تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819836798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

‏مسجد و مدرسه آقا بزرگ با شكوه‌ترين بناي اسلامي كاشان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ‏مسجد و مدرسه آقا بزرگ با شكوه‌ترين بناي اسلامي كاشان


كاشان ـ خبرنگار اطلاعات: ‏مسجد و مدرسه آقا بزرگ از باشكوه‌ترين بناهاي اسلامي كاشان است كه با معماري زيباي گودال باغچه و گنبد عظيم آجري، ايوان با دو گلدسته، از جالب‌ترين ابنية تاريخي كاشان محسوب مي‌شود.‏مهران سرمديان سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان ضمن تأكيد بر ارزش تاريخي اين بنا افزود: اين بنا كه در خيابان فاضل نراقي كاشان واقع شده در دوره قاجار و حدود سال‌هاي 1250 تا 1260 به اهتمام سيد محمدتقي خانبان براي محل درس و وعظ دامادش ملا مهدي نراقي دوم ملقب به آقابزرگ بنا شده است. وي ادامه داد: كتيبه‌هاي خطوط مسجد توسط استادان برجسته خوشنويس كاشان از جمله: محمد ابراهيم (جد خاندان معارفي)، محمد حسين (جد خاندان اديب) و سيد صادق كاشاني نوشته شده است.

به گفته وي، اين مسجد داراي سردر زيبايي است كه سقف آن با مقرنس‌هاي معلق گچي و نقاشي تزيين يافته و ديوارهاي جلوخان از كتيبه بالاي سردر تا كف تختگاه‌هاي طرفين درگاه با كاشي‌هاي خشتي الوان پوشيده شده است.

سرمديان، مسجد آقابزرگ را از نظر معماري جزو مساجد بسيار ويژه دانست كه با استفاده از طرح گودال باغچه تلفيق بسيار مناسبي از مسجد و مدرسه در آن انجام شده و غالب فضاهاي طبقه تحتاني به مدرسه اختصاص يافته و فضاهاي همكف عمومي‌تر بوده و به مسجد اختصاص دارد.

سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان سبك‌سازي و برداشتن لايه‌هاي فرسوده بام، تراشيدن كاهگل بدنه فرسوده مسجد، درآوردن بندهاي فرسوده گچي طاق چشمه‌ها و استحكام بخشي، اجراي دوغاب گچ كف مال و اجراي پالانه جهت استحكام بخشي گنبدها و ملات گچ بر روي آن‌ها، اجراي سقف دوم بر روي چشمه‌ها جهت جلوگيري كامل از نفوذ رطوبت به داخل سقف‌ها، اجراي قيدبندي و استحكام بخشي قيد‌ها و صندوقه‌هاي موجود خشتي بر روي بنا را از اقدامات مرمتي در اين مسجد تاريخي برشمرد.مسجـد و مـدرسـه آقـابـزرگ در تاريخ 11/09/1330 به شماره 382 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.



شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن