايي ضد سرطان قرار مي‌هد و از سويي ديگر خواص ضد ميكروبي آن نيز نبايد فراموش شود.

وي افزود: اسفناج، سيب، پرتقال و توت‌فرنگي از ديگر مواد غذايي حاوي آنتي‌اكسيدان بالا هستند كه توصيه مي شود در رژيم غذايي مورد توجه قرار گيرند.

اين كارشناس تغذيه شبكه بهداشت و درمان گچساران در خصوص ديگر مواد غذايي نيز كه در كاهش كلسترول بد خون موثر هستند، تصريح كرد: بادام، پسته و فندق، اگرچه حاوي چربي هستند، اما به دليل غيراشباع بودن موجب كاهش كلسترول بد مي‌شوند.

دارابي يادآور شد: عسل، بادام و فندق در صورتي كه به اندازه و به همراه ساير ميوه‌ها و سبزيجات مصرف شوند، تأثيرگذار خواهند بود.

تاثير اشعه آفتاب در فصل سرما را دست كم نگيريد

كارشناس بهداشت پرتوهاي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج گفت: تاثير اشعه آفتاب در فصل سرما كمتر از تابستان نيست و جذب بيش از حد آن حتي مي‌تواند موجب بروز تاول روي پوست شود.

علي مكارمي افزود: تفكر اشتباه مردم در مورد اشعه uv در فصل پاييز و زمستان موجب مي‌شود عده‌اي فكر مي‌كنند چون نور آفتاب به صورت مستقيم نمي‌تابد، اشعه فرابنفش هم وجود ندارد، اما حتي سايه هم فقط مي‌تواند تا 50 درصد از اشعه UV جلوگيري كند.

وي اظهار داشت: اين اشتباه باعث شده تا شايع‌ترين فصل‌هايي كه مردم در مواجهه بيش از حد با اشعه خورشيد قرار مي‌گيرند، پاييز و زمستان باشد و اين مشكل در كهگيلويه و بويراحمد به دليل بي‌توجهي به سلامت پوست و كوهستاني بودن شايع‌تر است.

مكارمي با بيان اينكه اشعه UV آفتاب در فصل سرما هم مانند بهار و تابستان براي پوست‌ زيا‌نبار است، ادامه داد: در فصل پاييز و زمستان بسياري از افراد بدون استفاده از كرم ضدآفتاب يا كلاه لبه‌دار و عينك، براي گرم كردن بدن خود ساعت‌ها در معرض مستقيم نور خورشيد قرار مي‌گيرند و دچار صدمات مختلف پوستي ناشي از آفتاب مي‌شوند.

اين كارشناس بهداشت پرتوها توصيه كرد: در فصل سرما نيز نيز بايد مانند بهار و تابستان از كرم‌هاي ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده شود، هم‌چنين بهتر است 20 دقيقه قبل از خروج از منزل، ضدآفتاب را به نواحي در معرض نور خورشيد مانند صورت، گوش، پشت دست و گردن بزنيد و هر سه ساعت آن را تمديد كنيد.

وي تاكيد كرد: گرم كردن ناگهاني بدن در فصل سرما موجب تخريب بافت پوستي شده و بايد از اين كار خودداري شود.

كد خبر: 2199003

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۸ - ۱۶:۰۹

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن