تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803288882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسابقه بر سر روابط با ايران؛ گام‌هاي ايتاليا پس از 10 سال به ايران مي‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: مسابقه بر سر روابط با ايران؛ گام‌هاي "ايتاليا" پس از 10 سال به ايران مي‌رسد
سفر وزير خارجه ايتاليا به تهران امروز در حالي انجام مي‌شود كه در طول 10 سال گذشته، اين نخستين بار است كه وزير خارجه ايتاليا به ايران سفر مي‌كند.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "اما بونينو" وزير امور خارجه ايتاليا در پاسخ به سفر رئيس دستگاه ديپلماسي ايران به رم، بعدازظهر امروز طي سفري دو روزه به تهران با مسئولان ارشد كشورمان ديدار و گفتگو خواهد كرد.

اين سفر در حالي انجام مي‌شود كه پيش از اين "محمدجواد ظريف" وزير امور خارجه كشورمان پيش از سفر به ژنو و حضور در مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 عازم رم شده و با وزير خارجه ايتاليا ديدار كرد.

ظريف پس از پايان مذاكره با مقامات ايتاليايي در جمع خبرنگاران گفت: در مذاكرات امروز با وزير خارجه ايتاليا قرار شد وي و نخست‌وزير اين كشور به تهران بيايند.

اين در حالي است كه پس از اين سفر رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان، در صفحه فيس‌بوكي‌اش براي مخاطبان خود نوشت، "بالاخره بعد از يك تاخير دو هفته‌اي ديروز موفق شدم يك سفر 3 ساعته به رم داشته باشم".

از سوي ديگر برخي تحليل‌گران بر اين باورند كه سفر وزير خارجه ايران به ايتاليا در راستاي رويكرد جديد سياست خارجي ايران به اروپا قابل ارزيابي است؛ اين سفر البته قرار بود كه همزمان با دور قبلي مذاكرات هسته‌اي ايران صورت گيرد كه به درخواست "كاترين اشتون" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا لغو شد.

امشب "بونينو" مهمان شب يلدا وزارت خارجه

اين تيتر يكي از مهم‌ترين اخبار امروز سايت‌ها و روزنامه‌‌هاي خبري بود.

سفر "اما بونينو" وزير خارجه ايتاليا به تهران در پاسخ به دعوت رسمي "محمد جواد ظريف" همتاي ايراني وي انجام مي‌شود.

اين سفر كه پاسخي به سفر ماه گذشته ظريف به ايتاليا است، در حالي انجام مي‌شود كه در طول 10 سال گذشته، اين نخستين بار است كه وزير خارجه ايتاليا به ايران سفر مي‌كند.

بونينو پيش از اين گفته بود كه ما به خوبي مي‌دانيم كه درصورت كاهش تحريم‌ها، يك مسابقه براي ايجاد روابط با ايران (ميان كشورهاي غربي) به وجود مي‌آيد.

همچنين يك روزنامه ايتاليايي در آستانه سفر ˈ اما بونينوˈ وزير خارجه اين كشور به تهران نوشت: روابط ميان ايران وايتاليا هرگز قطع نشده است.

روزنامه ايتاليايي "لاووچه" درباره سفر وزير خارجه ايتاليا به تهران، نوشت: روابط ديرينه تاريخي، اقتصادي و فرهنگي و ديدگاه‌هاي اخير سياسي و ديپلماتيك پيش زمينه سفر آينده (فرداي) "اما بونينو" به تهران است.

اين روزنامه ادامه داد: دكتر روحاني نيز در نخستين اظهارات خود پس از پيروزي در انتخابات گفت كه ايتاليا نقشي كليدي در ميان كشورهاي اتحاديه اروپا دارد؛ با اينكه تحريم نفت باعث سقوط ۶۰ درصدي واردات ايتاليا از جمهوري اسلامي شد اما ايتاليا همچنان نخستين شريك تجاري ايران در ميان كشورهاي اتحاديه اروپا محسوب مي‌شود.

لاووچه نوشت: در ماه‌هاي اخير و قبل از برنامه سفر بونينو به تهران، يك سري اظهارات از سوي نخست وزيري و رياست جمهوري شد كه حاكي از اراده ايتاليا بر گسترش روابط با ايران بود، همچنين ابراز اميدواري‌هاي مشابهي نيز در گذشته از سوي رياست جمهوري و وزارت خارجه ايران به مناسبت آغاز ماموريت سفير جديد ايتاليا در تهران ˈلوكا جانسانتيˈ شده بود.

اين روزنامه افزود: اظهارات بونينو مبني بر لزوم به جريان انداختن ايران در حل بحران سوريه و افغانستان نيز مورد خرسندي ايران قرار گرفت و در اين ماه‌ها علائم دو جانبه زيادي رد و بدل شد.

وزير امور خارجه ايتاليا روز چهارشنبه گذشته در دهمين كنفرانس سفراي ايتاليا به مناسبت پايان سال ميلادي با اشاره به توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه ۱+۵ در ژنو، گفت كه اين توافق كه گشايش فرصت‌ها بوده است بايد مراقب بود تا باز باقي بماند.

وي همچنين بر اهميت مشاركت ايران در حل بحران سوريه تاكيد كرد و افزود: ما معتقديم كه بايد از مشاركت ايران در حل بحران سوريه حمايت شود.

بونيو افزود: ايتاليا مي‌خواهد بخشي از راه‌حل بحران سوريه باشد و ما تنها به اجتناب از جنگ در سوريه اكتفا نكرديم، بلكه با قاطعيت براي كمك به نابودي سلاح‌هاي شيميايي دمشق نيز اقدام كرديم.

وزير خارجه ايتاليا پس از گذشت حدود يك ماه از توافق تاريخي هسته‌اي ژنو، شنبه ۳۰ آذرماه براي سفري دو روزه و ديدار با "محمد جواد ظريف" همتاي ايراني خود و برخي مقامات ديگر به تهران سفر مي‌كند.

بر اساس برنامه اعلام شده وزير امور خارجه ايتاليا شنبه پيش رو براي مذاكره با همتاي ايراني خود و ديگر مقامات بلندپايه جمهوري اسلامي وارد تهران خواهد شد.

از سوي ديگر "ماسيمو دالما" نخست وزير پيشين ايتاليا نيز كه 26 آذرماه وارد تهران شده بود تاكنون با ظريف وزير امورخارجه و آيت‌الله هاشمي رئيس مجمع تشخيص ديدار و گفتگو كرده است.

پيشينه روابط ايران و ايتاليا از صفويه تا كنون

ايران و ايتاليا از جمله كشورهايي هستند كه سابقه تاريخي- تمدني قابل توجهي دارند، اسناد تاريخي موجود نيز بيانگر خاستگاه‏‌هاي مشترك اقوام است، به عنوان مثال آيين مهر از ايران به رم رفت و طرفداران زيادي پيدا كرد.

در زمان پارتيان به دليل قرارگرفتن ايران در مسير بازرگاني تجار رم و چين، كشورمان در مبادلات فرهنگي نقش مهمي ايفا كرد؛ ري، همدان و شاهرود از جمله شهرهايي بودند كه بازرگانان رم از آن عبور مي‏‌كردند.

در زمان ساسانيان نيز مبادلات فرهنگي ميان مراكز علمي دو كشور اهميت بيشتري يافت كه بهره‌‏گيري از استادان يونان و رم در دانشگاه جندي‏شاپور نمونه بارزي از اين دست است.

پس از سقوط دو امپراطوري ايران و رم رابطه فرهنگي بين ايران اسلامي و ايتالياي قرون وسطي خيلي زودتر از ساير كشورهاي كنوني اروپا آغاز شد.

دوره صفوي

در دوران صفوي، "شاه عباس" در مدت بيش از چهار دهه حكومت خويش سعي كرد تا با دولت ونيز رابطه برقرار كند.

وي حسنعلي‏ بيك بيات، آنتولي شرلي و اسدبيك را بدين منظور روانه ونيز كرد، اگرچه انعقاد قرارداد سياسي ميان ايران وايتاليا ميسر نشد، اما روابط بازرگاني و تجاري در زمينه كالا و اسلحه به طور قابل ملاحظه‏‌اي جريان داشت.

درباره روابط ايران در عهد ناصري نيز بايد گفت كه نخستين موافقت‏نامه تجاري رسمي ايران و ايتاليا در سفر ناصرالدين شاه به اروپا در محلي به نام ساردينا به امضا رسيد.

در اين دوران به دليل حضور چشمگير بازرگانان، افسران، سفرنامه نويسان و هنرمندان (عكاسان) روابط ايران و ايتاليا بيش از پيش گسترش يافت.

برگزاري يكصدوپنجاهمين سالروز روابط ايران و ايتاليا

با همكاري نهادهاي غير دولتي به نام موسسه فرهنگي اشراق و موسسه نواي ني با همكاري سازمان‌هاي دولتي از جمله استانداري همدان و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان و چند سازمان دولتي ديگر، همايشي طي روزهاي ۲۰ الي ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ برگزار گرديد.

در اين همايش كه براي نخستين بار در اين رابطه برگزار شده بود رئيس مركز هماهنگي انجمن‌هاي دوستي، سفير ايتاليا و چند تن از مسئولان مربوط دراين همايش نيز حضور داشتند.

دوره دولت يازدهم

با انتخاب "حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني" به عنوان رئيس دولت يازدهم ايران، ايتاليا نخستين كشور اروپايي بود كه بلافاصله پس از پيروزي دكتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران، "لاپو پيستلي" معاون وزير خارجه و نماينده خود را به تهران فرستاد.

همچنين در سفر دو روزه لاپو پيستلي، معاون وزير امورخارجه ايتاليا به تهران، وي حامل نامهٔ تبريكي از سوي "انريكو لتا" نخست‌وزير وقت ايتاليا به دكتر روحاني بوده است كه وي را تشويق به ازسرگيري فوري مذاكرات پيرامون برنامه هسته‌اي ايران كرده است.

در پايان مي‌توان اين نكته را يادآور شد كه پس از سخنراني با صلابت رئيس دولت تدبير و اميد در سامان ملل متحد از يك سو، به امضا رسيدن توافق‌نامه ژنو و به رسميت شناختن حق غني‌سازي ايران از سوي قدرت‌هاي بزرگ دنيا از سوي ديگر شاهد گسترش بيش از پيش روابط ديپلماتيكي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي جهان بوديم به گونه‌اي كه در بسياري از مواقع كشورهاي بزرگ دنيا تقاضاي برقراري روابط از كشورمان را داشتند، اميد است اين روابط بيش از گذشته بر جايگاه و موقعيت بالاي كشورمان در دنيا بيفزايد.

انتهاي پيام/

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن