تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818975766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با گذشت 10 سالبم نيازمند اعتبارات لازم براي بازسازي كامل است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با گذشت 10 سالبم نيازمند اعتبارات لازم براي بازسازي كامل است
زلزله بم در پنجم دي ماه 82 خسارات و تلفات جبران ناپذيري داشت كه براي بازسازي 100 درصد نيازمند اعتبارات لازم در ساير بخش‌ها است.


به گزارش خبرگزاري فارس از بم،‌ زمين‌لرزه‌اي به شدت 6.7 ريشتر در ساعت 05 و 26 دقيقه بامداد پنجم دي ماه 1382 در عمق هفت كيلومتري از سطح زمين اتفاق افتاد و شهر تاريخي بم، شهر بروات و روستاهاي اطراف را به شدت لرزاند كه سبب تلفات و خسارات معنوي و مادي جبران ناپذيري شد.

بر اثر اين زلزله بيش از 90 درصد ساختمان‌ها به طور كلي تخريب، اكثر سكونت‌گاه‌هاي روستايي، قنوات، شبكه آب، برق و تلفن تخريب و تمام ارتباطات شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان كرمان از بين رفت، همچنين ارگ بم كه با بيش از 3 هزار سال قدمت بزرگترين بناي خشتي جهان محسوب مي‌شود به كلي ويران شد.

طبق آمار رسمي اين زمين‌لرزه بيش از 32 هزار قرباني، 30 هزار مجروح و بيش از صدهزار نفر بي‌خانمان به جاي گذاشت، اين درحالي است كه تعداد واقعي قربانيان به مراتب بيش از ميزان اعلام شده بود.

هزينه بيش از 20 هزار ميليارد ريال در بم

حسين زين‌الصالحين فرماندار بم در گفت‌وگو تفصيلي با خبرنگار فارس در اين زمينه گفت: بعد از حادثه زلزله تمام تلاش دولت براي امدادرساني، اسكان موقت و اسكان دائم صورت گرفت كه در زمينه بازسازي تعداد 10 ستاد معين شهري و 13 ستاد معين روستايي در شهرهاي بم و بروات و روستاهاي اطراف مستقر شدند.

وي افزود: ستادهاي معين روستايي جمعا 26 هزار واحد روستايي و ستادهاي معين شهري نيز تعداد 61 هزار و 307 واحد تجاري و مسكوني را ساخته و تحويل دادند كه در مجموع بيش از 8 ميليارد و 13 ميليون ريال اعتبار هزينه شد.

فرماندار بم خاطرنشان كرد: اعتبارات هزينه شده در بازسازي ارگ قديم 140 ميليارد ريال، مساجد، حسينيه‌ها و تكايا 196 ميليارد ريال، عمران شهري بم و بروات 8 ميليارد و 610 ميليون ريال، ادارات دولتي يك ميليارد و 430 ميليون ريال، نوسازي مدارس 5 ميليارد و 500 ميليون ريال، بازسازي شبكه آب 2 ميليارد و 400 ميليون ريال و بازسازي شبكه برق 6 ميليارد و 670 ميليون ريال بوده است.

وي افزود: در مجموع بيش از 20 هزار ميليارد ريال در بازسازي بم هزينه شده و براي تكميل عمران شهري بم و بروات و بازسازي شبكه آب و برق بيش از مورد نياز يك ميليارد و 450 ميليون ريال نياز است.

زين‌الصالحين ابراز داشت: پروژه بازسازي ارگ بم با 60 درصد پيشرفت فيزيكي و 100 درصد آوار برداري در حال انجام است و به اعتباري بالغ بر يك هزار ميليارد ريال نياز دارد.

سينماي بم ساخته نشده است

زين‌الصالحين به بحث بازسازي سينماي شهر بم اشاره و عنوان كرد: تنها متقاضي ساخت سينما تاكنون با جذب اعتبارات بخشي از كار را انجام داده و به تامين اعتبار نياز دارد و مي‌طلبد تا تسهيلات ارزان قيمت در اختيار قرار گيرد.

وي با بيان اينكه با همت شهرداري و شوراي شهر فضاي سبز و پارك‌هاي خوبي در شهر ساخته شده است، گفت: در شهربازي بم وسايل دسته دوم به كار رفته كه فعلا اين مجموعه تعطيل است و عملا هيچ‌گونه استفاده‌اي از آن صورت نمي‌گيرد.

فرماندار بم اذعان داشت: تا زماني كه اداره استاندارد مجوز راه‌اندازي اين مجموعه را صادر نكند، اجازه استفاده از وسايل داده نمي‌شود، البته ايجاد روحيه نشاط و شادابي همواره مد نظر است و سعي كرديم برنامه‌هاي خوبي را برگزار كنيم.

همه دنيا براي بم گريستند

فرماندار بم با بيان اينكه بم در حوزه گردشگري ظرفيت‌هاي خوبي دارد، گفت: وجود بيش از 170 اثر تاريخي كه از جمله مي‌توان به ارگ تاريخي بم، منطقه دهبكري، سد نسا، مجموعه گردشگري بام بم و پيست ماشين سواري، قنوات و مجموعه حناسايي اشاره كرد.

وي اذعان داشت: برگزاري همايش آژانس‌هاي گردشگري سراسر كشور در بم براي حضور گردشگران در اين شهرستان از برنامه‌هايي است كه در دستور كار ما قرار دارد.

اين مسئول افزود: يكي از مشكلات مردم شهرستان بازپرداخت وام‌هاي قبل از زلزله است چراكه بعد از زلزله مردم توان پرداخت را نداشتند و با گذشت 10 سال حدود سه برابر اصل وام به صورت سود اضافه شده است.

زين‌الصالحين ادامه داد: ما براي بخشودگي وام‌هاي قبل از زلزله پيگيري‌هاي زيادي داشتيم كه اميدوارم به نتيجه مطلوب برسيم و بتوانيم باري از دوش مردم برداريم و توصيه بنده به مردم اين است كه نسبت به پرداخت وام‌هاي بعد از زلزله اقدام كنند تا مشكل خاصي به وجود نيايد.

بم امن‌ترين شهر ايران است

فرماندار بم با اشاره به كاهش نا امني‌ها در بم گفت: امروزه بم جزو امن‌ترين شهرستان‌‌هاي استان است كه تلاش‌هاي اعضا شوراي تامين و نيروهاي امنيتي، نظامي، انتظامي و بسيج قابل تقدير است.

وي با اشاره به اينكه خشكسالي‌هاي اخير و افت شديد آب برخي قنوات مشكلاتي را براي ما به وجود آورده است، گفت: نگهداري و حفظ قنوات به طور جدي انجام مي‌شود و اعتبارات خوبي براي لايه‌روبي قنوات اختصاص يافته است.

فرماندار بم با اشاره به رشد قيمت املاك و منازل مسكوني در بم گفت: با اقدامات صورت گرفته زمينه فعاليت‌هاي اقتصادي بوجود آمده و در صورت حضور سرمايه‌گذاران در بم ما همه امكانات شهرستان را در اختيار آنها خواهيم گذاشت.

ضرورت سرمايه‌گذاري در فرآوري خرما

وي ابراز داشت: سرمايه‌گذاران مي‌توانند در بخش فرآوري، صادرات خرما و گردشگري برنامه‌ريزي داشته باشند، البته در سال جاري 20 هزار تن خرما صادر مي‌شود و تا پايان سال به 50 هزار تن مي‌رسد.

فرماندار بم خاطرنشان كرد: در دهمين سالگرد زلزله برنامه‌هاي متعددي در سطح شهرستان انجام مي‌شود كه از جمله مي‌توان به نشست علمي تخصصي تاريخ و تمدن بم، مراسم يادمان 32 هزار جانباخته زلزله، مراسم شبي در محضر قرآن، گلباران هوايي مزار جانباختگان زلزله و برگزاري مسابقات ورزشي اشاره كرد.

==============

گفت‌وگو از مهدي باقري

==============

انتهاي پيام/80052/ي40

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن