تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827221223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درمان این بیماری فقط مرگ است


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



درمان این بیماری فقط مرگ است
این بیماری، مرض خطرناکی است که جز با مرگ محسود یا هلاکت حسود از بین نمی رود.




امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ فرشته‏ای در آسمان ها و زمین نیست مگر این که می‏ خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرف شود، چنین است که همواره فوجی از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجی دیگر عروج کنند و از آنجا اوج گیرند. جام خانواده؛   وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ، و از شر هر حسود آنگاه که حسد ورزد. (فلق، 5)
تلاش برای بدست آوردن کمالات ارزش است، ولی آرزو و تلاش برای نابود کردن دیگران حسادت است. حسادت نشانه کم ظرفیتی و تنگ نظری است.
در حدیث می خوانیم: حسادت ایمان را می خورد آنگونه که آتش هیزم را. (1)
قرآن در آیه 54 سوره نساء می فرماید: چرا به خاطر الطاف و تفضل خداوند، بر افراد لایق حسادت می ورزند، مگر نمی دانند ما به آل ابراهیم کتاب، حکمت و ملک عظیم دادیم.
حسادت در میان تمام شرور، برجسته ترین شر است. زیرا حسود نقشه ها می کشد و حیله ها می کند و مرتکب انواع شرور می شود تا به هدف برسد.
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: "الحسد داء عیاء لایزال الا بهلک الحاسد او بموت الحسود" (2) حسادت مرض خطرناکی است که جز با مرگ محسود یا هلاکت حسود از بین نمی رود.
حسود در واقع در برابر اراده و حکمت خدا جهتگیری می کند که چرا به او عطا کرده و به من نداده است. حسود هرگز خیرخواهی و نصیحت نمی کند.
قرآن ریشه بسیاری از گناهان را بغیا به معنای حسادت دانسته است و امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: "ان الکفر اصله الحسد" (3) ریشه کفر حسادت است. چنانکه در برابر پیامبران می گفتند: "ابشر یهدوننا" (4) آیا انسانی مثل ما پیامبر شود و ما را هدایت کند؟
حسود اهل تواضع و تشکر نیست و هرگز به کمالات دیگران گواهی نمی دهد و قهرا مرتکب گناه کتمان حق می شود.
حسود معمولا منافق است. حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: "الحاسد یظهر وده فی اقواله و یخفی بغضه فی افعاله" (5) در ظاهر اظهار علاقه می کند ولی در باطن کینه و بغض دارد.     منشاء حسادت
گاهی تبعیض نابجا میان افراد، حسادت آنان را برمی انگیزد. مثلا پدر یا مادری به یکی از فرزندانش اظهار علاقه بیشتری می کند، این ام می تواند باعث حسادت دیگر فرزندان می شود. گاهی مردم توجیه نیستند و شرایط را یکسان می پندارند و همین که یک برتری و امتیازی دیدند حسادت می ورزند. در حالی که اگر حکمت و دلیل تفاوت ها را بدانند آرام می شوند.
حسادت در خاندان نبوت نیز پیدا می شود، همانگونه که در خانه حضرت یعقوب، حسادت فرزندان، آنان را به چاه افکندن برادر وادار کرد. دامنه حسادت تنها نسبت به نعمت های مادی نیست، بلکه گاهی نسبت به ایمان افراد حسادت می شود و می خواهند آنان را به کفر برگردانند. "یردونکم من بعد ایمانکم کفارا حسدا"(6)
روشن است که حسادت، آرزوی نابودی نعمت دیگران است وگرنه درخواست نعمت از خداوند، حسادت نیست. چنانکه سلیمان از خداوند حکومتی بی نظیر خواست: "ملکا لاینبغی لاحد" (7) و حضرت علی (علیه السلام) در دعای کمیل از خداوند می خواهد که نصیب او بیشتر باشد و قرب او به خداوند نیزز بیشتر باشد. "وجعلنی من احسن عبیدک نصیبا عندک و اقربهم منزله منک..."  
برای درمان حسادت باید اینگونه فکر کرد:
دنیا، کوتاه و کوچک است و غصه برای آن ارزشی ندارد. ما نیز نعمت هایی داریم که دیگران ندارند. نعمت ها بر اساس حکمت تقسیم شده است. گرچه ما حکمت ندانیم. آنکه نعمتش بیشتر است، مسئولیتش بیشتر است. بدانیم که حسادت ما بی نتیجه است و خداوند به خاطر اینکه بنده چشم دیدن نعمتی را ندارد، لطف خود را قطع نمی کند و فقط خودمان را آزار می دهیم. منابع:
1- کافی، ج 2، ص 306؛
2- نهج البلاغه، حکمت 493؛
3- کافی، ج8، ص 7؛
4- تغابن، آیه 6؛
5- غررالحکم؛
6- بقره، آیه 109؛
7- ص، آیه 35.   داروغذا/ 2005 «برای مشاهده  جدیدترین اخبار جذاب و خواندنی کلیک کنید»




۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۲۲:۰۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن