تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802399888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرعشی: برخی خواسته‌های نمایندگان غیرقانونی است/ مردم پشت دولت ایستاده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مرعشی: برخی خواسته‌های نمایندگان غیرقانونی است/ مردم پشت دولت ایستاده‌اند

مرعشی: برخی خواسته‌های نمایندگان غیرقانونی است/ مردم پشت دولت ایستاده‌اند
مرعشی گفت:دولت می‌ تواند از این چالش‌ها استفاده کند و درباره مسائل مطرح شده روشنگری کند و ماهیت طرح این سوال ‌ها را به مردم بشناساند چرا که در این میدان داور نهایی مردم هستند و پشت دولت ایستاده‌اند.
به گزارش نامه نیوز، حسین مرعشی می‌گوید دولت باید برای کنترل فضای سیاسی، تغییر فضای سیاسی - امنیتی کشور کمی زرنگ‌تر و پرتحرک‌تر باشد. بررسی نقدهای بی‌سابقه مجلسی‌ها علیه دولت محور گفت‌وگوی ما با او بود. هرچند که مرعشی بخشی از نقدهای نمایندگان علیه دولت را طبیعی و بخشی را سیاسی می‌داند اما می‌گوید که شنیده است بخش دیگر از این هجمه به خاطر توقعات شخصی نمایندگان است.

او با این مقدمه به سران مجلس و دولت پیشنهاد می‌کند که در جلسات‌شان به این موضوع بپردازند تا شاید طرح انگیزه‌های شخصی میان روابط دو قوه به حداقل برسد. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی همچنین معتقد است که دولتمردان باید از چالش‌هایی که این روزها از سوی مجلس علیه شان مطرح می‌شود، بهره بگیرند و با قدرت بگویند جمعی می‌خواهند دولت برخاسته از مردم را هجو کنند و زیر سوال ببرند. مشروح گفت‌وگوی اجمالی ما با مرعشی به شرح زیر است:

این روزها مجلس به‌شدت عملکرد دولت یازدهم را زیر ذره‌بین قرار داده و بدون اینکه به عمر قریب به چهار ماهه آن توجه داشته باشد مدام به وزرا خرده می‌گیرد و در قالب تذکر و طرح سوال و حتی تهدید به استیضاح می‌خواهد اهرم‌های نظارتی‌اش را به رخ دولتمردان بکشد، ارزیابی‌تان از رابطه نمایندگان با دولت روحانی چیست ؟
به نظر من بخشی از این نقد‌ها و حساسیت‌ها طبیعی است چون نمایندگان از دولتمردان انتظاراتی دارند که تحقق برآورده شدن این انتظارات فعلا از سوی دولت مقدور نیست منتها در کنار این موضوع یک بحث دیگری هم وجود دارد که تعامل میان دو قوه مقننه و مجریه به دقت بیشتر هیات رییسه مجلس و دیگر نهاد‌های بالادستی بستگی دارد. در این میان متاسفانه یک شایبه دیگر هم وجود دارد که از دوستانی که به مجلس رفت و آمد می‌کنند شنیده شده است و آن این است برخی نمایندگان خواسته‌های شخصی از دولت دارند و تقاضا‌هایی را مطرح می‌کنند که خارج از روال قانونی تعاملات مجلس و دولت است.

دولت باید نسبت به این تقاضا‌ها چه کند؟
رفع این مشکل نیازمند ورود هیات رییسه و بزرگان مجلس است چون اگر بزرگان مجلس نسبت به ترویج و مرسوم شدن این خواسته‌ها حساس نباشند این خواسته‌های خلاف قانون مثل موریانه به جان قوه مقننه می‌افتد و از درون آن را فاسد می‌کند و در دراز مدت به مجلس لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند در این میان این مشکل باید به صورت جدی در سطح سران مجلس و دولت رسما مطرح شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد و رییس‌جمهور هم باید از وزرا بخواهد که نمایندگانی را که هر چند به ندرت اما خواسته‌های غیرقانونی دارند را معرفی کند تا طرح انگیزه‌های شخصی میان روابط دو قوه به حداقل برسد.

فکر می‌کنید که علت اصلی هجمه‌های وارد شده نمایندگان به دولتمردان و وزرا همین انگیزه‌های شخصی برخی نمایندگان است؟
به عقیده من انتقاداتی که با رنگ و بوی سیاسی برای به چالش کشیدن دولت مطرح می‌شود علت اصلی انتقادات نمایندگان است.

به نظرتان اگر دولت روحانی با ترکیب سیاسی مجلس همسوتر بود این نقدها کمتر نمی‌‌شد؟
بله، اگر دولت اصولگرا بود این حالت کمرنگ‌تر بود و شاید در این مدت روی کار آمدن روحانی و کابینه‌اش هم مطرح نمی‌شد. اما از آنجا که این اتفاق مهم در عرصه سیاسی کشور افتاده است یک عده در مجلس می‌خواهند علیه این تحولات دولت را تضعیف کنند، آنها می‌‌خواهند دولت برخاسته از رای مردم را هجو کنند و زیر سوال ببرند.

برخی از صاحبنظران معتقدند که چون فاصله زمانی زیادی تا برگزاری انتخابات مجلس آینده باقی‌نمانده است برخی نمایندگان می‌خواهند با نقد دولت برای خودشان رای جمع کنند، شما با این نظر موافقید؟
این مسائل طبیعی است و همواره مطرح بوده است.

از نظر برخی تحلیلگران این نقد مکرر و بی‌سابقه جمعی از نمایندگان علیه دولت و تهدید کردن چهار تن از وزرای کابینه روحانی به استیضاح در حالی که عمر دولت و فعالیت این وزرا هنوز به چهارماه هم نرسیده است واکنشی روانی - سیاسی است به تعامل دولت‌های احمدی‌نژاد با نمایندگان، چرا که احمدی‌نژاد و وزرایش‌ شأن مجلس و نمایندگان را نادیده می‌گرفتند و پاسخگوی آنها نبودند، نظرتان درباره این تحلیل چیست؟
به نظرم این تخریب و نادیده گرفتن شأن‌ها تنها مشکل مجلس نیست که تضعیف شد و نادیده گرفته می‌شد بلکه مشکل عمومی کشور است که طی هشت ساله دولت احمدی‌نژاد بزرگ و بزرگ‌تر شد متاسفانه اگر آن روزها مجلس مقابل دولت می‌ ایستاد و مراعات برخی مسائل را نمی‌کرد آنقدر به کشور لطمه وارد نمی‌شد.

دولت باید با این فضا و این همه نقد و هجمه که علیه‌اش مطرح می‌شود چه کند؟
دولت می‌ تواند از این چالش‌ها استفاده کند و درباره مسائل مطرح شده روشنگری کند و ماهیت طرح این سوال ‌ها را به مردم بشناساند چرا که در این میدان داور نهایی مردم هستند و پشت دولت ایستاده‌اند. دولت نیروهای قوی زیادی دارد به همین دلیل وقتی واقعیت و ماهیت نقد‌ها برای مردم روشن شود این منتقدان هستند که ضرر می‌ بینید و دولت باید اعلام کند که برخی از نمایندگان در طرح انتقادات‌شان تعمد دارند چرا که اتفاقی در کشور رخ نداده است که این همه دولت مورد هجمه قرار گرفته است. شفافیت عمل دولتمردان و ورود نیرومند دولت به این بحث‌ها این هجمه‌ها را خنثی می‌کند.

همان‌طور که اشاره کردید برخی می‌خواهند دولت روحانی را زیر سوال ببرند و به نظر می‌رسد که آرای دولت را هم نشانه گرفته‌اند این در صحبت‌های اخیر نزدیکان روحانی مثل نوبخت سخنگوی دولت یا نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور که تاکید می‌کنند پشتوانه دولت آرای مردمی‌‌اش است و دولت به مردم دلگرم است آشکارتر می‌شود، فکر می‌کنید این تخریب‌ها می‌تواند محبوبیت روحانی را کم کند؟
این به خود دولت بستگی دارد که چگونه از این چالش‌های سیاسی استفاده کند اگر قوی عمل کند و در صحنه عمومی کشور با قدرت سخن بگوید و مشکلات سر راهش را با مردم در جریان بگذارد، قطعا لطمه نمی‌بیند.

به نظرتان دولت در این مدت توانسته باقدرت از عملکردش دفاع کند و پشتوانه مردمی‌اش را حفظ کند؟
به نظرم رویه دولت در این مدت خوب بوده است منتها دولت به مقدار بیشتری زمان نیاز دارد و نباید نتایج عملکردش را تبلیغاتی طرح کند و به مردم گزارش دهد دولت باید کمی صبور باشد تا کارهایش پختگی و متانت لازم را برای طرح شدن داشته باشند و از آثار عملکردش تدابیرش را به رخ منتقدانش بکشاند. این دولت حیثیت قوه مجریه را در این مدت کوتاه بازسازی کرده است و با بازسازی روابطش و کارشناسی مشکلات در قامت دولت ملی وارد شده است به همین دلیل هم مقداری زمان می‌خواهد تا آثارش در عرصه عمومی کشور و زندگی روزمره مردم ظهور و بروز کند.

در کنار این مباحث چه نقطه ضعفی را برای دولت قائلید که در این مدت آن‌طور که باید وشاید به آن نپرداخته است؟
به نظرم انتظار می‌رود که دولت در عرصه مدیریت داخلی کمی زرنگ‌‌تر باشد.

منظورتان از مدیریت داخلی کنترل بیشتر فضای سیاسی – امنیتی کشور است؟
به هرحال فضای سیاسی کشور و تغییر و توجه به آن نیازمند تحرک بیشتر رییس جمهور و دولتمردانش است. روحانی باید کمی پرتحرک‌تر باشد.

شما به این تغییر و تحرک امیدوارید؟
بله، ان‌شاءالله که فضا بهتر می‌شود.




1392/9/28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن