تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802516946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشروح مناظره اعتياداز متهم شدن خانواده‌ها در پديده اعتياد تا امان نامه پليس براي معرفي مواد فروشان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح مناظره اعتياداز متهم شدن خانواده‌ها در پديده اعتياد تا امان نامه پليس براي معرفي مواد فروشان
دومين مناظره اعتياد با حضور مسئولان در شبكه يك سيما برگزار شد. در اين مناظره مباحثي مانند متهم شدن خانواده‌ها در پديده اعتياد تا امان نامه پليس براي معرفي مواد فروشان مطرح شد.


به گزارش خبرنگار جامعه فارس،احمد حاجبي، مدير كل دفتر سلامت رواني و اعتياد وزارت بهداشت در مناظره تلويزيوني با موضوع اعتياد گفت: موضوع اعتياد و چرايي آن در اين مناظره مورد بحث است و اين پرسش مطرح است كه چرا با همه مداخلات انجام شده همچنان اين موضوع ادامه دارد و مسئله روز است.

وي ادامه داد: اعتياد يك نگراني براي عموم جامعه است و آنها اعتياد را تهديد كننده مي‌دانند.

حاجبي گفت: در حال حاضر پديده اعتياد بار بالايي را از نظر ناتواني و مرگ و مير به خود اختصاص داده و باري كه به نظام سلامت وارد كرده پس از سوانح و حوادث و بيماري‌هاي قلبي و افسردگي رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

وي گفت: در پاسخ به اينكه آيا اعتياد يك آسيب اجتماعي است بايد به خصوصياتي توجه كنيم در اين مورد دو شاخص وجود دارد در مورد اينكه اگر پديده با ارزش‌هاي عام جامعه متعارض باشد آن مسئله يك آسيب اجتماعي است كه در مورد اعتياد صدق مي‌كند.

حاجبي گفت: همچنين اعتياد نشان‌دهنده ضرورت و اصلاح در سياست‌هاي اجتماعي و اقتصادي را نشان مي‌دهد و جامعه‌شناسان معتقدند وجود اعتياد ناشي از نوعي نابساماني و ناكارآمدي در جامعه است.

مدير كل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت گفت: علل و گرايش به اعتياد عوامل اجتماعي و محيطي، فردي و عوامل خانوادگي مطرح هستند و در عامل اجتماعي و محيطي يكي از نكاتي كه مطرح است فقر است و به عنوان يك شاخص بارز در اين مشكل اجتماعي مطرح است.

معاون قضايي دادستان: سال 1314 يك و نيم ميليون معتاد داشتيم

حسين ذبحي معاون قضايي دادستان كل كشور و نماينده قوه قضاييه در برنامه مناظره گفت:‌ اينكه گفته مي‌شود مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سال‌هاي گذشته و روند مقابله با آن مثبت بوده است يا خير، بايد به دستاوردهاي اين زمينه اشاره كنيم.

وي افزود: آسيب اصلي قاچاق مواد مخدر در كشور به اعتياد كشيدن اقشار مختلف جامعه است و با مقايسه وضعيت كشور در سال‌هاي بعد از انقلاب متوجه مي‌شويم كه هم‌اكنون در چه شرايطي هستيم.

معاون قضايي دادستان كل كشور ادامه داد: تعداد معتادان در سال 1314 بالغ بر يك و نيم ميليون نفر بود كه در سال 1334 نيز تقريباً همين تعداد معتاد در كشور وجود داشت.

ذبحي اظهار داشت:‌ در اوايل سال 1357 و قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران حدود دو ميليون نفر معتاد در كشور وجود داشت كه تقريباً 6 درصد جمعيت كل كشور را تشكيل مي‌داد.

وي افزود: در حال حاضر از جمعيت 70 ميليوني كشور ما يك ميليون و 350 هزار نفر معتاد وجود دارد كه اگر معتادان تفنني را نيز به آنها بيفزايم معتادان ما باز هم كمتر از سال‌هاي قبل از انقلاب است.

معاون قضايي دادستان كل كشور ادامه داد: اين آمارها در شرايطي است كه همسايگي با كشور مانند افغانستان و ورود مواد مخدر به كشور احتمال افزايش آمارها را زمينه را براي رشد اين رويه ايجاد مي‌كند.

وي افزود: در سال‌هاي گذشته نا امني مرزها باعث مي‌شد قاچاقچيان از مرزهاي سيستان وارد شوند و گروگانگيري كنند اما امروز انسدادها مرزها باعث شده تا از مسيرهاي خشكي نااميد شوند.

ذبحي اظهار داشت: من در بازديدي كه از يكي از زندان‌ها داشتم شرايط زندانباني و ترك را در آن زندان مطلوب ديدم.

طاهري: مهمترين متهم پديده اعتياد خانواده‌ است

طاها طاهري در مناظره تلويزيوني با موضوع اعتياد گفت: اميدواريم در اين مناظره امكان نقد فراهم شود و به دور از سانسور و سياه‌نمايي بيان واقعيت كنيم و بي‌پرده تقصيرها را بيان كنيم و در چارچوب منطقي به آن بپردازيم و مردم هم به عنوان داوران، صداقت كارگزاران را ارزيابي كنند و مشكلات انباشته شده سه دهه قبل كه به دليل نداشتن برنامه و درك ناصحيح از اعتياد به وجود آمده را بتوانيم برطرف كنيم.

وي ادامه داد: اعتياد به مؤلفه‌هاي اساسي كم‌كاري و نقص كار در مقابله با عرضه مواد، ورود مواد مخدر و مشكلات فرا روي چند عرصه مرتبط است كه عليرغم شهادت‌ها و جراحت‌ها، در عرصه ورود به عنوان مسير ترانزيتي مطرح شده است.

طاهري گفت: نگاه كارگزاران تا دو دهه گذشته مقابله محور بود و نگاه درمان محور تا سال 82 وجود نداشت. معتاد به عنوان مجرم تلقي مي‌شد و اگر به سمت درمان نمي‌رفت دستگير مي‌شد.

قائم‌مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اما با تغيير قانون اگر معتاد گواهي درمان در زمان اعتياد را نداشته باشد متجاهر و مجرم شناخته شده و بايد به درمان بپردازد.

طاهري تصريح كرد: نقص‌هايي در حوزه اجتماعي وجود دارد كه مهمترين متهم خانواده است كه مغفول مانده است، نقش خانواده و عدم درك صحيح از موضوع اعتياد موجب شده تا اعتياد بغرنج شده و انگ‌زا بودن آن درمان را دچار مشكل كند.

طاهري تصريح كرد: براي هر آسيب بايد اختلال در روابط اجتماعي را تحليل كنيم تا بتوانيم مسئله را حل كنيم.

وي گفت: ماهيت اعتياد را جامعه‌شناسان به عنوان يك آسيب اجتماعي اختلال تلقي مي‌كنند، روانشناسان به عنوان تعارضات رواني،معتاد را بيمار رواني مي‌دانند، از منظر حقوقي معتاد مجرم است، از منظر سياسي حلقه‌اي در توطئه نرم است، از نظر پليس بزهكار، از نظر قاچاقچي مصرف كننده و از نظر جامعه ديني گناهكار است.

طاهري گفت: بنابراين براي بررسي معضل اعتياد ابتدا بايد چارچوب آن را به درستي تعريف كنيم و اختلال در روابط اجتماعي را تحليل كنيم.

50 ماده جديد اعتياد آور در حال ورود به كشور است

همايون هاشمي در بخش اول مناظره اعتياد درباره گفت: درست است كه اين موضوع درصد رشد تعداد معتادان نسبت به گذشته پايين نيامده اما شدت آسيب معضل اعتياد را در ايران دو چندان شده است.

وي افزود: سازمان بهزيستي اعتياد را به عنوان يك آسيب مياني در نظر گرفته است. چرايي ريشه‌كن نشدن اعتياد واضح است اگر ساير آسيب‌ها مانند طلاق را رصد كنيد مي‌بينيد كه آنها نيز كنترل نشده است.

هاشمي گفت: براي ريشه‌كن كردن اعتياد عزم و جهاد ملي لازم است. همه بايد وارد عرصه شوند و يك گروه نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. همانطور كه كسي نمي‌توانست پيروزي‌هاي جنگ را براي خود مصادره كند.

هاشمي گفت: در عرصه‌هاي مختلف عقب مانديم امروز براي پروتكل شيشه در حال برنامه‌ريزي هستيم اما 50 نوع مواد ديگر در حال وارد شدن به كشور است.

وي افزود: بايد كمپ‌ها را تقويت كنيم و پيشگيري به معني واقعي آن بايد مورد توجه قرار گيرد.

رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: وقتي چتر امنيتي مناسبي براي خانواده‌ها پهن كنيم هيچ باراني آنها را خيس نمي‌كند.

هاشمي گفت: تيم مددكاري بايد شكل بگيرد. همانطور كه خانواده‌ها براي كلاس‌هاي كنكور فرزندانشان بيشتر از مناسبات اجتماعي وقت مي‌گذارند براي آموزش اعتياد نيز بايد وقت بگذارند. كارزار رسانه اي شيشه را دو سال است داريم اجرا مي كنيم دريغ از ورود يك رسانه به كمك.

وي ادامه داد: در 16 استان در كمال غربت اين كارزار را اجرا كرديم.شيوع اعتياد به دليل عدم انسجام بين دستگاههاي مسئول است.

رئيس سازمان بهزيستي كشور ادامه داد:‌ بايد قسمت عمده در بحث آموزش و پيشگيري باشد و فرزندان بايد واكسينه شوند.

هاشمي خاطرنشان كرد: وقتي سيل آمد بايد مقابله را جدي بگيريم اما پيشگيري را جدي‌تر.

نظرسنجي از مسئولان

در ادامه برنامه مناظره اعتياد حيدري، مجري برنامه نظر مسئولان حاضر را در خصوص سؤال نظر سنجي برنامه پرسيد كه احمد حاجبي در پاسخ به سؤال نظرسنجي كه آيا برخوردهايي قضايي انتظامي با قاچاقچيان مواد مخدر بازدارنده بوده است يا خير؟ گفت: فكر مي‌كنم با توجه به اينكه با عموم جامعه مرتبط هستم نگاه كلي نسبت به برخوردهاي مقابله‌اي و عرضه از سوي مردم نگاه خوبي نيست.

معاون قضايي دادستان كل كشور در پاسخ به اين سؤال گفت: دستاوردهاي دولت در اين زمينه فراوان بوده است اما مردم با چشم ظاهر به معتاد نگاه مي‌كنند و ممكن است علي‌الاصول تلقي اين باشد كه اقدامات دستاوردهاي خوبي را به همراه نداشته است.

ذبحي، در پاسخ به سؤال مجري كه آيا مردم اشتباه مي‌كنند گفت: ظاهر جامعه يك چيز است و آنچه مورد انتظار است چيز ديگري است.

طاها طاهري، قائم‌مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در پاسخ به اين سؤال گفت: مردم به اين سؤال مي‌گويند نه چون اثربخشي بايد در وضعيتشان اثر بگذارد اما وقتي معتاد است درمان اثربخش نيست و با عود درمان مواجه مي‌شوند و هزاران صحنه توزيع مواد مخدر را در جامعه مي‌بينند پاسخشان نه خواهد بود.

وي گفت: از سوي ديگر عدم آگاهي مردم از اقدامات انجام شده در اين پاسخ مؤثر است حجم انبوه فعاليت‌ها در مقابل تهديد بزرگ در جامعه بيان نشده است.

مؤيدي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا نيز در پاسخ به اين سؤال گفت: اگر ما حجم تهديد نسبت به جامعه كه بخشي از آن پنهان است را ببينيم و اگر اقدامات انجام شده را مشاهده كنيم اقدامات قابل توجه بوده و بخشي از تهديدها را كاهش داده اما با اين حال مردم ممكن است نظر خياباني داشته باشند.

هاشمي رئيس سازمان بهزيستي كشور نيز گفت: من با اين نظر موافقم كه اگر مردم نسبت به اقدامات انجام شده آگاهي داشته باشند پاسخشان به اين سؤال مثبت خواهد بود.

طاهري: مرگ 51 هزار نفر بر اثر مواد مخدر در كشور تاكنون

طاها طاهري در ادامه برنامه مناظره با موضوع اعتياد در انتقاد به سخنان مطرح شده در اين برنامه گفت: به نظر مي‌رسد در بخش دسترسي مواد تلاش‌هاي گسترده‌اي توسط دستگاه‌ها و ارگان‌ها انجام شده است.

وي ادامه داد: طي 24 سال گذشته 28 هزار درگيري ميان قاچاقچيان مواد مخدر صورت گرفته است و 7 هزار نفر در اين مسير كشته شده‌اند.

وي ادامه داد: 105 هزار خودرو كه حامل مواد مخدر بوده است كشف شده و 51 هزار و 864 نفر تا امروز بر اثر مصرف مواد مخدر در كشور كشته شده‌اند.

طاهري اظهار داشت: بيش از 86 هزار تن از سال 57 تا امروز در افغانستان مواد مخدر توليد شده است كه بيش از 8 هزار تن از آن توسط نيروهاي ايراني كشف شده است و اين نشان دهنده سيل ويرانگر مواد مخدر به سمت جامعه ايراني است.

وي افزود: در بحث مقابله با مواد مخدر اختلال‌هاي جدي وجود دارد و اگر ما عامل انساني را شبكه قاچاق مواد مخدر بدانيم تاكنون 151 هزار زنداني محكوم به مواد مخدر هستند.

طاهري اظهار داشت: در 24 سال گذشته 64 هزار زنداني محكوم به مواد مخدر داشتيم كه تعداد زيادي نيز مجازات شدند.

وي افزود: ما در بخش كشف كالا راندمان بسيار بالايي داشتيم و 400 تن در 7 ماه گذشته كشفيات ما بوده است كه اين يك ركورد جهاني است اما ما بايد به سمت ضربه به سران مواد مخدر در آن سوي مرزها برويم.

طاهري افزود: از سال تشكيل ستاد مبارزه با مواد مخدر 50 ميليون دلار جرايم حاصل از قاچاقچيان اخذ شده است اما قاچاقچيان داخلي سالي 3 ميليارد دلار سود به دست مي‌آورند لذا مدل مبارزه با قاچاق بايد دچار يك تحول اساسي شود.

وي خاطرنشان كرد: 1600 ميليارد دلار گردش مالي مواد مخدر در دنيا به قدري اقناع كننده است چون سود سرسام‌آوري دارد و ما بايد دقت كنيم كه 57 درصد از محكومين مواد مخدر آدم‌هاي جديدي هستند كه در نتيجه وسوسه و سودآوري مواد مخدر به اين راه كشيده شده‌اند.

2 گرم شيشه چندين نفر را معتاد مي‌كند

همايون هاشمي در مناظره اعتياد گفت: تعريف ارزش‌ها به هم خورده است الان پول در آوردن آسان ارزش شده و اين مي‌توان حركت به سمت اعتياد و اين مسائل باشد.

رئيس سازمان بهزيستي ادامه داد: اعتماد و همدلي كجاست مادامي كه شفاف صحبت بكنيم و مشكلات اجتماعي را به مردم كه صاحب اين مباحث هستند نگوييم به جايي نمي‌رسيم.

هاشمي گفت: بايد به مفاهيم اساسي نوع زندگي بپردازيم خيلي از مسائل دستخوش تغيير شده است برو كار مي‌كن مگو كار چيست ديگر در بين مردم نيست الان مي‌گويند بنشينيم و خانه پول خوب در بياوريم. كارشناسان مسائل اجتماعي به ما گفته‌اند در بحث شيوع‌شناسي بايد شيوه فرزندپروري را لحاظ كنيم.

هاشمي گفت: ما دنبال اين هستيم به خانواده‌ها بگوييم در كنار هم بودن چه مفهومي دارد اگر دقت كنيد اين مفاهيم از بين نرفته اما كمرنگ شده است.

وي افزود: مناسبات اجتماعي ما اختلافات جدي پيدا كرده از آن طرف قسمت اول فرمايشات دوستان درست است مصرف مواد مخدر جرم است اما دسترسي به آن آسان.

رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: در حال حاضر ما بايد به فكر محدودسازي شبكه‌هاي كوچك باشيم. با مشكل درمان اعتياد در كمپ‌ها مواجهيم. دو گرم شيشه كافي است چند نفر را معتاد كند بنابراين براي شبكه‌هاي پايين‌دستي هم بايد كاري كنيم.

مويدي:سونامي اعتياد بيخ گوش ماست

علي مويدي در پاسخ به اينكه آيا برخورد قضايي متناسب است يا خير گفت: واقعيتي كه امروز در كشور با آن مواجهيم كشور افغانستان است كه بايد آن را بپذيريم و اينكه سونامي و سيل توليد مواد مخدر با ترفند‌هاي سياسي و اقتصادي در مقابل ما قرار دارد.

وي ادامه داد: ما بايد اين را بپذيريم كه دست پنهاني مواد مخدر را در دنيا اداره مي‌كند كه بيخ گوش ما قرار دارد. بنابراين اگر قبول داريم كه اين سيل به راه افتاده است، من پليس، مسئول بهزيستي،‌آموزش و پرورش و غيره امروز پس از 35 سال زشت است كه بگوييم فقر فرهنگي داريم.

رئيس‌ پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: ما در حال حاضر در حوزه پليس صاحب نظر و مدل هستيم و در دنيا به عنوان يك الگو مطرحيم. چرا آقاي مسئول سازمان به فقر فرهنگي اشاره دارد؟ آيا ما تجهيزات و امكانات مناسب نداريم؟ به نظر مي‌رسد امكانات وجود دارد اما از نظر رسانه‌ها كاري براي آن نشده كه بايد پاسخگو باشند.

در اين ميان هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي كشور نيز گفت: احساس مي‌شود كه تمام اين معضلات اجتماعي به دليل جنگ اجتماعي و فرهنگي است كه به راه افتاده است. ما دست‌بوس ملت هستيم اما بايد واقعيت‌ها را بگوييم.

وي ادامه داد: مشكل فرهنگي وجود دارد و تغييرات در شهري شدن، مدنيت و تعاملات امروزه بيانگر آن است.

هاشمي گفت: اين يك واقعيت است كه دچار مشكل فرهنگي شده‌ايم و توهين نيست در حال حاضر منابع علمي از مطالعات و پايان‌نامه دانشجويان آن را نشان مي‌دهد كه مشكل اساسي در كف اجتماعي داريم. حتي آموزش هم در مقوله فرهنگ جا دارد بنابراين اگر معضل اعتياد به آموزش و فرهنگ برمي‌گردد بايد بپذيريم كه مشكلات فرهنگي است.

طاها طاهري قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز گفت: اگر منظور آقاي هاشمي اين بوده پس قبول داريم كه به فرهنگ برمي‌گردد.

ذبحي: معتادان اعتياد را به داخل زندان مي‌بردند

حسين ذبحي، نماينده قوه قضاييه در برنامه مناظره اعتياد در پاسخ به اين سؤال كه آيا ما مشكل قانوني در برخورد با معتادان و قاچاقچيان داريم، گفت: ما مشكل نداريم بلكه نقص قانون داريم.

وي ادامه داد: برخوردهاي قضايي و انتظامي در مقابله با مواد مخدر مؤثر بوده و كاهش كشفيات و جمع‌ شدن كارخانه‌هاي توليد شيشه خود گوياي اين واقعيت است.

نماينده قوه قضاييه در برنامه مناظره در پاسخ به سؤال ديگري درباره اين مطلب كه گفته مي‌شود قاچاقچيان زودتر از مأموران از دادگاه خارج مي‌شوند، گفت: زماني اين طور بود كه مشكل اساسي ما اين بود كه معتادان با مقدار كم مواد به زندان راه پيدا مي‌كردند و ضمن شلوغ كردن زندان‌ها موجب شيوع اعتياد در زندان مي‌شدند.

ذبحي افزود: در دوره آيت‌الله شاهرودي پيش‌بيني شد كه معتادان به زندان نروند و به جايي منتقل شوند كه براي آنها در نظر گرفته شده باشد.

وي با اشاره به اينكه اين مشكل بعد از اصلاح قانون در سال 89 برطرف شد، گفت: اصلاح قانون موجب شد كه اين مشكل از ريشه برطرف شود.

حاجبي: 95 درصد معتادان بعد از ترك به مواد بر مي‌گردند

احمد حاجبي، نماينده وزارت بهداشت در ادامه برنامه مناظره اعتياد گفت:‌ همانطور كه همه دوستان متفق القول هستند اعتياد يك موضوع هوشمند است و امروزه هر گونه پادزهري در خصوص اعتياد به كار ببريم رقم‌هاي ميلياردي آن طرف موضوع را آرام نمي‌كند.

وي افزود: وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزيستي در خصوص بحث‌‌هاي درماني بيكار و آرام ننشسته‌اند و ما هم‌اكنون 5 هزار و 292 مركز درماني به عنوان مراكز نگهدارنده داريم و 109 مركز كه عمدتاً معتادان خياباني و بي‌خانمان را نگهداري مي‌كنند.

نماينده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: اختلاف‌نظرهايي در خصوص شرايط نگهداري معتادان وجود دارد اما عمده نگاه‌ها اين است كه درمان معتادان بايد براساس پرهيزمداري باشد و بايد به سمتي حركت كنيم كه معتاد به هيچ وجه در دوره درمان خود به مواد رو نياورد اما در اين روش در پي يك سال 95 درصد از معتادان بازگشت خواهند داشت.

حاجبي در پاسخ به اين سؤال مجري كه آيا مسئله فرهنگي اجتماعي و اقتصادي در بازگشت معتادان مؤثر نيست، گفت: ذات اين بيماري اين است كه پس از مدتي دوباره به آن باز مي‌گردند و ذات اعتياد عود كننده است و اين هم به دليل سيستم پاداشي است كه از اعتياد به دست مي‌آورند.

وي در خصوص اين سؤال كه آيا تنها احساس لذت باعث مي‌شود كه معتادان دوباره به اين سمت بيايند، گفت: احساس لذت پاداش معتادان است و همين امر باعث مي‌شود تا معتادان به سمت استعمال مواد مخدر باز گردند.

رئيس سازمان بهزيستي در ادامه سخنان حاجبي گفت: ما در رسيدن و پيشگيري به معتادان چند اصل را رعايت مي‌كنيم كه يكي از آنها دسترسي به مواد مخدر، حمايت‌هاي اجتماعي، پيشگيري و درمان است.

وي ادامه داد: مقوله حمايت‌هاي اجتماعي يك پكيچ كامل است و ما معتقديم كه معتاد پاك شده بايد به فكر شغل، حمايت و كاهش آسيب‌هاي وي باشيم.

معاون قضايي دادستان كل كشور در ادامه اين مناظره ورود پيدا كرد و اظهار داشت: امروز شاهديم با اينكه حدود 3 سال از تدوين قانون جديد مبارزه با مواد مخدر مي‌گذرد مراكز درماني كافي براي اين موضوع وجود ندارد در بسياري از مواقع معتادان را مي‌خواهيم به مراكز اعزام كنيم اما مراكز كافي نيست و تعداد زيادي از معتادان هم‌اكنون به يك مركز اعزام مي‌شوند.

ذبحي افزود: امروزه‌ زندان‌هاي شرايط خوبي دارند اما ظرفيت كافي براي نگهداري معتادان وجود ندارد بايد زندان‌ها طبقه‌بندي شود اما دست زندانبان‌ها بسته است و زندان، تربيت، آموزش، سلامت را بايد براي معتادان به همراه داشته باشد و امروزه با كنترل‌هايي كه انجام مي‌شود اكثر زندان‌ها به سمت پاك كردن معتادان حركت مي‌كنند.

فقر فرهنگي براي كنترل اعتياد ميان مسئولان است

سردار علي مؤيدي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر در برنامه مناظره اعتياد در پاسخ به اين سؤال كه آيا برخورد قضايي با قاچاقچيان مناسب بوده است يا خير؟ گفت: اگر از من بپرسيد به عنوان يك پليس مي‌گويم آن طور كه من مي‌خواهم نبوده است.

وي ادامه داد: اما انصافاً تلاش‌هاي دستگاه قضا در اين ارتباط خوب بوده است اما ايراداتي مانند اينكه شايد در برخي استانها برخي آراي قضات اشتباه صادر شده است وجود داشته باشد.

مؤيدي در پاسخ به همايون هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي كه مسئله اعتياد را تنها حاصل فقر فرهنگي جامعه عنوان كرده بود گفت: ما يك موضوع غيرقابل اثبات و اندازه‌گيري به نام فرهنگ را عنوان مي‌كنيم كه هيچ وقت نمي‌توانيم آن را اندازه بگيريم و بفهميم كه كي بافرهنگ هستيم و كي بي‌فرهنگ.

وي ادامه داد: من با گفتن اينكه ما مشكل فرهنگي داريم را قبول ندارم بلكه معتقدم اين حرف عملاً شانه خالي كردن از مسئوليت است.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه اگر فقر فرهنگي وجود دارد در ميان بعضي مسئولان دستگاه‌هاي مختلف است گفت: آن عزم و اراده كه در پليس و قوه قضاييه وجود دارد در ساير دستگاه‌ها وجود ندارد و به اندازه‌اي كه ما مبارزه با مواد مخدر را جدي گرفته‌ايم اين دستگاه‌ها آن را جدي نگرفته‌اند.

سردار علي مؤيدي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر عصر امروز در برنامه مناظره اعتياد در مورد آماري كه قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد و اينكه در مناظره گفته شد كه ما داراي فقر فرهنگي هستيم،‌گفت: من اين را قبول ندارم.

وي افزود: ما فقر آموزش و اطلاع‌رساني داريم و فرهنگ ما فرهنگي قوي و غني است.

طاهري:‌ 33 درصد معتادان ليسانس دارند

در مقابل طاها طاهري قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 33 درصد معتادان و قاچاقچيان ما داراي مدرك ليسانس به بالاتر هستند و اين نشان مي‌دهد كه اعتياد ربطي به فرهنگ ندارد.

وي تأكيد كرد: بر اساس تحقيقات انجام شده يك ميليون و 325 هزار معتاد قطعي در كشور داريم.

طاهري با بيان اينكه دليل اعتياد امروزه فقر نيست، گفت: افراد بيشتر به دليل كاركردهاي مواد مخدر به سمت آن كشيده مي‌شود كه اين كاركردها عبارتند از لذت، تفريح و كنجكاوي كه ما بايد با كاركردهاي مواد مخدر مقابله كنيم.

وي افزود: 68 درصد از معتادان ما داراي شغل هستند و آن چيزي كه شما در تصاوير نشان داديد فقط شامل 20 درصدي مي‌شود كه به آخر خط اعتياد رسيده‌اند.

رئيس بهزيستي: كسب لذت اولين عامل گرايش به مصرف مواد است

همايون هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي اظهار داشت: اينكه پليس پيشگيري ايجاد شده خوب است. ما عميقاً اعتقاد داريم مداخله يك بحث است و باعث پيشگيري يك بحث عالمانه، هنرمندانه و هوشمندانه است. در كنار اينها ما كمك به درمان هم مي‌كنيم.

وي افزود: سال گذشته وزير وقت رفاه از من پرسيد چند كمپ ترك اعتياد داريد من پاسخ دادم 172 كمپ، من به ايشان گفتم چند كمپ مي‌خواهيد و ايشان پاسخ داد 600 كمپ.

رئيس سازمان بهزيستي كشور اظهار داشت: در طول 12 ماه قريب به 700 مهد مجوزدار استاندارد تأسيس كرديم كه روحاني، مددكار و پزشك در آن خدمت مي‌كنند.

وي افزود: حجم كار زياد است و ما آبشاري كار كرديم مگر مي‌شود يك كمپاني كه 100 كارگر را بيكار مي‌كند بگويد من نيستم قطعاً درصدي از اين بيكاران به سمت مواد افيوني مي‌روند.

وي افزود: 10 تا 20 ماژول براي اعتياد وجود دارد كه يكي از آن بحث دلخوشي‌ها است.

طاها طاهري گفت: كسب لذت 15.7 درصد را به خود اختصاص داده است. در دانشجويان رشته پرستاري در مقطع ارشد و دكترا ميانگين پسران براي پرداختن به اعتياد 2.7 درصد و دختران 0.8 درصد بوده است، دانشجويان پزشكي كه مي‌دانند اعتياد چيست. بنده مبتني بر تجربيات 30 ساله بهزيستي صحبت مي‌كنم.

مؤيدي در پاسخ به صحبت رئيس سازمان بهزيستي گفت: وزير بهداشت، علوم و ساير دستگاه‌هايي كه عضو اصلي ستاد هستند در چند سال گذشته چند جلسه در ستاد شركت كرده‌اند، آمار موجود است اين واقعيات را بايد به مردم بگوييم. اين حس بايد از مسئولان بروز كند.

طاهري تصريح كرد: بايد طبقات اجتماعي را مدام رصد كنيم و اين رصد وظيفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است. وزارت بهداشت آخرين رصد را انجام داده در اين رصد كه در كل كشور شكل گرفته جمعيت بين 15 تا 64 سال مورد ارزيابي قرار گرفته است. بحث لذت اولين اولويت آنها براي استفاده از مواد مخدر بوده، كنجكاوي در اولويت دوم، تفريح، رفع مشكلات روحي و در دسترس بودن اولويت‌هاي سوم تا پنجم را تشكيل مي‌دهند همچنين فشار دوستان و رفع درد ديگر اولويت‌هاي افراد بوده است.

وي گفت: در دانشگاه علوم پزشكي تجربه كردن، وقت گذراندن، بي‌خيال شدن، بي‌حوصلگي، بيكاري، ناكامي و عصبيت عوامل پرداختن دانشجويان به اعتياد بوده است.

طاهري افزود: آنجايي كه دكتر هاشمي( رئيس بهزيستي) به آن اشاره مي‌كند همين است. مسئولان بايد به اين بپردازند كه كاركرد اعتياد را حذف و جايگزيني براي آن پيدا كنند.

وي گفت: قوه قضاييه انصافاً در دوره اخير عملكردي ستودني داشته است. آمار و ارقام را ما مي‌دانيم اما گفتنش براي مسائل عمومي كشور تاوان دارد بحث سر اثربخشي مجازات است.

وي افزود: وقتي پرونده تشكيل شد اگر بخواهيم به شكل ظاهري آن بسنده كنيم بايد فرد معتاد به زندان برود اما در دنيا دنبال اثربخشي مجازات هستند كسي كه در زندان است بايد متنبه شود.

طاهري گفت: ماده 42 قانون مي‌گويد محكوم مواد مخدر بايد در شرايط سخت نگهداري شود آيا زندان‌ها براي معتادان شرايط سخت را فراهم مي‌كند.

وي افزود: سازمان زندان‌ها به ما گفت كه مشكل مالي دارد ما از سال 90 حدود 370 ميليارد تومان به آنها اختصاص داديم و 70 ميليارد هم در دولت جديد براي سازمان زندان‌ها در نظر گرفته شده است. در همين رابطه 5 اردوگاه بزرگ براي ماده 42 در نظر گرفته‌ايم.

طاهري ادامه داد: اگر در نگهداري محكوم مواد مخدر فقط دنبال نگهداري باشيم و به حقوق شهروندي آنها نگاه كنيم نتيجه اين مي‌شود كه زندان محل امن و زندگي روزمره معتادان مي‌شود بايد زندان را اثربخش كنيم.

وي خاطرنشان كرد: منظور نيروي انتظامي هم همين است كه چه كار كنيم مجازات در بحث بازدارندگي و پيشگيري از وقوع جرم مؤثر باشد مهمترين مسئله در قوه قضاييه پيشگيري از وقوع جرم است اينكه چه كار كنيم تا جمعيت سالم ريسك تجارت مواد مخدر را نپذيرد اين مباحث در كشور مغفول مانده است.

انتقاد نماينده قوه قضاييه از ستاد مبارزه با مواد مخدر

حسين ذبحي، معاون قضايي دادستان كل كشور در اين مناظره تلويزيوني گفت: اگر بر اساس نتيجه كارشناسي اظهار‌نظرات دقت كنيم مي‌بينيم كه با توجه به بزرگ بودن هجمه مواد مخدر نياز داريم كه همه دستگاه‌ها وارد صحنه شوند.

وي ادامه داد: اينكه انتظار داشته باشيم صرفاً يك دستگاه قضايي يا پليس براي مبارزه با اين پديده در صحنه باشد با اصول سياست‌هاي كلي نظام در حوزه مواد مخدر سازگار نيست.

ذبحي ادامه داد: در سياست‌هاي ابلاغي رهبري در سال 85 در اين زمينه آمده است كه يك دستگاه نمي‌تواند با اين پديده گسترده مبارزه كند. ما در حوزه قضا تلاش كرده‌ايم پليس و نيروي اطلاعاتي نيز تلاش خود را كرده اما كافي نيست و به قول دبيركل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر تا وارد عمل نشويم به ابعاد قضيه پي نمي‌بريم.

معاون قضايي دادستان كل كشور در پاسخ به اينكه آيا همه مسئولان نگراني را درك كرده‌اند گفت: همه دستگاه‌ها در حوزه مقابله با مواد مخدر حضور كافي ندارند و بيش از اين نياز داريم كه در صحنه باشند. ستاد مبارزه با مواد مخدر در رأس هماهنگي‌ها قرار دارد و رئيس آن رئيس‌جمهور است اما متأسفانه در طول 8 سال گذشته فقط 11 جلسه برگزار كرده كه چند جلسه آن را رئيس‌جمهوري تشكيل نداده است.

ذبحي گفت: منكر تشكيل جلسات ستاد نيستم اما نه فقط ستاد بلكه سه قوه بايد به كمك هم بيايند و در اين حوزه تلاش شود.

وي تأكيد كرد: يك ميليون و 325 هزار معتاد در كشور وجود دارد كه اگر خانواده 5 نفره براي آنها محاسبه شود جمعيتي بيش از 7 ميليون مي‌شود كه برابر با 10 درصد جمعيت كشور است.

ذبحي افزود: 6 ماه تا يك سال خدمات بستري و درمان براي اين تعداد بيمار است. اين خدمات را با چند بيمارستان مي‌توانيم ارائه دهيم بنابراين بايد بودجه در اين زمينه گسيل شود.

حاجبي، مديركل دفتر سلامت رواني و اعتياد وزارت بهداشت نيز گفت: در بررسي‌هاي انجام شده در مقوله پيشگيري اگر هر يك تومان را مقياس هزينه كردن قرار دهيم اما فرد معتاد شود و نياز به درمان داشته باشد بايد 15 تومان هزينه كنيم.نسبت آن يك به 15 است.بنابراين براي بحث پيشگيري نياز به بودجه داريم. پول مي‌دهند اما نسبت منطقي ندارد.

طاها طاهري، قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اين را هم بايد در نظر گرفت كه عمر پيشگيري در كشور كوتاه است. قانون اين حوزه در سال 90 تصويب شده و سه دهه مقابله محور بوده است. بعد قانون مبارزه با مواد مخدر تصويب شد كه به عبارتي در سه سال آينده و طبق برنامه پنجم توسعه شاهد كاهش اعتياد در آموزش و پرورش خواهيم بود و اين كار تازه شروع شده و عمرش كم است.

حاجبي ادامه داد: البته بهتر است با احتياط حرف بزنيم. نمي‌توانيم بگوييم تا سه سال آينده كاهش محسوس را در اعتياد مي‌بينيم. همچنين نمي‌توانيم بيشترين مشكل را به فقر فرهنگي نسبت دهيم. مشكل اصلي عدم آگاهي و اطلاع مردم است.

وي گفت: براي آنكه نوجوان و جوان از اعتياد مصون بماند بايد واكسينه شود و واكسن آن توانمند‌سازي و آگاه‌ ساختن آنهاست و اين كار به تنهايي كار وزارت بهداشت، سازمان بهزيستي و نيروي انتظامي نيست.

مديركل دفتر سلامت رواني و اعتياد وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در بحث پيشگيري وزارت ارشاد سازمان تبليغات و آموزش و پرورش بايد ورود كنند چرا كه بيشترين مخاطب كه در معرض خطر است 12 ميليون دانش‌آموز است بنابراين بايد به سراغ سرچشمه برويم. در سند پيشگيري براي وزارت بهداشت آمده حمايت تكنيكال داشته باشد.

حاجبي در پاسخ به اينكه موضوع اعتياد را در دانشجويان گروه پزشكي چگونه مي‌بينيد گفت: در اين زمينه هم در دانشگاه‌ها برنامه منسجم داريم و از 2 سال پيش كار را آغاز كرده‌ايم. ادعا نداريم دانشجوي پزشكي معتاد نمي‌شود اما اكثر كساني كه دانشجوي پزشكي بوده و معتاد شده‌اند نه فقر فرهنگي و نه اقتصادي داشته‌اند.

براي ورود مدد‌كاران به پيشگيري از اعتياد سنگ‌اندازي‌هاي زيادي مي‌شود

فارس،همايون هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي در ادامه مناظره با انتقاد از روند ادامه مناظره گفت: اگر مناظره قرار است دوجانبه بين آقاي حيدري و يكي از آقايان صورت گيرد ما جلسه را ترك كنيم.

وي ادامه داد: بهزيستي يك سازمان است و من به نمايندگي از اين سازمان در جلسه حضور دارم. ما اقدامات خوبي در زمينه پيشگيري انجام داده‌ايم كه از آن جمله مي توان به تشكيل 5 هزار گروه محله‌محور اشاره كرد.ما كتابهاي زيادي را در زمينه پيشگيري از اعتياد منتشر كرده‌ايم.

در همين زمان حيدري مجري مناظره پرسيد: مگر معتاد‌ها كتاب مطالعه مي‌كنند؟

وي در پاسخ به اين سوال گفت: انتشار اين كتاب‌ها براي خانواده‌هاست. مگر سوال شما اين نبود كه در عرصه پيشگيري چه اقداماتي انجام شده است. انتشار كتاب نيز در عرصه پيشگيري از اعتياد است.

رئيس سازمان بهزيستي ادامه داد: 20 سال است كه سازمان بهزيستي در حوزه درمان ورود پيدا كرده است. به عنوان مثال حضور در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از قبل در دستور كار ما قرار داشت.

هاشمي تصريح كرد: حضور مددكاران آموزشي بايد تسهيل شود اما متأسفانه در اين راه سنگ‌اندازي‌هاي زيادي مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال مجري كه چه كسي سنگ‌اندازي مي‌كند گفت: سنگ‌اندازي مي‌كنند، يك روز مي‌گويند مراكز درمان اجازه نمي‌دهند و روزهاي ديگر با بهانه‌هاي ديگر.

رئيس سازمان بهزيستي تصريح كرد: ما 20 سال كار آموزشي مبتني بر جامعه انجام داديم اما دريغ از انسجامي كه بين دستگاه‌ها بايد وجود مي‌داشت.

هاشمي ادامه داد: اما هم‌اكنون نوري ايجاد شده است و فكر مي‌كنم در حال حركت به سمت آموزش بر مبناي مدل مبتني بر جامعه هستيم كه اميدواريم توانمندسازي در اين عرصه به خوبي شكل گيرد.

حسين ذبحي، معاون قضايي دادستان كل كشور در پاسخ به اينكه ‌آيا اعتياد به دليل فقر فرهنگي است يا اقتصادي، گفت: آنهايي كه معتادند فقير نيستند و قاچاقچيان جزء اعتياد، فقير نيستند اما اگر از معتادان تحقيق كنيم مي‌بينيم كه براي درمان لاغري و برطرف كردن مشكلات جنسي فريب اعتياد را مي‌خورند و اين به دليل فقر فرهنگي است.

شبكه سلامت راه حل مشكل ناتواني جنسي را مطرح كند

طاها طاهري، قائم‌مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در پاسخ به اين سؤال گفت: به نظر بنده اعتياد محصول اختلال زيستي، فرهنگي، معنوي و اجتماعي است چرا نبايد شبكه سلامت مشكلات ناتواني جنسي را مطرح كند و واقعيت‌ها را بگويد و درمان اين مشكلات را مطرح كند تا افراد به سمت مواد شيشه نروند رسانه بايد پاي كار بيايد.

حاجبي، مدير كل دفتر سلامت رواني و اعتياد وزارت بهداشت نيز گفت: به نظر بنده فقر فرهنگي را بايد جايگزين فقر آگاهي و دانش كنيم اينكه در آرايشگاه‌ها تهديد جدي وجود دارد مبني بر اينكه براي لاغري از شيشه استفاده شود به دليل فقر آگاهي است. شيشه ماده محرك است و لاغري را بيمارگونه حل مي‌كند.

مؤيدي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا نسبت به وقت داده شده در مناظره اعتراض كرد و در پاسخ به اين سؤال گفت: با فقر فرهنگي و اقتصادي مخالفم دليل اعتياد ناآگاهي است اين ناآگاهي از من مسئول گرفته تا بدنه وجود دارد.

هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي كشور نيز در مورد اين سؤال گفت: فقر فرهنگي و اقتصادي حتماً وجود دارد و به هم گره خورده است اينكه فقر وجود دارد را نبايد انكار كنيم تعدادي از فقرا و بيكاران را مي‌بينيم كه به اين سمت مي‌روند.

وي ادامه داد: در حال حاضر 70 هزار نفر در كمپ‌هاي ما خوابيده‌اند، مراكز DIC هم داريم كه به درمان و پيشگيري مشغول است، خيلي زمينه‌ها ايجاد شده اما بايد تقويت شوند. بنابراين مجموعه تعاملات اجتماعي و فرهنگي در اين مسئله بسيار مهم است.

هاشمي گفت: كساني كه در توليد و توزيع مواد مخدر فعاليت مي‌كنند بازاريابي مي‌كنند و مي‌بينند كه ما و رسانه چقدر به جوانان آگاهي داديم تا دانشجو و محصل براي بي‌خوابي خود شيشه مصرف نكند.

مؤيدي:‌ چيزي به نام ستاد مبارزه با مواد مخدر نداريم

سردار علي مؤيدي در برنامه مناظره اعتياد در مورد مقابله با مواد مخدر گفت: اگر بخواهيم عملكرد دستگاه‌ها را مصداقي بررسي كنيم بعد از گذشت 10 سال بايد عملكرد هر كدام از دستگاه‌ها واضح و مشخص باشد. با بررسي عملكرد دستگاه‌ها متوجه مي‌شويم كه كداميك كم‌كاري كردند.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه فعاليت مناسب در مرزها و كنترل عرضه مواد مخدر رافع مسئوليت ديگر دستگاه‌ها نمي‌شود، گفت: ما عملاً چيزي به نام ستاد مبارزه با مواد مخدر نداريم.

وي ادامه داد: وقتي كه چند سال از آخرين جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با شركت اعضاي آن و رياست رئيس جمهور مي‌گذرد، عملاً ستاد مبارزه با مواد مخدر تأسيس شده و تنها ما دبيرخانه مبارزه با مواد مخدر داريم.

مؤيدي تأكيد كرد: دبيرخانه با ستاد بسيار فرق مي‌كند طي چند سال گذشته چند جلسه با حضور رياست رئيس جمهور تشكيل شده است؟ يك حادثه در كشور رخ مي‌دهد و رئيس جمهور سريع آن را پيگيري مي‌كند اما اين مواد مخدر بلاي جان هزاران جوان شده است و رئيس جمهور هيچ كاري نمي‌كند.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه روحاني در اين مدت كوتاه كه رياست ستاد مبارزه با مواد مخدر را برعهده گرفته خوب كار كرده است، گفت:‌ احمدي‌نژاد هم اوايل دوران رياست جمهوري جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر را تشكيل مي‌داد.

مويدي البته در ادامه از تلاش‌هاي وزير كشور به عنوان دبيركل ستاد و طاها طائري قائم مقام دبيركل تشكر كرد.

طاها طاهري، قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به مؤيدي گفت: قانون اعضاي ستاد را مشخص كرده است اين انتقاد شما نه تنها به اين دوره كه در دوره‌هاي مختلف مطرح شده است.

وي گفت: آيا دولت در تخصيص بودجه سازمان زندان‌ها كم كاري كرده است؟ آيا بودجه نيروي انتظامي را نداده است؟ يا براي ساير دستگاه‌ها كم گذاشته است؟

طاهري با طرح اين سؤال كه آيا با حضور رئيس جمهور و تشكيل جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر تمام مشكلات حل مي‌شود، گفت: چرا خود رئيس سازمان صداوسيما كه عضو اين ستاد است تاكنون اقدام مؤثري انجام نداده است آيا از قبل نمي‌توانست مانند امروز برنامه‌اي بگذارد و مسئولان مرتبط با اعيتاد را بازخواست كند.

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر راه حل مبارزه با اعتياد را اجتماعي كردن بحث اعتياد و كشاندن همه افراد جامعه به اين مبارزه دانست.

در اين لحظه مجري برنامه از طاهري پرسيد مردم را چه كسي بايد پاي كار بياورد؟

طاهري در پاسخ گفت: همه دستگاه‌هايي كه به نوعي در بحث اعتياد دخيل هستند بايد خانواده‌ها را درگير اين موضوع كنند بسياري از مديران ما خود خانواده دارند و مي‌دانند كه چطور بايد خانواده را درگير موضوع اعتياد كرد.

وي تأكيد كرد: ما بايد از طريق مدارس، هنرمندان و هر طريق ممكن خانواده‌ها را درگير موضوع اعتياد كنيم. آن طور كه تاكنون توانسته‌ايم در موضوعات مختلف خانواده‌ها را پاي كار بياوريم.

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأكيد براينكه قانون نواقصي دارد، گفت: شيشه چگونه در كشور ما شيشه شد؟ از زمان ورود شيشه به كشور تا تصويب قانوني براي مقابله با آن زمان بسياري طول كشيد و اين موجب شد كه شيشه، شيشه شود.

طاهري افزود: زماني كه شيشه وارد ايران شد قيمت آن 120 ميليون تومان به صورت وارداتي بود، اكنون قيمت اين ماده مخدر 8 ميليون تومان در هر كيلو براي توليد داخل است.

در اين لحظه حيدري مجري برنامه گفت: در اين موارد توليد داخلي ما عالي است.

طاهري ادامه داد: ضربه به بنيان‌هاي مالي قاچاقچيان براي پيشگيري كافي نيست چرا كه قانون گفته است اموال حاصل از درآمد قاچاق مواد مخدر مصادره شود و قاچاقچيان نيز راه فرار از اين قانون را به خوبي ياد گرفته‌‌اند.

ذبحي: اسامي مواد مخدر هنوز تصويب نشده

در ادامه برنامه مناظره اعتياد تعدادي از حضار سؤالات خود را از مسئولان مطرح كردند كه در اين ميان يكي از خبرنگاران پرسيد نظارت بر عملكرد دستگاه‌ها در بحث مبارزه با اعتياد چگونه است و اينكه سازمان ملل اعلام كرده است كه بايد مجازات اعدام براي مواد مخدر بازنگري شود واكنش ايران چه خواهد بود؟

طاها طاهري، قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ گفت: وظيفه ستاد برنامه‌ريزي و تخصيص بودجه است. وزير كشور به صراحت اعلام كرد كه بودجه دستگاه‌هاي مختلف را در اين زمينه نمي‌دهم تا زماني كه آنها گزارش عملكرد خود را در زمينه مبارزه با اعتياد عرضه كنند.

وي در مورد مجازات اعدام و بازنگري آن گفت: ما كاري به حرف ديگران نداريم و امنيت ملي جوانان و ناموس خود را به خاطر حرف آنها به خطر نمي‌اندازيم. معتقديم كه قانون اعدام بايد اجرا شود و در عين حال بايد بازدارنده باشد.

در بخش ديگري از اين مناظره خبرنگار ديگري خطاب به طاهري گفت: شما در گزارشي اعلام كرديد كه انگيزه‌هاي گرايش‌ به مواد مخدر تغيير پيدا كرده اين تغييرات تا چه حد در سياست‌گذاري شما مؤثر است.

طاهري در پاسخ گفت: اگر منظور شما تغيير سبك زندگي باشد به طوري كه دختران گراس را به عنوان نقل و نبات استفاده كنند ممكن است درست باشد اما اينكه بگوييم اعتياد تغيير در ارزش‌ها ايجاد مي‌كند خير.

وي ادامه داد: بسياري از افرادي كه معتاد شدند افراد مذهبي بوده‌اند و بعد از اعتياد نيز بي‌دين نشده‌اند و اين درست نيست كه ما بگوييم معتادان بي‌دين هستند.

قائم‌مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر يادآور شد: تحقير معتاد، انكار و اجبار مصرف را به دنبال دارد و ما بايد نگاهمان را نسبت به اعتياد عوض كنيم.

در ادامه يكي ديگر از حضار پرسيد: وظايف سه قوه در امر مبارزه با مواد مخدر مشخص شده است اما آنچه ما مشاهده مي‌كنيم اين است كه قوانين ما جامع و مانع نبوده چرا اين مشكل وجود دارد.

حسين ذبحي، نماينده قوه قضاييه در اين مناظره نيز پاسخ به اين فرد گفت: لايحه پيشگيري از وقوع جرم مدت طولاني است كه در مجلس و مجمع تشخيص مصلحت به سر مي‌برد.

وي ادامه داد: يكي ديگر از مشكلات اساسي ما اين است كه بعد از گذشت سه سال هنوز اسامي مواد مخدر به تصويب نرسيده و قاضي هنگام صدور حكم نمي‌داند كه با قاچاق مواد مخدر جديد و پيش‌سازها چه كنند.

وي تأكيد كرد: هر سه قوه بايد پاي كار بيايند و تمام قدرت خود را براي مبارزه با مواد مخدر به كار ببندند.

امان نامه براي معرفي مواد فروشان

در ادامه مناظره اعتياد مجري برنامه سؤالات مخاطبان برنامه را از تمام مهمانان مسئول در برنامه به اين ترتيب مطرح كرد.

حيدري: آقاي حاجبي آيا موافقيد در ايران عرضه مواد مخدر آزاد و از طريق داروخانه‌ها باشند تا معتادان كنترل و درمان شوند؟

حاجبي: من فكر مي‌كنم منظور مخاطبان ما از مواد مخدر متادون و شربت ترياك بوده است كه به عنوان داروي نگهدارنده هم اكنون از طريق دانشگاههاي علوم پزشكي توزيع مي‌شود.

وي ادامه داد: هم‌اكنون در حال بحث بر روي اين موضوع هستيم تا توزيع متادون و شربت ترياك از طريق دانشگاههاي علوم پزشكي در داروخانه‌ها صورت گيرد.

حيدري: آقاي ذبحي اگر درصد معتادان كم شده است چرا ظهور و بروزشان پررنگ شده است؟

ذبحي گفت: وضعيت جامعه و اينكه ما مركز درماني نداريم باعث شده است تا معتادان در سطح جامعه حضور گسترده‌اي داشته باشند و علت اينكه در قانون سال 89 تأكيد شده است كه از معتاد نگهداري شود همين موضوع است.

وي ادامه داد: زماني معتاد از كار خود قبح داشت و شرايط خود را درك مي‌كرد اما امروز معتادان تلو‌تلو‌ خوران در جامعه ظاهر مي‌شوند.

طاهري، قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اين بحث وارد شد و گفت: عمده مشكل ما در تهران و سيستان و بلوچستان است ما در گلستان، اراك و مازندران معتاد لامكان خياباني نداريم.

وي ادامه داد: در تهران هم ظرفيت‌سازي شده است و با هزينه بيش از 7 ميليارد توماني مكاني در ملارد در حال ساخت و تجهيز است تا معتادان در آنجا نگهداري شوند.

حيدري: آقاي طاهري دستگاه‌هايي را كه بدترين عملكرد در حوزه مبارزه با مواد مخدر را داشته‌‌اند، نام ببريد؟

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ نيروي انتظامي، وزارت اطلاعات، بسيج، گمرك تمام اين دستگاه‌ها اقدامات خوبي را در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته‌اند اما متأسفانه دستگاه‌هاي فرهنگي كه مهمترين آسيب را نيز از نقطه شاهديم عملكرد خوبي نداشته‌اند.

وي افزود: به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رسانه ملي و رسانه‌هاي ديداري و نوشتاري در سال‌هاي اخير كم كار بودند.

حيدري: آقاي مؤيدي چرا رويكرد ناجا در بحث اعتياد تغيير نمي‌كند؟

مؤيدي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گفت: وقتي ما با سيل مواد مخدر روبه‌رو هستيم آيا من مي‌توانم مرزها را رها كنم.

وي افزود: ما بايد هر روز تغيير تاكتيك دهيم تا مواد مخدر وارد كشور نشود و مهمترين موضوع تغيير رويكرد فرهنگي است و من در اين زمينه بهترين نمره را به مردم مي‌دهم چرا كه همكاري خوبي را با پليس داشته‌‌اند.

حيدري در ادامه از مؤيدي پرسيد، اگر مردم در تماس‌هاي تلفني به شما اطلاع دهند كه آشپزخانه يا لابراتوار توليد مواد مخدر در منطقه‌اي از تهران يا كشور در حال فعاليت هستند با آن برخورد مي‌كنيد؟

مؤيدي گفت: قطعاً برخورد مي‌كنيم چرا ك�





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن