محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829587841
در باره يادداشت ها و درس هاي شهيد مدرس در دوران تبعيد
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
در باره يادداشت ها و درس هاي شهيد مدرس در دوران تبعيد (معرفي کتاب گنجينه خواف) گنجينۀ خواف (مجموعه درس ها و يادداشت هاي روزانه شهيد سيد حسن مدرس در تبعيد) به کوشش دکتر نصرالله صالحي، تهران، طهوري، 385سيد حسن مدرس (1288ق – 1316) يکي از چهره هاي مذهبي – سياسي برجسته ايران معاصر است که از مشروطه تا سال 1306ش سخت درگير سياست بود. مدرس شجاعتي بي نظير داشت و در تمام اين سالها بدون واهمه به دفاع از حقوق اسلاميت و ايرانيت پرداخت. اما در نهايت اسير رضاخان انگليسي و مستبد شد.مدرس از سال 1307 تا 1316 به مدت نه سال و 54 روز در حبس و تبعيد بود. يادداشت هاي ذيل مطالبي است که وي در دو ساله نخست تبعيد خود نوشته است. اين يادداشت ها از طريق يک مأمور شهرباني به دست دکتر مهدي ملک زاده رسيده و از طريق او به خانواده اش منتقل شده است. خانم دکتر شيرين بياني استاد سابق دانشگاه تهران که نوۀ ملک زاده است، يادداشت هاي مزبور را در اختيار آقاي دکتر صالحي قرار داده و وي نيز به تنظيم و تنقيح آنها پرداخته و آماده چاپ کرده است. در مقدمه شرح و بسط کافي در باره چگونگي اين نوشته به دست داده شده است.از آنچه برجاي مانده بخش مهمي از آن اختصاص به شرح گذران دوران حبس و سختي ها و مصايب طاقت فرساي آن است. بخشي که روشنگر بخش تاريکي از زندگي مدرس است. اين قسمت در واقع «بقيه قسمت دويم» است که روشن نيست پيش از آن نوشته شده بوده است يا نه. خاتمه قسمت دوم شرح اعمال عبادي مدرس در تبعيد است.اما قسمت سوم شامل سه دفتر است که به طور عمده در مباحث اعتقادي شامل خودشناسي، انسان شناسي، هستي شناسي و خدا شناسي است. اين مطالب به صورت درس درس ماده است. دفتر اول آن با اين سه پرسش آغاز مي شود: من چه بودم؟ فعلا چه هستم؟ عاقبت چه خواهم شد.دفتر دوم در باره خداشناسي است و دفتر سوم هم در باره انسان شناسي.تاريخي ترين بخش اين کتاب همان شرح دوران حبس است که بقيه قسمت دوم مي باشد. آقاي صالحي در مقدمه مروري بر آن کرده است.مطالعه بخش اول اين کتاب که شرحي زنداني بودن مدرس است، اشک انسان را در مي آورد. مردي تا اين اندازه آن هم با خلوص به اين مملکت خدمت کند و در پايان عمر با چنين شرايط سختي در آن نقطه دور او را براي نه سال و اندي حبس و تبعيد کرده و در پايان به اين هم بسنده نکرده او را به شهادت برسانند.وي در جايي مي نويسد: من خود که در اين تاريخ قريب هفده ماه است تقريبا دويست فرسنگ راه از محل اقامت خود تبعيد و در يک محوطه مخروبه اي محبوس هستم ... اميدوارم کفاره گناهان گذشته و زاد و راحله سفره آتيه و موجب تزکيه نفس شده و بوده باشد. نمي دانم اين مجازات هاي متعدده و مختلفه از روي چه تقصيري است که من نه در خود سراغ دارم و نه از کسي شنيدم و نه کسي به من اظهار کرد. (ص 66). وي همانجا مي گويد که فقط شبي رئيس نظميه آمده و به او گفته است: شما انگليسي هستيد!!بخش هاي درسي کتاب نشانگر دانش والاي ديني و فلسفي مدرس است. وي اين دروس را بسا براي برخي از مأموران نظميه هم القا مي کرده اما آنچه مسلم است اين که بنا داشته است تا يک کتاب مشتمل بر عقايد اساسي مورد نياز در بخش هاي مختلف خداشناسي و هستي شناسي و انسان شناسي تأليف کند. مدرس در آنجا هيچ کتابي در اختيار نداشته و همين مقدار نوشته، دانش بالاي وي را آشکار مي کند.در لابلاي مباحث اعتقادي گاه گريزي هم به سياست مي زند. سه صفحه از آن مباحث را از کتاب انتخاب کرده و در اختيار خوانندگان عظيم قرار مي دهيم. پيش از آن بايد به آقاي دکتر صالحي دست مريزاد بگوييم که با همت و تلاش شبانه روزي اين اثر ارجمند را که يادگار يکي از برجسته ترين روحانيون سياسي معاصر ايران است را در اختيار علاقه مندان قرار داد.درس20 ليله سه شنبه 2 فروردين 1309«الجاهل امّا مفرط اومفرَّط»، متأسفانه اکثر امرا و حکمفرمايان امروزه مسلمين در اصقاع مختلفه بين افراط و تفريط [واقع شده اند] طايفه وهابي که قريب يکصد سال است جلوه گر شده و در اين تاريخ حکمفرماي حجاز و يثرب (قسمتي جزيرة العرب) مي باشند به طرف افراط افتاده صفات و مراتب خلق و عبوديت را با مراتب و شئون خالق خلط کرده، جمعي از مسلمين را به اين مشرک مي نامند. منشأ اين مطلب جهالت آنهاست به شئون عبوديت و الوهيت چه محترم داشتن مؤمن تا زنده است به سلام و تحيت و قيام و بوسيدن دست، حتي پا و پس از مردن تشييع جنازه [و] تجليل قبر [و] زيارت قبر به جهت مدفون بودن مؤمن در آن، به اختلاف شئون و مراتب عبودّيت آن مؤمن قلتاً و کثرتاً، شدتاً و ضعاً و امثال ذلک از شئون عبوديت است و مساسي به شئون الوهيت ندارد. وهمچنين است هر گاه طايفه اي از مسلمين اجتهاداً يا تقليداً شخصي يا اشخاصي را از جانب خدا صاحب مقام و مرتبه شفاعت و غيرها بدانند، به او در حال حيات و ممات متوسل شده، مسئلت شفاعت وحاجت نمايند. اين شأن و مرتبه از شئون عبوديت است که از جانب خدا به او داده شده [و] مساسي به شئون و مراتب الوهيت ندارد. قال الله تعالي في سورة التوبه: «ولا تصل علي احد منهم مات ابدا و لاتقم علي قبره انهم کفروا بالله و رسوله و ماتوا و هم فاسقون» (توبه/84) و نظير اين اشتباهات در اين طايفه زياد است. گفته ها من باب مثال بود. بعضي از امراي مسلمين به طرف تفريط افتاده برخي شئون و مراتب الوهيت را (مطاعيت، جعل قوانين دنيوي نسبت به نفوس و اموال و اعراض ووو) به مراتب و شئون عبوديت خلط کرده اند، جهلاً يا تجاهلاً يا هواءً يا تقليداً لاُمر الکفار، مثل ترکيه و ايران و امثالهما.درس 21(تذکر) ليله دوشنبه فروردين 1309گر چه مطلب خارج از موضوع بحث است، ولي ذکرش بي تناسب نيست [که] آن چه شنيده وديده شده اين است که قرن جاري بدترين قرون گذشته است تا برسد به طوفان نوح. چه، در قرون سابقه لااقل در نقطه اي از نقاط ربع مسکون، قوانين ديانتي حکمفرما بود حتي زمان فراعنه و نمارده، چه اگر آن ها در صقعي دعوي شأني از شئون الوهيت را مي کردند در بعضي نقاط ديگر قوانين ديانتي حکمفرما بود و همچنين در آن قرون اگر جنگ در دنيا واقع مي شد عنوان ديانت داشت، ظاهراً و واقعاً و يا ظاهراً يا واقعاً.بدبختانه با کمال تأسف در مائه اخيره (خصوص در عصر ما) هيچ يک از دومطلب مذکور صورت خارجي نيافت، يعني نه در نقطه¬اي از نقاط دنيا قوانين آسماني حکمفرماست و نه جنگي به عنوان ديانت واقع شده، بلکه هر جنگي واقع شده از روي ظلم و عدوان و بر خلاف عقل و تمام اديان بوده است. چه افراد بشر چنان که گفتيم همه در عرض يکديگر و هر کس مالک و مختار نفس و عرض و مال خود مي باشد و هيچ يک را حق دخالت در امور ديگري نيست مگر از جانب خدا تکليفي متوجه شود.مملکت ستاني و مردم را تحت اطاعت درآوردن بدون قصد و غرض ديني و نيز اجراي قوانين آسماني همان رويه فراعنه و نمارده و امثالهما در اصقاع خود مي باشد، و ابداً تفاوتي ندارد [که] من مسلمانم و يا نصارا و يهود و يا بت پرست و غيره هستم و مردم را قهراً در تحت اقتدار خود در مي آورم؛ تفاوتي در مسئله نمي کند. تمام فرعونيت [است] و بر خلاف عقل و حکم کليه اديان است.قادر و قاهر بودن بر ديگران فقط بايد به اجازه حق تعالي باشد. هر کس را او قدرت دهد قادر و هر کس را او قاهر کند صاحب حق خواهد بود و بس. ولي ممکن است جمعي يا اهل بلدي يا مردم مملکتي به اختيار خود شخصي يا اشخاصي را پنسديده، اختيارات امور اجتماعي خود را به نظر او يا آنها واگذار نمايند. معلوم است اين منتخب يا منتخبين همان اعمالي را مي توانند کرد که خود منتخب حق کردنش را داشت. و واضح است چنانچه خود منتخب حق نداشت عملي بر خلاف قوانين ديانتي نمايد منتخب و منتخبين هم حق نخواهند داشت. بناءً علي هذا حکومت مشروعه منحصر است به منصوب و مأذون از جانب خداوند تبارک و تعالي به واسطه يا بلاواسطه يا از جانب خلقي به ترتيبي که ذکر شد. در قرن اسف انگيز ما هيچ قسمتي از دنيا صاحب هيچ يک از دو نحو حکومت نيست. نحوه اول که واضح است، و اما نحوه ثاني يا حکومت جبري و قهري است و اگر هم اختياري است قوانين ديانتي جاري نيست. اين است معني جاهليت و گرفتن کفر و شرک عالم را. اين سوء حظي که در قرن ما نصيب ما گرديده، ظاهراً طولي نخواهيد کشيد که ولي¬اي از جانب حق تعالي برانگيخته شده، جاهليت و شرک و کفر را از صحنه عالم بردارد. « و قد ورد اذا مضي من الهجره عدد/94، بسم الله الرحمن الرحيم. حلت العزوبه و تلد المرءة جروا احسن من ان تلد ولدا» [به] مقتضاي آيات و اخبار نبوي و غيره و نکاح و تزويج راجح و مؤکد بلکه بر بعضي واجب و بر هيأت اجتماعيه واجب کفائي [است.] و همچنين به حکم عقل، پيغمبر فرمود: امت من به واسطه کثرت نسل تزويج کنند، چه کثرت مسلمين موجب مباهات من است نزد ساير پيغمبران. نکته اين که در حديث رجحان آن برداشته شده و فقط يکي از مباحات شمرده شده، همان است که به آن اشاره گرديد که به واسطه فساد نسل تزويج نتيجه اي براي اسلام نخواهد داشت).ليله سه شنبه 5فروردين [1309]خبر تقريباً منطبق با جنگ صليب (94) است که بعد از آن طرفين قوانين ديانتي را مهجور گذاردند و روز افزون گرديد تا قرن جاري که نه قوانين ديانت حکمفرما و نه جنگي به عنوان دين واقع شده و مي شود. به همين جهت است که در خبر مي فرمايد: «تلد المرء جرواً ان تلد و لدا». چون اسلاميت رو به انحطاط است نسل جديد براي اسلام اگر مضر نباشد بي فايده خواهد بود.اين نکته هم نگفته نماند [که] غربت و ضعفي که به اسلام و قوانين آن و مسلمين روي داده و تقريبا در تمام ممالک اسلام قوانين جعليه هوائيه کفار حکمفرماست نتيجه سوء رفتار و جهالت و خودپسندي امرا، سلاطين [و] حکمفرمايان ممالک مسلمين بوده که بر خلاف سفارشات و توصيه هاي صاحب شريعت به اتحاد «المؤمنون کنفس واحدة» رفتار وبا همديگر نزاع و جدال وجنگ هاي داخلي نموده، موجب از دست رفتن اکثر ممالک اسلامي وضعف و انحطاط خود واسلام گرديده، قهراً کفر و شرک غالب و قوانين اسلام مهجور ماند.حمله کردند اسپه جسمانيانبر دژ و بر قلعه روحانيانغازيان حمله غزا چون کم کنندکافران برعکس حمله آورندمنبع: www.historylib.com>معرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]
صفحات پیشنهادی
در باره يادداشت ها و درس هاي شهيد مدرس در دوران تبعيد
در باره يادداشت ها و درس هاي شهيد مدرس در دوران تبعيد-در باره يادداشت ها و درس هاي شهيد مدرس در دوران تبعيد (معرفي کتاب گنجينه خواف) گنجينۀ خواف (مجموعه درس ها و ...
در باره يادداشت ها و درس هاي شهيد مدرس در دوران تبعيد-در باره يادداشت ها و درس هاي شهيد مدرس در دوران تبعيد (معرفي کتاب گنجينه خواف) گنجينۀ خواف (مجموعه درس ها و ...
يادداشتها و توضيحات استاد جلال الدين فارسي
يادداشتها و توضيحات استاد جلال الدين فارسي-يادداشتها و توضيحات استاد جلال الدين ... به سيد حميد روحاني درباره طرح حکومت اسلامي امام با اشاره به اهميت همين مقدار از دروس که ... صفحه 275در باره اهتمام شهيد مطهري به طرح مباحث مربوط به حجاب که نشان دهنده .... مصري بود که از سال 1333 تا زمان تبعيد عباس شيباني به مشهد به طول انجاميد.
يادداشتها و توضيحات استاد جلال الدين فارسي-يادداشتها و توضيحات استاد جلال الدين ... به سيد حميد روحاني درباره طرح حکومت اسلامي امام با اشاره به اهميت همين مقدار از دروس که ... صفحه 275در باره اهتمام شهيد مطهري به طرح مباحث مربوط به حجاب که نشان دهنده .... مصري بود که از سال 1333 تا زمان تبعيد عباس شيباني به مشهد به طول انجاميد.
حماسه حسيني از نگاه استاد شهيد مطهري/قسمت 7
حماسه حسيني از نگاه استاد شهيد مطهري/قسمت 7 كتاب حماسه حسيني مجموعهاي است مشتمل بر سخنرانيها و يادداشتهاي استاد مطهري درباره واقعه كربلا كه به مناسبت آغاز ماه محرم به تدريج توسط ... باشد ، تاجر تجارت بكند ، محصل درس بخواند و هر كسي كار خودش را انجام ? .... ابوذر غفاري را عثمان تبعيد ميكند و اعلام ميكند كه احدي حق ندارد اين ?
حماسه حسيني از نگاه استاد شهيد مطهري/قسمت 7 كتاب حماسه حسيني مجموعهاي است مشتمل بر سخنرانيها و يادداشتهاي استاد مطهري درباره واقعه كربلا كه به مناسبت آغاز ماه محرم به تدريج توسط ... باشد ، تاجر تجارت بكند ، محصل درس بخواند و هر كسي كار خودش را انجام ? .... ابوذر غفاري را عثمان تبعيد ميكند و اعلام ميكند كه احدي حق ندارد اين ?
سيد الشهداي دوره ديكتاتوري در ايران
نكته تازه اي كه مكي درباره شهيد مدرس گفت و اصرار داشت كه جوانان ايراني از اين ماجرا ... فراموش نمي كنم وقتي پاسخ هاي مرحوم مي به سئوالي پيرامون شباهت ها و تفاوت هاي ... بود و حداقل هشت واحد درس «تاريخ روابط سياسي ايران» را گذرانده بودم و نمونه هايي از ... و در اول آن هم چيزي به لطف يادداشت كرد، هر چند آنچه را كه مي نوشت نمي توانست بخواند.
نكته تازه اي كه مكي درباره شهيد مدرس گفت و اصرار داشت كه جوانان ايراني از اين ماجرا ... فراموش نمي كنم وقتي پاسخ هاي مرحوم مي به سئوالي پيرامون شباهت ها و تفاوت هاي ... بود و حداقل هشت واحد درس «تاريخ روابط سياسي ايران» را گذرانده بودم و نمونه هايي از ... و در اول آن هم چيزي به لطف يادداشت كرد، هر چند آنچه را كه مي نوشت نمي توانست بخواند.
روايت يك مدرس پژوهي ناتمام
پاره اي از آنها درباره عيار برخي مدرس پژوهي ها در جامعه امر. ... تمام جوانب و جزئيات زندگي مدرس واقف شده بودم و در شهرضا در كلاس سوم متوسطه درس مي خواندم ... موقعي كه وارد مدارس رسمي شدم تا انتهاي دوران تحصيل از آن خرمن، توشه برگرفتم. ... مدرس را در 1316 شهيد كردند. ... يادداشت هاي خواب ايشان و مطالبي را كه مي گفت يادداشت و جمع جور كرده ام.
پاره اي از آنها درباره عيار برخي مدرس پژوهي ها در جامعه امر. ... تمام جوانب و جزئيات زندگي مدرس واقف شده بودم و در شهرضا در كلاس سوم متوسطه درس مي خواندم ... موقعي كه وارد مدارس رسمي شدم تا انتهاي دوران تحصيل از آن خرمن، توشه برگرفتم. ... مدرس را در 1316 شهيد كردند. ... يادداشت هاي خواب ايشان و مطالبي را كه مي گفت يادداشت و جمع جور كرده ام.
خاطرات آيت الله محيي الدين انواري در باره ترور منصور و....
نيز نکات جالبي در باره آقاي شهيد مطهري، هاشمي رفسنجاني و نيز مطالبي در باره ... همچنين خاطراتي از زندان، درسهاي تفسير آيت الله طالقاني و فقه آيت الله منتظري در زندان ... سيد هاشم حسيني يکبار به من گفت: بچه ها وضعشان خوب نيست، برو از شجاعي که ..... يک بار هم اعتصاب غذا شد که ما هم بوديم که ما چند نفر را به برازجان تبعيد کردند.
نيز نکات جالبي در باره آقاي شهيد مطهري، هاشمي رفسنجاني و نيز مطالبي در باره ... همچنين خاطراتي از زندان، درسهاي تفسير آيت الله طالقاني و فقه آيت الله منتظري در زندان ... سيد هاشم حسيني يکبار به من گفت: بچه ها وضعشان خوب نيست، برو از شجاعي که ..... يک بار هم اعتصاب غذا شد که ما هم بوديم که ما چند نفر را به برازجان تبعيد کردند.
شهيد صدر و چالشهاي حوزه و دانشگاه(2)
آقاي صدر داشتند مي رفتند درس بدهند كه يكي از طلاب آمد و به ايشان خبر داد كه پادگان عشرت ... موضع ايشان در مورد شهيد مطهري اين گونه بود كه آثار ايشان و علامه طباطبايي را مي ... ايشان اعتقاد بسيار عميقي به علامه طباطبايي داشتند و اين موضوع از نامه هايي كه ... آقاي صدر جلسه تفسير قرآن را شروع كردند و بعد از چهارده جلسه، همزمان با دوران اول ...
آقاي صدر داشتند مي رفتند درس بدهند كه يكي از طلاب آمد و به ايشان خبر داد كه پادگان عشرت ... موضع ايشان در مورد شهيد مطهري اين گونه بود كه آثار ايشان و علامه طباطبايي را مي ... ايشان اعتقاد بسيار عميقي به علامه طباطبايي داشتند و اين موضوع از نامه هايي كه ... آقاي صدر جلسه تفسير قرآن را شروع كردند و بعد از چهارده جلسه، همزمان با دوران اول ...
ناگفته هائي از سلوك مبارزاتي شهيد اندرزگو (1)
ناگفته هائي از سلوك مبارزاتي شهيد اندرزگو (1)-ناگفته هائي از سلوك مبارزاتي شهيد ... را در باره زندگي، شيوه هاي مبارزه مخفي، تهيه سلاح و پنهان ساختن آنها بازگو كند. ... حركت مسلحانه بدون وجود فتوا بود، يعني اولا شاخه نظامي مؤتلفه پس از تبعيد امام ... آن موقع ها و خانه او در خيابان ولي عصر، نزديك كانال دوم تلويزيون بود كه داستانش را در ...
ناگفته هائي از سلوك مبارزاتي شهيد اندرزگو (1)-ناگفته هائي از سلوك مبارزاتي شهيد ... را در باره زندگي، شيوه هاي مبارزه مخفي، تهيه سلاح و پنهان ساختن آنها بازگو كند. ... حركت مسلحانه بدون وجود فتوا بود، يعني اولا شاخه نظامي مؤتلفه پس از تبعيد امام ... آن موقع ها و خانه او در خيابان ولي عصر، نزديك كانال دوم تلويزيون بود كه داستانش را در ...
شهيد صدر در بستر انديشه و عمل (3)
اين روند هم دو بعد دارد : يك بعد رياضي كه غربي ها كم بيش به آن پرداخته اند ودوم، بعد احتمالات ... شهيد صدر از چه مقطعي انديشه هاي خود در باب حكومت اسلامي را علني كردند؟ ... و به شاگردان خود توصيه كردند كه در آن درس شركت كنند و يا جزوه هاي اين درس را بگيرند و مطالعه كنند. ... اين مربوط به مقطعي است كه هنوز امام دستگير و تبعيد نشده بودند.
اين روند هم دو بعد دارد : يك بعد رياضي كه غربي ها كم بيش به آن پرداخته اند ودوم، بعد احتمالات ... شهيد صدر از چه مقطعي انديشه هاي خود در باب حكومت اسلامي را علني كردند؟ ... و به شاگردان خود توصيه كردند كه در آن درس شركت كنند و يا جزوه هاي اين درس را بگيرند و مطالعه كنند. ... اين مربوط به مقطعي است كه هنوز امام دستگير و تبعيد نشده بودند.
آیت الله مدرس و ميراث مشروعه خواهان(3)
شيوه عملي مدرس اين بود كه اگر ما بخواهيم كار كنيم و پيش برويم، به هر حال. ... ظاهر حق با دكتر حائري است، اما توجه به مؤلفه هايي كه فوقا درباره مدرس برشمرديم، تحليل ... يا مدرسه و درس و بحث علمي مان را دنبال كنيم، تا زماني كه مردم سرشان به سنگ بخورد و .... و مغازله مستمر با انگليس ها در جنوب ايران را دارد، پس چطور شهيد مدرس، عليه رضا شاه، ...
شيوه عملي مدرس اين بود كه اگر ما بخواهيم كار كنيم و پيش برويم، به هر حال. ... ظاهر حق با دكتر حائري است، اما توجه به مؤلفه هايي كه فوقا درباره مدرس برشمرديم، تحليل ... يا مدرسه و درس و بحث علمي مان را دنبال كنيم، تا زماني كه مردم سرشان به سنگ بخورد و .... و مغازله مستمر با انگليس ها در جنوب ايران را دارد، پس چطور شهيد مدرس، عليه رضا شاه، ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها