تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803277323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق ژنو ثمره تغيير نگاه آمريكاست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: توافق ژنو ثمره تغيير نگاه آمريكاست
مي‌توان گفت مهم‌ترين بخش و ويژگي توافق ژنو در زمينه اقداماتي كه 1+5 متعهد شده است در گام اول انجام دهد، آزاد شدن بخشي از درآمدهاي نفتي ايران در حساب‌هاي خارجي براي خريد محصولات كشاورزي، غذايي و دارو است. هم‌چنين تعليق تحريم‌ها در زمينه صادرات نفت خام به ميزان 200 هزار بشكه در روز، دريافت عوايد حاصل از فروش اين ميزان به صورت نقد و كاهش نيافتن ميزان صادرات نفت خام است.

برخلاف آن چه آمريكايي‌ها معتقدند فقط 7 ميليارد دلار از اجراي توافق ژنو به ايران تعلق مي‌گيرد ايران معتقد است كه اين مبلغ به 20 ميليارد دلار مي رسد.

حميد بعيدي نژاد، عضو تيم مذاكره كننده هسته‌اي كشورمان كه مسووليت مذاكرات كارشناسي با 1+5 را بر عهده دارد، در بخش دوم از گفت‌وگوي خود با ايسنا درباره متن "برنامه اقدام مشترك" به بررسي اقدامات داوطلبانه‌ و تعهدات 1+5 در برابر اقداماتي كه ايران در چارچوب توافق انجام مي دهد پرداخت.

براساس توافق ژنو، صادرات نفت خام ايران به ميزان فعلي (يك ميليون بشكه) حفظ مي‌شود

وي در پاسخ به اين‌ پرسش كه چرا «تلاش» كشورهاي 1+5 براي كاهش خريد نفت خام ايران در توافق ژنو مورد توجه قرار گرفته است؟ گفت: دولت آمريكا در گذشته تلاش گسترده‌اي را به اجرا گذارد تا خريد نفت خام ايران را از سوي خريداران محدود كند. به طوري كه تحت اين فشارها خريداران به طور پلكاني خريد نفت از ايران را كاهش دادند. اما حالا بر اساس اين بند از توافق قرار است اين تلاش ها متوقف شوند. در واقع خريداران نفت ايران بايد قادر باشند كه تا همين اندازه‌اي كه اكنون از ايران نفت خريداري مي‌كنند، به خريد خود ادامه دهند.

وي با اشاره به ميزان صادرات نفت ايران كه در حال حاضر حدود يك ميليون بشكه است و اگر تلاش‌ آمريكا در كاهش ميزان خريد نفت ايران ادامه يابد اين ميزان به 800 هزار بشكه در روز مي‌رسد، گفت: قرار است براساس توافق ژنو، صادرات نفت خام به ميزان فعلي حدود يك ميليون بشكه حفظ شود.

ميزان صادرات نفت خام ايران كاهش نمي‌يابد

بعيدي‌نژاد در پاسخ به اين‌كه برخي آمار و اخبار حاكي از آن است كه اكنون ميزان فروش نفت ايران حدود 700 هزار بشكه در روز است؟ گفت: بر اساس آخرين اطلاعات ميزان فروش نفت ايران حدود يك ميليون بشكه است و بر اساس تحريمي كه آمريكا پيش از اين تصويب كرده است، قرار بود صادرات نفت ايران به طور پلكاني كاهش يابد، اما اين اقدام از سوي دولت آمريكا بر اساس برنامه اقدام مشترك ژنو متوقف خواهد شد.

آمريكايي‌ها مي‌گفتند هيچ جنبه‌اي از تحريم‌هاي نفتي ايران برداشته نخواهد شد اما...

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان درباره چگونگي بازگشت مبالغ مشخص از عوايد فروش نفت خام ايران كه در بندي از برنامه اقدام مشترك به آن اشاره شده است گفت: از همان ابتداي مذاكرات ميان ايران و 1+5 بر سر اين‌كه 1+5 در بخش اقدامات متقابلش بايد به كاهش تحريم‌هاي نفتي هم بپردازد، اختلاف اساسي وجود داشت. آن ها ( به ويژه آمريكايي‌ها) مي‌گفتند كه نمي‌توانند در خصوص برداشتن هيچ جنبه اي از تحريم هاي نفتي و يا آزاد كردن عوايد نفتي كه هم اينك در بانك هاي خريداران نفت ايران به نوعي با محدوديت هاي خاصي روبروست انعطافي داشته باشند، چراكه اين موضوع در چارچوب تحريم هاي مصوب كنگره است و دولت آمريكا بدون نظر و كسب موافقت كنگره نمي تواند در خصوص موضوع تحريم هاي نفتي اقدامي را صورت دهد.

وي ادامه داد: در بحث‌هاي بسياري كه بر روي اين مساله صورت گرفت ما مي گفتيم اگر بر روي اين موضوع وارد مذاكره نشوند، توافقي شكل نخواهد گرفت و در نهايت با اصرار ايران بخشي از تحريم‌هاي نفتي كه تصميم در خصوص آن در نوعي هماهنگي با كنگره در حوزه اختيارات رييس جمهور قرار دارد در چارچوب اقدامات متقابل 1+5 قرار گرفت.

عوايد فروش 200 هزار بشكه نفت، 4.2 ميليارد دلار به ايران پرداخت مي‌شود

اين ديپلمات ارشد كشورمان درباره ميزان عوايد فروش نفت خام ايران ناشي از لغو بخشي از تحريم‌ها عليه ايران اظهار كرد: ايران امروز تحت تاثير تحريم‌ها براي دريافت عوايد فروش نفت خود با مشكلات بانكي رو به روست، اما بر اساس توافق ژنو قرار است از مجموع يك ميليون بشكه، عوايد 200 هزار بشكه از صادرات كشور كه قرار بوده است كاهش يابد در اثر اجراي برنامه اقدام مشترك كاهش نخواهد يافت و با تعيين سازوكار مشخص و به طور نقد به ايران پرداخت مي شود.

بعيدي‌نژاد درباره نوع ارز دريافتي گفت: از آن‌جا كه دلار به طور كلي در تحريم قرار دارد، اين پول با ارزهاي ديگر از جمله يورو به ايران بازگردانده مي‌شود.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان تاكيد كرد: عوايد ناشي از فروش 200 هزار بشكه نفت، براي مدت شش ماه حدود ٣/٦ ميليارد دلار است. اما با اضافه شدن هزينه يكي ديگر از زمينه هايي كه تامين آن از عوايد نفتي كشور در خارج مورد قبول انها بود ولي جزييات آن با پيچيدگي هايي همراه شد، اين مبلغ برگشتي به ٤/٢ ميليارد دلار بالغ گشت.

وي در رابطه با تعليق تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و آمريكا از بيمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با معاملات نفتي مذكور گفت: در مذاكرات مربوط به حذف تحريم ها، ايران همواره اين بحث را مطرح مي كرد كه اگر موردي از تحريم برداشته مي‌شود، بايد تمام متعلقاتش هم برداشته شود تا هدف ما از رفع آن تحريم تحقق يابد. بنابراين موضوع بيمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با معاملات نفتي نيز در نظر گرفته شده و تحريم‌ها از اين بخش‌ها نيز برداشته مي‌شود.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان درخصوص چگونگي پرداخت عوايد ناشي از فروش نفت خام ايران كه گفته شده است به طور اقساط خواهد بود، گفت: اين مبلغ به طور نقد و در شش بخش به حساب بانك هاي ايراني واريز خواهد شد.

هيچ سقفي براي صادرات پتروشيمي با تعليق تحريم‌ها وجود ندارد

مديركل سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه درخصوص تعليق تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا از صادرات پتروشيمي ايران و تعليق تحريم خدمات مرتبط با آن گفت: عوايدي كه از اين مساله به دست ايران مي‌رسد جداي از عوايدي است كه از فروش نفت خام به ايران تعلق مي‌گيرد.

وي در پاسخ به اين‌كه رقم‌هاي متفاوتي در اين رابطه مطرح شده است، افزود: بايد ديد با برداشته شدن اين تحريم‌ها تا چه اندازه مي‌توانيم اقلام و كالاهاي پتروشيمي خود را صادر كنيم. بر اساس آمارهايي كه از چند سال پيش وجود داشته است، بعضا صادرات پتروشيمي ايران تا 17 ميليارد دلار در سال هم مي رسيده است و اگر اين ميزان را براي شش ماه در نظر بگيريم، به عدد 8/5 ميليارد دلار مي رسيم.

بعيد‌ي نژاد با طرح اين پرسش كه آيا الان كه پتروشيمي ايران با تحريم مواجه شده است و راه‌هاي صادرات بسته شده، مي‌توان با برداشته شدن تحريم ها به يك بار به همين ميزان صادرات رسيد ؟ اظهار كرد: بر اساس آخرين آمارها صادرات ايران قبل از اعمال تحريم‌ها ‌ يك سال و نيم پيش به 10 ميليارد دلار در سال رسيد كه براي شش ماه مي‌شود 5 ميليارد دلار. مساله مهم در اين بخش اين است كه هيچ سقفي براي ميزان صادرات ايران در زمينه پتروشيمي در اين توافق وجود ندارد و هر چقدر ايران بتواند و سازوكارش در اين مدت فراهم شود، مي‌تواند صادر كند و عوايد آن را به كشور برگرداند.

حميد بعيدي نژاد

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان درباره مبلغ يك و نيم ميليارد دلاري كه در بيانيه كاخ سفيد (فكت‌شيت) به آن اشاره شده است؟ گفت: ما مبناي محاسبه آن ها را نمي دانيم. اما آنچه مهم است اين كه طبق توافق هيچ محدوديتي براي اين‌كه تمامي عوايد صادرات پتروشيمي به هر مقدار كه باشد در دسترس صادركننگان قرار گيرد، وجود ندارد.

وي خاطرنشان كرد كه تحريم ها از عوايد ناشي از صادرات پتروشيمي و خدمات مرتبط با آن و حمل ونقل، بيمه و تبادلات بانكي در اين مدت شش ماهه برداشته مي‌شود.

تعليق تحريم‌ها در بخش طلا و فلزات گران‌بها پيشنهاد 1+5 بود

بعيدي‌نژاد درباره تعليق تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا از طلا و فلزات گران‌بها و خدمات مرتبط با آن‌ها با تاكيد بر اين كه آن چه در اين توافق مورد اشاره است سنگ‌ها و فلزات قيمتي مثل الماس است نه هر نوع فلزات و سنگ‌هاي گران‌بها چون در مورد بقيه تحريمي وجود ندارد، گفت: خريد و فروش در اين زمينه به طور كامل آزاد مي‌شود و بسته به ميزان نياز كشور اين تعاملات صورت مي‌گيرد.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان در پاسخ به اين‌كه آيا تعليق تحريم‌ها در زمينه طلا و فلزات گرانبها از اولويت‌ها و نياز فوري ايران بوده است؟ گفت: ما بر روي برخي از مسائل اشتياق زيادي نشان نمي‌داديم، ولي پيشنهادهاي كه مي شد را رد هم نمي‌كرديم. اگر اشتياق نشان مي داديم اهرم هاي فشار روي مسايل داراي اولويت اصلي خود را از دست مي داديم. طبيعي است كه در جريان يك مذاكره وقتي روي موضوع آساني اشتياق نشان بدهيد آن را براي شما تامين مي كنند و بعد در خصوص موضوعات ديگر از شما انتظار انعطاف دارند.

وي ادامه داد: در هر صورت حتي با برداشته شدن ممنوعيت ها در زمينه طلا و فلزات گران‌بها براساس اطلاعاتي كه به دست ما رسيده است، عوايد قابل توجهي از تعليق تحريم‌ها در اين بخش نصيب كشور مي‌شود. چرا كه با اعمال تحريم عليه اين بخش، در لحظات پاياني برخي از محموله هاي طلا كه قرار بود به كشور وارد شود، ارسال نشدند. با اجراي توافق ژنو اين محموله ها و يا عوايد آنها مي تواند به كشور برگردند.

با تعليق تحريم‌ها صنعت خودرو رونق پيدا مي‌كند

بعيدي‌نژاد در رابطه با تعليق تحريم‌هاي آمريكا بر صنعت خودرو و تعليق تحريم‌هاي خدمات مرتبط با آن اظهار كرد: اين بخش نيز از مواردي بود كه طرف مقابل ما به آن اشتياق داشتند و علاقه داشتند كه در اين زمينه وارد بحث شوند، اما فكر مي‌كنم با برقرار شدن روابط مرتبط با صنعت خودرو از جمله برقراي صادرات قطعات خودرو، مشكلات بسياري حل خواهد شد.

اين ديپلمات ارشد كشور تصريح كرد: در چند سال گذشته تنها خودروي كامل مي‌توانست وارد كشور شود و به همين دليل بازار خودروي ايران دچار مشكل شده بود و عملا واردات خودرو به ايران جاي صنعت خودرو را بسيار تنگ كرده بود و بسياري از شركت‌هاي خودرو سازي با مشكلات بسياري مواجه شدند. شركت هاي خودرو سازي خارجي به ويژه فرانسوي كه خيلي مايل به كار با ايران بودند در اثر اين تحريم ها در مضيقه زيادي قرار گرفتند. حال با تعليق تحريم‌ها در اين بخش امكان اين‌كه قطعات خودرو به طور پكيج به ايران بيايد و در ايران مونتاژ شود به وجود مي‌آيد و صنعت خودروي كشور مي‌تواند رونق دوباره‌اي پيدا كند.

وي در رابطه با شركت‌هايي كه تحت تاثير تعليق اين تحريم‌ها به ايران بازخواهند گشت، گفت: تمام خودروسازي‌هايي كه قبلا با ايران كار مي‌كردند، از جمله فرانسوي‌ها و كره‌اي‌ها به ايران بازمي‌گردند. اين اشتياق از همين الان كه برنامه اقدام مشترك ژنو به اجرا درنيامده است، نشان داده شده است.

اين ديپلمات ارشد كشورمان در پاسخ به اين‌ پرسش كه تا چه اندازه مي‌توان انتظار داشت تعليق تحريم‌ها در شش ماه با توجه به كوتاه بودن زمان مذكور، محقق شود و صنايع ما از اين محل متنفع شوند؟ اظهار كرد: صنايع خودرو و طرف‌هاي مقابل از همين حالا با توجه به علاقه‌اي كه براي فعال كردن اين بازار دارند، كارهايي را شروع كرده‌اند. علاوه بر اين در گفت‌وگوهاي كارشناسي كه با 1+5 براي اجراي توافق داريم، بسياري از اموري كه بايد براي هر يك از اين بخش‌ها انجام شود، مرور و بررسي خواهد شد. به ويژه براي آماده‌سازي مباني حقوقي و قانوني و برخي ديگر از اقدامات بانكي و پولي بحث هاي خوبي در جريان است.

قبل از اين كه روز اجراي برنامه اقدام مشترك فرا رسد بايد مقدمات كار فراهم شده باشد

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان گفت: قبل از اين‌كه روز اجراي "برنامه اقدام مشترك" فرا برسد، بايد مقدمات كار فراهم شده باشد و بلافاصله ما بتوانيم در هر يك از بخش‌هاي مورد اشاره در توافق، خواسته‌هاي‌مان را مطرح و پاسخ دريافت كنيم.

سازوكارهاي فعاليت در زمينه خودرو، پتروشيمي و نفت به سرعت شكل مي‌گيرد

بعيدي‌نژاد خاطرنشان كرد: با توجه به علاقه و نياز بازارهاي دو طرف در زمينه‌هايي مثل خودرو، پتروشيمي و نفت، سازوكارها به سرعت شكل مي‌گيرند و در اين ميان وقت تلف نمي‌شود.

براي اولين بار تعمير هواپيماها در ايران انجام و هر قطعه‌اي نياز باشد تامين مي‌شود

وي در رابطه با تعليق تحريم‌هاي آمريكا در زمينه صدور گواهي عرضه و نصب قطعات يدكي براي ايمني پرواز هواپيماهاي غيرنظامي ايران تصريح كرد: بسياري از قطعات هواپيماهاي غيرنظامي كشور توسط شركت‌هاي ايرباس و بوئينگ ساخته يا مونتاژ مي‌شوند. اما مساله اي كه اين جا وجود دارد اين است كه حتي قطعات ساخته شده در شركت هواپيمايي ايرباس كه بخشي از اين قطعات توسط شركت بوئينگ ساخته مي شود طبق قوانين آمريكا، آن قطعه آمريكايي محسوب مي شود. از اين رو بخش هواپيمايي ما تحت تاثير تحريم‌هاي يك‌جانبه با مشكلات زيادي رو به رو شده است.

اين ديپلمات كشورمان اضافه كرد: بر اساس توافق ژنو، براي اولين بار آمريكا پذيرفته است كه تعمير هواپيما در ايران انجام شود و در اين شرايط هر قطعه‌اي كه هواپيماها نياز داشته باشند، سفارش داده شده و از شركت‌هاي آمريكايي و اروپايي تامين مي‌شوند.

بعيد‌ي‌نژاد گفت: مهم‌ترين هواپيماهاي ما متعلق به شركت ايران اير هستند و تعميرشان از اين پس مي توانند در ايران انجام شوند. بنابراين تعليق تحريم‌ها در اين بخش بسيار مهم و موثر است.

وي در پاسخ به اين‌كه چه ضرورتي داشت در متن توافق بر صادر نشدن قطعنامه‌هاي جديد در زمينه هسته‌اي توسط شوراي امنيت تصريح شود در حالي كه احتمال صدور قطعنامه در شوراي امنيت در مدت شش ماه بسيار بعيد است يا اين كه چرا هر يك از اين بخش ها در يك بند آمده است در حالي كه مي توانست صادر نشدن قطعنامه و تصويب تحريم اتحاديه اروپا و دولت آمريكا و شوراي امنيت به طور جداگانه اشاره شود؟ اظهار كرد: هر كدام از اين گروه‌ها هويت مستقل حقوقي و سياسي خود را دارند و از سويي هر كدام مي‌توانند تحريم‌هايي را جداگانه يا در يك تصميم جمعي در شوراي امنيت سازمان ملل پيشنهاد كنند. از سوي ديگر تركيب كردن اين سه گروه و قرار دادن آن‌ها در يك جمله به لحاظ ويرايشي امكان‌پذير نبود.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه چرا در بخش صادر نشدن تحريم‌ها، تعهد به عدم وضع تحريم هاي جديد به دولت آمريكا و كنگره نسبت داده شده است، نه سناي آمريكا؟ تصريح كرد: ما با دولت آمريكا گفت‌وگو مي‌كنيم، همان‌طور كه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان از طرف دولت مذاكره مي‌كند و نمي‌تواند از طرف مجلس شوراي اسلامي تصميم‌گيري كند.

براي نقل و انتقال بانكي و پولي بانك هايي از سوي دو طرف تعيين مي‌شوند

وي در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با ايسنا درباره «بانك‌هاي ايراني غيرتحريم شده» كه كانال مالي انتقال پول در زمينه تجارت امور انسان‌دوستانه هستند، اظهار كرد: بسياري از بانك‌هاي خصوصي و دولتي غيرتحريمي‌اند. براي نقل و انتقال‌هاي مالي در زمينه تجارت امور انسان‌دوستانه كه در توافق به آن اشاره شده است، بانك‌هايي از سوي دو طرف معرفي مي‌شوند كه اين تبادلات مالي را انجام مي‌دهند.

در تجارت امور انسان دوستانه محدوديتي وجود ندارد

بعيدي‌نژاد در پاسخ به اين‌كه ايران تا چه ميزان مي‌تواند تجارت در زمينه امور انسان‌دوستانه داشته باشد؟ گفت: همان‌طور كه از متن توافق مي توانيم متوجه شويم، محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد. هر چه قدر نياز داشته باشيم مي‌توانيم براي محصولات كشاورزي، توليدات غذايي، دارو، تجهيزات دارويي و مخارج پزشكي بيماران خارج از كشور هزينه كنيم.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان در پاسخ به اين‌كه اگر فردي خارج از كشور مخارج پزشكي نياز داشته باشد، چگونه مي‌تواند از ايران نقل و انتقال پولي داشته باشد؟ گفت: بانك مركزي يا يك بانك مشخص ديگر در كشور مبلغ مورد نياز را به حساب مركز درماني در خارج از كشور واريز مي‌كند. ساز و كار اين اقدام طبق توافق در نظر گرفته خواهد شد.

بعيدي‌نژاد با اشاره به مشكلاتي كه ناشي از تحريم‌هاي شوراي امنيت و يك جانبه در سال‌هاي گذشته به ويژه دو سال اخير در زمينه نقل و انتقال پولي و بانكي به وجود آمده است، خاطرنشان كرد: آمريكا بانك‌هاي دنيا را به خاطر مراوده با ايران ترسانده است و جريمه‌هاي سنگيني را به آن‌ها تحميل كرده از اين رو، بانك‌ها با وجود اين كه به دنبال سود هستند اراده اي براي ورود به تبادلات مالي مربوط به ايران حتي در عرصه هايي كه به طور كامل بدون مشكل هستند، ندارند و ترجيح مي‌دهند اصلا وارد تعاملات مالي با ايران نشوند. براي رفع اين مشكل كه آمريكايي‌ها خود به آن واقف هستند، گفت‌وگوهايي صورت گرفته است و قرار است آمريكا در قالب دستورالعملي ويژه به همه بانك‌ها اعلام كند كه براي خريد محصولات كشاورزي، توليدات غذايي، دارو، تجهيزات دارويي و مخارج پزشكي بيماران خارج از كشور محدوديتي در زمينه انتقال پولي و بانكي وجود نخواهد داشت.

مراكز و نهادهايي كه قبلا در زمينه امور انسان دوستانه تحريم شده‌اند مشمول تعليق تحريم‌ها نمي‌شوند

وي اضافه كرد: هم‌چنين قرار شده حتي طرف مقابل چند بانك خارجي و مهم را براي اين كار به طور اختصاصي تعيين كند و نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي ويژه‌اي را براي اين بانك‌ها صادر كند.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه نهادها، سازمان‌ها و مراكزي كه تاكنون در ليست تحريم‌هاي آمريكا، اروپا و شوراي امنيت در زمينه انسان‌دوستانه قرار گرفته‌اند هم شامل تعليق تحريم‌ها مي‌شوند؟ گفت كه مراكز و نهاد‌هايي كه تاكنون مشمول تحريم‌ها شده‌اند در گام اول (دوره شش ماه) شامل تعليق تحريم‌ها نمي‌شوند و تلاش مي‌شود سفارش‌دهندگان در امور انسان‌دوستانه از بخش‌هايي باشند كه قبلا تحريم‌ نشده‌اند.

هزينه محصولات غذايي، دارو و ... از محل درامدهاي نفتي در حساب‌هاي خارجي پرداخت مي‌شود

بعيدي‌نژاد خاطرنشان كرد: اما نكته مهمي كه توافق ژنو در بخش تجارت امور انسان دوستانه وجود دارد اين است كه علاوه برآن كه تسهيلات ويژه بانكي براي پرداخت هزينه ها در اختيار قرار مي گيرد، مقرر شده است هزينه محصولات غذايي، كشاورزي، دارو، تجهيزات دارويي از محل درآمد‌هاي نفتي ايران كه در حساب‌هاي خارجي قرار دارند و به خاطر تحريم‌هاي آمريكا و اروپا با محدوديت نقل و انتقال مواجه شده اند، پرداخت شود.

وي گفت: حساب‌هاي ما در ژاپن، چين، هند، تايوان، كره‌جنوبي و تركيه كه خريداران نفت ايران هستند با محدوديت‌هاي نقل و انتقال مواجه هستند، اما بر اساس برنامه اقدام مشترك قرار است براي تجارت امور انسان دوستانه، اين گونه پرداخت ها از مبالغ موجود در حساب‌هاي مذكور هزينه شود. در عين حال كه مي‌توانيم بدون تكيه بر حساب‌هاي خود در خارج از كشور، هزينه اين امور را نيز بپردازيم و هيچ مشكلي براي نقل و انتقال وجود ندارد.

در تجارت امور انسان دوستانه محدوديت و سقفي وجود ندارد

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان با تاكيد بر اين‌كه براي تجارت در زمينه امور انسان‌دوستانه محدوديت و سقفي وجود ندارد، گفت: بر اساس اطلاع ما، به طور متداول در سال 18 ميليارد دلار در زمينه توليدات غذايي، كشاورزي، دارو در كشور هزينه مي‌شود كه اگر براي شش ماه بخواهيم حساب كنيم، 9 ميليارد دلار مي‌شود. بنا بر اين اين مبلغ و يا حتي ميزان بيشتري از آن اگر نياز باشد مي تواند از منبع حساب هايي كه عوايد نفتي ايران در آن قرار دارد براي اين اقلام هزينه شود.

بعيدي‌نژاد تصريح كرد: بر اين اساس اگر عوايد ناشي از صادرات پتروشيمي، تعليق تحريم‌هاي طلا و فلزات گران‌بها و صنعت خودرو را كنار بگذاريم، فقط با محاسبه ميانگين خريدها در زمينه امور انسان‌دوستانه به علاوه مبلغ نقدي مربوط به برگشت بخشي از عوايد فروش نفت خام، حدود 15 ميليارد دلار درآمد ارزي در اختيار كشور قرار مي گيرد كه اگر موارد ديگر را هم به آن اضافه كنيم اين مبلغ ميتواند به ٢٠ ميليارد دلار بالغ شود.

مي‌توان حدود 400 ميليارد دلار در زمينه پرداخت شهريه دانشجويان خارج از كشور انتقال داد

بعيدي‌نژاد درباره مبلغ توافق شده براي دوره شش ماهه در زمينه پرداخت مستقيم شهريه به دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها براي دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور اين مبلغ را حدود 400 ميليون دلار عنوان كرد و افزود: دانشجويان براي انتقال مبلغ مورد نياز براي دانشگاه‌هاي خارج از كشور با ترتيباتي كه در ايران فراهم مي‌شود، مي‌توانند اين مبلغ را از طريق سيستم بانكي به حساب دانشگاه مورد نظرشان واريز كنند.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان ادامه داد: براي تسهيل اين امر بانك‌هاي مشخصي براي اين كار در نظر گرفته مي‌شوند كه از طريق آن ها مي‌توان پول را به حساب‌هاي ديگر در هر بانكي در هر كشور ديگري منتقل كرد.

تعليق تحريم ها شامل همه كشورهايي مي شود كه تحريم هاي اروپا و آمريكا را اجرا مي كنند

وي در پاسخ به اين پرسش كه توافق ژنو دو طرف ايران و كشورهاي 1+5 را خطاب قرار مي‌دهد، در حالي كه آمريكا و اتحاديه اروپا كشورهاي ديگر را نيز با خود در اين مسير همراه كرده اند، آيا تعليق تحريم‌ها شامل كشورهاي ديگر غير از 1+5 هم مي‌شود؟ با تاييد اين مطلب خاطرنشان كرد: اروپا و آمريكا اين مساله را پذيرفتند كه تعليق تحريم‌ها در چارچوب توافق ژنو بايد شامل كشورهايي كه تحريم‌هاي آن‌ها را اجرا مي‌كنند، بشود.

تجار ايراني تا يك ميليون يورو بدون استعلام مي‌توانند تجارت كنند

اين ديپلمات ارشد كشورمان در ادامه در توضيح «افزايش آستانه براي اخذ مجوزهاي اتحاديه اروپا جهت تبادلات مالي تجارت موارد غيرتحريمي» به ايسنا گفت: در حال حاضر تجار ايراني براي تجارت خريد كالاهاي غيرتحريمي در اروپا بدون آن كه نياز به كسب استعلام داشته باشند مي توانند بنا به ماهيت خريد خود تا سقف مشخصي خريد كنند كه اين سقف شامل سه آستانه 10، 40 و 100 هزار يورو است. اما فراتر از اين مبلغ كه از نظر تجاري مبلغ پاييني است تجار نياز دارند براي كالاهاي غيرتحريمي هم استعلام دريافت كنند تا مجوز خريد صادر شود. بر اساس توافق ژنو، قرار است آستانه هر كدام از اين مبالغ 10 برابر شوند. مثلا آستانه 100 هزار يورو تبديل به يك ميليون يورو مي‌شود، يعني تاجر ايراني مي‌تواند بدون استعلام تا آستانه يك ميليون يورو به تجارت كالاي غيرتحريمي مبادرت كند. اين امر تسهيلات خوبي را در اختيار نظام تجاري ايران قرار مي دهد.

از منظر حقوقي تحريم‌هاي اخير آمريكا توافق ژنو را نقض نكرد

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان در ادامه اين گفت‌وگو درباره تحريم‌هاي اخير آمريكا عليه ايران كه مورد انتقاد و واكنش شديد ايران قرار گرفت، اظهار كرد: فكر مي كنم در اين چند روز توضيحاتي در خصوص ابعاد تحريم‌هايي كه اخيرا عليه ايران اعمال شده، ارائه شده است. اگر از نقطه نظر حقوقي و ارتباط آن با توافق ژنو خواسته باشيم به موضوع نگاه كنيم، بايد اذعان كرد كه اين تحريم ها در ادامه تحريم‌هاي موجود بوده است. مثلا تحريم بخشي از اين شركت‌ها به صراحت مي گويد در اجراي فرمان اجرايي رييس‌جمهور (آمريكا) است و در موارد ديگر، تحريم‌ها براساس قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل صورت گرفته است. بنابراين در نگاه حقوقي تحريم‌هاي اخير، تحريم جديد محسوب نمي‌شوند، از اين رو اين تحريم‌ها توافق ژنو را نقض نكرده‌اند.

اقدام آمريكا در افزايش تحريم‌ها عليه ايران بسيار "ناصحيح" و "غيرسازنده" است

وي در عين حال از منظر سياسي اقدام آمريكا در افزايش تحريم‌ها عليه ايران را بسيار "ناصحيح" و "غيرسازنده" دانست و گفت: وقتي افكار عمومي جامعه ما انتظار دارند بر اساس توافق ژنو، برخي مسائل به سمت حل و فصل رود، اعمال اين تحريم‌ها، نشانه هايي بسيار منفي براي افكار عمومي از خود بجاي مي گذارند و اين با اصل حسن نيت در مذاكرات تعارض دارد.

اعمال تحريم‌هاي اخير فضاي مذاكرات كارشناسي را به شدت تحت تاثير قرار داد

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان درباره واكنش ايران به اعمال تحريم‌هاي اخير و ترك مذاكرات كارشناسي ايران و 1+5 در وين تصريح كرد: زماني كه مذاكرات متوقف شد، دو طرف به طور جدي با يكديگر در خصوص اجراي تفاهم ژنو كار مي كردند. وقتي آمريكا اقدام به اعمال برخي تحريم‌ها عليه ايران كرد، اين امر فضاي مذاكره را به شدت تحت تأثير قرارداد و ايران اعلام كرد براي برخي مشورت‌ها به پايتخت بازمي‌گردد.

وي با تاكيد بر ضرورت تفاهم و برداشت مشترك از اجراي توافق ژنو خاطرنشان كرد: اجراي توافق ژنو بسيار حساس است و بايد قبل از آن‌كه وارد اين مرحله شويم، با يكديگر هماهنگ شويم. بايد مطمئن شد كانال مالي، صادرات پتروشيمي، خريدهاي موردنظر و غيره كه اقدامات طرف مقابل در برابر اقدامات ماست، از همان روز اول هماهنگ، فعال و اجرايي باشند و اين‌ها نياز به بحث و گفت‌وگوي دقيق دارد.

بعيدي‌نژاد گفت: تاكنون جديت را در هيات‌هاي 1+5 ديده‌ايم و مذاكرات كارشناسي در وين نيز روال عادي خود را طي مي‌كرد كه با وقفه مواجه شد. حتي اين امكان وجود داشت كه مذاكرات براي روزهاي آينده‌ اش ادامه پيدا كند.

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان تصريح كرد: معتقديم در زمينه اجراي توافق مساله‌اي وجود ندارد، اما اين‌كه جزييات به طور دقيق هماهنگ خواهد شد، اموري هستند كه پيش از آن‌كه سياسي باشند، فني، مالي و حقوقي است.

در زمينه بازرسي‌هاي روزانه بايد به يك تفسير و برداشت مشترك رسيد

وي در پاسخ به اين‌ پرسش كه درباره تعهدات هسته‌اي ايران چه حساسيت‌ها و پيچيدگي‌هايي وجود دارد؟ گفت: در اين زمينه هم جزييات بسياري وجود دارد و دو طرف بعضا تفاسير مختلفي ارائه مي‌كنند. مثلا در زمينه بازرسي‌هاي روزانه از نطنز و فردو بايد مشخص شود كه در ايام تعطيلات پايان هفته و مناسبت‌ها به چه شكلي عمل كرد و از آن جا كه موضوعات حساس است، بايد به يك تفسير و برداشت مشترك رسيد. هم‌چنين درخصوص ادامه توليد اورانيوم 5 درصدي و تبديل اورانيوم 20 درصد مقدمات و زمينه‌هاي اجرايي نياز است كه بايد درباره آن نيز به نقاط مشترك برسيم.

اين عضو تيم مذاكره كننده كشورمان در ادامه اين گفت‌وگو درباره بخشي از بيانيه اتحاديه اروپا كه هفته گذشته درباره توافق ژنو منتشر شد، مبني بر اين كه لغو تحريم‌هاي اروپا بعد از اجراي تعهدات ايران و تاييد آژانس خواهد بود گفت: به صراحت مي‌توان گفت كه هيچ كجاي توافق گفته نشده است كه اجراي تعهدات يك طرف به اجراي تعهدات طرف ديگر منوط است و در مذاكرات هم بارها بر هم‌زماني اقدامات متقابل تاكيد شد.

بعيدي‌نژاد ادامه داد: ما نمي‌توانيم الزاما تفسير كنيم كه آن‌ها بر اين نظرند كه اول ايران، بعد آن‌ها. در بخشي از بيانيه آمده است "بلافاصله بعد" از تاييد آژانس تعهدات‌شان را اجرا مي‌كنند، چون بايد از قبل برخي مقدمات درباره برخي اقدامات و تعهدات انجام شده باشد چرا كه بدون انجام مقدمات آغاز روند اجراي توافق ممكن نيست. بنابراين دو طرف بايد همه مقدمات را فراهم كنند و با هم كار را شروع كنند.

وي تاكيد كرد: توافق در يك روز لازم‌الاجرا مي‌شود و اين روش در اجراي اسناد بين‌المللي امري مرسوم است. بايد يك روز براي همه تعيين شود، نه براي ايران يك روز و براي 1+5 روزي ديگر

اين ديپلمات ارشد كشورمان در توضيح ويژگي روزي كه آغاز روند اجراي توافق است خواهد بود، گفت: چارچوب اجراي توافق به اين شكل است كه برخي تعهدات در روز اول اجرا مي‌شوند و برخي ديگر از روز اول آغاز و در طي دوره شش ماهه انجام مي‌شوند. مثلا در زمينه توليد اورانيوم 20 درصدي انتظار طرف 1+5 اين است كه از روز اول توليد آن متوقف شود و اين مساله مقدماتي دارد كه بايد از قبل از جمله از طريق هماهنگي با آژانس انجام گيرد. از طرفي خواسته ما اين است كه آن‌ها (1+5) به عنوان مثال در روز اول كانال مالي مورد اشاره در توافق براي خريد محصولات كشاورزي و دارويي و غيره را آماده كرده باشند.

حميد بعيدي نژاد

وي تاكيد كرد: آن‌چه ايران به آن اعتقاد دارد و به طرف مقابل اعلام كرده اين است كه بايد يك روز براي همه تعيين شود، نه اين كه براي ايران يك روز و براي 1+5 روزي ديگر.

اگر تفسير 1+5 اين باشد كه روزهاي مختلفي براي اجراي تعهدات دو طرف تعيين شود، به اختلاف بر خواهيم خورد

بعيدي نژاد در پاسخ به اين پرسش كه اگر در ادامه مذاكرات كارشناسي آن‌ها بر تفسيري كه در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است پافشاري كنند، موضع ايران چه خواهد بود؟ خاطرنشان كرد: قطعا اگر تفسير آن‌ها اين باشد كه روزهاي مختلفي براي دو طرف تعيين شود، به اختلاف بر خواهيم خورد، چون ايران بر اين موضع تاكيد دارد. در عين حال ما احساس مي‌كنيم كه آن‌ها اهميت اين مساله را براي ايران درك مي‌كنند.

رييس هيات مذاكره‌كننده كارشناسي ايران در پاسخ به اين پرسش كه چنان‌چه به هر دليلي 1+5 تعهداتش درباره ايران را در مكان و زمان از پيش تعيين شده انجام ندهد و روند را با تاخير مواجه كند واكنش ايران چه خواهد بود؟ تصريح كرد كه مذاكرات كارشناسي به همين دليل انجام مي‌شود كه در روند اجرا به مشكل بر نخوريم. ما تاكيد كرده‌ايم كه اگر اجراي توافق شروع شود، ولي درعمل نتوانيم اجرا را خوب پيش ببريم اين مساله به بي‌اعتمادي ميان دو طرف بيش از پيش دامن مي‌زند. از سويي يكي از وظايف كميسيون نظارت بر اجراي توافق اين است كه روند اجرا را نظارت كند و مشكلات و مسايل احتمالي كه در حين اجرا به وجود مي‌آيد را بررسي و رفع سازد.

آغاز اجراي توافق ژنو به احتمال زياد اواسط يا حداكثر ابتداي دهه سوم ژانويه است

وي زمان آغاز اجراي توافق ژنو را به احتمال زياد اواسط و يا حداكثر ابتداي دهه سوم ژانويه دانست.

از نقطه نظر حقوقي وقتي اصل تحريم برقرار است، نمي‌توان جلوي اجراي آن را گرفت

بعيدي‌نژاد درباره تحريم‌هاي اخير آمريكا در مذاكرات هسته‌اي به ويژه ژنو 3 اظهار كرد: آن‌ها مي‌گفتند كه در دوره شش ماهه تحريم جديد وضع نمي‌كنيم و در دراز مدت تحريم‌هاي موجود يك جانبه و شوراي امنيت را بر مي‌داريم. در بحث تحريم‌هاي اخير آمريكا عليه ايران نكته اينجاست كه از نقطه نظر حقوقي وقتي اصل تحريم برقرار است، نمي‌توان جلوي اجراي آن را گرفت. اعمال تحريم درباره 19 فرد و شركت ايراني و خارجي به نوعي اجراي تحريم‌هايي است كه در گذشته تصويب و اجرا شده‌اند و الان نيز موجود هستند. بايد براي رفع تمامي تحريم‌ها گام برداشته شود كه اين كار در مرحله درازمدت عملي خواهد شد. ولي اين انتظار طبيعي ماست كه در جريان مذاكره طرف‌ مقابل با حسن نيت وارد شوند و از اقداماتي كه بر مذاكرات تأثير منفي بر جاي مي‌گذارد خودداري كنند. بنابراين اقدامات قابل قبول نيستند و انتظار مي‌رود آمريكا و اروپا از اجراي اين‌گونه مقررات خودداري كنند.

در راه‌حل نهايي كماكان برخي محدوديت‌ها بر برنامه هسته‌اي ايران وجود خواهد داشت

اين عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان درباره دوره زماني بلندمدتي كه در گام نهايي توافق ژنو به آن اشاره شده است با بيان اين‌كه "در راه‌حل نهايي كماكان برخي محدوديت‌ها بر برنامه هسته‌اي ايران وجود خواهد داشت" گفت: اما در پايان اين راه‌حل، برنامه هسته‌اي ايران بايد بدون محدوديت به كار خود ادامه دهد و با آن مشابه برنامه هسته‌اي كشورهاي غيرهسته‌اي برخورد شود. ما تاكيد داريم كه حتما بايد راه‌حل نهايي داراي محدوده زماني مشخص باشد. همان‌طور كه راه‌حل كوتاه مدت نيز محدوده زماني مشخص دارد.

كمترين زمان براي اجراي راه‌حل نهايي پنج سال است

وي ادامه داد: كمترين زمان براي اجراي راه‌حل نهايي پنج سال و بيش‌تر از آن بر اساس توافق دو طرف خواهد بود كه البته ساز و كارهاي سياسي را در اين زمينه در نظر خواهيم گرفت.

اين ديپلمات ارشد كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه چرا نمي توان در كمتر از پنج سال راه‌حل نهايي را اجرا كرد، با اشاره به بي‌اعتمادي‌ها و مشكلاتي كه بر سر راه عادي شدن شرايط وجود دارد گفت كه بعيد است امكان پرداختن به اين مسايل براي دو سال وجود داشته باشد.

وي درباره اجراي پروتكل الحاقي با بيان اين‌كه توافق بر روي اين مساله در چارچوب اختيارات رييس‌جمهور و مجلس شوراي اسلامي است اظهار كرد: اگر رييس‌جمهور لايحه اجرا و تصويب پروتكل الحاقي را به مجلس ببرد، مجلس اين اختيار را دارد كه تصويب كند يا نكند و اين مساله در توافق ديده شده است.

بعيدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه در گام نهايي درباره راكتور اراك آمده است كه "نگراني‌ها درباره اراك به طور "كامل" رفع شود، منظور از كلمه "كامل" و محدوده و تعريف آن چيست؟ با بيان اين‌كه 1+5 الان به شدت بر روي موضوع اراك حساس است، تصريح كرد: البته اين‌گونه واژه‌ها كه تأكيد را مي‌رسانند در نهايت قابل اندازه‌گيري نيستند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه فلسفه اين جمله در توافق ژنو كه " تا در مورد همه چيز توافق نشود، درباره هيچ چيز توافق نشده است" گفت: اين جمله بيش‌تر به ماهيت مباحث بر مي‌گردد. مثلا ما بر اين نظر بوديم كه ممكن است 1+5 بر نحوه اجراي برخي تعهدات ايران ايراد وارد كند و ما هم ممكن است به برخي ديگر از اقدامات و تعهدات آن‌ها ايراد وارد كنيم. بنابراين اين جمله حاكي از بهم پيوستگي اقدامات است و اجرا را به نحوي روشن مي‌سازد تا دو طرف از يك سهم مشخص برخوردار شوند و انتظار اين را نداشته باشند كه بدون پرداختن به تمامي ابعاد توافق فقط بر خواسته خود تأكيد كنند يا حتي بخشي از توافق را مجزاي از ديگر ابعاد، هويت مستقل بدهند.

بعيدي‌نژاد در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش كه آيا پس از بازگشت از ژنو و توافق با 1+5 از سوي مسوولان تصميم‌ساز و تصميم‌گير نسبت به متن توافق انتقاد و نكته‌اي دريافت كرده‌ايد؟ گفت: ما در چارچوب و حدودي كه برايمان تعيين شده است، مذاكره كرده‌ايم. تصميم‌سازي‌ها توسط شوراي عالي امنيت ملي كه متشكل از نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف هستند، انجام مي‌شود و اين امر در سطوح مختلف انجام مي‌شود و مورد تصويب مقامات عالي نظام نيز قرار مي‌گيرد. وظيفه تيم مذاكراتي آن است كه اين تصميمات را مذاكره كند.

وي ادامه داد: پس از آن‌كه به تهران بازگشتيم در رابطه با اين‌كه بخشي از توافق نبايد اين‌گونه يا آن‌گونه نوشته يا با آن موافقت مي‌شد در سطح نظام تصميم‌گيري و تصميم‌سازي كشور چيزي به ما گفته نشد و مسولان كشور از نتيجه مذاكرات رضايت داشتند.

از نظر كارشناسي و محتوايي از "برنامه اقدام مشترك" دفاع مي‌كنيم

بعيدي‌نژاد با بيان اين‌كه "ما از نظر كارشناسي و محتوايي از "برنامه اقدام مشترك" دفاع مي‌كنيم" با اشاره به برخي انتقاد‌ها از توافق خاطرنشان كرد: برخي جريان‌هاي سياسي در كشور هستند كه در باره توافق ژنو نظراتي ديگر دارند و البته نظرشان محترم است.

حيف است موضوع هسته‌اي آلوده به بد اخلاقي‌هاي سياسي و جناحي شود

اين عضو تيم مذاكره‌كننده كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه تا چه حد اين نقدها را به توافق ژنو وارد مي‌دانيد؟ گفت: ما همواره گفته‌ايم كه از نقد استقبال مي‌كنيم چرا كه باعث بهبود كار مي‌شود و ما هنوز در ابتداي راه هستيم. نقدها البته لازم است كارشناسانه و با نيت كمك به مذاكره‌كنندگان كشور براي پيشبرد هر‌چه بهتر مذاكرات باشد نه آن‌كه منتقد با طرح فرض‌ها و اطلاعات اشتباه به دنبال تخريب و اثبات موضع سياسي طرف و جناح خود باشد. خيلي حيف است كه موضوع هسته‌اي آلوده به بد اخلاقي‌هاي سياسي و جناحي شود. اين بحث موضوع ملي است و بايد منافع ملي و منافع عالي نظام مد نظر ما باشد. برخي از روي دلسوزي و ناشي از بي‌اعتمادي به غرب و آمريكا مطالبي مي‌نويسند و البته ما اين مطالب را به طور كامل مي‌فهميم و سعي لازم را براي تامين اين نگراني‌ها خواهيم كرد، ولي برخي هم هستند كه ظاهرا گفته‌اند «ما نمي‌گذاريم (توافق ژنو) اجرا شود». البته اين حرف‌ها خلاف تصميم نظام است.

وي تاكيد كرد كه "متاسفانه برخي اعتقاد جازم دارند كه اين كار (توافق ژنو) پيش نرود." اما ما همان‌طور كه بارها گفته‌ايم از نقدهاي كارشناسانه استقبال مي‌كنيم.

تا جايي كه بتوانيم پاسخگو هستيم

بعيدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه اگر قرار باشد توافق ژنو به اجرا درآيد و هم‌چنان نقدهايي تند در رابطه با اين توافق در كشور شنيده شود، روند چگونه پيش خواهد رفت؟ اظهار كرد: تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي به سهم خود و تا جايي كه بتواند پاسخگوست. اما بحث هسته‌اي در همين چند نفر كه تيم هسته‌اي را تشكيل مي‌دهند، خلاصه نمي‌شود. ما مذاكره مي‌كنيم، اما حوزه افكار عمومي، ديپلماسي عمومي و دانشگاه‌ها نبايد ساكت بنشينند و فكر كنند كه بحث هسته‌اي به اين چند نفر محدود باشد. ما انتظار داريم سازمان‌ها، موسسات، مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي و رسانه‌اي از انفعال خارج شوند. انتظار داريم مراكز پژوهشي و اساتيد دانشگاه‌ها كه در رابطه با بحث هسته‌اي صاحب‌نظرند و تحقيق مي‌كنند، به اين مساله به عنوان مساله كل نظام نگاه كنند و ‌به آن بپردازند. نبايد تصور شود كه همه اين كارها بايد توسط چند نفر انجام شود.

صاحب‌نظران آن‌چه در جلسات خصوصي در حمايت از توافق به ما مي‌گويند را عمومي هم بگويند

اين ديپلمات ارشد كشور گفت: ما به قطع مي‌دانيم كه حمايت از "برنامه اقدام مشترك" بسيار در سطح كشور وسيع است، اما خيلي از محققان و اساتيد به نام و پژوهشگران از فرط بداهت حرفي نمي‌زنند ولي به نظر مي‌رسد كه الان لازم است همه به صحنه بيايند و سهم ملي خود را با حمايت از اين توافق ايفا كنند. ما شك نداريم اين سهم ناچيزي كه الان در حمايت از توافق در صحنه حضور دارد نسبت به توان كشور قطره‌اي از درياست. ما از تمامي كساني كه صاحب‌نظر هستند انتظار داريم كه آن‌چه در جلسات خصوصي در حمايت از توافق به ما مي‌گويند به صورت آشكار و عمومي بگويند. لازم است آن‌ها به حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي برخيزند و اجازه ندهند كه مردم كشورمان با ترديدها و تشكيكات نادرستي كه از سوي عده بسيار معدود ولي پر سر و صدا صورت مي‌گيرد اعتماد به نفس خود را در اميد به تحول و پيشبرد اين موضوع حياتي براي كشور از دست بدهند.

موضوع هسته‌اي، مساله فقط چند نفر معدود تيم مذاكره‌كننده نيست

وي ادامه داد: ما در يك مرحله تاريخي بسر مي‌بريم و همه بايد هوشيارانه سهم خود را ادا كنيم. موضوع هسته‌اي را موضوع مذاكره از طرف فقط چند نفر معدود تيم مذاكره‌كننده ندانيم. بايد همه در اين عرصه مشاركت كنند.

بعيد‌ي‌نژاد با اشاره به نوع نگرش‌ها در ايران به برنامه اقدام ژنو و نگرش به آن در خارج از ايران توجه با تاكيد بر اين‌كه تفاوت زيادي در نوع برداشت‌ها و رويكرد‌ها از "برنامه اقدام مشترك" در ميان جامعه ايران و ديگر كشورها از جمله كشورهاي عضو گروه 1+5 شامل آمريكا و اروپا وجود دارد خاطرنشان كرد: عمده اين تفاوت به اين برمي‌گردد كه نگاه ما در ايران به اين توافق بسيار جزيي و ريز و با توجه و دقت بسيار به كلمات و عبارت‌ها و تحليل دقيق جملات مي‌باشد ولي برعكس ديگر كشورها بدون پرداختن به تفصيل تفاسير كلمات و عبارت‌ها و جملات بيش از هر چيز به تحليل اهميت استراتژيك اين توافق بين ايران و قدرت‌هاي جهاني پرداخته‌اند. آن‌ها بيش از هر چيز به تحليل ابعاد سياسي و راهبردي اين توافق پرداخته و آثار مهم سياسي و امنيتي آن‌را در سطح جهاني و منطقه‌اي به ويژه در خاورميانه بحث كرده‌اند.

حميد بعيدي نژاد

وي ادامه داد: از منظر تحليل‌هاي بيروني توافق ايران و قدرت‌هاي بزرگ به تغيير نگاه راهبردي آمريكا و قدرت‌هاي بزرگ جهاني با توجه به نقش ايران برمي‌گردد به طوري كه اين توافق از نگاه سياستمداران بزرگ غربي به زلزله‌اي در خاورميانه تعبير شده است.

توافق ژنو ثمره تغيير نگاه آمريكاست

وي گفت: اين امر يادآوري كننده اين مطلب به ماست كه ما بايد در كنار تحليل دقيق جزييات توافق ژنو كه خيلي هم مهم مي‌باشد تحليل چارچوب مفهومي و سياسي و راهبردي را هم بايد به تحليل خود اضافه كنيم.مردم ما لازم است به خوبي در جريان اين تحول راهبردي قرار گيرند. آن‌چه مشهود است اين‌ است كه به نظر مي‌آيد آمريكايي‌ها بعد از 35 ساعت خصومت و با توجه به مقاومت مردم ايران مجبور به پذيرش اين واقعيت شده‌اند كه ايران به عنوان امن‌ترين و باثبات‌ترين كشور منطقه كه در نقطه‌اي بسيار استراتژيك ايستاده است بايد مشاركتي جدي در روابط منطقه‌اي و جهاني ايفا كند و نقش ايران بايد به رسميت شناخته شود. بنده معتقدم آمريكايي‌ها نگاه استراتزيك‌شان به منطقه و ايران را تغيير داده‌اند و اين توافق ثمره اين تغيير نگاه است.

وي ادامه داد: آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه ديگر ناچار است به قدرت ايران مشروعيت بخشد و دقيقا همين مساله موجب نگراني برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس و خاورميانه شده است. معتقدم اگر توافق ژنو توافقي بر سر برخي مسايل فني بود اين امري نبود كه رژيم صهيونيستي بخواهند به خاطرش اين قدر ناراحت شود و رفتاري غير عقلاني از خود نشان دهد. متاسفانه برخي ديگر هستند كه احساس مي كنند هر چه قدر نقش ايران بيش تر در منطقه شناخته شود از نقش و نفوذ ان ها كم مي شود.

توافق ژنو ميوه مقاومت ملت ايران است

مديركل سياسي و بين المللي وزير خارجه توافق ژنو را ميوه مقاومت ملت ايران در برابر اعمال تحريم ها و فشار و نتيجه ثبات و امنيت در ايران دانست و افزود: آمريكا امروز به اين نتيجه رسيده است كه ديگر نمي توان ايران را منزوي كرد و بايد بپذيرند كه ايران در اين منطقه حرف براي گفتن دارد و بايد منافعش را به رسميت بشناسند.

وي درباره نقش احزاب دموكرات و جمهوري خواه در نزديكي ايران و آمريكا تاكيد كرد كه درباره رابطه ايران و آمريكا احزاب دموكرات و جمهوري خواه چندان موثر و تعيين كننده در طول تاريخ نبوده اند. اين كه دولت آمريكا مساله غني سازي ايران را قبول مي كند محصول مقاومت تاريخي ملت ايران و بروز حماسه سياسي در ايران است. حماسه سياسي كه در ايران با انتخابات باشكوه رياست جمهوري در ايران اتفاق افتاد شرايط سياسي يك تحول عمده در صحنه استراتژيك را فراهم نمود.

بعيدي نژاد با بيان اين كه اگر توافق ژنو را مجرد از تحولات و محيط سياسي نگاه كنيم نمي توانيم تمام ابعاد آن را خوب تبيين كنيم، اظهار كرد: بررسي محيط سياسي كه اين توافق در آن شكل گرفت و ثمره مقاومت ملت ايران بود، بسيار مهم است و بايد اين تحول را قدر دانست. حضور شش وزير خارجه در دو دور مذاكره هسته اي و جديت آن ها در ادامه مذاكرات و رسيدن به نتيجه، اين پيام را دارد كه آنها در تحقق يك نقطه عطف در تاريخ تحولات بين المللي و منطقه‌اي مي خواهند نقش خود را ثبت كنند.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: زهرا اصغري

انتهاي پيام






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن