تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804602501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش خبري پارك دانشجو به خاطره‌ها مي‌پيوندد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: گزارش خبري پارك دانشجو به خاطره‌ها مي‌پيوندد
ايمان خداجو

تئاتر شهر تهران واقع در ضلع جنوب غربي پارك دانشجو تهران، اگرچه به عنوان نماد تئاتر ايران به شمار مي‌رود، اما وجود فضايي غير هنري، گاه حضور افراد بيكار و بي‌هدف در حواشي اين پارك چهره بزرگ‌ترين و مشهورترين فضاي تئاتر تهران را مخدوش كرده است. با اين حال نخستين حركت‌ها براي هنري‌تر شدن چهره تئاتر شهر از ديروز كليد خورد. رستوراني تقريباً غول‌آسا كه در ضلع شمال شرقي تئاتر شهر واقع بود، ديگر به خاطره‌ها پيوست. اين رستوران در حالي محل تجمع افراد قرار مي‌گرفت كه جمعيت زيادي پيرامون خود جمع مي‌كرد. جمعيتي كه اغلب اوقات جزو مخاطبان و تماشاگران نمايش‌هاي تئاتر شهر نبودند. با اين حال فضاي گرداگرد اين رستوران را سكو‌هايي شكل مي‌داد كه از افرادي پر مي‌شد كه چاي به دست روي سكوهاي سيماني مي‌نشستند، يا در مواردي سيگاري دود مي‌كردند. اما از ديروز اين خبر مفرح دهان به دهان تئاتري‌ها پيچيد كه اين سكوهاي سيماني بزودي مي‌تواند محلي براي نشستن تماشاگران و علاقه‌مندان تئاتر باشد و فضايي گسترده كه رستوران و محوطه آن را تشكيل مي‌داد، به محلي براي اجراي نمايش تبديل شود.
ديروز معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و همچنين رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران مهمان مجموعه تئاتر شهر بودند و از فضاي پيرامون آن بازديد كردند.
محمدهادي ايازي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، حجت‌الاسلام شهاب مرادي رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و علي مرادخاني معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به همراه اتابك نادري رئيس مجموعه تئاتر شهر ضمن بازديد از زيرگذر احداث شده در چهارراه وليعصر و بررسي فضا و امكاناتي كه در اين محدوده مي‌توان به هنر و تئاتر اختصاص داد، از فضاي پيرامون و داخل مجموعه تئاتر شهر بازديد كردند.
اين بازديد با بحث‌هايي همراه بود و اهم آن بحث‌ها هم در هنري‌سازي چهره تئاتر شهر تهران و فضاي پيراموني آن بود. در اين بازديد مقرر شد هواكش نصب شده در ضلع شمالي مجموعه تئاتر شهر به عنوان پايه‌ نصب تابلوي تبليغاتي LED مختص مجموعه و تبليغ نمايش‌هاي آن باشد. همچنين براي زيباسازي پيرامون تئاتر شهر و بناي آن شهرداري نورپردازي مناسبي را ايجاد كند. ضمن اين كه با هماهنگي انجام شده با شهرداري منطقه 11 رستوراني كه در پارك دانشجو احداث شده و فضاي نامناسبي را ايجاد كرده بود، تخريب شد.
طبق هماهنگي‌هاي انجام شده بين معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران قرار بر اين شد كه به جاي رستوران مذكور فضايي روباز براي اجراي تئاتر ايجاد شود. همچنين طبق وعده ايازي قرار شد مجسمه‌هاي سمپوزيوم‌هاي شهرداري و جشنواره‌هاي هنري در فضاي پارك دانشجو نصب شود.
بحث تئاتر شهر تهران در حالي در حافظه ساكنين كلانشهر شناخته شده است كه تئاتر شهر و فضاي پارك دانشجو همچون دو فضاي متضاد و دور از هم شمرده مي‌شوند. در ادواري خانواده‌ها و شهروندان تهراني به محض اين كه فرزندان‌شان از رفتن به تئاتر صحبت مي‌كردند، آنها را تشويق مي‌كردند اما به محض اين كه مي‌فهميدند كه فرزندان آنها به محيطي در نزديكي پارك دانشجو مي‌روند، ناراحت مي‌شدند و در بسياري از موارد از رفتن فرزندان‌شان به محيطي در نزديكي پارك دانشجو ممانعت مي‌كردند.
از سوي ديگر ساختمان تئاتر شهر به لحاظ قدمت زمين و رفت و آمد هنرمندان به اين مكان به گذشته‌هاي دور و حوالي نيم قرن پيش برمي‌گردد. زماني كه زمين كنوني تئاتر شهر به عنوان كافه شهرداري معروف بود و شاعران و نويسندگان نامداري از جمله فروغ فرخ‌زاد، جلال آل احمد و... به اين كافه مي‌رفتند، همچنان كه برخي ديگر از كافه‌هاي سطح شهر از جمله كافه نادري و... در خيابان جمهوري محل تجمع و بحث‌هاي هنري و جلسات نقد و بررسي داستان و رمان بود. با اين حال پس از دوراني كه به شكل تئاتر نوين ساختماني در آنجا ساخته شد، به عنوان نماد تئاتر تهران و كل ايران به حساب آمد. اين سالن در سه دهه گذشته ميزبان بيش از 3 هزار نمايش بوده و ده‌ها جشنواره بين‌المللي تئاتر را بدرقه كرده است.
با همه اين تفاسير، تغيير چهره تئاتر شهر، برداشتن نقابي مخدوش از چهره پاركي در قلب تئاتر ايران است؛ پاركي كه خوشنام نبوده و با اين كه عنوان دانشجو را با خود به يدك كشيده، اما همواره دهه‌هاست كه به غبارزدايي نياز داشته است.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن