تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801773382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جزييات تعهدات 1+5 به ايران از زبان عضو تيم مذاكره كننده : 20 ميليارد دلار به درآمدهاي ايران افزوده خواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: جزييات تعهدات 1+5 به ايران از زبان عضو تيم مذاكره كننده : 20 ميليارد دلار به درآمدهاي ايران افزوده خواهد شد
حميد بعيدي نژاد، عضو تيم مذاكره كننده هسته‌اي كشورمان كه مسووليت مذاكرات كارشناسي با 1+5 را بر عهده دارد، در بخش دوم از گفت‌وگوي خود با ايسنا درباره متن «برنامه اقدام مشترك» به بررسي اقدامات داوطلبانه‌ و تعهدات 1+5 برابر اقداماتي كه ايران در چارچوب توافق انجام مي‌دهد پرداخت.

بعيدي‌نژاد در پاسخ به اين‌كه برخي آمار و اخبار حاكي از آن است كه اكنون ميزان فروش نفت ايران حدود 700 هزار بشكه در روز است؟ گفت: بر اساس آخرين اطلاعات ميزان فروش نفت ايران حدود يك ميليون بشكه است و بر اساس تحريمي كه آمريكا پيش از اين تصويب كرده است، قرار بود صادرات نفت ايران به طور پلكاني كاهش يابد، اما اين اقدام از سوي دولت آمريكا بر‌اساس برنامه اقدام مشترك ژنو متوقف خواهد شد. وي ادامه داد: در بحث‌هاي بسياري كه بر روي اين مساله صورت گرفت ما مي‌گفتيم اگر بر روي اين موضوع وارد مذاكره نشوند، توافقي شكل نخواهد گرفت و در نهايت با اصرار ايران بخشي از تحريم‌هاي نفتي كه تصميم در خصوص آن در نوعي هماهنگي با كنگره در حوزه اختيارات رييس‌جمهور قرار دارد در چارچوب اقدامات متقابل 1+5 قرار گرفت.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان درخصوص چگونگي پرداخت عوايد ناشي از فروش نفت خام ايران كه گفته شده است به طور اقساط خواهد بود، گفت: اين مبلغ به طور نقد و در شش بخش به حساب بانك‌هاي ايراني واريز خواهد شد. مديركل سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه درخصوص تعليق تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا از صادرات پتروشيمي ايران و تعليق تحريم خدمات مرتبط با آن گفت: عوايدي كه از اين مساله به دست ايران مي‌رسد جداي از عوايدي است كه از فروش نفت خام به ايران تعلق مي‌گيرد. وي در پاسخ به اينكه رقم‌هاي متفاوتي در اين رابطه مطرح شده است، افزود: بايد ديد با برداشته شدن اين تحريم‌ها تا چه اندازه مي‌توانيم اقلام و كالاهاي پتروشيمي خود را صادر كنيم بر اساس آمارهايي كه از چند سال پيش وجود داشته است، بعضا صادرات پتروشيمي ايران تا 17 ميليارد دلار در سال هم مي‌رسيده است و اگر اين ميزان را براي شش ماه در نظر بگيريم، به عدد 8/5 ميليارد دلار مي‌رسيم. بعيد‌ي‌نژاد با طرح اين پرسش كه آيا الان كه پتروشيمي ايران با تحريم مواجه شده است و راه‌هاي صادرات بسته شده، مي‌توان با برداشته شدن تحريم‌ها به يك بار به همين ميزان صادرات رسيد ؟ اظهار كرد: بر اساس آخرين آمارها صادرات ايران قبل از اعمال تحريم‌ها ‌ يك سال و نيم پيش به 10 ميليارد دلار در سال رسيد كه براي شش ماه مي‌شود 5 ميليارد دلار. مساله مهم در اين بخش اين است كه هيچ سقفي براي ميزان صادرات ايران در زمينه پتروشيمي در اين توافق وجود ندارد و هر چقدر ايران بتواند و سازوكارش در اين مدت فراهم شود، مي‌تواند صادر كند و عوايد آن را به كشور برگرداند. بعيدي‌نژاد درباره تعليق تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا از طلا و فلزات گران‌بها و خدمات مرتبط با آنها با تاكيد بر اين كه آن چه در اين توافق مورد اشاره است سنگ‌ها و فلزات قيمتي مثل الماس است نه هر نوع فلزات و سنگ‌هاي گران‌بها چون در مورد بقيه تحريمي وجود ندارد، گفت: خريد و فروش در اين زمينه به طور كامل آزاد مي‌شود و بسته به ميزان نياز كشور اين تعاملات صورت مي‌گيرد.

بعيدي‌نژاد در رابطه با تعليق تحريم‌هاي آمريكا بر صنعت خودرو و تعليق تحريم‌هاي خدمات مرتبط با آن اظهار كرد: اين بخش نيز از مواردي بود كه طرف مقابل ما به آن اشتياق داشتند و علاقه داشتند كه در اين زمينه وارد بحث شوند، اما فكر مي‌كنم با برقرار شدن روابط مرتبط با صنعت خودرو از جمله برقراري صادرات قطعات خودرو، مشكلات بسياري حل خواهد شد.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان گفت: قبل از اين‌كه روز اجراي «برنامه اقدام مشترك» فرا برسد، بايد مقدمات كار فراهم شده باشد و بلافاصله ما بتوانيم در هر يك از بخش‌هاي مورد اشاره در توافق، خواسته‌هاي‌مان را مطرح و پاسخ دريافت كنيم. اين ديپلمات كشورمان اضافه كرد: بر اساس توافق ژنو، براي اولين بار آمريكا پذيرفته است كه تعمير هواپيما در ايران انجام شود و در اين شرايط هر قطعه‌اي كه هواپيماها نياز داشته باشند، سفارش داده شده و از شركت‌هاي آمريكايي و اروپايي تامين مي‌شوند. بعيد‌ي‌نژاد گفت: مهمترين هواپيماهاي ما متعلق به شركت ايران ايرهستند و تعميرشان از اين پس مي‌تواند در ايران انجام شود بنابراين تعليق تحريم‌ها در اين بخش بسيار مهم و موثر است.

بعيدي‌نژاد در پاسخ به اين‌كه ايران تا چه ميزان مي‌تواند تجارت در زمينه امور انسان‌دوستانه داشته باشد؟ گفت:همانطور كه از متن توافق مي‌توانيم متوجه شويم، محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد هرچقدر نياز داشته باشيم مي‌توانيم براي محصولات كشاورزي، توليدات غذايي، دارو، تجهيزات دارويي و مخارج پزشكي بيماران خارج از كشور هزينه كنيم.

بعيدي‌نژاد خاطرنشان كرد: اما نكته مهمي كه توافق ژنو در بخش تجارت امور انسان دوستانه وجود دارد اين است كه علاوه برآن كه تسهيلات ويژه بانكي براي پرداخت هزينه‌ها در اختيار قرار مي‌گيرد، مقرر شده است هزينه محصولات غذايي، كشاورزي، دارو، تجهيزات دارويي از محل درآمد‌هاي نفتي ايران كه در حساب‌هاي خارجي قرار دارند و به خاطر تحريم‌هاي آمريكا و اروپا با محدوديت نقل و انتقال مواجه شده اند، پرداخت شود. اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان با تاكيد بر اين‌كه براي تجارت در زمينه امور انسان‌دوستانه محدوديت و سقفي وجود ندارد، گفت: بر اساس اطلاع ما، به طور متداول در سال 18 ميليارد دلار در زمينه توليدات غذايي، كشاورزي، دارو در كشور هزينه مي‌شود كه اگر براي شش ماه بخواهيم حساب كنيم، 9 ميليارد دلار مي‌شود بنا براين اين مبلغ و يا حتي ميزان بيشتري از آن اگر نياز باشد مي‌تواند از منبع حساب‌هايي كه عوايد نفتي ايران در آن قرار دارد براي اين اقلام هزينه شود. بعيدي‌نژاد تصريح كرد: بر اين اساس اگر عوايد ناشي از صادرات پتروشيمي، تعليق تحريم‌هاي طلا و فلزات گران‌بها و صنعت خودرو را كنار بگذاريم، فقط با محاسبه ميانگين خريدها در زمينه امور انسان‌دوستانه به علاوه مبلغ نقدي مربوط به برگشت بخشي از عوايد فروش نفت خام، حدود 15 ميليارد دلار درآمد ارزي در اختيار كشور قرار مي‌گيرد كه اگر موارد ديگر را هم به آن اضافه كنيم اين مبلغ مي‌تواند به 20 ميليارد دلار بالغ شود. وي با تاكيد بر ضرورت تفاهم و برداشت مشترك از اجراي توافق ژنو خاطرنشان كرد: اجراي توافق ژنو بسيار حساس است و بايد قبل از آنكه وارد اين مرحله شويم، با يكديگر هماهنگ شويم بايد مطمئن شد كانال مالي، صادرات پتروشيمي، خريدهاي موردنظر و غيره كه اقدامات طرف مقابل برابر اقدامات ماست، از همان روز اول هماهنگ، فعال و اجرايي باشند و اينها نياز به بحث و گفت‌وگوي دقيق دارد. بعيدي‌نژاد ادامه داد: ما نمي‌توانيم الزاما تفسير كنيم كه آنها بر اين نظرند كه اول ايران، بعد آنها. در بخشي از بيانيه آمده است «بلافاصله بعد» از تاييد آژانس تعهدات‌شان را اجرا مي‌كنند، چون بايد از قبل برخي مقدمات درباره برخي اقدامات و تعهدات انجام شده باشد چرا كه بدون انجام مقدمات آغاز روند اجراي توافق ممكن نيست بنابراين دو طرف بايد همه مقدمات را فراهم كنند و با هم كار را شروع كنند. اين ديپلمات ارشد كشورمان در توضيح ويژگي روزي كه آغاز روند اجراي توافق است خواهد بود، گفت: چارچوب اجراي توافق به اين شكل است كه برخي تعهدات در روز اول اجرا مي‌شوند و برخي ديگر از روز اول آغاز و در طي دوره شش ماهه انجام مي‌شوند. اين عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان درباره دوره زماني بلندمدتي كه در گام نهايي توافق ژنو به آن اشاره شده است با بيان اين‌كه «در راه‌حل نهايي كماكان برخي محدوديت‌ها بر برنامه هسته‌اي ايران وجود خواهد داشت» گفت: اما در پايان اين راه‌حل، برنامه هسته‌اي ايران بايد بدون محدوديت به كار خود ادامه دهد و با آن مشابه برنامه هسته‌اي كشورهاي غيرهسته‌اي برخورد شود. ما تاكيد داريم كه حتما بايد راه‌حل نهايي داراي محدوده زماني مشخص باشد همانطور كه راه‌حل كوتاه مدت نيز محدوده زماني مشخص دارد.» وي ادامه داد: كمترين زمان براي اجراي راه‌حل نهايي پنج سال و بيش‌تر از آن بر اساس توافق دو طرف خواهد بود كه البته ساز و كارهاي سياسي را در اين زمينه در نظر خواهيم گرفت.

وي ادامه داد: پس از آن‌كه به تهران بازگشتيم در رابطه با اين‌كه بخشي از توافق نبايد اينگونه يا آن‌گونه نوشته يا با آن موافقت مي‌شد در سطح نظام تصميم‌گيري و تصميم‌سازي كشور چيزي به ما گفته نشد و مسوولان كشور از نتيجه مذاكرات رضايت داشتند.

بعيدي‌نژاد با بيان اينكه «ما از نظر كارشناسي و محتوايي از»برنامه اقدام مشترك«دفاع مي‌كنيم» با اشاره به برخي انتقاد‌ها از توافق خاطرنشان كرد: برخي جريان‌هاي سياسي در كشور هستند كه در باره توافق ژنو نظراتي ديگر دارند و البته نظرشان محترم است.

اين ديپلمات ارشد كشور گفت: ما به قطع مي‌دانيم كه حمايت از «برنامه اقدام مشترك» بسيار در سطح كشور وسيع است، اما خيلي از محققان و اساتيد بنام و پژوهشگران از فرط بداهت حرفي نمي‌زنند ولي به نظر مي‌رسد كه الان لازم است همه به صحنه بيايند و سهم ملي خود را با حمايت از اين توافق ايفا كنند. ما شك نداريم اين سهم ناچيزي كه الان در حمايت از توافق در صحنه حضور دارد نسبت به توان كشور قطره‌اي از درياست ما از تمامي كساني كه صاحب‌نظر هستند انتظار داريم كه آنچه در جلسات خصوصي در حمايت از توافق به ما مي‌گويند به صورت آشكار و عمومي بگويند لازم است آنها به حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي برخيزند و اجازه ندهند كه مردم كشورمان با ترديدها و تشكيكات نادرستي كه از سوي عده بسيار معدود ولي پر سر و صدا صورت مي‌گيرد اعتماد به نفس خود را در اميد به تحول و پيشبرد اين موضوع حياتي براي كشور از دست بدهند. وي ادامه داد: آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه ديگر ناچار است به قدرت ايران مشروعيت بخشد و دقيقا همين مساله موجب نگراني برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس و خاورميانه شده است. معتقدم اگر توافق ژنو توافقي بر سر برخي مسايل فني بود اين امري نبود كه رژيم صهيونيستي بخواهد به خاطرش اين قدر ناراحت شود و رفتاري غير‌عقلاني از خود نشان دهد. متاسفانه برخي ديگر هستند كه احساس مي‌كنند هر چقدر نقش ايران بيشتر در منطقه شناخته شود از نقش و نفوذ آنها كم مي‌شود.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن