تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819605577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلالي در بيان مطالب خود مقداري شتاب زدگي به خرج داد / تنها با يك تقاضاي اروپايي‌ها موافقت كرديم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: جلالي در بيان مطالب خود مقداري شتاب زدگي به خرج داد / تنها با يك تقاضاي اروپايي‌ها موافقت كرديم
دبير ستاد حقوق بشر گفت: به نظر من آقاي دكتر جلالي در مطالبي كه بيان فرموده‌اند مقداري شتابزدگي به خرج داده و تسامح در دقت داشته‌اند، زيرا در هر صورت روال كار بر اين است كه مسئولان محترم مجلس نظرات مختلف نهادها را مي‌گيرند، ارزيابي مي‌كنند و نهايتا تصميم مي‌گيرند آنچه به مصلحت است انجام دهند يا خير و كسي نمي‌تواند مجلس را به انجام كاري مجبور كند.
به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در جريان سفر يك هفته‌اي هيئت اروپايي به ايران، اين هيئت با برخي از مسئولان كشورمان از جمله وزير امور خارجه، رئيس مجلس شوراي اسلامي و دبيرستاد حقوق بشر قوه قضائيه و ... ديدار و گفتگو داشت. با اين همه اين سفر با حاشيه‌هايي از جمله ديدار با دو تن از متهمين و محكومين فتنه 88 و اعطاي جايزه به آن‌ها همراه بود كه موجب شد دستاوردهاي اين سفر تحت الشعاع اين حاشيه قرار گيرد. اين حاشيه در مجلس شوراي اسلامي نيز انعكاس يافت و اعتراض برخي از نمايندگان را بهمراه داشت. در اين بين كاظم جلالي رئيس گروه دوستي پارلمان ايران و پارلمان اروپا در پاسخ به اعتراض برخي از نمايندگان اظهار داشت كه محمدجواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر با درخواست هيئت اروپايي براي اين ديدار موافقت كرده است.

در همين خصوص پايگاه اطلاع رساني ستاد حقوق بشر در مصاحبه‌اي كوتاه با محمد جواد لاريجاني ارزيابي وي از اين ديدار را جويا شده است كه در پي مي‌آيد:

كاظم جلالي رئيس گروه دوستي پارلمان ايران و اروپا اظهار داشته كه حضرتعالي به عنوان دبير ستاد حقوق بشر با ديدار هيئت پارلمان اروپا با دو تن از محكومين فتنه 88 موافقت كرده‌ايد؟ آيا اينگونه بوده است؟
طبعا در يك چنين مواردي جلسات مشورتي مختلفي در دستگاه‌هاي ذيربط تشكيل مي‌شود و مسايل متنوعي نيز مطرح مي‌شود كه همگي آن‌ها مشورت‌هاي داخل نظام محسوب مي‌شوند. به نظر من آقاي دكتر جلالي در مطالبي كه بيان فرموده‌اند مقداري شتابزدگي به خرج داده و تسامح در دقت داشته‌اند، زيرا در هر صورت روال كار بر اين است كه مسئولان محترم مجلس نظرات مختلف نهادها را مي‌گيرند، ارزيابي مي‌كنند و نهايتا تصميم مي‌گيرند آنچه به مصلحت است انجام دهند يا خير و كسي نمي‌تواند مجلس را به انجام كاري مجبور كند. البته هيچكس در اين مملكت موافق رفتار اين هيئت در ملاقات با اين افراد و اعطاي جايزه به آن‌ها نبوده است، زيرا اولا تقاضاي ملاقات با افرادي كه سابقه محكوميت دارند يا به نوعي درحال گذراندن محكوميت هستند، نيازمند هماهنگي‌هاي قضايي است و باز همه آن‌ها نيازمند هماهنگي‌هاي امنيتي است، ثانيا جايزه دادن به محكومين فتنه همانطور كه اشاره شد اصلا يك توهين سياسي است، ثالثا همه اين امور مراحل تشريفاتي خاص خود را دارد، حتي موافقت با هر بخش از اين تقاضاها بايد براساس مراحل تشريفاتي خاصي صورت گيرد و اين توافق، نافي انجام ضروريات ديپلماتيك و تشريفاتي اين امر نيست همانطور كه رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي هم اشاره كردند اين‌ها بايد تقاضاي خود را رسما اعلام مي‌كردند تا مجلس مي‌توانست تصميم مناسب بگيرد و به هر نوعي كه مي‌خواست عمل كند. بحث اصلي در نحوه رفتار اين مهمانان كم تمدن ما بوده است.

پس قطع نظر از مخالفت يا موافقت با اصل قضيه، شما هم با نحوه رفتار هيئت اروپايي مخالف هستيد. ارزيابي شما از اين رفتار هيئت اروپايي چيست؟
بديهي است اين كار خلاف عرف ديپلماتيك است و شايد از لحاظ قوانين ما هم نوعي تخلف قانوني باشد چرا كه يكي از ملاقات شوندگان داراي محكوميت معلق است و احيانا هماهنگي با قاضي اجراي احكام ضروري بوده است. اما در عين حال دادن جايزه به افرادي كه در نظام اسلامي متهم شده و در جريان يك فرايند قانوني روشن و دقيق محكوم شده‌اند توهين به ملت و توهين به نظام سياسي مدني ما محسوب مي‌شود لذا رفتار هيئت اروپايي در اين قسمت به هيچ وجه قابل توجيه نيست.

چطور مي‌شود كه غربي‌ها با وجود ادعايي كه در خصوص نرم‌هاي ديپلماتيك دارند و خود را مولف نظام‌هاي نوين رفتارهاي ديپلماتيك در جهان مي‌دانند دست به چنين اقداماتي زده باشند؟
اتفاقا اين رفتار ناهنجار ديپلماتيك با مواضع غرب و دول اروپايي در فتنه 88 كاملا هماهنگي دارد. در جريان فتنه كه در واقع يك كودتاي ناموفق عليه دموكراسي در نظام اسلامي بود، دول اروپايي با وقاحت كامل اين جريان فتنه را هم هدايت كردند، هم كمك كردند و هم تبليغ كردند. اين سياست، حكايت از ماهيت خيره سرانه و خود محورانه غرب دارد. جالب است كه غرب چه در رفتار با مردم خودش و چه در رفتار با ساير ملل از گستاخي كم نظيري برخوردار است و گستاخي البته يك علامت بي تمدني است همانطور كه حيا، ادب و شرم، رفتار متمدنانه محسوب مي‌شود.

شما بعنوان دبير ستاد حقوق بشر با اين هيئت پارلمان اروپا ديدار و گفتگو داشتيد و اتفاقا اين ديدار، طولاني و گويا مناقشه‌اي بوده است. در نشست شما با هيئت اروپايي چه گذشت؟
اولا هيئت اروپايي چند ماه پيش از اين سفر، از طريق وزارت خارجه تقاضاي ملاقات با اينجانب را مطرح كرده بود. چون آنها از طريق پارلمان اروپا تقاضا كرده بودند آن را به مجلس شوراي اسلامي هدايت كرديم و پس از آن بود كه اين ملاقات انجام گرفت. در اين جلسه كه بسيار دقيق و مفصل و مودب به آداب برگزار شد، آنها درباره جريان حقوق بشري حاكم در صحنه بين المللي با ما صحبت كردند و نظر ايران را درباره مسائل مطرح شده جويا شدند. ما در پاسخ به آن‌ها كه جزئيات بيشتر آن در خبرهاي مربوط به ديدار منتشر شده است، مفصل توضيح داديم اولا به تلقي آن‌ها از حقوق بشر غربي اشكالات فراواني داريم، ثانيا اعلام كرديم معتقد هستيم كه سياست غرب در تحميل يك تفكر و روش زندگي به جهان با استفاده از زور شكست خورده است و گذشته از ناموفق بودن اين تحميل، اين سياست سبب از بين رفتن شكوفايي تمدني بشر خواهد شد زيرا تنوع فرهنگي بخشي از تجربه تاريخي بشر در شكل دادن به تمدن است. ثالثا تاكيد كرديم كه حقوق بشر، امروزه بخصوص از سوي دول اروپايي و آمريكا مورد سوء استفاده عظيم قرار گرفته است، رابعا معترض شديم كه دوستان و متحدان آمريكا و غرب غالبا ديكتاتورهاي بسيار سخت گيري هستند و كمترين توجهي به نرم‌هاي حقوق بشري ندارند اما چون دست نشانده و تضمين كنند منافع غرب هستند به حقوق بشر آن‌ها هيچ اشكالي وارد نمي‌شود اما ايران كه تجربه آن در بناي يك نظام دموكراتيك براساس عقلانيت اسلامي تجربه جديد بشريت امروز محسوب مي‌شود و به همين واسطه دستاوردهاي شگرفي در طي سه دهه گذشته ارائه كرده است و تنها دموكراسي منطقه و پيشرفته‌ترين كشور منطقه در علم و تكنولوژي و قوي‌ترين و تاثيرگذارترين كشور منطقه به حساب مي‌آيد و در يك كلام ستاره درخشان خاورميانه است را مورد تهاجمات متنوع از جمله تهاجم حقوق بشري قرار داده‌اند.

همچنين در اين ملاقات طرف اروپايي دو تقاضا مطرح كرد اول نظر مساعد ايران براي آغاز مجدد مذاكرات حقوق بشري ميان ايران و اروپا را خواستار شد و دوم توسعه همكاري‌هاي قضايي بين ايران و اروپا جهت آشنايي بيشتر اروپايي‌ها با دستاوردهاي مدني جمهوري اسلامي را درخواست كرد.

شما پذيرفتيد؟
ما با تقاضاي دوم موافقت كرديم و از مسيرهاي مختلف پيگير اجراي آن خواهيم بود. اما درباره تجربه مذاكرات ايران و اروپا يادآور شديم كه اين مذاكرات از سال 81 براي چند دور برگزار شد و مبناي آن جايگزين كردن رفتار خصمانه در مجامع بين المللي با ميز مذاكره بود. منتهي پس از چند دور مذاكره، دول اروپايي تصميم گرفتند در صحنه بين المللي تهاجمات بين المللي را عليه ايران مجددا براه بيندازند كه نمونه آن قطعنامه‌هايي است كه مطرح كرده و مي‌كنند و يا مواضع بي ادبانه و گستاخانه‌اي است كه عليه نظام اسلامي و مسئولان آن اتخاذ مي‌كنند.

با توجه به اين شرايط، ترديد ما اين است كه اين مذاكره هم با همان معيار منسوخ چماق و هويچ باشد، البته همانگونه كه قبلا هم گفته‌ام چماق شكسته و هويچ پوسيده. طبيعتا ما به مذاكره‌اي كه براساس حسن نيت و علاقه به فهم متقابل باشد نظر مثبت داريم و اميدوار هستيم كه مسئله حقوق بشر از اين بازي سياسي خارج شود و به يك ميدان همكاري فرهنگي، فكري و تمدني بشري تبديل شود كه در آن همه ملت‌ها حق داشته باشند براساس فرهنگ خودشان زندگي خود را شكل دهند و با همه فرهنگ ها تعامل داشته باشند.

انتهاي پيام/

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن