تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803032531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظر ارگانهاي مسئول درباره دلالي اعضاي بدن


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نظر ارگانهاي مسئول درباره دلالي اعضاي بدن
وزير بهداشت گفته احتمال دلالي اعضاي بدن را رد نمي كند. اين درحالي است كه نظام پزشكي و انجمن هاي علمي-پزشكي در دو هفته گذشته چنين چيزي را با قوت رد كرده اند.

به گزارش خبرآنلاين؛ دلالي اعضاي بدن؛ اتفاقي كه تاكنون كسي آن را رد نكرده است. حداقل تا دو هفته پيش كه گزارشي از يك قاچاقچي اعضاي بدن منتشر شد. درواقع تاكنون وزارت بهداشت و سازمان هاي متولي سلامت ترجيح مي دادند درباره دلالي اعضاي بدن سكوت كنند. حتي در مواردي خريد و فروش اعضاي بدن سازمان‌دهي هم شد؛ همان اتفاقي كه درباره كليه افتاد.

فروردين امسال، مصطفي قاسمي رئيس هيات مديره انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي درباره فعاليت هايي كه براي جلوگيري از بازار دلالي كليه انجام شده است، گفت: در سال گذشته بخشنامه‌اي وجود داشت تا هر بيمارستان براي پيوند كليه از انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي تائيديه بگيرد ولي متاسفانه ۵۰ درصد بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي پيوند كليه تهران به اين بخشنامه عمل نكردند و باعث ادامه بازار دلالي كليه شدند.‌ البته ما اين مشكلات را با وزارت بهداشت در ميان گذاشتيم و ليست بيمارستان‌هاي متخلف براي برخورد با آنان را به وزارت بهداشت اعلام كرديم و اميدواريم ديگر هر پيوند كليه كه در كشور صورت مي‌پذيرد بايد با تائيد انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي انجام شود.

البته قيمت امسال خريد و فروش كليه كه انجمن حمايت از بيماران كليوي اعلام كرده، ۹ ميليون تومان است. اما چه كسي است كه نداند قيمت خريد و فروش كليه بيش از اينهاست؟ حتي قاسمي هم گفته غير رسمي ۱۷ ميليون تومان. دستتان اگر در بازار باشد با قيمت هاي بيشتري هم مواجه مي شويد.

آتش زير خاكستر
اما اين آتش زير خاكستر را يك گزارش اقتصادي رو كرد؛ روز ۱۹ آذر روزنامه شرق در گزارشي از يك دلال اعضاي پيوندي نوشت: كامبيز، ۳۹ساله و ديپلمه علوم‌انساني است؛ با ظاهري آرام و تيپي اسپرت. در حال حاضر براي خيل بيماراني كه نياز به اهداي عضو دارند و تاب منتظرماندن در فهرست بلندبالاي نهادهاي اهداي عضو را ندارند، عضو بدن مورد نيازشان را به سرعت پيدا مي‌كند. درواقع، او يك دلال فروش اعضاي بدن است.

در ادامه گزارش كه اين فرد از كارهايش حرف زده بود، كار از كليه گذشت و به جاهاي باريك كشيد؛ دلالي قلب، كبد، ريه و حتي پوست از بيماران مرگ مغزي. همين گزارش و بازتابش با واكنش هاي انجمن هاي علمي مواجه شد. انجمن حمايت از بيماران كليوي چنين گزارشي را غيرواقعي دانست. داريوش آرمان، دبير هيئت مديره انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: گزارش بسيار تأسف آور است زيرا به هيچ وجه نمي‌تواند صحت داشته باشد، اهدا و پيوند عضو يك روند بسيار سختگيرانه تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه هاي علوم پزشكي دارد كه عملاً قاچاق اين اعضا و خريد و فروش آن را غير ممكن مي‌كند. او گفت كه خريد و فروش اعضاي بدن افراد مرگ مغزي به هيچ عنوان صحت ندارد.

نظام پزشكي: دلالي اعضاي پيوندي غيرممكن است
پس از اين هم واكنش هاي ديگري ديده شد. سازمان نظام پزشكي اما به عنوان نهاد صنفي پزشكان، در اطلاعيه اي دلالي پيوند اعضا را كاملا رد كرد: «به طور قطع مي‌توان گفت امكان دلالي و خريد و فروش عضو در كشور وجود ندارد، و با توجه به آنكه تمامي پيوندها در بيمارستان‌هاي دولتي انجام مي‌شود تمام هزينه‌هاي پيوند رايگان است. پيوند عضو با توجه به شرايط فيزيولوژيك و بيولوژيك بيمار و عضو پيوندي، آزمايشهاي متعدد، سرعت عمل و نگهداري ويژه عضو پيوندي، تطابق گروه خوني و در شرايط بسيار خاص انجام مي‌شود كه هرگز توان اين امر براي دلال يا خريد و فروش كننده عضو متصور نيست. شوربختانه در اين گزارش به گونه‌اي غيرقابل باور به همكاري پزشكان خدوم اين سرزمين با دلال ياد شده اشاره و خوشبختانه به صراحت اعلام شده است كه بابت اين امر پولي دريافت نمي‌كنند. لازم است تأكيد شود كه با توجه به مطالب پيش گفته شده امكان همكاري هيچ يك از اعضا جامعه پزشكي با توجه به شرايط خاص پيوند با دلال امكانپذير نيست و چنين سخناني گزافه‌گويي و تخريب ارزش اهداي عضو و زحمات بي‌نظير تيم پزشكي و خانواده‌هاي ايثار‌گري است كه با بزرگواري جان چندين نفر را حيات مي‌‌بخشند.»

اما در نهايت كار به شكايت رسيد؛ شكايت نظام پزشكي از روزنامه شرق. دادستان انتظامي سازمان نظام پزشكي از روزنامه شرق به اتهام آنچه كه «مصاديق بارز نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي و هتك حرمت و حيثيت جامعه پزشكي» عنوان شده شكايت كرد.

در دادخواست دادستان انتظامي سازمان نظام پزشكي از مدعي العموم تهران، خواسته شده روزنامه شرق را به دليل انتشار گزارشي از دلالي اعضاي بدن انسان، تحت عنوان" معامله كليه تا ۷۰ و قلب تا ۲۰۰ ميليون تومان" كه شماره ۱۹۰۲ مورخ ۹۲/۹/۱۹ اين روزنامه منتشر شده تحت تعقيب قرار دهد. دكتر علي فتاحي به عنوان مدعي العموم اعضاي سازمان نظام پزشكي، با تنظيم اين شكايت به جعفري دولت آبادي، دادستان عمومي و انقلاب تهران نوشته: "نظر به اينكه انتشار اينگونه مطالب در روزنامه كه از مصاديق بارز نشر اكاذيب مي باشد و موجبات تشويش اذهان عمومي و هتك حرمت و حيثيت جامعه پزشكي را در عرصه پيوند اعضا مخدوش و بهرمندي از اعضاي پيوندي براي بيماران نيازمند را به مخاطره مي اندازد،به نمايندگي از طرف جامعه پزشكي بطرفيت مدير مسئول و نويسنده مقاله مزبور اعلام جرم مي نمايم و ضمن ارسال تصوير روزنامه منتشره استدعا دارد دستور فرمائيد نامبردگان تحت تعقيب قرار گيرند."

وزير بهداشت: مردم گرفتاري‌هايي دارند، پس اعضاء بدنشان را مي‌فروشند
اما همه واكنش هاي علمي و رسانه اي نسبت به دلالي اعضاي پيوندي درحالي است كه وزير بهداشت به عنوان بالاترين مقام رسمي در نظام سلامت كشور، چنين چيزي را رد نكرده است. دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي اول وعده داد چنين چيزي را پيگيري كنند: از زماني كه خبر را شنيده ام در حال بررسي موضوع هستيم. اميدوارم خبر صحت نداشته باشد و در صورت صحيح بودن بايد پيشگيري كرد.

يكي دو روز بعد هم گفت: در حال حاضر به تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و حراست وزارت بهداشت در خصوص بررسي دلالي سازمان يافته اعضاي بدن انسان، دستورات لازم ارائه شده است. اينكه صورت مساله را پاك يا توجيه كنيم كه چنين موضوعي وجود ندارد، درست نيست البته اين گزارش يكي از روزنامه‌ها در خصوصي دلالي عضو بدن انسان، جاي ناراحتي دارد. وزير بهداشت گفت: بايد ابتدا در خصوص اين خبر فكر كنيم كه آيا چنين گزارش يا خبري، صحت دارد يا خير و بعد آن را پيگيري كنيم؛ اگر اين خبر يا گزارشي كه در رابطه با دلالي اعضاي بدن انسان منتشر شده، دروغ بود كه خدا را شكر مي‌كنيم اما اگر صحت داشته باشد بايد جلوي اين مسائل گرفته شود.

اما اكنون جناب وزير موضوع را تاييد مي كند. البته با اين ادبيات: «وقتي اقتصاد ناسالم است حوزه كار دلالان فعال است و آن چيزي كه گزارش شد با واكنش انجمن‌هاي علمي روبرو شد و ناراحت شدند، من موضوع را حمل بر صحت گذاشتم و عده‌اي را مأمور كردم تا موضوع را بررسي كنند و اميدوارم طي چند روز آينده بتوانيم راجع به اين موضوع اظهارنظر كنيم. مردم گرفتاري‌هايي دارند و موضوع فروش اعضا و جوارح بدن چيز جديدي نيست، الان ۲۰ سال است كه فروش كليه دارد اتفاق مي‌افتد و تا جايي كه من مي‌دانم قانوني در اين زمينه وجود ندارد و راهكار آن اصلاح وضعيت معيشت مردم است تا كسي مجبور نباشد بخشي از بدن خودش را در اختيار دلالان بگذارد. تا پايان هفته گذشته گزارشي مبني بر پزشكاني كه دلالي كرده باشند به ما نرسيده، ولي پيگير هستيم.»

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن