تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802352116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرانجام قيمت خودرو چه خواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: سرانجام قيمت خودرو چه خواهد شد
اينكه خودرو چگونه ارزان خواهد شد و چه سرنوشتي در ماه هاي آينده خواهد داشت سبب شد تا به سراغ رضا رحماني، رييس كميسيون صنايع مجلس برويم تا او در اين رابطه توضيح دهد.
محمد هيراد حاتمي:

حتي تصور اينكه پرايد روزي در مرز بيست ميليون تومان قرار گيرد شايد براي بسياري از « نشدني » بود. اتفاقي كه ظرف كمتر از يكسال به وقوع پيوست تا خودرو يكي از خبرساز ترين كالاهاي يكي دو سال گذشته باشد. خودرو آنقدر خبرسازي كرد كه حتي رييس دولت دهم در يك برنامه تلويزيوني بخش مهمي از توضيحات خود را به قيمت خودرو ارتباط داد و در نهايت پرسشي مطرح كرد كه سال ها در ادبيات اقتصادي مي توان از آن وام گرفت: « پرايد كيليويي چند؟ » اگرچه خودرو با روي كار آمدن دولت و تثبيت قيمت ارز سر و سامان گرفته و تثبيت شده است اما همچنان خبرسازي هاي خودرو ادامه دارد. اينكه خودرو چگونه ارزان خواهد شد و چه سرنوشتي در ماه هاي آينده خواهد داشت سبب شد تا به سراغ رضا رحماني، رييس كميسيون صنايع مجلس برويم تا او در اين رابطه توضيح دهد. رضا رحماني رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس درباره مشكلات موجود در صنعت خودروسازي مي گويد به نظر بنده نوسانات شديد ارز و بروز مشكلات براي تامين لوازم مورد نياز خودروسازان و همچنين عدم حمايت از خودروسازان دو عامل اصلي بروز مشكلات اصلي در صنعت خودرو سازي بوده است و تمام اين موارد دست به دست هم داده اند تا توليد خودرو در كشور با افت شديد رو به رو شود و اين موضوع آسيب جدي به صنعت كشور وارد كرده است.

وي همچنين معتقد است درباره خودرو حتما بايد برنامه ريزي دقيقي داشته باشيم و همه كارها دست خودمان است، اگر توليد تقويت شود بدون شك قيمت خودرو كه يكي از دغدغه هاي مردم است كاهش خواهد يافت. اما تا زماني كه توليد نداريم واقعا مشكلات صنعت خودرو برطرف نمي شود و به نظر بنده بايد نعمت زاده به اين موضوع توجه ويژه اي داشته باشد و توليد را افزايش دهد. متن كامل گفت و گو با رضا رحماني، رييس كميسيون صنايع مجلس را در ادامه خواهيد خواند:

بازار خودرو طي يك سال گذشته با مشكلات فراواني رو به رو بوده است و شاهد افت حدود 40 درصدي توليد خودرو در كشوري هستيم. مشكل اصلي در صنعت خودرو چيست؟

قانون هدفمندي يارانه ها يكي از بزرگترين قوانين اقتصادي كشور بود كه سال 89 اجرا شد و بر همين اساس مقرر شده بود كه دولت در راستاي اجراي اين قانون و براي جلوگيري از آسيب هاي احتمالي صنعت كشور 30 درصد از درآمدهاي خود را به عنوان بسته حمايتي به صنايع كشور اختصاص دهد.

اما متاسفانه هم اكنون حدود 30 ماه از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مي گذرد و متاسفانه حمايت قابل توجهي از صنايع كشور صورت نگرفته و بسياري از صنايع با مشكلات فراواني رو به رو شده اند.

يكي از صنايعي كه در اين راستا با مشكلات فراواني رو به رو شده است صنعت خودرو سازي بوده كه حمايت مناسبي از آن صورت نگرفته است. اما يك مشكل ديگر نيز در صنعت خودرو سازي كشور دخيل بوده و آن هم نوسانات شديد بازار ارز طي سال هاي اخير بوده كه اين موضوع نيز توليد داخل را تحت تاثير قرار داده است.

به نظر بنده نوسانات شديد ارز و بروز مشكلات براي تامين لوازم مورد نياز خودروسازان و همچنين عدم حمايت از خودروسازان دو عامل اصلي بروز مشكلات اصلي در صنعت خودرو سازي بوده است و تمام اين موارد دست به دست هم داده اند تا توليد خودرو در كشور با افت شديد رو به رو شود و اين موضوع آسيب جدي به صنعت كشور وارد كرده است.

اخيرا انجمن جهاني خودرو طي گزارشي اعلام كرده است كه ايران در نيمه نخست سال جاري ميلادي 359 هزار و 670 خودرو توليد كرده است نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38.50 درصد كاهش يافته است و از جايگاه هجدهم در سال گذشته به رتبه 21 نزول كرده است. راهكار مناسب براي افزايش توليد خودرو در كشور چيست؟

در كشور قوانين مناسبي براي حمايت از صنايع وجود دارد و در داخل كشور نيز پتانسيل خوبي براي توسعه صنايع مختلف وجود دارد.

هم اكنون صنعت خودرو سازي كشور نيازمند حمايت اساسي مسئولان دولتي و توجه ويژه بخش خصوصي است و در صورتي كه اين حمايت ها صورت نگيرد وضعيت صنعت خودرو سازي تا پايان سال جاري خطرناك تر خواهد شد.

مسئولان بايد شرايط خاص صنعت خودرو سازي كشور را به خوبي شناسايي كنند و بدانند كه با فراهم كردن شرايط براي حضور خودروسازان داخلي در بازارهاي بين المللي اين صنعت در كشور با شتاب فراواني توسعه پيدا خواهد كرد.

هم اكنون متاسفانه حمايت هاي مناسبي از صنعت خودروسازي كشور صورت نگرفته و شاهد افت قابل توجه توليد خودرو در كشور هستيم و اين موضوع تعادل بازار را بر هم ريخته و شاهد افزايش قيمت ها هستيم و اساسي ترين راهكار براي افزايش توليد خودرو در كشور حمايت مناسب بخش دولتي و خصوصي از صنعت خودروسازي است.

صنعت خودروسازي كشور به سمت خصوصي سازي هداشت شود بهتر نيست؟

سرمايه بخش خصوصي و حضور آنها در صنعت خودرو سازي به طور حتم به توسعه صنعت خودروسازي شتاب مي بخشد اما بايد توجه داشت كه بخش خصوصي در تمامي بخش هاي اين صنعت حضور پيدا نمي كند و دولت بايد با برنامه ريزي دقيق و شناخت مناسب از اين صنعت خلا هاي موجود را پر كند و بتواند تعادل در سرمايه گذاري را برقرار كند.

در فضاي كنوني و پر از ابهام بازار خودرو چه آينده اي را براي اين بازار پيش بيني و تصور مي كنيد؟

وقتي كه متاسفانه خودروسازي ما دولتي است پس دولت بايد مشكلات را برطرف كند و در گام اول از تعدد مراكز تصميم گيري جلوگيري كند. فارغ از وضعيت كنوني دو خودروسازي كشور ، روند كنوني تنها به صنعت خودور ضرر مي زند.بايد هر چه سريعتر اوضاع جمع شود و تصميمات يك دفعه براي هميشه گرفته شود، تصميمي كه بايد از طرف وزير صنعت معدن و تجارت و به نمايندگي از دولت گرفته شود.

هم اكنون نيز خوشبختانه نعمت زاده برنامه خود را ارائه كرده است و در اين برنامه حمايت از توليد در صنعت خودروسازي مورد توجه قرار گرفته كه اين مضووع بسيار خوشايند است.

در حوزه صنعت يك الويت مبنايي داريم، اين الويت به دليل نبود استراتژي براي توليد ايجاد شده است و مسئولان اجرايي بايد بدانند كه بدون تدوين استراتژي براي توليد نمي توان مشكلات صنعت را برطرف كرد.

يكي از اولويت هاي اصلي و كوتاه مدت صنعت برطرف كردن مشكلات مالي و همچنين ارائه راهكار براي مقابله با تحريم ها است كه بايد به اين موضوع توجه ويژه شود چرا كه ابتدا بايد مشكلات كوتاه مدت را برطرف كرد تا بتوان به مسائل استراتژيك صنعت پرداخت.

البته مهم ترين الويت وزارت صنعت در دولت يازدهم بايد توجه به موضوع توليد باشد و بايد اين موضوع نهادينه شود كه بخش هاي مختلف همچون بازرگاني، واردات و همچنين امور بانگي با توليد هماهنگ باشند و به افزايش توليد كمك كنند.

در شرايطي كه توليد خودرو افزايش پيدا كند مي توان به كاهش قيمت ها اميد داشت؟

درباره خودرو حتما بايد برنامه ريزي دقيقي داشته باشيم و همه كارها دست خودمان است، اگر توليد تقويت شود بدون شك قيمت خودرو كه يكي از دغدغه هاي مردم است كاهش خواهد يافت.

تا زماني كه توليد نداريم واقعا مشكلات صنعت خودرو برطرف نمي شود و به نظر بنده بايد نعمت زاده به اين موضوع توجه ويژه اي داشته باشد و توليد را افزايش دهد.

نوسان هاي بازار ارز چه تاثيري بر قيمت خودرو مي گذارد؟

نوسانات بازار ارز جو رواني را در بازار ايجاد مي كند و باعث مي شود مردم به آينده اميدوار شوند و اين اميدواري تا حدودي قيمت ها را كاهش مي دهد اما اين موضوع نمي تواند براي بلند مدت تاثيرگذار باشد و تنها راهكار كاهش قيمت ها در بازار خودرو افزايش توليد خودرو است.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن