تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803217031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ديدار با مردي كه خالق «عروسي صمدآقا» و «پرنده صلح» است


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: ديدار با مردي كه خالق «عروسي صمدآقا» و «پرنده صلح» است
درباره اثري كه هنگام ورودمان به آتليه روي زمين ديده مي‌شود و در آن تصوير مردي عصباني در حال فرياد زدن به چشم مي‌خورد، اين‌گونه بيان مي‌كند: مردي بازاري است داراي پنج زن كه از دست چهارتاي آن‌ها عصباني بوده و مي‌خواهد به‌خاطر سوگلي‌اش آن‌ها را طلاق بدهد!ديوارهاي آتليه بزرگ «رضا بانگيز» مملو از آثار نفيس رنگي و سياه و سفيد اوست، آثاري كه حاصل بيش از پنج دهه فعاليت هنري‌اش است.

ديدار خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با رضا بانگيز هنرمند پيشكسوت عرصه هنرهاي تجسمي، بهانه‌اي بود تا با اين هنرمند به گفت‌وگو نشسته و از دلايلش براي كم فروغ بودن در اين سالها و همچنين روند كاري‌اش با خبر شويم.

به گفته وي، با انرژي‌اي كه خداوند در وجودش نهاده است‌، در حال كشيدن تابلوهاي جديد است. او مي‌گويد: تا كنون چهار‌، پنج تابلو جديد كار كردم كه خودم آن‌ها را بسيار دوست دارم.

اين هنرمند اشاره‌اي به دو تابلو جديدش مي‌كند كه وجه تشابه آن‌ها پرنده صلح است.

بانگيز مي‌گويد:كبوتر صلح با در دهان داشتن شاخه درخت زيتون در اين تابلو خسته از اذيت‌ها و جنگ و جدال‌ها درحال فرار از انسان‌ها است و در تابلو ديگر فردي پرنده صلح را در پشت خود گرفته است كه اين تابلو را به شكلي كشيدم كه مشخص نباشد اين پرنده پشت او قرار دارد يا جلوي او!

مرد بازاري، لبو فروش محل، عروسي صمد آقا، بلال فروش، دهه فجر، پرنده صلح و... موضوعات آثار بانگيز است كه به گفته وي تمام آثار هويتي ايراني دارند.

وقتي از او مي‌پرسيم آيا خودتان دوست نداشتيد كه اين سالها پرفروغ باشيد، مي‌گويد: آن‌ها كه پرفروغ هستند براي خودشان يك نماينده دارند كه دنبال كارهاي‌شان است. من كسي را ندارم و زياد در اين خط‌ها نيستم، وقت آدم را مي‌گيرد! فكرم فقط در كار است. انار فروش كه بار انار دارد داد مي‌زند انار دارم! من هم دوست دارم كارهايم را نشان دهم و مردم بيشتر از اين‌ها آن‌ها را ببينند. ولي امروزه افراد خاصي فقط مطرح هستند و كارهاي‌شان ديده مي شود.

*با خريد آثار جوانان بايد به آنها انرژي داد

بانگيز كه يكي از دغدغه‌هاي هميشگي‌اش جوانان است، درباره استعدادهاي جوان گفت: در ايران استعدادهاي جوان بسياري وجود دارد كه واقعا علاقه‌مند به كارشان هستند. اين استعدادها بايد پشتيبان داشته باشند. اما همه اين حمايت را نبايد از دولت انتظار داشت. مردمي كه وضعيت مالي مساعد دارند بايد با خريد آثار اين جوانان‌، زير پروبال آن‌ها را بگيرند. گالري‌ها نيز زحمت مي‌كشند،‌ كارها را به نمايش مي‌گذارند تا مردم فرهنگ خريد آثار هنري را پيدا كنند. اين هم درست است كه كار جوانان زياد پخته نيست ولي اگر كسي به عنوان تشويق آن جوان،‌ اثرش را خريداري كند‌، حتي اگر از آن كار هيچ استفاده‌اي نكند‌، انرژي‌ مضاعفي به آن هنرمند مي‌دهد كه انگيزه‌اش براي كار بسيار بيشتر مي‌شود.

وي با بيان خاطره‌اي درباره انرژي‌اي كه خريد آثار به هنرمند مي‌دهد‌، گفت: يادم مي‌آيد كه حدود 50 سال پيش يكي از كارهايم را پنج هزار تومان خريداري كردند. آن طور كه يادم مي‌آيد اين اثر را آيدين آغداشلو خريداري كرد‌، شايد ايشان يادشان نيايد و من هم مطمئن نيستم‌، ولي خريد اثرم با اين قيمت كه در آن سال‌ها بسيار پول زيادي بود به من انرژي‌اي داد كه بسيار با قدرت به كارم ادامه دادم.

*فرياد در سكوت

او در اين خصوص افزود: آن‌ها كه علاقه به هنر دارند به دليل چهره‌ي زيبايش‌، روي به تئاتر، سينما، مجسمه‌سازي و هنرهاي تجسمي مي‌آورند ولي ماندگاري آن‌ها در اين رشته‌ها شرط اول است.

متاسفانه هنگامي كه به فضاي هنري ورود پيدا مي‌كنند، راهنماي خوبي ندارند و در نيمه‌هاي كار منصرف مي‌شوند و آنها كه آن رشته را ادامه مي‌دهند فقط براي گرفتن مدرك است و هنگامي كه فارغ التحصيل مي‌شوند، هيچ كار جديدي نمي‌توانند انجام دهند و به ندرت كار مي‌كنند. اين جوانان نيز كه كار مي‌كنند دوست دارند خيلي زود به شهرت برسند. اما پايه آموخته‌هاي اين جوانان زياد محكم نيست و بيشتر كارهايشان الگو گرفته شده از كارهاي خارجي است و شبيه آنها كار مي‌كنند، نمايشگاه مي‌گذارند‌ و فكر مي‌كنند هنرمند شده‌اند. ولي با اين حال به دليل اين كه در خط هنر هستند و آزادي عمل زيادي ندارند‌، قابل احترامند. كسي كه در خط هنر است حرف‌ها و ناراحتي‌هاي خود را در آثارش بيان مي‌كنند. مي‌توان آن را «فرياد در سكوت» ناميد.

*آنچه را كه لمس مي‌كنم به زبان مي‌آورم

بانگيز با بيان اين كه من يك تحليل گر و يا سخنور نيستم و فقط آنچه را كه لمس مي‌كنم بيان مي‌كنم، تصريح كرد: در جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيم گرفتاري زياد است به هنرمندان آنطور كه بايد رسيدگي نمي‌شود. زيرا دولت برنامه‌هاي زيادي دارد ولي آرام آرام در حال آمدن به سمت هنر است. افراد دلسوزي براي بخش‌هاي مختلف هنر از جمله وزارت ارشاد، معاونت سينما‌يي و ... انتخاب كرده‌اند. اين افراد دلسوز نياز به بودجه دارند تا به هنرمند برسند.

اين استاد دانشگاه كه بورس مطالعات هنري انگليس، فرانسه و كشورهاي ديگر اروپا را در كارنامه خود دارد، درباره مداركش اين‌گونه بيان كرد: مستقيم مدرك درجه دو هنري معادل فوق ليسانس را به من دادند و سال 1377 بعد از بازنشسته شدنم ، مدرك درجه يك هنري معادل مدرك دكتري را گرفتم.

البته همسر رضا بانگيز كه در اين سال‌ها يكي از حمايت كننده‌هاي اصلي اين هنرمند بود، عقيده دارد كه براي دادن مدرك درجه يك هنري به وي، شيطنت كردند و بايد از همان ابتدا به جاي مدرك درجه دو، مدرك درجه يك هنري را به وي مي دادند.

بانگيز درباره نمايشگاه اخيرش گفت: آخرين نمايشگاه انفرادي من ارديبهشت امسال (1392) در گالري طراحان آزاد بود. نمي خواهم زياد نمايشگاه انفرادي بگذارم. با علاقه‌اي كه به كار كردن دارم، آثارم را خلق مي كنم. گاهي كسي مي‌آيد و از كارم خوشش مي‌آيد و مي‌خرد و يا هر از گاهي از گالري‌اي مي‌آيند و تعدادي از كارهايم را براي نمايش و فروش مي‌برند.

اين هنرمند در سخنان پاياني‌اش گفت: دوست دارم بار ديگر به مدت يك سال به من بورس پاريس بدهند تا درگالري بنشينم و مجدد كار كنم و شاگرد شوم. اكنون من استاد هستم ولي هنگامي كه برخي از شاگردانم را كه بسيار خوب كار مي‌كنند مي‌بينم دوست دارم بار ديگر اين بورس را بگيرم.

رضا بانگيز متولد سال 1316 در شهر تهران، فارغ‌التحصيل هنرستان هنرهاي زيباي پسران، داراي دكتراي نقاشي از دانشكده هنرهاي زيبا تهران و مدرك درجه 1 هنري معادل دكترا است. اخذ بورس مطالعات هنري انگليس، پاريس و ديگر كشورهاي اروپايي در كارنامه فعاليت اين هنرمند ديده مي‌شوند. شركت در نمايشگاه‌هاي بين المللي توكيو، بلژيك، پاريس، عربستان، ارمنستان، زاگرب، آمريكا، استانبول و فرانسه ، شركت در تمامي بي ينالهاي تهران و آسيا، انجام كارهاي سفالي در موزه پورت اسموت ويرجينيا آمريكا، مدرس هنرهاي تجسمي به مدت پنج دهه و مدرس دانشگاه آزاد هنر و معماري ، دانشگاه الزهرا، دانشگاه ميراث فرهنگي به مدت يك دوره و دانشگاه‌هاي ديگر گوشه‌اي از فعاليت‌هاي وي است.

نظر شما:
------------

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن