تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802908584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اظهارات كري درباره گام بعدي مذاكرات اتمي


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: اظهارات كري درباره گام بعدي مذاكرات اتمي
وزير خارجه آمريكا در مصاحبه با شبكه «اي‌بي‌سي» توضيحاتي را در مورد توافق هسته‌اي موقت با ايران ارائه كرد و گفت 1+5 در گام بعدي براي اسقاط تجهيزات هسته‌اي و افزايش محدوديت‌ها بر برنامه هسته‌اي ايران، تلاش مي‌كند.
فارس: «جان كري» وزير خارجه آمريكا در مصاحبه‌اي كه روز شنبه از شبكه «اي‌بي‌سي» آمريكا پخش شد، گفت گروه 1+5 در گام بعدي براي از بين بردن تجهيزات و سانتريفيوژ‌هاي ايران مذاكره خواهد كرد.

كري در ابتداي اين مصاحبه در پاسخ به اين سوال كه برخي منتقدين كه توافق ژنو را در متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران ناتوان مي‌دانند، منتقدان را به «آرمان‌گرايي» و «خيال‌بافي» متهم كرد و گفت واقعيت اين است كه اين توافق توانسته امنيت اسرائيل را و منطقه را افزايش دهد.

وي با اشاره به از بين رفتن ذخاير اورانيوم با غناي 20درصد ايران و ثابت ماندن ذخاير اورانيوم 3.5درصد، و همچنين بازرسي‌هاي روزانه از تاسيسات هسته‌اي ايران، گفت اين توافق توانست زمان گريز ايران افزايش دهد.

وزير خارجه آمريكا در مورد اينكه چرا از ابتدا خواسته از بين بردن تجهيزات هسته‌اي ايران را مطرح نكرده، گفت در اين صورت طرف مقابل به بحث در اين مورد ادامه مي‌دهد و در عين حال برنامه هسته‌اي خود را نيز گسترش مي‌دهد. وي در اين مورد به پيشنهاد ايران در سال 2003 زماني كه تنها 164 سانتريفيوژ داشت اشاره كرد و گفت بي‌توجهي به آن پيشنهاد موجب شد تا تهران اكنون 19 هزار سانتريفيوژ داشته باشد.

وي با اين ادعا كه آمريكا اكنون موفق شده برنامه هسته‌اي ايران را متوقف كرده و به عقب براند، گفت: حالا در اين 6 ماه در مورد اوراق كردن مذاكره مي‌كنيم، در مورد محدوديت‌ها مذاكره مي‌كنيم، شما نمي‌توانيد از آنجايي شروع كنيد كه هدف نهايي شماست.

«جان كري» در پاسخ به سوالي در مورد برداشت‌هاي متفاوت در تهران و واشنگتن از حق ايران براي غني‌سازي، گفت: نه، هيچ حقي براي غني‌سازي وجود ندارد. ما حق غني‌سازي را به رسميت نمي‌شناسيم. اين موضوع در «ان‌پي‌تي» نيز روشن است. بسيار بسيار روشن است كه هيچ حقي براي غني‌سازي وجود ندارد. اما بر اساس مفاد اين توافقنامه، مذاكراتي در مورد اينكه آيا آن‌ها مي‌توانند يا نمي‌توانند يك برنامه محدود، كاملا قابل راستي‌آزمايي و شديدا نظارت داشته باشند، تا تحقيقات دارويي يا از اين دست كارها انجام دهد. حقي براي غني‌سازي وجود ندارد، و در همه بخش‌هاي اين توافق هم تاكيد شده كه آن‌ها تنها در صورت توافق دوجانبه مي‌توانند اين كار را انجام دهند، و هيچ چيز مورد توافق قرار نمي‌گيرد، تا زماني كه بر سر همه چيز توافق شود. اين عبارات دستكم دو بار در موارد مشخص در اين توافقنامه به كار برده شده‌اند.

وي افزود: پس توافقي براي اينكه آن‌ها مي‌توانند غني‌سازي كنند، انجام نشده. آن‌ها مي‌توانند در اين مورد مذاكره كنند. آن‌ها تنها در صورتي ممكن است به غني‌سازي محدود نظير چند كشور ديگر دست يابند كه تمام آنچه كه براي اثبات صلح‌آميز بودن برنامه‌شان لازم است، انجام دهند. بنابراين، ايران براي رسيدن به آن نقطه موانع دشواري پيش رو دارد. هيچ حقي وجود ندارد و اين توافق هم هيچ حقي نداده است.

وزير خارجه آمريكا ادامه داد: بگذاريد اين را هم بگويم، آن‌ها نظير هر كشور ديگر عضو «ان‌پي‌تي» حق داشتن يك برنامه صلح‌آميز هسته‌اي را دارند. اين حقي است كه در «ان‌پي‌تي» تعريف شده است. اما داشتن يك برنامه صلح‌آميز هسته‌اي به اين معني نيست كه شما حق غني‌سازي داريد.

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با اظهارات «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي كه توافق ژنو را يك توافق بد خوانده بود، گفت: ما و اسرائيل در اين مورد هدف واقعا مشتركي داريم. ما هيچ اختلافي در مورد آنچه كه بايد به آن دست يابيم، نداريم. هردوي ما مي‌خواهيم مطمئن شويم كه ايران نمي‌تواند سلاح هسته‌اي داشته باشد و ضمنا در وضعيتي قرار نداشته باشد كه توان گريز و دستيابي ناگهاني به آن را داشته باشد.

كري با بيان اينكه توافق ژنو يك گام اول است، گفت اين توافق اين امكان را فراهم كرد كه زماني كه «در حال مذاكره براي اسقاط و در حال مذاكره براي اقدامات سختگيرانه‌تر هستيم»، اطمينان داشته باشيم كه برنامه هسته‌اي آن‌ها بيش از پيش گسترش نمي‌يابد تا تهديدي براي اسرائيل باشد.

وي در مورد احتمال وضع تحريم‌هاي تازه در كنگره آمريكا، گفت: به عقيده من كنگره درك خواهد كرد كه اين توافق منافع بسياري در بر دارد. من هم به دنبال آن هستم تا به كنگره بروم و تلاش كنم آن‌ها را متقاعد كنم اكنون زمان افزايش تحريم‌ها نيست. اطمينان دارم كه كنگره بررسي مي‌كند و متوجه مي‌شود كه اگر كاري را كه كرديم، نكرده بوديم، ايران پيشروي بيشتري مي‌كرد، سانتريفيوژ‌هاي بيشتري نصب مي‌شد، غني‌سازي بيشتري انجام مي‌گرفت و به سلاح نزديك‌تر مي‌شد. بنابراين، آنچه كه ما انجام داديم، اين اجازه را به ما مي‌دهد كه وارد فردو شويم، از آنچه در آنجا انجام مي‌دهند و وضعيت غني‌سازي مطلع شويم، غني‌سازي را متوقف كنيم. چنانچه آن‌ها حاضر به انجام اقدامات لازم براي يك برنامه هسته‌اي كاملا صلح‌آميز و قابل راستي‌آزمايي نباشند، مي‌توان دوباره تحريم‌ها را بازگرداند. و قطعا فرمانده كل نيروهاي مسلح، همواره همه گزينه‌ها را در اختيار دارد.

وزير خارجه آمريكا در مورد احتمال بهبود روابط دوجانبه تهران واشنگتن هم گفت آمريكا در اين اين مورد «متوهم» نشده و مي‌داند عدم اعتماد دو كشور، «يك شبه قابل حل» نيست. وي مسير پيش رو را بسيار دشوار توصيف كرد و گفت آمريكا به طور كامل در كنار اسرائيل مي‌ماند. وي در پايان گفت آمريكا حتي اگر قصد مجازات ايران را هم داشته باشد، ابتدا بايد به جامعه بين‌الملل اثبات كند كه مسير ديپلماتيك را آزموده است.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن