تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818936977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هيزم زير آتش غيبت از ميهمان!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هيزم زير آتش غيبت از ميهمان!
عادت‌مان است ديگر، ميهمان كه مي‌آيد عزيز است همچو نفس، بيرون كه مي‌رود يادمان مي‌افتد كجا پايش را كج گذاشته، كج پشت چشمي نازك كرده، كجا حرفي زده كه بايد يادمان بيايد و بهمان بر بخورد!

عادت‌مان است و سياست‌مان دور از اين عادت نيست، همين است كه غيبت پشت سر ميهمان‌هاي پارلمان اروپا در ايران را كرده است نقل برخي محافل سياسي اين روزها.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ميهمان‌هاي پارلمان اروپا همان شش سال پيش كه به ايران امدند قرار ديدارهاي رفت و برگشتي را گذاشتند، اما ميهماني‌ها محقق نشده بود تا همين هفته پيش كه چندتايي از نمايندگان پارلمان اروپا به ايران آمدند، از طرف مجلس قرار شد كاظم جلالي رييس مركز پژوهش ها و عضو كميسوين امنيت ملي ميزبان باشد و برنامه سفر هم از پيش مشخص بود؛ ديدار هاي ديپلماتيك با مسوولان و نماينده‌ها كه از پيش هماهنگ شده بود و انجام هم شد.

اما عرف است كه ميهان‌ها روز اول سفرشان را خودشان مديريت كنند، خستگي راه را بگيرند و آماده ديدارها شوند، حالا اين روز اول سفر هيات پارلماني ميهماني در سفارت يونان را هم داشت كه نسرين ستوده و جعفرپناهي اولي وكيل و دومين كارگردان كه هر دو با هم جايزه‌اي «ساخارف» را درسال 2012از اتحاديه اروپا برده‌اند در آن شركت داشتند.

جايزه ساخارف را پارلمان اروپا به كساني مي‌دهد كه به تشخيص اين جمع از آزادي بيان و حقوق بشر دفاع كرده‌اند، از جمله برندگان اين جايزه 50 هزار يورويي، نلسون ماندلا است كه اخيرا درگذشت و ملاله يوسف‌زي كه براي حق تحصيل زنان تلاش مي‌كند.

هيات پارلماني اروپا با خيلي‌هاي ديگر هم ديدار كرد، با هاشمي‌رفسنجاني، علي لاريجاني، محمدجواد لاريجاني، علاالدين بروجردي و خود ميزبان؛ كاظم جلالي.

با اين حال يكشنبه گذشته در صحن علني مجلس حاشيه‌هاي ديدار ميهمانان با ميزبان مطرح بود؛ نمايندگان به ميهماني سفارت يونان معترض بودند.

حميد رسايي چراغ اول اعتراض را روشن كرد و گفت :«سگ زرد برادر شغال است، اتحاديه اروپا فرقي با آمريكا در لطمه‌زني به منافع مردم ايران ندارد؛قرار بر اين بود كه كميته‌اي از اتحاديه و پارلمان اروپا به ايران آيد و عليرغم اينكه به كميته تاكيد شده بود حق ملاقات با كساني كه عليه نظام جمهوري اسلامي فعاليت دارند، ندارند، اين افراد در بدو ورود در يكي از سفارتخانه‌ها با دو تن از كساني كه فتنه‌گري كرده و در دادگاه نظام جمهوري اسلامي محكوم شدند ملاقاتي داشتند. اين نشان مي‌دهد كه فتنه‌گران وطن‌فروشند چون در غير اين صورت در سفارتي خارجي با كساني كه ملت ما را تحريم كرده و مردم را در فشار گذاشته‌اند ملاقاتي انجام نمي‌دادند؛ اقدامي كه در سالگرد فتنه انجام شد»

رسايي علاوه بر انتقاد از وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه در مورد ديدارهاي صورت گرفته، لاريجاني را هم بي نسيب نگذاشت:« اين هيأت بعد از ملاقات انجام شده در سفارت يونان با شما ديدار داشته است. چرا برنامه‌ريزان اين ملاقات را بعد از رفتار سو اين هيأت لغو نكردند؟»

بعد از او، ابراهيم آقا محمدي از اعضاي كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس دنباله ي انتقادها را گرفت و گفت كه معلوم نيست چه كسي پذيرفته است كه هيات پارلمان اروپا با شرط ديدار نسرين ستوده و جعفر پناهي به ايران بيايند،« زماني كه اين هيات به ايران آمد رييس هيات پارلماني در مصاحبه‌اي علت اصلي ملاقات با اين زندانيان را تقديم جايزه ساخاروف عنوان كرد كه به هر يك از آنها 50 ميليون يورو داده شود،جايزه ساخاروف، به افرادي داده مي‌شود كه در راستاي سياست غرب عليه رژيم‌هاي حاكم در كشورشان مبارزه مي‌كنند»

«متاسفانه مسووليت اين ملاقات را هيچكس به عهده نمي‌گيرد وزارت خارجه مي‌گويد مجلس بايد پاسخگو باشد، مجلس مي‌گويد وزارت خارجه، و وزارت اطلاعات هم مي‌گويد اطلاعي ندارم»

بعد از اين كه آقامحمدي لاريجاني را مسوول دانست و از او خواست تا در اين مورد توضيح دهد، رييس مجلس ميزبان را فراخواند تا نمايندگان را روشن كند.

كاظم جلالي در توضيحاتش تاكيد كرد كه هيات اروپايي براي ديدار با ايراني‌ها پيش شرطي نگذاشته است اما قبلا آقاي جواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر و مشاور امور بين الملل رييس قوه قضايه اعلام كرده است كه خانم ستوده و آقاي پناهي به عنوان كساني كه دوران محكوميت خود را طي كرده اند مشكلي براي ديدار با كسي يا رفتن به جايي ندارند.

« آقاي جواد لاريجاني گفتند كه اين افراد كه در كشور جرمي مرتكب شده‌اند، محاكمه شده و مدت مجازات‌شان را كشيده‌اند پس ما چه چيزي داريم مخفي كنيم پس اين‌ها با هر كس مي‌خواهند ملاقات كنند، ملاقات كنند. مگر در جمهوري اسلامي ايران چيزي براي پنهان كردن داريم. ما به عنوان قوه قضاييه موافق هستيم. ضمنا ايشان گفتند كه اين افراد آزاد هستند(نسرين ستوده و جعفر پناهي) چطور مي‌شود كه به هيات اروپايي گفت كه با آن‌ها ملاقات نكنند؟ البته آقاي لاريجاني گفتند چون آن‌ها مهمان مجلس هستند، هرچه شما نظر بدهيد به همان عمل مي‌كنيم. من هم تاكيد كردم كه مجلس با هر ملاقاتي خارج از برنامه مخالف است»

جلالي در توضيحات به اين موضوع هم اشاره كرد كه قبلا از ديدار هيات پارلماني اروپا با ستوده و پناهي احتمال اهداي جايزه ساخارف به اين افراد در ايران مطرح شده است:« من همچنين در اين جلسه گفتم اگر آنها ملاقات كنند و جايزه ساخاروف را بدهند چه مي‌شود؟ مدير كل وزارت خارجه گفت كه اين امكان وجود ندارد؛ زيرا جايزه ساخاروف از سوي رييس پا لمان اروپا در پارلمان اروپا و با تشريفات خاصي داده شود. لذا به عنوان وزارت خارجه مي‌گوييم اين‌ها به هيچ وجه جايزه را نمي‌دهند. من اين شبهه را مطرح كردم كه با توجه به اين‌كه آن‌ها آزاد هستند اگر در يك سفارتخانه خارجي ملاقات كنند، چه مي‌شود؟ آقاي گفتند كه وزارت اطلاعات تمهيدي كند كه اين اتفاق نيفتد»

لاريجاني اما در همين جلسه از كلماتي استفاده كرد كه برد خبري زيادي داشت، رييس مجلس شوراي اسلامي «ديدار دزدانه» هيات پارلماني با نسرين ستوده و جعفر پناهي را «سخيف ، سبك و بد» توصيف كرد اما يادآور شد كه ايران هيچ پيش شرطي را براي حضور هيات اروپايي نپذيرفته است.

رييس مجلس همچنين تاكيد كرد كه از منافعي كه با اروپايي ها داريم صرف نظر نمي كنيم و خطاب به نمايندگان گفت كه بهتر است از هياهو دوري شود.

همان روز يكشنبه و بعد از بحث‌هاي داغ مجلس، جواد لاريجاني هم به كل جريان واكنش نشان داد.

دبير ستاد حقوق بشر، علاوه بر اين‌كه اظهارات جلالي را شتابزده ارزيابي كرد، ادامه داد:« هيچكس در اين مملكت موافق رفتار اين هيات در ملاقات با اين افراد و اعطاي جايزه به آن‌ها نبوده است؛ زيرا اولا تقاضاي ملاقات با افرادي كه سابقه محكوميت دارند يا به نوعي درحال گذراندن محكوميت هستند، نيازمند هماهنگي‌هاي قضايي است و باز همه آن‌ها نيازمند هماهنگي‌هاي امنيتي است، ثانيا جايزه دادن به محكومين فتنه همان‌طور كه اشاره شد اصلا يك توهين سياسي است، ثالثا همه اين امور مراحل تشريفاتي خاص خود را دارد، حتي موافقت با هر بخش از اين تقاضاها بايد براساس مراحل تشريفاتي خاصي صورت گيرد و اين توافق، نافي انجام ضروريات ديپلماتيك و تشريفاتي اين امر نيست، اين‌ها بايد تقاضاي خود را رسما اعلام مي‌كردند تا مجلس مي‌توانست تصميم مناسب بگيرد و به هر نوعي كه مي‌خواست عمل كند»

جلسه علني سه‌شنبه مجلس نشان داد كه با همه ي توضيح‌ها و تقاضاها، بحث هنوز تمام نشده است، مهدي كوچك‌زاده نماينده مردم تهران در اين جلسه، در انتقاد تندي اظهار كرد كه « آداب ديپلماتيك» در «ديدار هيات پارلماني اروپا با مسوول محبوب رييس‌جمهور ايران»، توسط يك «عجوزه» رعايت نشده است.

ميهماني دامن سفارت يونان را هم گرفته است و در غياب سفيراين كشور وزارت خارجه كاردار را احضار كرده است كه مراتب نارضايتي از ميهماني را به آن‌ها اعلام كند.

آتش اين حرف‌هاي پشت سر ميهمان هنوز داغ است، امروز هم مجلس وزير اطلاعات را خواسته است تا به كميسيون امنيت ملي توضيح بدهد، حتي اگر لاريجاني تاكيد كرده باشد كه بهتر است «هيزم را زياد نكنيم».

گزارش از خبرنگار ايسنا، فاطمه كريمخان

انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن