تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819621515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كري با نتانياهو به منظور پيشبرد گفتگوهاي صلح ديدار كرد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كري با نتانياهو به منظور پيشبرد گفتگوهاي صلح ديدار كرد
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/22
جان كري وزير امور خارجه آمريكا روز جمعه در تازه ترين تلاش براي دستيابي به توافقنامه صلح خاورميانه، با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي ديدار كرد.
به گزارش اسوشيتدپرس از بيت المقدس، كري در نهمين سفر خود به منطقه در سال 2013 سرعت فزاينده ديپلماسي رفت و برگشت بين فلسطيني ها و اسرائيلي ها را در بحبوحه كولاك سهمگيني كه بيت المقدس را درنورديد، ادامه داد.
كري روز پنجشنبه با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در رام الله ديدار كرد و به دليل شرايط جوي بازگشت وي به بيت المقدس بيش از دو ساعت زمان برد كه در حال عادي 20 دقيقه زمان مي برد. وي بعد از ظهر جمعه به ويتنام مي رود.
مقامات آمريكايي كه نگرانند امكان دستيابي به توافقنامه وضع نهايي تا تاريخ مورد نظر در ماه مه بين دو طرف وجود نداشته باشد، مي گويند كري اميدوار به توافقنامه اي ساختاري است كه اصول يك معاهده جامع را دربرداشته باشد اما به جزئيات خاص نمي پردازد. اگر طرح كلي حاصل شود، مذاكرات احتمالا فراتر از جدول زماني نه ماهه كه ابتدا توسط كري تعيين شده است زمان مي برد.
اين مقامات كه خواستند نامشان فاش نشود، اعلام كردند دستيابي به توافقنامه اي درباره همه مسائل از جمله امنيت، مرزهاي كشور آينده فلسطين، وضع بيت المقدس و سرنوشت آوارگان فلسطيني تا ماه مه همچنان به عنوان هدف باقي است.
آنها اعلام كردند اما اگر ثابت شود اين جدول زماني غيرقابل اجراست ، توافقي ساختاري براي به وجود آوردن زمان بيشتر جهت مذاكرات بيشتر اعمال مي شود.
نتانياهو و عباس بعد از چندين دور نشست با كري توافق كردند حداقل به مدت 9 ماه مذاكره كنند.
مقامات رسمي آمريكا اعلام كردند يك توافقنامه ساختاري «گامي منطقي» در مسير دستيابي به توافقنامه وضع نهايي خواهد بود.
كري در رام الله و بيت المقدس عناصر يك طرح امنيتي در كرانه باختري را پيگيري مي كند. اما تازه ترين سفر وي به منطقه در بحبوحه ناخرسندي فلسطيني ها از اين طرح امنيتي صورت گرفت كه نشانه هاي بسيار اندكي از پيشرفت در آن به چشم مي خورد.
كري به صورت جداگانه با تزيپي ليوني مذاكره كننده ارشد اسرائيل و صائب عريقات مذاكره كننده ارشد فلسطين ديدار كرد.
ليوني و عريقات به منظور شركت در كنفرانس خاورميانه در واشنگتن به سرمي برند كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا، نتانياهو و كري در آن شركت كردند.
با اين حال، ياسر عبد ربه مشاور ارشد عباس اين هفته اعلام كرد اگر كري توافق ساختاري را نهايي كند وي تعهد به تلاش براي مذاكره براي دستيابي به توافقنامه نهايي را در دور كنوني گفتگوها نقض مي كند.
عبد ربه گفت فلسطيني ها نگرانند اين توافق ساختاري درخواست هاي امنيتي بسيار خاص اسرائيل را تامين كند و در عين حال تعهداتي مبهم را به فلسطيني ها بدهد.
ترتيبات امنيتي بين اسرائيل و فلسطين موضوع محوري چنين چارچوبي خواهد بود. كري گفته است تنها درصورتي مذاكرات با پيشرفت همراه مي شود كه ابتدا نگراني هاي امنيتي اسرائيل مدنظر قرار گرفته شود.
پيشنهادهاي امنيتي كه هفته گذشته به عباس و نتانياهو ارائه شد شامل انجام ترتيباني در مرز بين اردن و فلسطين است.
مقامات رسمي آمريكا از گفتگو درباره جزئيات اين توافق خودداري كردند اما مقامات فلسطيني كه خواستند نامشان فاش نشود، مي گويند آنها به اسرائيل اجازه مي دهند درباره اين مرز حداقل به مدت 10 سال نقش تصميم گيرنده و در باريكه مجاور آن حضور نظامي داشته باشد.
مقامات اسرائيلي اعلام كردند در صورتي كه كنترل مرز اردن - كرانه باختري رود اردن را واگذار كنند، جنگجو و سلاح به كشور آينده فلسطين قاچاق خواهد شد.
عباس اعلام كرده است علاقه مند به پذيرش حضور نيروهاي بين المللي و نه اسرائيلي است.
فلسطيني ها تشكيل كشوري در كرانه باختري رود اردن، غزه و شرق بيت المقدس و اراضي تحت اشغال اسرائيل در سال 1967 را خواستارند اما همچنين علاقه مند به قبول مبادله سرزميني اندك به منظور ترسيم مرز نهايي و باقي ماندن برخي از شهرك هاي صهيونيست نشين هستند.
نتانياهو از تعهد به آنچه فلسطيني ها و بخش اعظم جامعه بين المللي درباره مرزهاي سال 1967 مي گويند خودداري كرده است.
در مجموع اسرائيل موافقت كرده است 104 زنداني فلسطيني را در چهار مرحله در مذاكرات كنوني آزاد كند كه از اواخر ژوئيه آغاز شد و تا آوريل پايان مي يابد. اسرائيل تاكنون دو گروه از زندانيان فلسطيني را آزاد كرده است.
164/136

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن