تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819359701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چين متعهد شد به پاكستان براي احداث نيروگاه هسته اي كمك مالي كند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: چين متعهد شد به پاكستان براي احداث نيروگاه هسته اي كمك مالي كند
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 1392/10/03
مقامات پاكستان اعلام كردند چين در چارچوب تلاش براي تقويت مناسبات با اين كشور متعهد شده است بيش از شش ميليارد دلار به پروژه احداث نيروگاه هسته اي در شهر بندري كراچي اختصاص دهد.
نواز شريف نخست وزير پاكستان در حالي ماه گذشته پروژه احداث نيروگاه هسته اي اين كشور به ارزش نه ميليارد و 590 ميليون دلار را افتتاح كرد كه مقامات اين كشور جزئيات كاملي درباره چگونگي تامين هزينه اجراي اين پروژه منتشر نكرده اند.
خبرگزاري رويترز اعلام كرد اساس اسناد و مدارك به دست آمده نشان مي دهد شركت ملي هسته اي چين به اختصاص دست كم شش ميليارد و 500 ميليون دلار به پروژه احداث اين نيروگاه هسته اي متعهد شده است ؛ نيروگاهي كه داراي دو رئاكتور است و هر كدام يكهزار و صد مگاوات برق توليد مي كند.
انصار پرويز رئيس كميسيون انرژي اتمي پاكستان كه بر برنامه هسته اي غيرنظامي اين كشور نظارت دارد اعلام كرد چين به توانايي پاكستان براي اداره نيروگاه هسته اي اطمينان كامل دارد.
وي به جزئيات بيشتري درباره تامين بودجه اين پروژه اشاره نكرد و در عين حال افزود اين پروژه تا سال 2019 تكميل خواهد شد و ظرفيت توليد برق هر يك از دو رئاكتور فعال در اين نيروگاه بيشتر از ظرفيت همه رئاكتورهايي است كه اكنون در پاكستان فعال هستند.
پاكستان به حدود 15 هزار مگاوات برق نياز دارد و تنها قادر است 11 هزار مگاوات برق توليد كند از اين رو دستيابي به انرژي هسته اي را به منظور حل بحران كمبود برق در اين كشور مسئله اي بسيار مهم و كليدي مي داند .
قطع برق در برخي مناطق اين كشور كه ساعتها به طول مي انجامد موجب خشم بسياري از شهروندان پاكستاني شده ، اعتراضات خشونت آميز را در اين كشور به دنبال داشته و اقتصاد اين كشور را فلج كرده است.
مقامات پاكستان اميدوارند در چارچوب برنامه اي طولاني مدت در زمينه انرژي ، تا سال 2050 بيش از 40 هزار مگاوات برق توليد كنند.
آمريكا سال 2008 با هند قرارداد هسته اي امضاء كرد و اين اقدام خشم چين و پاكستان را برانگيخت.
پاكستان اكنون خواهان انعقاد قراردادي مشابه با آمريكاست اما واشنگتن تمايلي به اين قرارداد ندارد زيرا عبدالقدير خان دانشمند هسته اي پاكستان سال 2004 اذعان كرد اطلاعات محرمانه هسته اي را در اختيار كره شمالي ، ايران و عراق قرار داده است.
رئيس كميسيون انرژي اتمي پاكستان اعلام كرد : « در ارتباط به قراردادهاي هسته اي غيرنظامي نبايد رويكردهاي دوگانه وجود داشته باشد. پاكستان به انرژي نياز دارد و احداث دو رئاكتور جديد مويد اين مطلب است كه تحريم هاي و محدوديت هاي هند نمي تواند ما را متوقف كند. »
به گزارش خبرگزاري رويترز از اسلام آباد ، نخستين آزمايش هسته اي پاكستان سال 1998 و اندكي پس از آزمايش هاي هسته اي هند انجام شد.
هند و پاكستان دو كشوري هستند كه از پيوستن به پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي اجتناب مي كنند.

173/150

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن