تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802196190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق ژنو يخ روابط قطع شده ايران و آمريكا را شكست


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: توافق ژنو يخ روابط قطع شده ايران و آمريكا را شكست
يك كارشناس آمريكايي گفت توافق ژنو يخ روابط قطع شده ايران و آمريكا را شكست و همين مسئله بزرگترين دستاورد توافق ژنو است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبكه تلويزيوني TVO در آمريكا در گزارشي اعلام كرد ايران و آمريكا براي نخستين بار در سه دهه گذشته با هم به گفتگو پرداخته اند. بايد ديد گفتگوي ايران و آمريكا چه پيامدهايي براي دو كشور و منطقه به همراه خواهد داشت. اخيرا توافق نامه اي بين ايران و گروه 1+5 يعني پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان در ژنو منعقد شد.

«جنيو عبدو » كارشناس مركز مطالعات خاورميانه موسسه استيمسون و كارشناس مدعو موسسه تحقيقاتي بروكينگز در اين خصوص گفت:«اين توافقنامه به دنبال ايجاد سازوكاري براي شفافيت و بازرسي است. غرب به دنبال آن بوده است كه به صورت مرتب بتواند برنامه هسته اي ايران و مراكز هسته‌اي اين كشور از جمله تاسيسات اراك را زير نظر داشته باشد. شفاف سازي و موضوع غني‌سازي در توافق ژنو مدنظر بود. »

مجري شبكه پرسيد:« آيا توافق هسته اي ژنو به معناي امتيازهاي بزرگي است كه دو طرف داده اند؟ اگر دو طرف امتيازهاي بزرگي داده اند اين امتيازها چيست؟»

عبدو در پاسخ گفت:« دو طرف در تلاش بوده اند به توافق موقتي دست پيدا كنند كه امكان بررسي و پرداختن به مسائل دشوار و سخت را در آينده فراهم كند. اين نكته بسيار مهم است. درواقع ، توافق ژنو سبب شده است روند ديپلماتيك بار ديگر باز شود. اين توافق نامه نمي‌تواند مشكلات غرب با برنامه هسته‌اي ايران را حل كند. بزرگترين موفقيت يا دستاورد توافق ژنو اين بوده است كه به بيش از سه دهه فقدان ارتباط و روند ديپلماتيك در مناسبات ايران و آمريكا پايان بدهد. اين توافق نامه سبب شده است فضاي ديپلماسي نه تنها بين جان كري وزير امورخارجه آمريكا و محمدجواد ظريف وزير امورخارجه ايران بوجود بيايد بلكه اين فضاي ديپلماسي بين روساي جمهور ايران و آمريكا نيز شكل بگيرد. تماس تلفني اوباما و روحاني مصداق بارز اين مسئله است. موفقيت توافق نامه ژنو نيز دقيقا همين مسئله است يعني بازكردن مجدد روابط دوجانبه بين ايران و آمريكا. ناظران به علل بسيار روشني خوشحال هستند اما دشواري ها در پيش روي قرار دارد.»

مجري شبكه در ادامه پرسيد:« در توافق ژنو اين نكته لحاظ شده است كه ايران از سطح خاصي از غني سازي اورانيوم فراتر نرود. با اين اوصاف، آيا مي توان اينگونه نتيجه گيري كرد ايران در سخن خودش صادق بوده است كه برنامه هسته‌اي‌اش براي مقصد تسليحاتي نيست؟»

عبدو در پاسخ گفت:«همواره رهبر معظم ايران و حتي پس از توافق هسته اي ژنو ، اين سخن مطرح بوده كه ايران به دنبال دستيابي به تسليحات هسته اي نيست. مقامات ايراني همواره اين سخن را تكرار كرده اند.اما باتوجه به فضاي منطقه بايد به اقدامات ايران بدبين بود. آنچه مقامات ايران گفته‌اند اين بوده است كه ايران مي‌خواهد به انرژي هسته‌اي دست پيداكند و ايران به دنبال تسليحات هسته اي نيست و مراكز هسته اي اين كشور براي توليد ايزوتوپ و مقاصد پزشكي و ديگر مقاصد صلح آميز است. اين، موضع رسمي ايران بوده است.»

مجري شبكه پرسيد:« شما گفتيد كه موفقيت توافق نامه ژنو اين است كه دو طرف ايراني و آمريكايي براي نخستين بار در بيش از سه دهه گذشته با هم گفتگو مي‌كنند. شش ماه فرصت براي استمرار مذاكرات درنظر گرفته شده و خط پاياني هم براي نتيجه بخش بودن اين گفتگوها تعيين شده است. به نظرشما احتمال اينكه در اين مدت ، به اين خط پايان مشخص شده برسيم چقدر است؟»

عبدو در پاسخ گفت:« به نظرمن، شانس رسيدن به اين نقطه پنجاه-پنجاه است. ما پاسخ دقيق اين سوال را نمي‌دانيم. پاسخ به اين سوال به عوامل متعددي بستگي دارد. اين مسئله بيش از همه به فضاي سياسي داخلي ايران و آمريكا بستگي دارد. بايد توجه داشت كه كنگره آمريكا تهديد كرده است تحريمهاي جديدي عليه ايران اعمال كند. وزير امورخارجه ايران در گفتگو با هفته نامه تايم گفته است اگر چنين اتفاقي رخ بدهد، مذاكرات پايان يافته خواهد بود و ايران از مذاكرات دست خواهد شد.»

مجري شبكه در ادامه پرسيد:« بايد به روابط ايران و آمريكا توجه كرد و اينكه بهبود روابط اين دو كشور چه تاثيري بر خود آنها و كل منطقه مي گذارد.»

عبدو در پاسخ گفت:«اگر سير امور در مسير كنوني باشد اوضاع سياسي منطقه خاورميانه كاملا تغيير خواهد كرد. به همين علت است كه عربستان سعودي به شدت نگران است. شمار ديگري از كشورهاي منطقه نيز نگران هستند. در اين ميان بايد به تعامل ايران با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس نيز توجه داشت كه در هفته هاي اخير صورت پذيرفته است. ايران به سمت كويت و ديگر كشورهاي منطقه رفته است.»

انتهاي پيام/

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن