تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805039904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشيار دانشگاه بوعلي سينا همدان:برنامه‌ريزي شهري بايد انساني‌تر شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دانشيار دانشگاه بوعلي سينا همدان:برنامه‌ريزي شهري بايد انساني‌تر شود
دانشيار دانشگاه بوعلي سينا همدان گفت: ما بايد بدانيم چطور برنامه‌ريزي كنيم تا برنامه‌ها به انساني‌تر شدن شهر و محيط شهري ختم شود.


اسدالله نقدي در حاشيه همايش ملي مديريت يكپارچه شهري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار كرد: بايد به جاي ورود ممنوع به سمت سياست سوم يعني به رسميت شناختن مديريت يكپارچه شهري رفت.

وي شهرسازي كارآمد را ساده‌تر از شهرسازي ناكارآمد برشمرد و گفت: شهرسازي كارآمد نياز به فرهنگ‌سازي، دانش فني، مديريت يكپارچه شهري، ادغام، توجه به مكمل‌هاي دانش فني و نگاه انساني به شهر دارد.

نقدي با بيان اينكه در حكمراني خوب شهري بايد به مديريت يكپارچه شهري توجه كرد، افزود: براي ارتقاي مديريت و كيفيت يكپارچه شهري الزاماتي چون حمايت و مسئوليت نيروها، استقلال شورا، داشتن اهداف روشن، سازگاري بخش‌هاي مختلف، مشاركتي‌بودن و متناسب با شرايط اقليمي اجتماعي به عنوان شاخص برنامه‌ريزي توسعه، نياز است.

وي خاطرنشان كرد: ما به ارزيابي اجتماعي كه جامعه‌محور را به مداخله مشاركت ترغيب كند نياز داريم و اقدام‌پژوهي مبناي جامعه لازم مي‌نمايد.

به گفته اين استاد دانشگاه، تخريب امكانات شهري، عدم مشاركت، شناسايي راه‌حل‌ها، كمك به اجرا، كمك به ارزيابي، كمك به دوراني بودن مشاركت محلي و مردم، برنامه‌ريزي، اولويت‌بندي، اجرا بازخورد و تجديد‌نظر‌كردن در بافت نابسامان شهري لازم است.

بافت نابسامان شهري سنندج سه ‌برابر ميانگين كشوري است

عضو هيئت علمي دانشگاه بوعلي‌سينا همدان در ادامه گفت: بافت فرسوده و نابسامان شهري سنندج سه ‌برابر ميانگين كشوري است.

وي با اشاره به اينكه در قانون برنامه پنج ‌ساله توسعه به بهسازي بافت‌هاي فرسوده و نابسامان شهري توجه و تأكيد ويژه شده است، افزود: حاشيه‌نشيني و بافت فرسوده شهر سنندج عرصه بسيار زيادي از مجموعه شهر را به خود اختصاص داده و از آن مهمتر تعداد زياد جمعيت در اين بافت فرسوده است.

نقدي حاشيه‌هاي شهرهاي ايران را جزو حاشيه‌هاي وسط دانست و گفت: ما احتياج به جنبش شهري و انسان‌گرايي داريم و نيازمند شهري قابل سكونت، سالم و پايدار هستيم.

وي با بيان اينكه دانش امروز بيشتر بين رشته‌اي است و كالبدي به نام مديريت شهري وجود ندارد، اضافه كرد: در صحبت از دانش شهري، رشته‌هاي عمران و شهرسازي، مديريت، جامعه‌شناسي، معماري و رشته‌هاي ديگر مستلزم نگاه چند وجهي و چند بعدي بوده و مديريت شهري مستلزم ايجاد يك رشته دانشگاهي مستقل است.

به گفته وي، امروزه پيچيده‌شدن و چند‌بعدي شدن عرصه شهري مستلزم دانش‌هاي بسياري است و تحت عنوان دانش شهري پيگيري شده و به عنوان اصلي همايش و توسعه پايدار به اسم دستورالعمل تبديل مي‌شود.

دانشيار دانشگاه بوعلي‌سينا همدان با عنوان اينكه در كار جهاني‌شدن براي شهرهاي قرن بيست‌ و يكم محيط زيست، اشتغال، فقر، بزه‌كاري و غيره مهم جلوه مي‌كند، افزود: اصل دانش و زندگي شهري است و پايداري محيط‌زيست يا اقتصادي در راه ارتقاي كيفيت زندگي يك اصل است.

وي تصريح كرد: حكمراني شهري اتفاقي است كه در دنيا اتفاق افتاده و بحث انقلاب شهري و مدرنيته بعد از انقلاب صنعتي روي داده است.

نقدي يادآور شد: عناصر و مؤلفه‌هاي مهم موضوع مشاركت ارزيابي اجتماعي و فرهنگي در اداره كردن امور شهرهاست.

وي با اعلام اينكه ارزيابي اجتماعي وارد دانش شهري شده و در اين گفتمان به اين راحتي نيست، گفت: گاهي با نيروهاي اجتماعي مؤثر هستيم وقتي شهرمان منابع اقتصادي پايدار شده امكان فراغت بيشتر مديريت شهري و شهروندان وارد گفتمان شوند.

مطالعات ارزيابي اجتماعي در دانش شهري حائز اهميت است

عضو هيئت‌ علمي دانشگاه بوعلي‌سينا همدان در ادامه سخنان خود گفت: جايگاه مطالعات ارزيابي اجتماعي و شهرسازي انسان‌گرايانه بايد برجسته و مهم باشد.

وي اضافه كرد: اين مبحث فراتر از تحولات جمعيتي، بافت سني، رهيافت جديد و نگرش جمعيتي بوده و مخاطبان و زيرمجموعه و برنامه‌ريزي از اين ارزيابي، نوعي آينده‌نگري است.

نقدي اظهار كرد: توسعه، مديريت شايسته، منابع‌انساني كارآمد، مشاركت مردم در معناي واقعي آن از نيازسنجي تا اولويت‌بندي طراحي، اجرا و توسعه، منابع اقتصادي پايدار يكي از مولفه‌هاي مهم موضوع مشاركت است كه تعاملات شهر را تقويت مي‌كند و رضايت شهروندان را در پي‌دارد.

وي با اشاره به اينكه پايداري يكپارچگي مديريت شهري نگاه به تعارض‌ها و حل آن‌ها و انتشار جريان گفتمان‌سازي است، افزود: گفتمان شهري از نظرخواهي تا مداخله و شورايي كردن تا تفويض اختيار، براي داشتن شهري قابل سكونت است.

به گفته اين استاد دانشگاه، عناصر مؤثر و متداخل پيچيده شده و موضوع فرهنگ، اجتماع، مديريت در شهر و شهرسازي مشاركت عنصر مهم نيست، بلكه ارزيابي زيست محيطي مديريت يكپارچه و توسعه پايدار مهم است.

نقدي با بيان اينكه ساختار قبلي تك‌بعدي و بخش‌نگر، سياست از بالا به پايين و در انحصار دولت‌بودن بدون بازده مثبت بوده استا، گفت: در ساختار جديد اصالت دادن به انسان، محيط، ماشين در مديريت يكپارچه شهري است.

وي تحميل شدن ماشين به شهرها را معضل جامعه امروز خواند و اضافه كرد: انسان و شهر مهمتر از ماشين است.

نقدي تصريح كرد: بايد مردم با ورود، مشاركت، هويت، رضايت‌خاطر و نگاه نرم‌افزاري به شهر و فضاي شهري شود.

اين استاد دانشگاه در پايان خاطرنشان كرد: عمران شهري و برنامه‌ريزي شهري بايد انجام شود تا شهري پايدار، سالم و فضاي سبز زنده شود.

انتهاي پيام/79014/

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن