تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803661275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هراس دشمنان از مرجعيت و روحيه شهادت‌‌طلبي شيعيان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: هراس دشمنان از مرجعيت و روحيه شهادت‌‌طلبي شيعيان
گروه حوزه‌هاي علميه: حجت‌الاسلام سليمي با بيان اين كه دشمنان از مرجعيت و روحيه شهادت‌طلبي شيعيان هراس دارند، عنوان كرد: دشمنان به دنبال آسيب به مقبوليت و محبوبيت مراجع عظام تقليد هستند.


حجت‌الاسلام والمسليمن محمد سليمي، عضو حقوقدان شوراي نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن (ايكنا) گفت: زماني كه به تاريخ و سيره خود ائمه اطهار(ع) و همچنين روايات بسيار فراواني كه در اين باب از ايشان به ما رسيده است، توجه مي‌كنيم اصرار و تاكيد آنها بر بزرگداشت و زنده نگهداشتن عزاي سيدالشهداء(ع) و همچنين تشويق مردم براي اين امر بسيار مشهود است. همچنين اين سيره به بزرگان دين و علما نيز سرايت كرده است و بزرگان نيز توجه و دقت ويژه‌اي به اين امر داشتند و تلاش فراواني كردند كه هم اين سيره حفظ شود هم از ارزش و اهميت آن كاسته نشود.

معرفت‌افزايي در مجالس عزاداري جامعه را در مقابل مشكلات مصون مي‌كند

وي افزود: اما آنچه براي حفظ اين امر مهم لازم و ضروري به نظر مي‌رسد اين است كه همه محبين و علاقه‌مندان به اهل بيت(ع) و امام حسين(ع) بايد به فلسفه و حكمت قيام ايشان معرفت داشته باشند. وقتي معرفت براي عزاداران حسيني(ع) از طريق همين مجالس عزا و خطابه حاصل شود، در حقيقت فلسفه و حكمت قيام عاشورا و نهضت حسيني (ع) محقق شده است؛ بنابراين هر چقدر افراد جامعه و عزاداران به صورت عميق و ژرف با اين نهضت آشنا شوند، ماندگاري اين نهضت و آثار آن در جامعه بيشترخواهد بود و فلسفه نهضت مي‌تواند جامعه را از بسياري از مشكلات مصون كند.

عضو شوراي نگهبان اظهار كرد: از طرفي ديگر يكي از مهم‌ترين آسيب‌هايي كه ممكن است دامن‌گير جامعه در عزاي سيدالشهدا(ع) شود، رواج خرافات در اين عزاداري‌ها است؛ مهم‌ترين چيزي كه مي‌تواند ريشه همه خرافات را از مجالس و عزاي حسيني دور كند مسئله معرفت‌افزايي عزاداران و دوستداران امام حسين (ع) است.

عزاداري سيدالشهدا (ع) بايد محور وحدت جامعه اسلامي باشد

وي با اشاره به اهميت اتحاد مسلمانان در عصركنوني افزود: يكي از آفت‌هايي كه ممكن است در برخي از هيئت‌ها و جلسات عزاداري وجود داشته باشد، طرح مسائلي است كه باعث اختلاف ميان مسلمانان مي‌شود. از طرح اين گونه مسائل نيز بايد در مجالس عزاي حسيني خودداري كرد چرا كه دشمنان هميشه به دنبال تفرقه ميان مسلمانان هستند و از اين تفرقه نهايت استفاده را مي‌كنند.

سليمي بيان كرد: حضرت سيدالشهداء(ع) در مدينه زماني كه از ايشان خواستند با يزيد بيعت كنند جمله بسيار زيبايي بيان فرمودند: «مثلي لايبايع مثل يزيد؛ كسي همچون من با يزيد بيعت نمي‌كند». اگر بنا شود كسي مثل يزيد حاكم اسلامي باشد «وعلي الاسلام والسلام» بايد فاتحه اسلام را خواند و با اسلام خداحافظي كرد؛ اين تعابير سالار شهيدان تكليف مسلمانان در هر عصري را مشخص مي‌كند.

امام (ع) ظلم‌‌ستيزي را وظيفه خود مي‌دانستند

وي ادامه داد: يكي ديگر از اموري كه در قيام حماسي امام(ع) مشاهده مي‌شود ظلم‌‌ستيزي و ايستادگي در مقابل حاكم غير مشروع است حركتي كه امام حسين(ع) در زندگي براي خودشان وظيفه عيني مي‌دانستند، البته تنها ايشان نيستند كه با يزيد بيعت نكردند؛ افراد ديگري هم بودند كه حاضر نشدند با يزيد بيعت كنند اما هدف امام(ع) فقط بيعت نكردن نبود بلكه ايشان مي‌خواستند با قيام خود اسلام را از نابودي حفظ كنند و فرمودند: «ماخرجت اشرا و لابطرا ولا ظالما ولا مفسدا وانما خرجت اريد الاصلاح في امت جدي».

عضو شوراي نگهبان با اشاره به زندگي امام حسين(ع) گفت: امام حسين(ع) زندگي سراسر با گذشتي داشتند و مهم‌ترين و بالاترين گذشت ايشان همان ايثاري بود كه در راه خدا انجام دادند. ايشان براي زنده نگه‌داشتن دين خدا حاضر شدند همه چيز خود حتي اصحاب و نزديكان خود را در راه دين خدا فدا نمايد.

سليمي بيان كرد: البته اهتمام بر زنده نگهداشتن نام و ياد امام حسين(ع) نيز بي‌ارتباط با اهداف آن حضرت نيست؛ بر اساس اعتقادات ما اهتمام به هر امري به دليل جايگاه و عظمت و ارزش آن است و اينكه اين همه ارزش و اهميت بر عزاداري امام حسين(ع) است بي‌حساب و كتاب نيست. سجده بر تربت سيدالشهدا(ع) موجب افزايش ثواب نماز مي‌شود، بي‌جهت نيست و اگر به امام حسين(ع) گفته مي‌شود ثارالله هم بي‌حساب و كتاب نيست. بايد با تكيه بر سخناني كه از امام حسين(ع) از مدينه تا كربلا وارد شده است فهميد كه چرا ايشان ثارالله است. ثارالله يعني خون خدا و اين مقام و لقب كمي نيست، امام (ع) خون خود و يارانش را در راه خدا نثار كردند تا ثارالله شدند.

دشمنان از مرجعيت و روحيه شهادت‌‌طلبي شيعيان هراس دارند

وي افزود: دشمن بيش از هر چيز دو موضوع را هدف گرفته است يكي مرجعيت شيعه است و ديگري روحيه شهادت ‌طلبي و عزاداري بر امام حسين (ع)؛ مايكل برانت از معاونين سابق سيا تحليلي دارد او در يكي از تحليل‌هاي خود بيان مي‌كند براي به زانو درآوردن ايران ازجهت استقامتي كه در مقابل استكبار در طول سال‌هاي طولاني انجام داده است بايد با مرجعيت و شهادت‌طلبي مبارزه كنيم، او مي‌گويد ما بايد پول خرج كنيم مداح‌هايي كه مي‌شود با پول به كار گرفت از آنها استفاده كنيم تا مسئله عزاداري شيعيان را به ابتذال بكشيم تا ارزش و منزلت عزاداري را كاهش دهيم از سوي ديگر مي‌گويد بايد پول خرج كنيم تا مرجعيت شيعه را به چالش بكشيم و مقبوليت و محبوبيت آنان را از بين ببريم.

سليمي تصريح كرد: يكي از مؤلفه‌هايي كه عزاداري‌هاي امام حسين(ع) بايد داشته باشد خنثي‌سازي برنامه‌هاي دشمن است؛ بنابراين براي نيل به اين مهم بايد از هر چيزي كه ممكن است موجب شود كه از شيعه چهره‌اي خشك و يا چهره‌اي خشن، ضدعقلانيت و ضدمنطق ارائه شود، اجتناب كرد؛ به عبارت بهتر نبايد افعالي انجام دهيم كه موجب وهن تشيع شود.

مجالس عزاداري بايد روشنگرانه و بصيرت‌افزا باشد

وي بيان كرد: بايد با خرافات در مجالس عزاداري مبارزه كرد؛ چرا كه قيام امام حسين(ع) صلح امام حسن(ع) و به طور كلي تمام شيعه بر اساس استدلال عقلي و نقلي است و در مورد عزاداري نيز بايد اين مورد توجه قرار بگيرد و جلسات امام حسين(ع) تبديل به جلسات روشنگرانه و بصيرت‌افزا شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن