تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819500955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آئين حافظ خواني در گناوه برگزار شد/ حافظ رندانه و هوشمندانه فرهنگ ايراني را در شعرش جلوه داد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آئين حافظ خواني در گناوه برگزار شد/ حافظ رندانه و هوشمندانه فرهنگ ايراني را در شعرش جلوه داد
گناوه – خبرگزاري مهر: به همت انجمن ادبي شهر و با حضور هنرمندان رشته هاي مختلف آئين باشكوه حافظ خواني در بندر گناوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سنت حافظ خواني از ساليان گذشته تا به امروز در ميان ايرانيان جايگاه ارزنده اي داشته و ايرانيان در هر جاي جهان اين سنت را گرامي داشته و به شكل نيكويي برگزار مي كنند.

در شهرستان گناوه نيز اين سنت در جاي جاي اين شهرستان از بندر گناوه تا بندر ريگ بزرگ داشته مي شود و هنرمندان اين شهرستان نيز نقش مهمي در پاسداشت اين سنت نيكو دارند و عصر شنبه نيز انجمن ادبي شهر گناوه به همين مناسبت نشستي را با عنوان حافظ خواني در آستانه شب يلدا برگزار كرد.

در اين آئين هنرمندان مختلف شهر گناوه حضور داشتند و حافظ خوانان با نواي دلنشين ساز، ني و ويولون هنرمندان موسيقي گناوه همراهي مي شدند كه همنوايي سازها با حافظ خوانان رونقخاصي به اين محفل ادبي بخشيده بود.

حافظ رندانه و هوشمندانه در شعر خود فرهنگ ايراني را جلوه داده است

پژوهشگر و دبير برجسته زبان و ادبيات فارسي شهرستان گناوه در حاشيه اين نشست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بسيار گفته اند و شنيده ايم كه حافظ حافظه ماست؛ اين سخني به گزاف نيست.

اسماعيل زماني گفت: حافظ نيز همانند همشهري بي همتايش به همه جنبه هاي زندگي و فرهنگ ايرانيان آشنا بوده و رندانه و هوشمندانه در شعر خود فرهنگ ايراني را جلوه داده است.

زماني بيان داشت: اين شاعر گرانقدر و والامقام زيبايي هاي فرهنگ ايراني را ستايش كرده است و با زباني فاخر كژي هايش را به نقد كشيده است.

وي ادامه داد: در سرايش هاي جاودانه و جادويي او ريا و رياكاري به شدت مورد حمله قرار گرفته است، تا آنجا كه گاه از خط قرمزهاي اعتقادي هم عبور كرده است.

زماني اضافه كرد: اين است كه حافظ يار غار همه ايرانيان فرهنگ دوست و بيزار از رياست و اين است كه ايرانيان به هربهانه اي و به هر مناسبتي حافظ مي خوانند و با گرامي نامه سترگ او دمسازند.

وي با اشاره به سنت حافظ خواني در شب يلدا متذكر شد: اين دمسازي و حافظ خواني در مناسبت هايي مانند شب يلدا بيشتر نمايان مي شود.

زماني تاكيد كرد: ايرانيان حافظ دوست در اين شب باشكوه و اهورايي كه به پيروي از پدران تاريكي گريز خود آن را همچنان برپا مي دارند.

وي افزود: در گردهمايي هاي صميمانه خانوادگي به ويژه در شب يلدا در كنار بسياري آئين هاي زيبا و ستودني ديگر حافظ مي خوانند و از شعر او كه > بهره ها مي جويند.

پژوهشگر و دبير برجسته زبان و ادبيات فارسي شهرستان گناوه در پايان گفت: ايرانيان در اين شب حافظ مي خوانند و برسخنان او صحه مي گذارند كه: گل عذاري ز گلستان جهان ما را بس...يا: گل بي رخ يار خوش نباشد يا...

حافظ خواني در ميان ايرانيان داراي تاريخچه‌اي به بلنداي عمر اين شاعر است

دبير انجمن ادبي شهر گناوه نيز با اشاره به هدف از برگزاري نشست حافظ خواني در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سنت حافظ خواني در ميان ايرانيان داراي تاريخچه اي به بلنداي عمر اين شاعر گرانمايه دارد و اين سنت مثل همه شهرهاي ايران در شهر گناوه نيز رايج است.

مهدي بيات نسب گفت: اين سنت به ويژه در آستانه شب يلدا در ميان ايرانيان از جايگاه بسيار زيادي برخوردار برخوردار است و همگان به ويژه هنرمندان هر دياري پيشقراولان اين بهين سنت ايراني در شهر و ديار خود مي شوند.

بيات نسب بيان داشت: در اين شب آداب و رسوم بسياري در جاي جاي ايران عزيز برگزار مي شود كه مي توان از جمله وجه تشابه آنها به قرآن خواني و سپس حافظ خواني اشاره داشت.

وي ادامه داد: تلاش كرديم كه بسياري از هنرمندان شهرستان را در يك نشست صميمي در ميان خود ببينيم كه بسياري از هنرمندان به اين دعوت ما پاسخ مثبت دادند و هنرمندان مختلفي از رشته هاي موسيقي، خوشنويسي، هنرهاي تجسمي و...در جمع ما حاضر شدند.

بيات نسب با تشريح عملكرد يكساله انجمن از آذر سال گذشته تا آبان امسال اضافه كرد: انجمن ادبي شهر گناوه در طول اين يكسال تلاش بسياري را براي گسترش فضاي رونق شهر و داستان گناوه داشته است كه به برخي از آنها اشاره مي كنم.

وي افزود: برگزاري شب شعر به آغاز فصل سرد در آذر ماه 91، شب شعر اين بندر عزيز در 20 اسفند91، برگزاري اردوهاي ادبي، برگزاري كارگاه داستان نويسي، برگزاري جشنواره شعر و داستان اردي بهشت و ديدار با كم توانان ذهني گلهاي آسماني از جمله اين برنامه ها بوده است.

بيات نسب خاطر نشان ساخت: از ديگر برنامه هاي ما كه با استقبال خوبي هم برگزار شده برگزاري نشست هاي تخصصي مثل نشست ادبي سهراب سپهري در آيينه ادبيات در 12 مهرماه 92، نشست ادبي نقش طنز در شعر حافظ در 25 مهرماه 92 و دومين شب شعر طنز حلقه طنازان حوزه هنري بوشهر براي نخستين در گناوه در 7 آبان ماه 92 بوده است.

دبير انجمن ادبي شهر گناوه در پايان گفت: نشست حافظ خواني نيز آخرين برنامه اين ماه انجمن ادبي شهر است كه در آن هنرمندان شهر گناوه از رشته هاي مختلف حضور داشتند و بسياري از آنها در اين نشست به سليقه خود غزلي از حافظ را خوانش كردند.

گزارش و عكس: حسين غلامي

كد خبر: 2200278

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۱۹:۳۴

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن