واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اسلام با كشتن هر حاضر در جنگ مخالف است
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به كشتار خبرنگاران و تيم هاي پزشكي در جنگ هايي كه در گوشه و كنار جهان رخ مي دهد، گفت: اسلام با اين ديدگاه بيرحمانه كه معتقد است هركسي كه در جنگ و هر چه در جنگ است بايد نابود شود، مخالف است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمين مبلغي امروز در نشست مربوط به حقوق بشر دوستانه در مركز فقهي ائمه اطهار (ع) با اشاره به اينكه در اسلام تيم پزشكي، امدادي و پرستاران مقاتل نيستند، گفت: پيامبر (ص) هنگامي كه غنيمت جنگي را تقسيم مي كرد بعد از اتمام جنگ، به پرستاران غنايم نمي داد چون مقاتل نبودند و عنوان مقاتل بر هر كس اطلاق نمي شود.
وي افزود: اصولا منطق دقيق فقهي اين است كه حدود و مرزهاي موضوعات را پاس داريم و اساسا عدم پذيرش قياس در اماميه هم از همين خاستگاه بروز يافته است كه حكم يك موضوع را به موضوع ديگر سرايت ندهيم.
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: با فعال كردن يكي از چهار عنصر استنباطي "قياس اولويت"، "قواعد فقهي"، "نظريه فقهي" و "تحقيق در حدود موضوع" از شرع به دست مي آيد كه تعرض به تيم هاي امدادي و پزشكي در جنگ كه به كمك آسيب ديدگان و مجروحان مي شتابند، ممنوع است.
مبلغي با اشاره به اينكه نگاه اسلام به جنگ حداقلي و به سلم حداكثري است، گفت: نه تنها در اين زمينه (يعني تعرض به تيم هاي پزشكي) كه در زمينه هاي بسياري مي توان از چهار عنصر استنباطي فوق، استفاده روشي براي دستيابي به احكام بسياري از موضوعات جديد به عمل آورد.
وي با بيان افتراق ها و اشتراك هاي سه واژه موضوع، مناط و علت در ادبيات اصولي گفت: بر اساس برخي نصوص اسلامي، كسي كه ازجنگ ميگريزد نبايد آن را كشت و اگر مناط اين نكشتن را خروج او از "دايره مواجهه جنگي" دانست به رغم آن كه تا قبل از اين در جنگ شركت داشته است.
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي افزود: اين مناط در تيم پزشكي و خبرنگار كه از اول در دايره جنگ نبوده است، به صورت قوي تري وجود دارد؛ بنابر اين به طريق اولي حرمت جان او را بايد نگاه داشت.
مبلغي با اشاره به قابليت هاي تعبيه شده در قواعد فقهي جهت پوشش دهي به مسائل جديد به قاعده "احتياط در دماء" و قاعده "وزر" اشاره كرد و با تطبيق اين دو بر تعرض جنگي بر تيم هاي پزشكي و خبرنگاري، ممنوعيت اين تعرض را نتيجه گرفت.
وي با اشاره به اين كه نظريه فقهي شاخه اي از فعاليت فقهي است و در صورت استقامت و اثبات، مي تواند ما را در راه يابي صحيح به نصوص، تفسير نصوص مددي قوي و جدي برساند، گفت: در صورت اثبات "نظريه سلم در اسلام" بايد گفت اصل در اسلام سلم است كه طبق آن در كمترين سطح، تنگ ترين دايره و به صورت حداقلي ترين وضعيت، بايد در ميان بشر قتل صورت گيرد.
وي افزود: اين نظريه، نصوص را چنان مقيد، كاناليزه و در مسير قتل حداقلي قرار مي دهد كه اجازه نميدهد كسي كه خبرنگار، تيم امدادي و پزشكي را بي پروا بكشد./س
شنبه 30 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]