تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804475342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دفاع از حق، پيام بزرگ اربعين حسيني/ خواندن زيارت اربعين نشانه مومن


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دفاع از حق، پيام بزرگ اربعين حسيني/ خواندن زيارت اربعين نشانه مومن
بندرعباس - خبرگزاري مهر: زيارت اربعين كه به فرموده حضرت امام حسن عسكري (ع) خواندن آن از نشانه هاي مومنين است، داراي پيام هاي مهمي است كه از جمله آن مي توان به شناخت حق و باطل و دفاع از حق اشاره كرد و در واقع بزرگترين پيام اربعين را مي توان دفاع از حق براساس شاخص ها و محورهاي اسلامي دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، بيش از 1300 سال از واقعه كربلا مي گذرد. واقعه اي كه جاودانگي دين اسلام را براي هميشه تاريخ بيمه كرد و اجازه نداد مستكبران زمان با تحريف دين، آنچه را كه خود دوست داشتند به نام دين اسلام به مردم معرفي كنند.

حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش، بيش از 13 قرن پيش در مقابل كفر ايستادند و خون آنها تضميني بود براي ادامه راه اصيل دين مداري و حفظ اسلام ناب محمدي (ص). آن عزيزان براي احياي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه قيام كردند تا از حكومت سفاكاني كه به طور علني به فساد و گناه مي پرداختند، بر جامعه اسلامي جلوگيري كنند.

خون سيد الشهدا (ع) و يارانش اسلام را زنده نگه داشت و جامعه خفته آن زمان را بيدار كرد. مردم به طور تدريجي پس از واقعه كربلا با واقعيت حاكمان ظالم زمان خود آشنا شده و عليه آنان قيام كردند.

امروز و پس از گذشت بيش از 1300 سال از واقعه كربلا همچنان رنج اين حادثه در دل مردم مسلمان و شيعه زنده است. امروز داغ دل مردم مسلمان در كشورهاي مختلف همزمان با محرم و صفر زنده مي شود و مردم با حزن و اندوه فراوان در سوگ امام شهيد خود بر سر و سينه مي زنند.

اربعين تلاقي اشك و احساس

اما اربعين حسيني تلاقي اشك و احساسي است كه از سراسر عالم جمع مي شود و بنا به روايات اين روزها كه كاروان اسرا به كربلا مي رسد، گويي تمام عالم براي ديدار و ملاقات دوباره خواهر و برادري سوگوار بوده كه لحظه اي در تمام عمر، ازهم جدا نشدند و اكنون چهل روز است كه از هم دور هستند.

در اين روز، بنا بر روايتي حضرت زينب (س) با يادگاران برادر، زن و فرزندي كه چهل منزل طعم اسارت كشيدند، به كربلا مي آيد و در اين روز از غم روزهاي جدايي و جفا بر خاندان اهل بيت (ع) شكايت به برادر مي برد.

در فرهنگ عاشورايي، چهلمين شب شهادت حضرت حسين بن علي(ع)، مصادف با روز بيستم ماه صفر است.

شيعيان در اين روز، مراسم سوگواري عظيمي را در كشورها و شهرهاي مختلف به ياد عاشوراي حسيني بر پا مي كنند.

عاشقان و پيروان آن امام، در اربعين به ذكر مصائب اهل بيت پرداخته و چشمان اشكبار خود را با مظلوميت حسين (ع) و يارانش پيوند مي زنند.

اعتبار اربعين امام حسين (ع) از گذشته ميان شيعيان و در تقويم تاريخي وفاداران به امام حسين(ع) شناخته شده است.

كتاب مصباح المتهجد شيخ طوسي، عالم فرهيخته و معتبر شيعه در قرن پنجم درباره اربعين نوشته است: طبعا براساس اعتباري كه اين روز ميان شيعيان داشته، از همان آغاز كه تاريخش معلوم نيست، شيعيان به حرمت آن، زيارت اربعين مي‌خوانده‌اند و اگر مي‌توانسته‌اند مانند جابر بر مزار امام حسين(ع) گرد آمده و آن امام را زيارت مي‌كردند.

اين سنت تا به امروز با قوت پا برجاست و هر ساله ميليون ها شيعه در اين روز در كربلا و در كنار بارگاه امام حسين (ع) جمع مي‌شوند و به عزاداري مي پردازند.

خواندن زيارت اربعين از نشانه هاي مومنين است

در اين روز زيارت امام حسين(ع) مستحب است و اين زيارت، همانا خواندن زيارت اربعين است.

مهمترين نكته درباره اربعين، روايت امام حسن عسكري (ع) است كه حضرت در روايتي كه در منابع مختلف از ايشان نقل شده، زيارت اربعين را يكي از پنج نشانه مؤمن دانسته‌اند.

حضرت در اين روايت فرموده اند، علامت‏هاي مؤمن پنج چيز است؛ پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شبانه‏روز، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردن، پيشاني بر خاك نهادن در سجده و بلند گفتن‏ بسم الله و يكي از وظايف شيعيان را اهتمام به زيارت اربعين برشمردند.

شيخ مفيد در "مسار الشيعه" به روز اربعين اشاره كرده و نوشته است: اربعين روزي است كه اهل بيت امام حسين(ع)، از شام به سوي مدينه مراجعت كردند و روزي است كه جابر بن عبدالله انصاري براي زيارت امام حسين(ع) وارد كربلا شد.

در كتاب " نزهه الزاهد " آمده است: در بيستم اين ماه بود كه حرم امام حسين(ع) از شام به مدينه آمدند، همين طور در ترجمه فارسي " فتوح ابن اعثم " و كتاب " مصباح، كفعمي" اين مطلب آمده است.

به هر صورت، زيارت اربعين از زيارتهاي مورد وثوق امام حسين(ع) است كه از لحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است.

زيارت اربعين داراي پيام هاي مهمي است كه از جمله آن مي توان به شناخت حق و باطل و دفاع از حق اشاره كرد. در واقع بزرگترين پيام اربعين را مي توان دفاع از حق براساس شاخص ها و محورهاي اسلامي دانست.

از جمله ديگر پيام هاي زيارت اربعين نيز بايد به تكليف محوري، موقعيت شناسي و آرمان خواهي براساس اصول اخلاقي اشاره كرد.

زيارت اربعين به ما مي آموزد تا براساس سيره ائمه اطهار (ع) تكليف محور باشيم و به دستورات الهي عمل كنيم.

كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا

اما مردم بايد اين جمله مهم را همواره سرلوحه كار خود قرار دهند "كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا" يعني تمامي روزها عاشوراست و تمامي زمين ها كربلاست. ما بايد توجه داشته باشيم نبرد كربلا در روز عاشورا همچنان پابرجا و زنده است.

امروز يزيديان در چهره هاي جديدي در پي مقابله و از بين بردن دين اسلام هستند و وظيفه ما شناخت آنان و مبارزه با يزيديان زمان است. ما كه هر ساله همزمان با محرم و صفر بر سر و سينه مي زنيم بايد به ياد داشته باشيم كه نبرد امام حسين (ع) نبرد حق و باطل بود و اين نبرد از ابتدا تا به انتهاي تاريخ همچنان ادامه دارد.

ما بايد توجه داشته باشيم كه حركت در راه امام حسين (ع) تنها در عزاداري براي او خلاصه نمي شود و اگر به واقع خود را مريد سيدالشهدا (ع) مي دانيم بايد اهداف آن بزرگوار را محقق كنيم.

امروز دشمن از هر طرف اسلام را محاصره كرده و در پي ضربه زدن به اسلام و مسلمين است. امروز ديگر دشمنان با آن شيوه هاي 1300 سال پيش به سراغ ما نمي آيند بلكه شيوه هاي آنان تغيير كرده است. امروز دشمنان، مسلمانان را مورد هجمه فرهنگي قرار داده اند و قصد دارند ريشه مسلماني را بزنند كه ما بايد براساس آموزه هاي عاشورا در برابر دشمنان هوشيار باشيم.

كد خبر: 2200898

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۲ - ۱۰:۰۵

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن