تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799317828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي؛ حل مسئله هسته‌اي ايران نيازمند اصلاح رفتار گذشته غرب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي؛ حل مسئله هسته‌اي ايران نيازمند اصلاح رفتار گذشته غرب است
نفتالي بنِت، وزير اقتصاد اسرائيل نيز اعلام كرده بود كه تا پيش از نشست بعدي ميان ايران و گروه 1+5 در 29 آبان‌ ماه، با اعضاي كنگره آمريكا كارزاري را عليه اين توافق به راه خواهد ‌انداخت. مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي؛ حل مسئله هسته‌اي ايران نيازمند اصلاح رفتار گذشته غرب است


مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد؛ ترديدي نيست كه حل مسئله هسته‌اي ايران بيش از هر چيز نيازمند اصلاح رفتار گذشته غرب و به‌ ويژه آمريكا و احترام به حقوق هسته‌اي كشورمان از جمله حق غني‌سازي است.

به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي، اين مركز در تحليل سياسي خود درباره «اختلاف كاخ سفيد و كنگره درباره تشديد تحريم‌ها و نقش رژيم صهيونيستي» اعلام كرد: طي روزهاي اخير موضوع رايزني مقامات دولتي آمريكا با اعضاي كنگره اين كشور براي احتراز از تشديد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران در زمره مهم‌ترين اخبار در سطح جهان بوده است.

مواضع دو طرف در اين خصوص به گونه‌اي است كه برخي كارشناسان و ناظران سياسي از موضوع تحريم‌هاي ايران به‌ عنوان چالشي جديد در روابط دولت و كنگره آمريكا ياد مي‌كنند و معتقدند كه اين چالش از ظرفيت لازم براي تشديد شكاف درون حاكميتي در آمريكا برخوردار است، در عين حال بسياري از كارشناسان مواضع سختگيرانه كنگره درخصوص اين موضوع را بيش از هر چيز به تأثيرپذيري آن از فشار لابي صهيونيستي در كنگره نسبت مي‌دهند.

اين تحليل به‌ طور مختصر به بررسي اختلاف مذكور پرداخته و نقش رژيم صهيونيستي در اين مجادله را تشريح مي‌كند.

موضع دولت

طبق گزارش‌هاي منتشر شده، مقامات كاخ سفيد به ‌ويژه پس از برگزاري اجلاس ژنو 2، به نمايندگان كنگره هشدار داده‌اند كه با تصويب تحريم‌هاي جديد، گفت‌وگوهاي ديپلماتيك براي حل مناقشه هسته‌اي با جمهوري اسلامي ايران بي‌اثر مي‌شود.

در همين رابطه سخنگوي كاخ سفيد تأكيد كرده است كه مردم آمريكا خواهان يك «راه‌حل مسالمت‌آميز» براي حل مسئله هسته‌اي ايران هستند.

جان كري وزير امورخارجه آمريكا نيز به نمايندگان كنگره هشدار داده است كه با تصويب مجازات‌هاي جديد عليه ايران مانع پيشرفت مذاكرات هسته‌اي نشوند.

وي تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران را در شرايط كنوني «نادرست» خوانده و در ديدار با اعضاي كميته مالي سنا كه نقش مهمي در تصويب تحريم‌ها دارند از آنها خواسته است كه تصميم‌گيري در مورد تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران را به تعويق بياندازند.

به‌ طور كلي به‌نظر مي‌رسد كه دولت اوباما تلاش دارد تا از طريق رسيدن به توافقي جامع با ايران در حوزه هسته‌اي، امتياز حل و فصل اين موضوع را به نام خود تمام كند تا بدين وسيله هم در عرصه رقابت‌هاي داخلي قدرت مانور بيشتري داشته باشد و هم در عرصه بين‌المللي، ايالات متحده را از مشكلي خودساخته به نام چالش هسته‌اي ايران رها كند، از سوي ديگر دولت اوباما شرايط كنوني را فرصتي مناسب و تاريخي براي حل موضوع مي‌داند، از اين ‌رو از كنگره مي‌خواهد تا از طريق تصويب تحريم‌هاي جديد مانع از بهره‌مندي از اين فرصت نشود.

موضع كنگره

اعضاي كنگره آمريكا تحت فشار سازمان يافته و شديدي از سوي لابي‌‌هاي يهودي براي تشديد تحريم‌هاي جديد عليه ايران هستند، آنها در عين حال ادعا مي‌كنند كه نگران دادن امتياز از سوي دولت اوباما به ايران در روند مذاكرات هسته‌اي هستند، اين قانونگذاران مي‌كوشند با سخت‌تر كردن تحريم‌ها به ‌عنوان اقدامي پيشگيرانه از اين موضوع ممانعت به‌ عمل آورند، اين در حالي است كه به گفته برخي ديپلمات‌ها احتمال توافق با ايران در جريان مذاكرات ژنو 3 بسيار بالاست.

البته بدبيني قانون‌گذاران آمريكايي به بهبود روابط ميان تهران و قدرت‌هاي جهاني به گونه‌اي است كه به گفته برخي از آنها نظير سناتور باب منندز، رئيس دموكرات ‌ كميته روابط خارجي سنا٬ اين كميته در هفته جاري تحريم‌ها عليه ايران را تشديد خواهد كرد تا فشار بر ايران همزمان با انجام مذاكرات باقي بماند.

طبق برخي گزارش‌ها پس از بي‌نتيجه ماندن گفت‌وگوهاي هسته‌اي در ژنو شماري از نمايندگان كنگره از هر دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه نسبت به آنچه نرمش احتمالي آمريكا در برابر ايران خوانده شده ابراز نگراني كرده‌اند.

اعضاي كميته مالي سنا در عين حال اعلام آمادگي كردند كه تشديد تحريم‌ها را به تعويق بياندازند، اما تصميم‌گيري در اين مورد را منوط به شنيدن گزارش جان كري از نتايج گفتگوهاي اخير در ژنو كردند.

نقش رژيم صهيونيستي

به‌ طور كلي مي‌توان از نقش لابي صهيونيستي به ‌عنوان مهمترين عامل ترغيب و تحريك كنگره آمريكا به پافشاري بر سياست تشديد تحريم‌هاي ايران ياد كرد. مراكز و منابع صهيونيستي در روزهاي اخير تلاش كرده‌اند تا با ارائه اطلاعات مختلف به اعضاي كنگره آنها را نسبت به مؤثر بودن تحريم‌ها و ضرورت تشديد آن متقاعد كند.

از سوي ديگر در پي تمايل ايران و كشورهاي گروه 1+5 براي انعقاد توافقنامه‌ هسته‌اي‌، رژيم صهيونيستي تلاش زيادي براي ممانعت از آن انجام داده است، در همين راستا آنها چنين توافقنامه‌اي را يك «خطاي تاريخي» خوانده و با لابيگري در كنگره آمريكا قصد دارند تا مانع امضاي چنين توافقي شوند.

در همين راستا مقامات صهيونيستي تلاش مي‌كنند تا اعضاي كنگره را نسبت به پيامدهاي توافق هسته‌اي با ايران بدبين كنند، بر اين اساس وزير اطلاعات اسرائيل تأكيد مي‌كند كه وعده‌هاي غرب به ايران سبب لغو بخشي از تحريم‌ها خواهد شد.

او معتقد است كه اين اقدام تا 40 ميليارد دلار به اقتصاد ايران كمك خواهد كرد، وزيراطلاعات اسرائيل معتقد است كه اين بسته نه تنها به اقتصاد ايران كمك هنگفتي خواهد كرد، بلكه كاربرد ساير تحريم‌ها عليه اين كشور را نيز تضعيف خواهد كرد.

نفتالي بنِت، وزير اقتصاد اسرائيل نيز اعلام كرده بود كه تا پيش از نشست بعدي ميان ايران و گروه 1+5 در 29 آبان‌ ماه، با اعضاي كنگره آمريكا كارزاري را عليه اين توافق به راه خواهد ‌انداخت.

وي كه رهبر حزب نزديك به شهرك‌نشينان، موسوم به «خانه يهودي» است، به همين منظور روز سه‌شنبه 21 آبان‌ ماه (۱۲ نوامبر) راهي واشنگتن شد، بنت مي‌گويد، اختلاف‌نظرهايي ميان اسرائيل و دولت باراك اوباما وجود دارد، از اين ‌رو وي قصد دارد در سفرش به واشنگتن شخصاً با ده‌ها تن از اعضاي كنگره اين نكته را در ميان بگذارد كه در صورت نرمش در قبال ايران «امنيت اسرائيل» به مخاطره خواهد افتاد.

اين لابي‌ها و رايزني‌ها ازسوي مقامات و عوامل رژيم صهيونيستي نقش مهمي در تشديد مجادله اخير ميان كنگره و دولت آمريكا در مورد تحريم‌هاي ايران داشته است.

ارزيابي و تحليل

ادامه چالش و مباحثات بين كاخ سفيد و كنگره بر سر تشديد تحريم‌ها و اقدامات منفي رژيم صهيونيستي عليه ايران از چند زاويه قابل بررسي است:

1. دولت اوباما در اين مقطع زماني بيشتر به‌ دنبال توافقي با ايران در مذاكرات آتي ژنو است، البته توافقي كه متضمن ايفاي خواسته‌هاي حداكثري آمريكا از ايران به ‌ويژه تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي و از جمله غني‌سازي باشد، بنابراين در مقطع كنوني براي داشتن موضعي مشترك با بقيه اعضاي 1+5 خواهان گرفتن ژستي آشتي‌جويانه است و طبيعتاً اين مسئله با ارائه لايحه‌اي كه خواهان تشديد تحريم‌ها عليه ايران باشد، سازگاري ندارد.

2. با وجود اين موضع كاخ سفيد، به‌ نظر مي‌رسد كه كنگره آمريكا اصطلاحاً راه خود را مي‌رود، مسيري كه كنگره تاكنون در برخورد با مسئله هسته‌اي ايران طي كرده به ‌طور كلي مسير تشديد فشارها با هدف تسليم ايران به خواسته‌هاي ناعادلانه آمريكا بوده است، در ادامه همين مسير شاهد آن هستيم كه حتي در مقطع كنوني نيز، قانون‌گذاران آمريكايي به ‌ويژه در سنا به‌ دنبال تصويب لوايحي با هدف تشديد تحريم‌هاي ايران به‌ ويژه در زمينه انرژي هستند.

3. نكته مهم آن است كه رژيم صهيونيستي و در وهله بعد لابي‌هاي صهيونيستي به‌ ويژه آيپك مدام در حال رايزني با مقامات و قانون‌گذاران آمريكايي هستند تا از ديدگاه خود، استراتژي مؤثر عليه ايران، يعني «تشديد و گسترش تحريم‌ها»، تضعيف نشده و يا كاستي نپذيرد.

4. با اين همه، در شرايط كنوني اظهارات باراك اوباما رئيس‌‌جمهور آمريكا كه دليل رضايت ايران به مذاكره با گروه 1+5 را صرفاً ناشي از فشار تحريم‌ها تلقي كرده است، در واقع مبين موضع غربي‌ها به‌ ويژه آمريكا در مذاكرات آتي خواهد بود.

مي‌توان پيش‌بيني كرد كه غرب خواهان امتيازات زياد از ايران است و حتي‌المقدور سعي مي‌كند امتياز قابل توجهي به ايران ندهد.

اوباما تأكيد كرده كه حداكثر امتيازي كه به ايران داده خواهد شد،كاهش برخي تحريم‌هاست كه آن هم منوط به ايفاي تعهدات از جانب تهران است و در واقع اين كاهش تحريم‌ها موقتي و برگشت‌پذير نيز خواهد بود.

با اين حال ترديدي نيست كه حل مسئله هسته‌اي ايران بيش از هر چيز نيازمند اصلاح رفتار گذشته غرب و به‌ ويژه آمريكا و احترام به حقوق هسته‌اي كشورمان از جمله حق غني‌سازي است.

كنگره و دولت آمريكا تنها در صورت اتخاذ چنين سياستي قادر به تسهيل مسير حل‌ و فصل موضوع هسته‌اي ايران هستند و عدم تغيير رفتار آنها، البته تأثيري در واقعيت انكارناپذير تبديل ايران به يك قدرت هسته‌اي نخواهد داشت.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن