تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802497710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ژاپن، هند، كره، چين، روسيه، تركيه و استراليا آماده ورود به بازار ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ژاپن، هند، كره، چين، روسيه، تركيه و استراليا آماده ورود به بازار ايران
ابراهيم رحيم‌پور از ديپلمات‌هاي باسابقه ايران است كه بيشتر سال‌هاي حضورش در وزارت خارجه را در حوزه‌هاي تخصصي اروپا و آسيا گذرانده است.

او كه تحصيل در زمينه اقتصاد را هم در كارنامه خود دارد در دولت يازدهم معاون آسيا و اقيانوسيه وزير خارجه شد تا ديپلماسي ايران با همسايگانش در آسيا كه پيوندهاي بيشتري در زمينه اقتصاد دارد تحرك تازه‌اي بيابد.

مي‌گويد در اين حوزه با همه كشورها تعامل اقتصادي مي‌كنيم اما "با حساب و كتاب".

با اين حال وقتي درباره مهمترين نكته در زمينه سياست خارجي از او جويا مي‌شويم دغدغه اين روزهاي همه كساني كه دستي در حوزه سياست خارجي را دارند يادآور مي‌شود كه گاهي طرف‌هاي مقابل ما اجماع ملي‌مان را بهتر از خود ما مي‌فهمند و در مقابل مواردي كه خواست ملي است چندان ايستادگي نمي‌كنند. ما با اجماع ملي خودمان ماهي مي‌گيريم و اجازه نمي‌دهيم ديگران ماهيگيري كنند.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه تاكيد كرد: ايران نگاه ويژه‌اي به روابطش با همسايگان چه مسلمان و چه غيرمسلمان دارد و براي ارتقاي هر چه بيشتر روابط برنامه‌ها و طراحي‌هايي دارد.

دشمنان قرابت ايران و آذربايجان فعالند

ابراهيم رحيم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره روابط ايران با جمهوري آذربايجان، خاطرنشان كرد: جمهوري آذربايجان يكي از كشورهايي است كه ايران قرابت‌هاي بسيار نزديكي با آن دارد. از ديدگاه مذهبي يكي از كشورهاي شيعه جهان است و به لحاظ زباني نيز با قسمت بزرگي از ايران كه ترك ‌زبان هستند زبان مشتركي دارند. ضمن اينكه بايد مرز و تاريخ مشترك را نيز در نظر گرفت به همين دليل نيز دشمنان دوستي و قرابت دو كشور فعال هستند و ما در آن ترديدي نداريم.

وي اضافه كرد: در ديدارهاي سياسي مقامات دو كشور اين موضوع را بارها به دوستان آذري خود در سطوح مختلف گفته‌ايم و از آنها خواسته‌ايم اين وضعيت را كاملا در نظر داشته باشند، متاسفانه مشكلاتي وجود دارد. ما مي‌بينيم، مي‌دانيم و مي‌شناسيم چه كساني در اين منطقه فعاليت‌هاي زيادي مي‌كنند و تا آنجا كه مي‌دانيم خارج از كنترل هستند. با اين حال تلاش كرده‌ايم با افزايش و تداوم رفت و آمدها و رايزني‌هاي ديپلماتيك روابط دو كشور را در سطوح خوب نگه داريم كه ناموفق هم نبوده‌ايم.

ميانجي خوبي بين ارمنستان و آذربايجان بوده‌ايم

رحيم‌پور با اشاره به وجود مناقشه قره‌باغ ميان ارمنستان و جمهوري آذربايجان تصريح كرد: آذربايجان در قره‌باغ مشكل بزرگي با همسايه ديگرش ارمنستان دارد؛ ما در طول سال‌هاي پس از استقلال اين كشور در اين باره به آنها كمك كرده‌ايم و هيچ‌گاه نخواسته‌ايم از آن بهره‌برداري كنيم و نخواهيم خواست. نگاه‌مان صرفا كمك به دو همسايه‌مان بوده است. ميانجي بوده‌ايم، ميانجي خوبي هم بوده‌ايم. اما به هر حال دست‌هايي وجود دارد كه حتي نگذاشته‌اند اين مشكل حل شود و متاسفانه نفوذ بسيار زيادي داشته‌اند. ما با دوستان خود در همسايگي‌مان اين موضوعات را مرتب، مكرر و صميمانه مطرح كرده‌ايم و خواسته‌ايم همزيستي تاريخي كه داشته‌ايم را حفظ و اضافه كنيم، اما به هر حال بخشي از مشكل مربوط به همسايگي بين همه كشورهايي كه با هم اين روابط را دارند وجود دارد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه توضيح داد: به دليل همسايگي طبيعتا مسائلي پيش مي‌آيد؛ همان‌طور كه در مورد ساير همسايگان نيز اين موضوع وجود دارد. آن قسمت كه مربوط به طبيعت همسايگي‌ها است چندان نگران‌كننده نيست، اما آن بخشي كه خارج از همسايگي شاهديم و در قالب نفوذ ديگران در منطقه ارزيابي مي‌شود، طبيعتا باعث نگراني ما و كشورهاي ديگر مي‌شود.

رحيم‌پور اضافه كرد: با تردد هيات‌هاي مختلف سعي كرده‌ايم گفت‌وگوي دائمي بين ايران و جمهوري آذربايجان برقرار كنيم و اين را در همه دولت‌هاي پس از انقلاب حفظ كرده‌ايم. دولت آقاي روحاني نيز به اين موضوع توجه بيشتري دارد.

جدول كار با دولت آذربايجان را تدوين كرده‌ايم

وي گفت: جدول كار با دولت جمهوري آذربايجان را تدوين و اجراي قسمت‌هايي از آن را آغاز كرده‌ايم و قسمت‌هاي ديگر در دستور كار قرار دارد. اميدواريم برخي از مسائلي كه باعث سوء تفاهم بين دو كشور مي‌شود و به منافع هر دو كشور لطمه مي‌زند را كنترل و مهار كنيم.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه گفت: از دولت جديد وقت زيادي نگذشته است. اميدواريم بتوانيم اين طرح را احيا كنيم و به آن جامه عمل بپوشانيم. البته تحقق آن نيازمند وجود اراده سياسي در هر دو طرف است.

وي با اشاره به انتخاب مجدد الهام علي‌اف به عنوان رييس جمهور آذربايجان، تصريح كرد: دو رييس‌جمهور هنوز يكديگر را ملاقات نكرده‌اند. به نظر مي‌رسد ديدارهاي سطح بالا به حل برخي مسائل كمك مي‌كند. در سطوح ديگر سياسي و اقتصادي بين دو كشور رفت و آمدهايي بوده است. اميدواريم اين فرصت نيز فراهم شود.

وي ادامه داد: سرفصل‌هاي جدول همكاري‌هاي دو كشور در حال طراحي است كه در آن مسائل مرزي، اقتصادي و سياسي در دستور قرار دارد. اين موضوعات بايد در سطوح عالي سياسي بين دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گيرد و دستورات لازم درباره آن داده شود. خواسته دولت آقاي روحاني گسترش و توسعه روابط است و خواسته طرف مقابل را نيز در نشست و برخاست‌ها در حال چك كردن هستيم.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه با بيان اينكه در حوزه اقتصادي روابط دو كشور چندان گسترده نيست، ادامه داد: هر دو كشور اقتصاد نفتي دارند و طبيعتا از اين جهت محدوديت‌هايي وجود دارد. مثلا درباره تركيه ما رقم بالايي از همكاري اقتصادي را به دست آورده‌ايم كه در سال 2014 نيز افزايش خواهد يافت. حجم زيادي از آن مربوط به نفت و گاز است اما درباره جمهوري آذربايجان به دليل اقتصاد نفتي و گازي آن، اقتصاد دو كشور همپوشاني ندارد به هر حال مي‌توان كمك كرد كه حجم اين تبادل مقداري بيشتر شود.

رحيم‌پور افزود: طراحي‌ها در دست بررسي و شكل‌گيري است كه اميدواريم هر چه زودتر نهايي شود. هر دو كشور در سيستم دولتي خود اين طراحي‌ را دنبال مي‌كنند. اميدواريم در آنچه كه ما آذري‌ها را مي‌بينيم و آنچه آذري‌ها ما را مي‌بينند اشتراكات زيادي وجود داشته باشد. بايد در رايزني‌ها درباره اين به نتيجه رسيد.

وي تاكيد كرد: ايران نگاه ويژه‌اي به روابطش با همسايگان چه مسلمان و چه غيرمسلمان دارد و براي ارتقاي هر چه بيشتر روابط برنامه‌ها و طراحي‌هايي دارد و از اين نظر آذربايجان نيز جزء اين مجموعه قرار دارد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه درباره برخي مشكلات ايجاد شده براي اتباع ايراني در جمهوري آذربايجان در ماه‌هاي اخير، گفت:‌ به دليل اينكه جمهوري آذربايجان با بخش‌هايي از ايران هم‌زبان هستند قسمتي از مرزنشينان دو كشور روابط خانوادگي و خويشاوندي با يكديگر دارند و نمي‌شود مانع رفت و آمدها شد. وقتي حجم رفت و آمدها بالا مي‌رود از دو طرف مواردي ممكن است ايجاد شود كه مقررات را رعايت نكنند كه درباره اتباع هر دو كشور وجود دارد. از اين جهت اين مسائل بين همسايگان طبيعتا رخ مي‌دهد. اين مسائل بعضا درباره بهترين همسايگان‌مان نيز پيش مي‌آيد و امر خارج از ضابطه‌اي نيست. بخش كنسولي وزارت خارجه اين موارد را به طور دقيق رصد مي‌كند و براي تسهيل آن تلاش مي‌كند.

وضعيت روابط ايران با تركيه درصد زيادي تغيير كرده است

كلام تركيه متفاوت شده است

رحيم‌پور همچنين درباره روابط ايران با تركيه، گفت: با روي كار آمدن دولت جديد وضعيت روابط ايران با تركيه درصد زيادي تغيير كرده است. خوشبختانه تركيه به دلايل مختلف تردد هيات‌هاي بيشتري به ايران دارد. تركيه كلامش متفاوت شده و نيازهاي متقابل ما نيز متفاوت شده است، بنابراين با رفت و آمدها در سطوح بالاي سياسي بين دو كشور مواجه هستيم كه در ماه‌هاي آينده طراحي‌هايي نيز براي آن صورت گرفته است.

تركيه در مواضعش تغييراتي ايجاد كرد

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه اضافه كرد: با تحولاتي كه در سوريه رخ داد تركيه در مواضعش تغييراتي ايجاد كرد. تركيه مسيري را در قبال سوريه طي مي‌كرد كه به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني آن را با وضع بهتري دنبال مي‌كند و در اين باره به ويژه در زمينه حل سياسي مساله سوريه در حال نزديك‌تر شدن به مواضع ما است. ضمن اينكه مذاكراتي كه ايران با 1+5 داشته است نيز روند متفاوتي را دنبال كرد و اين موضوع در محاسبات تركيه نيز زير نظر بوده است و به آن برتري داده است. اين سياست هوشمندانه‌اي بود كه مقامات تركيه روش‌هايشان را مقداري تغيير دادند.

ابراهيم رحيم‌پور

رحيم‌پور درباره انتشار برخي اخبار درباره اينكه ايران بخواهد بين تركيه و سوريه براي اصلاح روابط ميانجيگري بكند، گفت: در مذاكرات مختلفي كه براي حل مشكل سوريه با تركيه داشته‌ايم مواضع‌مان نسبت به قبل نزديك‌تر شده است. بحث ما اين نيست كه به اين موضوع بپردازيم كه كدام طرف به ديگري نزديك‌ شده است بلكه مهم اين است كه هم ايران صاحب نفوذ بالايي در سوريه است و هم تركيه همسايه مهم سوريه است و هر دوي ما به عبارتي در جلوگيري از خشونت و برگزاري انتخابات مناسب مي‌توانيم سهم خوبي داشته باشيم و ما در اين باره تاكنون موفق بوده‌ايم.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه گفت: دو كشور تصميم گرفتند براي كاهش خشونت‌ها در سوريه و هدايت تروريست‌ها به مسير نشست ژنو 2 كمك كنند. اين موفقيت است. به معني توقف خشونت و آتش‌بس نيست؛ اما باور دو طرف كه راهي جز راه حل سياسي نيست به يقين نزديك تر شده است. دو طرف معتقدند وضعيت موجود نمي‌تواند نجات‌بخش سوريه باشد؛ به ويژه اينكه حمله نظامي به سوريه انجام نشد و اين موضوع معادلات را تغيير داد.

گازمان خريدار دارد

رحيم‌پور در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا، درباره آخرين مذاكرات ايران با پاكستان درباره موضوع مربوط به خط لوله گاز و بحث‌هاي مطرح شده در رابطه با توقف اين پروژه از سوي ايران، توضيح داد: براي گازمان خريدار داريم و چندان هم براي يافتن مشتري سينه چاك نمي‌كنيم. اگر گاز را نفروشيم و آن را تبديل به برق كنيم برايمان باصرفه‌تر است و ارزش افزوده بيشتري دارد. همين امروز هم به افغانستان و پاكستان برق صادر مي‌كنيم؛ بنابراين از جهت اينكه كمك و همكاري كنيم ترديدي نداريم، اما با حساب و كتاب.

در فروش گاز به دنبال اعطاي تخفيفات ويژه نيستيم

وي اضافه كرد: مي‌توانيم گازمان را به تركيه يا اروپا بفروشيم. پس از مذاكرات هسته‌اي، اروپا بسيار مشتاق است كه از ايران گاز خريداري كند. مي‌توانيم به پاكستان، هند يا چين هم گاز بفروشيم. به هر حال چندان به دنبال اعطاي تخفيقات ويژه نيستيم بلكه به دنبال دادن تخفيف به مردم خودمان هستيم تا به رفع گرفتاري‌هايي كه مردم خودمان دارند و به دليل تحريم‌ها نصيب‌شان شده كمك كنيم.

تعهداتمان را درباره خط لوله گاز انجام داديم، پاكستان تعهداتش را عملي كند

در شرايط كنوني امكان پرداخت وام نداريم

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه درباره برخي انتقادات مطرح شده در رسانه‌هاي پاكستان مبني بر اينكه ايران نمي‌خواهد وامي كه پيش از اين قصد داشت به پاكستان بدهد را دنبال كند، تصريح كرد: قرار اصلي ما با پاكستان اين بود كه خط لوله را تا كنار مرز بكشيم، آنها نيز در سمت خود خط لوله را تا مرز ايران بياورند. اينكه ما بتوانيم وام بدهيم بحث ديگري است، اصل موضوع نيست. ما خط لوله‌مان را تا نزديك مرز برده‌ايم، تعهدات خود را اجرايي كرده‌ايم، قسمت كوچكي از آن مانده است اما پاكستان اين كار را نكرده است؛ بنابراين اگر گاز مي‌خواهند بايد تعهد خود را انجام دهند. صحبت‌هايي در دولت قبل بوده است كه به آنها وامي تعلق بگيرد كه كمك‌كننده باشد اما در شرايط كنوني امكان پرداخت اين وام را نداريم اما اصل موضوع دادن وام نبوده است، بلكه اصل موضوع فروش گاز بود بنابراين ما در اين باره تعهد خود را انجام داده‌ايم.اينكه آنها بخواهند گازي كه ما تا مرز آنها برده‌ايم را هر كجا ببرند مشكل ما نيست.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه افزود: وزيران نفت دو طرف ابتدا مقداري رسانه‌اي صحبت كردند، سپس توصيه شد كه مذاكره‌اي انجام دهند. وزير پاكستاني به تهران آمد، مذاكراتي انجام دادند و رودررو مشخص شد كه آنها بايد سهم طرف پاكستاني را خود دنبال كنند. حتي قرارداد طوري است كه ما مي‌توانيم ادعاي خسارت كنيم اما به هر حال چندان دنبال آن نبوده‌ايم.

اگر عربستان مخالف خط لوله است مشكل ما نيست

رحيم‌پور گفت: پاكستان تصميم گرفت اين موضوع را در داخل كشور خود حل كند و مانند يك تاجر خيلي ثروتمند صحبت نكند، بلكه مانند يك كشور دوست ما كه نيازهايي دارد كه بايد بخشي از آن را از طريق ما رفع كند و بخشي ديگر را از دوستان ديگرش عمل كند. مي‌توانند از عربستان يا هر كشور ديگري كه مي‌خواهند وام بگيرند. اگر عربستان مخالف اين خط لوله است مشكل ما نيست. اگر آمريكايي‌ها نظراتي مي‌دهند پاكستان مستقل قاعدتا مي‌تواند بر اساس منافع خود حركت كند و ما اميدواريم به همين ترتيب اقدام كند.

نمي‌خواهيم امنيت را بخريم

وي درباره اينكه برخي انتقادات مطرح شده مبني بر اينكه پروژه خط لوله گاز با پاكستان به جهت افزايش همكاري‌هاي سياسي و امنيتي ميان دو كشور نيز اهميت دارد، توضيح داد: ايران كشوري است كه به ناحق تحريم شده و در اين زمينه مشكلات مختلفي متحمل شده است. در درجه اول ما بايد مسائل معيشتي‌مان را حل كنيم و البته امنيت قبل از معيشت است كه ما از اين جهت نيز مشكلي نداريم و خود را از هر جهت يكي از امن‌ترين كشورهاي منطقه معرفي كرده‌ايم. اگر بعضا اتفاقاتي در مرز مي‌افتد و يا ايذاهايي مي‌شود باز هم امن‌ترين كشور منطقه هستيم. نمي‌خواهيم امنيت را بخريم، امنيت‌مان را داريم و آن را تثبيت كرده‌ايم. مي‌خواهيم گازمان را بفروشيم. بنابراين در شرايطي طبيعتا با همسايگان‌مان درباره اهداف مشترك مذاكره مي‌كنيم و حتي ممكن است خرج كنيم اما معنايش اين نيست كه گاز بدهيم كه امنيت بخريم.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه ادامه داد: خوشبختانه پاكستان نيز چندان از اين پنجره به ايران نگاه نكرده است. آنها فقط ايران را يك فروشنده گاز ديده‌اند. زيربناي اين همكاري صرفا اين موضوع بوده است همان‌طور كه درباره تركيه اين رابطه وجود داشته است. ما درباره تركيه نيز خط لوله را كشيده‌ايم و گاز را مي‌فروشيم. ممكن است چند سنت زير قيمت داده شود يا خير. اين موضوع به هر حال هيچ پيش‌شرطي نيست. شرط اين است كه دو طرف مشكلات خود را حل كنند. دوست هستند اما به هر حال هر متر مكعب گاز قيمت خود را دارد كه بايد پرداخت شود. بنابراين حتي اگر در چارچوب كمك‌هاي توسعه‌اي نيز اين موضوع بيان شود، آن هم چارچوب خاص خود را دارد كه بحث ديگري است كه بايد شرايطش فراهم شود.

وي درباره اينكه آيا دولت يازدهم در مقايسه با دولت قبل تلقي متفاوتي نسبت به خط لوله گاز با پاكستان دارد، گفت: ممكن است زماني هدف از يك اقدام، استفاده رسانه‌اي باشد و زماني ديگر تحقق امر مفيد. به هر حال هر دولتي مي‌تواند براي خود اولويتي تعريف كند. در طرف پاكستاني، معتقديم نياز مردمي وجود دارد اما از جهت اولويت‌ها و مسائل مالي و البته تحريم كه مقداري سايه مي‌اندازد بايد نكاتي را درنظر گرفت. شرايط تحريم وجود دارد اما ما درباره اين موضوع التماس نمي‌كنيم همان‌طور كه در اين شرايط تحريم به تركيه گاز مي‌فروشيم و با كشورهاي ديگر قرارداد فروش نفت، گاز و فرآورده‌هاي پتروشيمي داريم. با چين و تركيه با در نظر گرفتن موارد مربوط به تحريم، بالاترين داد و ستدها را داريم. پاكستان نيز بايد اين موارد را جزو مناسبات خود بياورد و تا جايي كه نياز دارد و علاقه‌مند است به عنوان كشور همسايه مسلمان وارد كار با اين كشور خواهيم شد اما با حساب و كتاب.

پاكستان براي تامين امنيت مرزهايش با ايران هزينه نمي‌كند

وي درباره آخرين پيگيري‌هاي ايران در خصوص تفاهمنامه امنيتي با پاكستان و تامين امنيت مرزهاي شرقي كشور به ويژه پس از حادثه تروريستي سراوان، گفت: متاسفانه پاكستان خيالش از مرزها با ايران راحت است و هزينه نمي‌كنند و نيرو نمي‌گذارند. تمام نيروهايشان را به مرزهاي هند و افغانستان منتقل كرده‌اند. اين موضوع از ديدگاه ما امر مثبتي نيست. كافي نيست كه فقط آنها از بابت ما خيال آسوده‌اي داشته باشند. ما هم بايد اين اطمينان خاطر را داشته باشيم. اين موضوع يكطرفه نيست. خيال‌شان راحت است كه ما براي آنها مشكلي ايجاد نمي‌كنيم بنابراين مرزها را رها كرده‌اند و اين منطقه مورد ايذاي افرادي كه مشخص است از پاكستان نيز حقوق نمي‌گيرند و حقوق‌بگير كشور ديگر هستند قرار مي‌گيرد.

كميسيون مشترك مرزي بين ايران و پاكستان به زودي تشكيل مي‌شود

رحيم‌پور توضيح داد: نشست كميسيون مشترك مرزي بين ايران و پاكستان به زودي تشكيل مي‌شود و در سطح وزيران خارجه، معاونين امنيتي وزراي كشور و استانداران و مرزبانان رايزني‌هايي انجام شده است. بايد همكاري‌ها را گسترده‌تر كنيم تا موارد مشابه رخ ندهد و اگر چنين موضوعاتي پيش آيد دو طرف همكاري قوي‌تري داشته باشند.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه همچنين درباره برگزاري نشست سه‌جانبه وزيران خارجه ايران، افغانستان و پاكستان كه قرار است در اسلام‌آباد برگزار شود نيز گفت: پيگيري‌هاي مربوط به آن در دستور كار است. ضمن اينكه در سال 2014 افغانستان شاهد تحولات مهمي خواهد بود. ما در اين باره با همه كشورهاي منطقه در حال رايزني هستيم و پاكستان نيز در افغانستان صاحب نفوذ است و دولت افغانستان با ايران دوستي تاريخي دارد و طبيعي است كه ما به اين مشورت‌ها ادامه بدهيم.

وزيران خارجه ايران و افغانستان متن توافق‌نامه امنيتي را با يكديگر نهايي مي‌كنند

اين دپلمات ارشد كشورمان در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با ايسنا درباره سفر اخير حامد كرزي به تهران و بررسي تدوين يك توافقنامه امنيتي بين تهران و كابل، گفت: يادداشت تفاهمي در دولت قبل بين دبيران شوراي امنيت ايران و افغانستان امضا شد. اين يادداشت تفاهم چندان محكم نبود و از جهت مسائل امنيتي تعهد‌آور نيست. در اين سفر بين دو رييس‌جمهور تفاهم شد كه توافقنامه جامع شامل موضوعات سياسي، اقتصادي، امنيتي و ... بين دو كشور ايجاد شود. اين موضوع در دستور كار قرار گرفته است. وزيران خارجه دو كشور قرار است متن آن را با يكديگر نهايي كنند و به امضا برسانند.

قرارداد امنيتي افغانستان با آمريكا را براي آينده افغانستان مفيد نمي‌دانيم

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود اين تفاهمنامه واكنشي به تفاهمنامه امنيتي آمريكا و افغانستان است، گفت: ما به هر حال قرارداد امنيتي افغانستان با آمريكا را براي آينده افغانستان مفيد نمي‌دانيم و درباره آن نگراني‌ داريم. موضع‌مان را پيش از اين به صراحت اعلام كرده‌ايم. با توجه به نگراني‌هايي كه داريم و نيازهاي دو طرف موافقتنامه با ايران تفاهم شده و در دستور كار قرار دارد.

رفع مشكل كم آبي استان‌هاي شرقي و رودخانه هريررود موضوعي ملي است

رحيم‌پور همچنين درباره آخرين مذاكرات ايران در رابطه با حل مشكل آب رودخانه هريررود و رفع مساله كم‌آبي در برخي استان‌هاي شرقي ايران، توضيح داد: اين موضوع در دستور كار قرار دارد و پيش از اين نيز در مذاكرات بوده است اما تمام اين موضوع در اختيار وزارت خارجه نيست و موضوعي است كه در آن وزارت نيرو و كشور و محيط زيست دخيل هستند و به هر حال موضوعي ملي است و وزارت خارجه نهايتا با طرف خارجي مذاكرات را تسهيل مي‌كند.

وي گفت: به تازگي سفري به زابل و مرز ميلك داشته‌ام و از نزديك منطقه را بازديد كرده‌ام. با اينكه سفر داخلي در حيطه كار و مسووليت ما نيست. وضعيت در آنجا خوب نيست. اين موضوع در دستور كار همه هيات‌هايي كه با افغانستان كار مي‌كنند قرار دارد. ما داراي مشكلي هستيم كه اگر مشكل هريررود هم با تكميل سد سلما در افغانستان به آن اضافه شود اين مشكل زابل به استان خراسان نيز منتقل مي‌شود و بنابراين فاجعه‌اي ملي براي كشور ما است. براي آن در حال طراحي هستيم البته قسمتي از مشكل مربوط به افغانستان است زيرا ما قرارداد مشخص آبي با افغانستان براي ميزان دريافتي كه بايد دريافت كنيم داريم البته ميزاني كه دريافت مي‌كنيم كمتر از حدي است كه بايد دريافت كنيم اما اگر همان حدي كه در قرارداد وجود دارد را نيز ما دريافت كنيم باز هم مشكل خشكسالي ما در آن منطقه حل نمي‌شود. بايد تدابير ديگري بينديشيم و يا مذاكرات بيشتري با افغاني‌ها براي موارد جديد داشته باشيم.

درباره نحوه دريافت بهاي نفت با هند هنوز اختلاف‌نظرهايي وجود دارد

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه در خصوص مذاكرات با هند درباره حل مشكل پرداخت قراردادهاي نفتي به ايران، تصريح كرد: آقاي كامياب، معاون رييس بانك مركزي به هند سفري داشته است و مذاكراتي با طرف هندي دنبال كرد. هنوز اختلاف‌نظرهايي وجود دارد. با يك سفر همه مشكلات حل نشده، اما حل آن رو به جلو بوده‌است. بنابراين اميدواريم در مذاكرات ديگري كه داريم بتوانيم درباره فروش نفت‌مان به هند و بهره‌مند شدن از پول‌هايي كه بابت فروش نفت داريم و داشته‌ايم به توافق برسيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران همچنان خواهان دريافت بهاي نفت به روپيه است، گفت: ما دنبال دريافت 45 درصد روپيه‌اي و 55 درصد يورويي بوده‌ايم و بر همان موضع هستيم. اگر نتوانستيم به دلايلي از درصد مربوط به يورو استفاده كنيم به دلايل مشكلات ديگر است. هنوز هم همان موضع را داريم و مايل هستيم از خارج از هند خريد كنيم، چه هند براي ما خريد كند و يا چه خودمان در كشورهاي ديگر اين كار را انجام دهيم. مذاكرات انجام شده، خوب بوده اما نهايي نشده است.

براي گفت‌وگو با آمريكايي‌ها درباره موضوع هسته‌اي نيازي به واسطه نداريم

وي درباره سفر لاوروف به تهران و برخي موضوعات مطرح شده دررابطه با اينكه لاوروف در اين سفر پيامي را براي ايران آورده است و يا باعث انجام گفت وگوي تلفني بين وزير خارجه ايران و آمريكا شده است گفت: اين موضوع را تاييد نمي كنم. براي گفت وگو با آمريكايي ها درباره موضوع هسته‌اي نيازي به واسطه نداريم.

تفاهم سياسي ايران و روسيه بسيار خوب است

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه ادامه داد: تفاهم سياسي ايران و روسيه بسيار خوب است اما در حوزه اقتصادي هنوز سطح بالايي ندارد. خواسته دو رييس كشور است كه در موضوعات اقتصادي دو كشور همكاري هاي بيشتري داشته باشند. در اين جهت مذاكراتي را آغاز كرده‌ايم كه اميداوريم نهايي شود.

رحيم پور درباره رابطه ايران و چين نيز با اشاره به ديدارهاي رييسان جمهور دو كشور در بيشكك و سفر رييس مجلس به پكن و سفر معاون نخست وزير چين به تهران نيز گفت: بين دو كشور رفت آمدهاي ديگري طراحي شده است كه به زودي انجام خواهد شد. نگراني از كار با چين نداريم.

ژاپني‌ها براي بهره‌برداري از بازار ايران كاملا عجله دارند

وي درباره همكاري‌هاي اقتصادي ايران با آسيا پس از اعلام لغو تحريم ها عليه ايران به تردد هيات هاي سياسي ژاپن به تهران اشاره كرد و افزود: ژاپني ها براي بهره‌برداري از بازار ايران كاملا عجله دارند. اخيرا مديرعامل سازمان "جترو" كه بزرگ‌ترين سازمان صادركننده در ژاپن است به تهران سفر كرد و مذاكرات خوبي با مقامات ايران داشت.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير خارجه گفت: كره‌جنوبي كه معمولا محافظه‌كارتر عمل مي‌كند معاون وزير خارجه‌اش را به تهران فرستاد كه رايزني‌هايي در تهران انجام شد. به نظر مي‌رسد آنها كه با ايران پيش از اين كار سنتي كرده‌اند از جمله شامل ژاپن، هند، كره، چين، روسيه، تركيه در اين حوزه با شتاب بيشتري وارد شده‌اند. ضمن اينكه استراليا نيز با وجود برخي ژست‌ها علاقه‌مند است در بازار ايران كار اقتصادي بيشتري كند. رفت و آمدهايي در اين زمينه انجام شده از اين جهت مجموعا نگاه كشورهاي آسيايي نسبت به ايران در حال تغيير است. آنهايي كه زرنگ‌تر هستند و بويايي‌شان قوي‌تر است وارد شده‌اند. برخي كه ديد چشم‌شان ضعيف است و بويايي‌شان هم خوب نيست. آنها نيز به زودي خواهند آمد.

رحيم‌پور در ادامه درباره برخي مشكلات ايجاد شده براي ايرانياني كه به مالزي و اندونزي سفر مي‌كنند و رايزني‌هاي ايران با مقامات اين كشورها به دليل ايجاد برخي محدوديت‌ها براي صدور ويزا، گفت: متاسفانه بعضا برخي از اتباع ايراني براي نيت‌هاي نه چندان صواب مانند قاچاق موادمخدر سفرهايي انجام مي‌دهند. آنها كار 95 درصد ديگر را خراب مي‌كنند و مشكلاتي براي ايرانياني كه براي تحصيل، توريسم يا تجارت و هر علت ديگري به كشورهاي ديگر سفر مي‌كنند ايجاد مي‌كنند.

معاون وزير خارجه

وي اضافه كرد: ما حدود شش هزار زنداني و 700 اعدامي در كشورهاي ديگر داريم. اينها ارقام خوشايندي نيستند از اين نظر وقتي كشورها از يك حدي شاهد افزايش اين ارقام هستند طبيعتا محدوديت‌هايي ايجاد مي‌كنند. مالزي نيز به دليل قاچاق موادمخدر با مشكلاتي در اين باره روبروست و افرادي كه اقدام به قاچاق موادمخدر مي‌كنند باعث بدنامي ايراني‌ها مي‌شوند و مانع فعاليت آسان حجم زيادي از ايراني‌هاي خوش نام مي‌شوند و براي تردد و سفرهاي آنها مشكل ايجاد مي‌كنند. در كشورهايي كه قرارداد لغو رواديد داشتيم عده‌اي با برخي اقدامات خود ايجاد ترديد و سوء ظن كردند و آن كشورها نيز در پاسخ يا لغو رواديد را برداشتند يا محدود كرده‌اند و يا مراقبت‌هاي بيشتر از حد مي‌كنند.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه در ادامه با بيان اينكه با تحولات ايران پس از انتخابات روز به روز با اخبار بهتري مواجه هستيم و تلاش همه ما اين است كه دولت بتواند دوره رنج و محنت را به سر ببرد و اخبار خوبي براي مردم داشته باشد، افزود: خوشبختانه در اين دوره كوتاهي كه دولت جديد روي كار آمده همدلي بيشتري بر اركان كشور ايجاد شده كه مشخصا با گفتار مقام معظم رهبري اين اجماع ملي بيشتر شده است.

وي گفت: البته سلايق مختلف سياسي در كشور وجود دارند كه هر كدام مي‌توانند نظرهاي خود را اعلام كنند اما همه جا اين مساله وجود دارد كه وقتي منافع ملي در ميان است بايد مواردي در نظر گرفته شود. براي ما حتي در مواردي كه لطمه به منافع ملي زده نمي‌شود اتفاقا شنيدن صداهاي مختلف سودمند بوده است و نه مضر. ما نمي‌خواهيم به دنيا به صورت مصنوعي بگوييم دموكراسي داريم. برخي دموكراسي‌هاي مصنوعي دارند. دموكراسي طبيعي ايران بايد در همه اركان نمايش داده شود. به هر حال در هر كشوري سلايق و ديدگاه‌هاي متفاوت وجود دارد اما بايد در نظر داشت آنجا كه پاي منافع ملي در ميان است و اجماع ملي وجود دارد اقدامات خشن و تند انجام نداد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه گفت: اين اجماع ملي براي ما بسيار اهميت دارد. حتي گاهي طرف‌هاي مقابل ما اجماع ملي‌مان را بهتر از خود ما مي‌فهمند و در مقابل مواردي كه خواست ملي است چندان ايستادگي نمي‌كند. ما با اجماع ملي خودمان ماهي مي‌گيريم و اجازه نمي‌دهيم آنها ماهيگيري كنند.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: حميده صفامنش

انتهاي پيام

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن