تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819365227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت و لاريجاني مخالف تصميم مجلس: استيذان و نظر رهبري لازم است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دولت و لاريجاني مخالف تصميم مجلس: استيذان و نظر رهبري لازم است
مجلس شوراي اسلامي در جلسه صبح سه‌شنبه خود، طرحي را علي‌رغم مخالفت رئيس مجلس و معاون رئيس جمهور تصويب كرد كه بي‌توجهي به هزينه‌هاي بسيار زياد آن براي كشور و دولت و نيز مغايرت احتمالي آن با قانون اساسي راه را بر تائيد آن در شوراي نگهبان خواهد بست.
مجلس شوراي اسلامي در جلسه صبح سه‌شنبه خود، طرحي را علي‌رغم مخالفت رئيس مجلس و معاون رئيس جمهور تصويب كرد كه بي‌توجهي به هزينه‌هاي بسيار زياد آن براي كشور و دولت و نيز مغايرت احتمالي آن با قانون اساسي راه را بر تائيد آن در شوراي نگهبان خواهد بست.

به گزارش «تابناك»، هر چند كليات طرح انتقال پايتخت به تصويب اوليه نمايندگان مجلس رسيد ولي با مخالفت‌هاي جدي حقوقي و قانونين نيز مواجه شد.

هدف اصلي از ارائه طرح، «تشكيل شوراي عالي انتقال پايتخت» بررسي، جمع‌بندي مطالعات انجام شده درخصوص تراكم‌زدايي از شهر تهران و انتقال پايتخت سياسي و اداري و... و تهيه برنامه‌هاي اجرايي لازم، بررسي و جانمايي مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي و اداري، ساماندهي پايتخت جديد در افق‌هاي زماني كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت عنوان شده است.

در مواد اول طرح پيشنهادي مجلس آمده است كه «به منظور بررسي و جمع بندي مطالعات انجام شده در خصوص تراكم زدايي و ساماندهي شهر تهران و انتقال پايتخت سياسي و اداري كشور و انجام پژوهش هاي ضروري به منظور تكميل آنها با هدف امكان سنجي و ارايه راهكارهاي برون رفت از وضع موجود، تبيين و ارزيابي، پيش بيني و تعيين پيش نيازها، الزامات و تمهيدات اجرايي، راهبردهاي پيشنهادي براي ساماندهي پايتخت و تهيه برنامه هاي اجرايي لازم، بررسي و جانمايي مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي و اداري و ساماندهي پايتخت جديد در افق هاي زماني كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت شوراي ساماندهي پايتخت با استفاده از ظرفيت ها و امكانات موجود در قوه مجريه تشكيل مي گردد.»

در ماده دوم طرح پيشنهادي نيز به دولت تكليف شده است كه اعتبارات مورد نياز را در لايحه بودجه سالانه كل كشور پيش بيني و منظور كند.

لازم به توضيح است كه چنين طرحي چنان پرهزينه خواهد بود كه حتي مطالعه و برنامه‌ريزي ان نيز به بودجه‌اي سنگين نياز دارد كه طبق اصل 75 قانون اساسي منبع تامين آن بايد روشن شود زيرا طرح‌هاي قانوني، پيشنهادات و اصلاحات نمايندگان در خصوص لوايح قانوني كه به تقليل درآمدهاي عمومي و افزايش هزينه هاي عمومي مي انجامد، در صورتي قابل طرح در مجلس است كه در آن طريق جبران آن و يا تامين هزينه هاي جديد معلوم شده باشد.

انصاري معاون پارلماني رييس‌جمهور نيز در جلسه امروز مجلس در مخالفت با اين طرح گفت كه نمي‌توان بدون اذن رهبري درباره پايتخت سياسي و اداري يك كشور تصميم‌گيري كرد.

انصاري كه در جريان بررسي كليات طرح ساماندهي و انتقال پايتخت سياسي و اداري در جلسه علني مجلس سخن مي‌گفت، اظهار كرد: اين مساله از جنس تقنين نيست بلكه انتقال پايتخت موضوع مهم و بزرگي از جنس سياست‌هاي كلي نظام است و بدون استيذان و گرفتن نظر رهبري و وضع سياست‌هاي كلي در اين رابطه امكان‌پذير نيست.

وي ادامه داد: ما معتقديم بدون اذن رهبري نمي‌شود درباره استقرار نهادهاي مختلف از جمله نهاد رهبري در مكان‌هاي ديگري تصميم‌گيري كرد بنابراين از نظر ما اين طرح از نظر اجرايي و مالي قابليت اجرا ندارد.

معاون پارلماني رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه چشم‌انداز انتقال پايتخت در نقطه ديگر بايد به طور نسبي مشخص باشد، تصريح كرد: كشور ما روي كمربند زلزله است. كدام استان از زلزله مصونيت دارد. در دنيا و در كشوري مثل ژاپن كه تماما روي گسل‌هاي فعال قرار دارد براي زلزله فكري اساسي كرده‌اند. حالا اگر پايتخت منتقل شود آيا جان مردمي كه در تهران باقي مي‌مانند در حد برنامه‌ريزي براي مصونيت از زلزله نيست.

انصاري آب را مهم‌ترين چالش آينده كشور در همه نقاط دانست و افزود: به لحاظ موقعيت جغرافيايي مناسب‌ترين منطقه براي تامين آب تهران است. ما امسال در پاييز براي تامين آب شرب اصفهان، مشهد و اراك مشكل داشتيم. پيش از اين گاهي بحث مي‌شد كه سمنان مي‌تواند گزينه انتخاب پايتخت باشد در حاليكه اين شهر همين الان براي جمعيت محدود خود مشكل آب دارد. بنابراين هر نقطه‌اي را كه به عنوان جايگزين پايتخت انتخاب كنيم اولين نياز آن آب است.

وي با طرح اين سوال كه آيا هزينه‌هاي انتقال پايتخت محاسبه مالي شده يا خير؟ گفت: غيرممكن است كه حتي در افق بيست ساله با محدوديت منابع مالي بتوان حداقل‌هاي مورد نياز را تامين كرد. نمايندگان مستحضر هستند كه طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه تمامي در كشور وجود دارد كه با اعتبار كنوني بيش از بيست سال وقت براي تامين منابع آنها نياز است.

معاون پارلماني رييس‌جمهور با بيان اينكه مگر مي‌شود زيرساخت‌ها را به سادگي در جاهاي ديگر ايجاد كرد، گفت: آيا همه قوا، قوه قضاييه، صداوسيما، نيروهاي مسلح، دستگاه‌هاي گوناگون و نهاد مقدس رهبري امكان انتقال به نقطه مورد نظر شما را دارند؟ چطور مي‌شود مكان مورد نظر را از نظر زيرساخت‌هايي مثل فرودگاه، راه‌آهن، بازار و مراكز اداري سامان داد. اگر صرفا انتقال ستاد وزارتخانه‌ها به جاي ديگر مطرح است اين مشكلي را حل نمي‌كند و نمي‌توان كاركنان دولت و وزارتخانه‌ها را به اجبار به نقطه ديگري منتقل كرد.

انصاري با اشاره به تجربه ناموفق كشورهاي ديگر در انتقال پايتخت، تاكيد كرد: هيچ يك از نقاط ديگر كشور ظرفيت استقرار چنين جمعيتي را ندارند و از رهگذر انتقال پايتخت، انتقال امكانات به صورت عادلانه به كل كشور ميسر نخواهد شد.

وي با اشاره به تاكيد بر تمركززدايي در سياست‌هاي كلي ابلاغي از سوي رهبري در سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه، گفت: كوچك شدن دولت، توزيع عادلانه امكانات و تمركززدايي كه در اين سياست‌ها آمده موضوعي است كه دولت يازدهم و شخص رييس‌جمهور بر اجرايي شدن آن تاكيد دارند و ما مصمم هستيم با كمك مجلس در قالب لوايح بودجه سنواتي و برنامه توسعه ششم زمينه‌هاي عملياتي و اجرايي شدن بهتر اين الزامات را فراهم كنيم.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن