تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803293073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشديد جنگ سياست و كسب قدرت در تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: تشديد جنگ سياست و كسب قدرت در تركيه
در حالي كه تركيه به سوي انتخابات محلي و متعاقب آن انتخابات رياست‌جمهوري پيش مي‌رود، ناظران از تشديد جنگ قدرت بين اردوغان و جماعت اسلامي گولن با دستگيري فرزندان وزيران كابينه خبر مي‌دهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در تركيه، اين كشور طي روزهاي اخير با خبر دستگيري فرزندان برخي مقامات ارشد حزب حاكم عدالت و توسعه و مسئولين هالك بانك (بانك خلق) اين كشور، يعني بانكي كه با ايران مراوده مالي داشته و مسئوليت انتقال طلا از تركيه به ايران را عهده‌دار بوده به شدت تكان خورده است.
در اخبار منتشر شده در رسانه‌هاي تركيه نام "باريش گولر" فرزند "معمر گولر" وزير كشور، "صالح خاقان چاغلايان" فرزند "ظفر چاغلايان" وزير اقتصاد، "عبداله اوغوز بايراكتار" فرزند "اردوغان بايراكتار" وزير محيط زيست و شهرسازي و بيش از پنجاه تن از افراد سرشناس و برخي مقامات هالك بانك منجمله سليمان اصلان مدير عامل بانك مذكور به چشم مي‌خورد. اين عده به پولشويي، رشوه، قاچاق طلا و جرائمي از اين دست متهم شده‌اند. همچنين گفته مي‌شود هر سه وزير مذكور به همراه "اگه من باغيش" وزير اتحاديه اروپا نيز با همين ادعاها متهم مي‌شوند.
در اين بين آنچه جلب توجه مي‌كند، متهم شدن "رضا ضراب" ايراني‌تبار و همسر "ابرو گوندش" يكي از خواننده‌هاي معروف تركيه در جريان انتقال ميليون‌ها دلار طلا به ايران از طريق هالك بانك است. وي نيز در بين دستگيرشدگان اين ماجرا قرار دارد.
به عقيده محافل نزديك به دولت آنكارا زمان اجراي اين عمليات در اسلامبول و نحوه اجراي آن حاكي از حضور "جماعت گولن" در پس پرده اين ماجراست. از سوي ديگر بركناري آني پنج رئيس پليس در همين رابطه نيز نشان مي‌دهد كه اردوغان اين عمليات را به عنوان حمله جماعت عليه خود ارزيابي كرده زيرا در تركيه نيروي پليس و به خصوص سرويس اطلاعاتي وابسته به اين تشكيلات تحت نفوذ جماعت گولن قرار دارد، اما سرويس اطلاعاتي تركيه موسوم به "ميت" به رياست "هاكان فيدان" تحت كنترل اردوغان است.
محافل نزديك به دولت آنكارا معتقدند جماعت با اجراي اين عمليات در واقع به اردوغان پيام داد كه همان گونه كه فرزندان وزيران وي را دستگير كرده‌اند، نوبت وي هم فرا مي‌رسد. حتي گفته مي‌شود كه اين عمليات اولين عمليات ضربه زدن جماعت گولن به اردوغان است و در عمليات دوم صحبت از رو شدن نوارهاي ويديويي مبتذل اعضاي دولت و يا نزديكان آنان و حتي نوار ويديويي يكي از وزيران اردوغان در حال دريافت رشوه به مبلغ يك و نيم ميليون دلار است و جالب اينكه ادعا مي‌شود فرد رشوه دهنده باز همان رضا ضراب ايراني الاصل است.
درگيري بين جماعت گولن كه رهبر آن "فتح‌اله گولن" ساكن ايالت پنسيلوانياي آمريكا از آنجا جماعت را در تركيه هدايت مي‌كند، بعد از آن شدت گرفت كه اردوغان تلاش كرد تا آموزشگاه‌هاي خصوصي وابسته به جماعت را تعطيل و به عبارتي، دست اين جماعت را از سيستم آموزشي تركيه كوتاه كرده و خود حاكم مطلق شود. فتح اله گولن كه تا مدتي پيش از حاميان پشت پرده اردوغان و حزب عدالت و توسعه محسوب مي‌شد، اينك تبديل به دشمن شماره يك اين حزب شده و حتي صحبت از تلاش وي براي تجزيه حزب مذكور است. كما اينكه برخي از ناظران سياسي در تركيه از بالا بودن اين احتمال و جدايي عبداله گل و برخي ياران نزديك به وي از حزب و تاسيس حزبي جديد سخن مي‌رانند. هدف گولن از اين اقدام، ممانعت از ادامه قدرت اردوغان و انتخاب وي به عنوان رئيس‌جمهور بعدي در تركيه با اختيارات بيشتر است. ناظران عمليات اخير را نيز دنباله همين هدف گولن و جماعت وي مي‌دانند. اين در حالي است كه اردوغان نيز به هيچ عنوان قصد ندارد عرصه را براي فتح‌اله گولن و افراد منتسب به جماعت وي خالي كند.
برخي ديگر از محافل تركيه ضمن تاكيد بر اينكه عمليات مذكور كار جماعت گولن بوده، حتي مي‌گويند "جماعت با كودتاگراني كه در تلاش براي سرنگوني دولت اردوغان بودند و اينك در حبس بسر مي‌برند و با رسانه‌هاي همسو با آنان همدست شده‌اند". در همين راستا برخي رسانه‌ها نيز نوشتند كه كليد آغاز عمليات را فتح اله گولن از پنسيلوانيا زده است. روزنامه صباح مدعي شد هدف از اين عمليات بي‌اعتبار كردن اردوغان و كنار گذاشتن وي از مسند قدرت و حزب عدالت و توسعه است.
گروهي ديگر از مخالفان اردوغان اما عمليات اخير عليه وزيران كابينه وي را عمليات مظلوم نمايي از سوي شخص اردوغان و تلاش وي براي جلب حمايت افكارعمومي براي انتخابات رياست جمهوري آتي در تركيه ارزيابي مي‌كنند. "صدات بوزكورت" از فاكس تي وي تركيه عمليات مذكور را در راستاي جنگ قدرت در تركيه ارزيابي كرده و مي‌گويد: دو طرف اين جنگ مشخص است، اما طرف‌هاي ديگري هم وجود دارد. يك احتمال اين است كه اين عمليات را جماعت گولن براي ضربه زدن به اردوغان و حزب وي انجام داده، ولي يك احتمال ديگر اين است كه اردوغان زودتر از كساني كه دليل و مدرك عليه وزيران وي گردآورده بودند وارد عمل شد و كليد عمليات مذكور را زد تا بدين ترتيب به افكارعمومي اين گونه تلقين كند كه وي با هر گونه اختلاس و سوءاستفاده مالي مبارزه مي‌كند.
وي به احتمال سومي اشاره مي‌كند كه ساختار ثالثي با آگاهي از اختلاف اردوغان و جماعت، اين عمليات را اجرا كرد و در واقع ابتكار عمل را هم از دست جماعت و هم از دست اردوغان خارج كرد.
از سوي ديگر طرفداران اردوغان كماكان معتقدند كه هدف اين عمليات جلوگيري از رياست جمهوري اردوغان و يا وادار كردن وي به انصراف از اين مقام است. اين عده معتقدند برخي قدرت‌هاي جهاني از قدرت گرفتن و عملكردهاي مثبت اردوغان ناراحتند و براي همين با اين عمليات خواستند تا اردوغان را متوقف سازند.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين بين استعفاي "هاكان شكر"، فوتباليست معروف سابق تركيه كه بعدها به حزب عدالت و توسعه پيوست و از اين حزب نماينده مجلس شد و به نزديكي با جماعت گولن شناخته مي‌شود، خبرساز شد. وي در متن استعفاي خود به نكاتي اشاره كرد كه حاكي از حمايت و همبستگي وي با جماعت گولن بود و لذا اين استعفا همزمان با عمليات اخير، توجه محافل رسانه‌اي و سياسي تركيه را به خود جلب كرد.
گفته مي‌شود كه موج استعفا در حزب عدالت و توسعه تازه آغاز شده و به احتمال زياد طي روزهاي آتي، استعفاهاي جديدي در اين حزب رخ مي‌دهد و نمايندگان مجلس اين حزب كه رابطه نزديكي با جماعت گولن دارند از حزب عدالت و توسعه جدا خواهند شد. اردوغان در واكنش به استعفاي هاكان شكر از حزب عدالت و توسعه گفت: اگر وي صداقت دارد، از نمايندگي مجلس هم استعفا كند.
اين در حالي است كه به عقيده برخي محافل در تركيه، هر چند كه جماعت گولن آغازگر اين عمليات عليه اردوغان بود، ولي در هرحال فتح اله گولن و جماعتش اين عمليات را بدون هماهنگي با نومحافظه كاران آمريكا انجام نداده‌اند.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن