تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819093588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونمايي كتاب« ايران سرزمين صلح اديان الهي»


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: رونمايي كتاب« ايران سرزمين صلح اديان الهي»


سرويس فرهنگي- هنري: مراسم رونمايي از كتاب «ايران سرزمين صلح اديان الهي» شامل عكس‌هايي از عباس تحويل داري روز گذشته در تالار شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، مسعود فروزنده نويسنده اين كتاب در ابتداي مراسم گفت: مدنيّت ايران اسلامي، مديون همه اقشار، عرفا و دانشمنداني بودكه در بين آنان گروهي از بزرگان اديان مختلف صائبين، آشوري، كليمي و مسيحي، حضور داشتند. نظم و سپاهي‌گري لشكريان ايراني در برخي از دوره‌ها، مديون ارامنه است. وي افزود: يهوديان نيز در ترجمه متون يوناني، عربي، فارسي و گسترش علم پزشكي و سفرنامه ‌نويسي خدمات بسياري داشته‌اند. اين جانب به نمايندگي از آقاي احمدي كه تامين مالي كتاب را برعهده داشتند، از انجمن كليميان، خليفه‌گري ارامنه و بزرگان زرتشتي و نمايندگان آنها، در مجلس شوراي اسلامي، قدرداني مي‌كنم.

در ادامه اين مراسم، سعيد تقوي نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور اديان نيز گفت: كمتر كتابي است كه به اين 4 اقليت رسمي كشور، به اين شكل پرداخته باشد. ما به همكارانمان در وزارت كشور، توصيه كرديم كه اين كتاب براي رايزني‌هاي فرهنگي‌ما در خارج از كشور بسيار مناسب است.

تقوي گفت: بسياري ازكشورها نمي‌دانند ما تعداد زيادي هموطن يهودي داريم و بيش از 300 كليساي فعال در ايران وجود دارد و نيز هموطنان صائبين مندايي مراسم خود را به راحتي در استان خوزستان برگزار مي‌كنند و همزيستي مسالمت آميزي بين پيروان اديان توحيدي در ايران وجود دارد.

در ادامه مراسم، از مؤبد فيروزگري عضو انجمن مؤبدان تهران، خاخام گلستاني مرجع ديني كليميان ايران، اسقف بنيامين، اسقف اعظم كليساي تهران، آقاي بيگلريان نماينده ارامنه در مجلس شوراي اسلامي و آقاي چوهيلي رئيس انجمن صائبين مندايي، با اهداي كتاب تجليل شد. در ادامه مراسم «سيامك مره صدق» نماينده يهوديان در مجلس شوراي اسلامي گفت: بيش از 30 قرن است كه ايرانيان يهودي همراه با همه مردم ايران در صلح و آرامش با يكديگر زندگي مي‌كنند و صدها سال است كه دوستان مسيحي و زرتشتي در ايران هستند كه بدترين و پرفشارترين دوران زندگي اقليت‌هاي ديني در ايران اواخر دوره ساسانيان بوده است و با ورود اسلام اين وضعيت بهبود پيدا كرد. اين چند فرهنگي در تاريخ فرهنگ ايراني دليل تساهل ايرانيان در زندگي با يكديگر بود. ملت ايران همواره حالت منطقي و عقلانيت خود را در اين زمينه حفظ كرد.

وي افزود: آقاي تحويل داري، كار سختي را انجام دادند. ايشان با 5 خرده فرهنگ و در واقع 5 فرهنگ خاص، در شرايط بسيار سختي كار كردند و به نظرم كار بزرگي انجام دادند و زحمتي زياد كشيدند.

وي در ادامه گفت: چندگونگي و اختلاف زياد بين فرهنگ‌هاي ايراني مي‌تواند سوژه بسياري از كتاب‌ها قرار بگيرد. اين دومين كار جدي بود كه در مورد هموطنان مندايي صورت گرفت. بزرگترين افتخار ما، ايراني بودن ماست. همه ما شهروندان ايراني هستيم.

همه ما با هم اين فرهنگ را ساختيم و هيچ يك از اين پيشرفت‌ها متعلق به يك گروه خاص نيست. آقاي چوهيلي رئيس انجمن صائبين مندايي در ادامه مراسم گفت: بعد از مهاجرت مندايي‌ها از فلسطين به طرف ايران و بين‌النهرين، بهترين، زيباترين و صلح‌آميزترين دوران صائبين مندايي در ايران گذراندند و تا امروز مي‌گذرانند. آرامش واقعي بين تمامي اقوام و اديان همچون اسمي كه براي اين كتاب انتخاب شده است يعني صلح اديان، يك حقيقت مسلم است.

تمامي كشورهاي اطراف ايران آشوب زده هستند اما در ايران زندگي با آرامش جريان دارد.

در ادامه اين مراسم، سيدمحمود دعايي با انتخاب چند‌ آيه از قرآن گفت: قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى *كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ: بگو اي اهل كتاب بياييد به سوي سختي كه ميان ما و شما يكسان است «و آن اينكه» جز خدا را نپرستيد و چيزي را همتاي او نگردانيد و بعضي از ما بعضي ديگر را به جاي خدا به خدايي نگيرد.

وي در ادامه آيه‌ي ديگري از قرآن خواند و گفت:لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آَتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ؛ براي هر يك از شما امت‌ها، شريعت و راه روشني قرار داديم و اگر خدا مي‌خواست شما را يك امت قرار مي‌داد.

ولي خواست تا شما را در آنچه كه به شما داده است بيازمايد. پس در كارهاي نيك بر يكديگر سبقت گيريد. بازگشت همه شما به سوي خداست. آنگاه درباره آنچه در آن اختلاف مي‌كرديد آگاهتان خواهد كرد.

وي سومين آيه را به شرح زير خواند كه؛ شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّي بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَي وَعِيسَي أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ؛ براي شما از دين چيزي را مقرر كرد كه نوح را بدان سفارش كرده بود و نيز آنچه را كه به تو وحي كرديم و آنچه را كه ابراهيم و موسي و عيسي را به آن سفارش كرديم كه اين دين را برپاي داريد و در آن تفرقه‌اندازي و اختلاف نكنيد.

دعايي در ادامه افزود: فضاي اقامه دين فقط آن است به اينكه پيروي‌اش كنند و به احكامش عمل كنند. يعني آنچه به همه انبياي نامبرده وصيت و وحي كرديم اين بودكه از ديني كه براي شما تشريع شده پيروي كنيد و وحدت آن را حفظ نموده و در آن اختلاف نكنيد. مجموع شرايطي كه خدا، بر انبيانازل كرده يك دين است كه بايد اقامه شود و در آن ايجاد تفرقه نكنند. اين ترجمه الميزان بود. در قرآن كريم كلمه دين و نه اديان به كار رفته است و با توجه به اين آيات وحدت باطني دين‌هاي الهي، مشخص مي‌شود هر چند به سبب نگرش‌هاي مختلف، به تدريج در ميان پيروانشان اختلافاتي‌پيش آمده است چنانكه مولانا مي‌گويد:

ده چراغ گر حاضر آيد در مكان

هر يكي باشد به صورت غير آن

فرق نتوان كرد نور هر يك

چون به نورش روي‌آري بي‌شكي

گرتو صد سيب و صد آبي بشمري

صد نماند يك شود چون بفشري

در معاني قسمت و اعدادنيست

در معني تجزيه و افراد نيست

اتحاديار، باياران خوش است

پاي معني گير صورت سركش است

صورت سركش گدازان كن به رنج

تاببيني زير او وحدت به گنج

منبسط بوديم يك جوهر همه

بي سرو بي‌پا بديم آن سر همه

يك گوهر بديم همچو آفتاب

بي‌گره بوديم وصافي همچو آب

چوبه صورت آمد آن نورسره

شد عدد چون سايه‌هاي كنگره

كنگره ويران كنيد از منجنيق

تا رود فرق از ميان اين فريق

از نظرگاه است اي مغز وجود

اختلاف مومن و گبر و جهود

وي در ادامه گفت: حقيقت اديان الهي يگانه است و آن توحيد و تسليم در برابر خداست. انّ الدّين عندالله الاسلام دين يكي است اما شريعت‌ها مختلف است و آن ناشي از اختلاف پيامبران نيست. بلكه به خاطر اختلاف در حالات وشرايط زندگي انسان است.

جنگ هفتادو دو ملت همه را عذر بنه

چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند

شكر ايزد كه ميان من و او صلح افتاد

صوفيان رقص كنان ساغر شكرانه زدند

ايران سرزميني است با تنوع اقليمي، خشك باراني

كويري كوهستاني وغيره و تنوع قومي فارس، لر، عرب، ترك، كرد و بلوچ وغيره و تنوع زباني فارسي، كردي، تركي، ارمني و غيره و تنوع ديني، همه اين تنوع‌ها پذيرفتني و قابل تحمل است و بر جذابيت كشور افزوده است. تشبيه سرزمين ايران به لحاظ اقليمي، زباني، نژادي و ديني به فرش كرمان كه متنوع و پر نقش ونگار و زيباست با موكت‌هاي يك دست كه گرچه يك رنگ است اما، زيبايي و ارزش فرش را ندارد.

در پايان اين مراسم، اسقف بنيامين گفت: هر قدر كه مراسم مشترك بين اديان بيشتر مي‌شود اشتراكات هم بيشتر پديدار مي‌شود. امروز با ديدن چهره عزيزان خوبمان، از استان خوزستان به اين مطلب رسيدم كه ما مسيحيان هم در آخرين يكشنبه قبل از كريسمس، در كليسا در مورد حضرت يحيي صحبت مي‌كنيم. وي افزود: اين در مورد ذات مقدس خداوند است كه با وجود آنكه بشر را با اهداف مختلف آفريده است اما هدف يكي است و آن خداوند است.

كتاب« سرزمين صلح اديان الهي» با متوني نوشته مسعود فروزنده و عكس‌هاي عباس تحويل دار توسط انتشارات سفيران به چاپ رسيد و روز گذشته در خانه هنرمندان رونمايي شد.



شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن