تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820244893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كيفيت عكاسي گوشي خود را با HDR كنترل كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: كيفيت عكاسي گوشي خود را با HDR كنترل كنيد
عكاسان با گوشي هاي هوشمند معمولا با گزينه HDR در عكاسي گوشي خود مواجه هستند كه در بسياري از موارد كاربرد آن براي آنها مشخص نيست. اين در حالي است كه گزينه HDR ميتواند تاثير بسيار زيادي بر كيفيت عكاسي شما داشته باشد و برعكس استفاده نا به جا از آن به شدت منجر به ضعف كيفيت عكسها شود. اما HDR چيست؟
عكاسان با گوشي هاي هوشمند معمولا با گزينه HDR در عكاسي گوشي خود مواجه هستند كه در بسياري از موارد كاربرد آن براي آنها مشخص نيست. اين در حالي است كه گزينه HDR ميتواند تاثير بسيار زيادي بر كيفيت عكاسي شما داشته باشد و برعكس استفاده نا به جا از آن به شدت منجر به ضعف كيفيت عكسها شود. اما HDR چيست؟

به گزارش «تابناك» HDR مخفف تركيب High Dynamic Rang يا عكاسي با دامنه بالاي پويايي است كه در واقع يك تكنيك قديمي عكاسي است كه امروزه به عنوان گزينه اي در تنظيمات عكاسي در گوشي هاي هوشمند آيفون، و برخي از گوشي هاي اندرويدي نيز وجود دارد (اين گزينه در تعدادي از نرم افزارهاي حرفه اي عكاسي براي اندرويد نيز وجود است).

آنگونه كه در ابتدا به نظر ميرسد، فعال كردن اين گزينه در تنظيمات عكاسي به شكل قابل ملاحظه اي منجر به بهبود كيفيت عكاسي و تصاوير بدست آمده ميشود. اما واقعيت آن است كه استفاده از اين تكنيك و گزينه بسته به موقعيت و سوژه عكاسي شما ميتواند نتايج كاملا متفاوتي داشته باشد.

در اينجا قصد داريم نگاهي به چگونگي كار HDR داشته باشيم و اينكه چه زماني بايد از اين گزينه براي عكاسي با گوشي هوشمند استفاده كرد.

HDR چگونه كار ميكند؟

اين تكنيك و ابزار همانگونه كه از نام آن بر مي آيد به اين منظور مورد استفاده قرار ميگرد كه دامنه پوياي بيشتري را به تصاوير شما اضافه كند. در واقع به اين معني كه نسبت طيف نور بيشتري را از روشن تا تاريك در عكس مورد استفاده قرار دهد.

نحوه عملكرد اين ابزار به اين شيوه است كه به جاي گرفتن يك عكس، HDR سه عكس با سه نور متفاوت از سوژه مورد نظر ميگيرد و بعد از آن گوشي شما، خود به شكل خودكار با تركيب اين سه عكس بهترين تركيب از نور و رنگ را در يك تصوير يكپارچه شده به شما ارائه ميدهد (اين كار توسط عكاسان به شكل دستي و با استفاده از نرم افزارهايي همچون فوتوشاپ قابل انجام است).

نتيجه اين امر اين خواهد بود كه عكسي كه در نهايت تهيه ميشود، بيش از همه با آنچه كه چشمان شما ميبيند تطابق دارد، البته در اين مورد، زمان بيشتري براي انجام پروسه و ايجاد عكس نهايي در گوشي صرف ميشود:

به همين دليل است كه كاربران كه معمولا گزينه HDR بر روي تنظيمات عكاسي دوربين گوشي خود را فعال كرده اند، بعضا تصاويري با كيفيت و جزئيات دقيقتري را تجربه ميكنند.

چه زماني بايد از تكنيك HDR استفاده كرد؟

همانگونه كه ذكر شد، HDR براي اين وجود دارد كه كيفيت تصاوير عكاسي شده شما را به خصوص در شرايطي خاص بهبود بخشد. اما در چه مواردي بايد از HDR استفاده كرد؟

اساسا ميتوان گفت در سه موقعيت كلي زير بايد براي بهبود كيفيت تصاوير از گزينه HDR استفاده كرد:

- چشم اندازها و مناظر طبيعي: معمولا مناظر و چشم اندازهاي طبيعي و بزرگ كنتراست يا مغايرت زيادي را در نور و رنگ ميان زمين و آسمان دارند كه اين امر منجر به آن ميشود كه دوربين گوشي شما نتواند به خوبي از پس تركيب همه اينها تنها با يك عكس برآيد. با فعال كردن گزينه HDR در اين مورد، ميتوانيد بدون فوكوس كردن بر بخشي خاص و از دست دادن جزئيات و نور بخشهاي ديگر، به خوبي يك تصوير كامل و با كيفيت را با دوربين گوشي خود ثبت كنيد.

- تصاوير پرتره در نور آفتاب: نور يكي از مهمترين قسمتهاي يك عكاسي خوب است. اما نور بيش از حد، همچون تابش نور خورشيد بر چهره، ميتواند اثرات بدي بر عكاسي همچون، سايه، درخشندگي بيش از حد يا ساير مواردي داشته باشد كه اساسا كيفيت تصوير را به شدت به هم ميريزد. در اين مواقع فعال كردن گزينه HDR ميتواند به تنظيم نور صحنه و روي سوژه و همزمان حفظ تركيب و حس طبيعي رنگها كمك شاياني بكند.

- نور پايين يا نور پشت سوژه: گاهي سوژه عكاسي ناچار در يك موقعيت با نور كم واقع شده يا در وضعيتي قرار دارد كه تابش نور از پشت سر مانع ديده شدن آن در تصوير ميشود. در اين مواقع فعال كردن گزينه HDR منجر به آن ميشود كه همزمان نور صحنه بالا رفته و در عين حال نور پشت سر نيز با تركيب واقعي خود بر قرار بماند.

چه زماني نبايد از HDR استفاده كرد؟

اما هرچند در همه اين موارد ميتوان از HDR براي بهبود كيفيت تصاوير استفاده كرد، مواردي خاص نيز وجود دارد كه برخلاف انتظار شما، استفاده از HDR منجر به بدتر شدن كيفيت تصاوير ميشود:

- عكاسي حين حركت يا عكاسي از سوژه متحرك: اگر در حين حركت در حال عكاسي هستيد يا آنكه سوژه عكاسي شما متحرك است، HDR تنها فايده اي كه براي شما خواهد داشت اين است كه به احتمال قوي يك تصوير كاملا مبهم و محو را به شما تحويل ميدهد. اين امر به اين دليل است كه HDR سه عكس پياپي از سوژه ميگيرد و اگر در بين اين سه عكس سوژه حركت داشته باشد در نهايت تصوير نهايي محو و مبهم خواهد بود.

- صحنه هايي با هدف كنتراست بالا: برخي از تصاوير بنا به هدف، نياز به آن دارند كه كنتراست بالايي را بر روي يك سوژه به خصوص حفظ كنند. براي مثال اگر قصد آن را داريد كه در صحنه مورد نظر خود يك سايه يا يك درخشندگي را پررنگ جلوه دهيد، HDR گزينه مناسبي نيست زيرا منظور اصلي شما را در صحنه ناديده ميگيرد و كنتراست صحنه را يكسان ميكند.

- رنگهاي زنده: اگر صحنه مورد نظر شما براي عكاسي از نور پايين يا رنگ هاي غير طبيعي برخوردار است، HDR كمك ميكند كه بخشي از اين امر بهبود قابل توجهي داشته باشد. اما اگر در صحنه شما نور كافي و رنگهاي زنده وجود دارد بهتر است گزينه HDR را غير فعال كنيد زيرا منجر به آن ميشود كه تا حدي رنگها از وضعيت اصلي خود فاصله بگيرند.

برخي از گوشي هاي هوشمند كه از گزينه HDR در عكاسي خود بهره ميبرند، دو عكس را به كاربر تحويل ميدهند: يكي با HDR خاموش و ديگري با HDR فعال. در نتيجه كاربر ميتواند بين اين دو مورد عكسي را كه با كيفيت بهتري تهيه شده انتخاب و حفظ كند.

اما در اينجا هدف ما اين بود كه براي آن دسته از كاربراني كه با اين گزينه در عكاسي دوربين خود مواجه شده ولي از كاربرد دقيق آن بي اطلاع بودند، مختصر توضيحاتي در خصوص نحوه كار HDR و موارد استفاده آن ارائه كنيم. مسلما منابع بيشتر و بهتري در سطح نت براي اطلاع از عملكرد HDR وجود دارد و همچنين نظرات تخصصي كاربران نيز مانند هميشه مكمل اين مبحث است.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن