تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804030403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهردار تهران:تهران آينده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهاي UCLG-MEWA تعريف مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شهردار تهران:تهران آينده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهاي UCLG-MEWA تعريف مي‌كند
شهردار تهران با بيان اينكه تهران آينده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهاي UCLG-MEWA تعريف مي كند، گفت: براي توسعه پايدار شهري و دستيابي به رونق اقتصادي ارتباط و همكاري ميان مديران شهري در سطح بين‌المللي ضروري‌ است و نبايداجازه دهيم ميراث تمدني اسلام و شهرهاي اسلامي در معرض خطر نابودي قرارگيرد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از "تهران سما" از تركيه ، محمدباقر قاليباف در مراسم آغاز به كار رسمي اجلاس بخش غرب آسيا و خاورميانه سازمان شهرهاي متحد و حكومت هاي محلي ضمن قدرداني از مهمان نوازي شهرداري قونيه گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم كه به من توفيق داد در همايشي كه با هدف توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي ميان شهرها در شهر دوست داشتني قونيه و در جوار آرامگاه سلطان انديشه و سخن جناب مولانا جلال‌الدين محمد بلخي برگزار مي شود ، شركت كنم.

رئيس بخش غرب آسيا و خاورميانه مجمع شهرداران جهان ادامه داد: گزاف نيست اگر بگويم بين جايگاه شهرهاي منطقه ما و شخصيت مولانا، نوعي همانندي وجود دارد. به واقع شهرهاي منطقه اي كه هم اكنون اجلاس آن را برگزار مي كنيم؛ از كهن‌ترين و بزرگترين كانون‌هاي فرهنگ و تمدن بشري بوده‌اند.

قاليباف ادامه داد: مولانا خود به بسياري از اين شهرها متعلق بوده و از هريك خوشه‌اي برچيده و از عارفان و عالمان اين شهرها درس آموخته و به ميراث مشترك ملت‌هاي اين حوزه فرهنگي و تمدني بدل شده است.

وي گفت: جلال‌الدين در بلخ زاده شد. در نيشابور به ديدار عطار نايل آمد، به سمرقند و بخارا رفت، در بغداد از سهروردي-عارفي از زنجان- درس گرفت، به زيارت مكه مشرف شد، در حلب و دمشق اقامت گزيد و در اين شهر از ابن‌عربي درس آموخت و سرانجام در قونيه رحل اقامت افكند.

به گفته شهردار تهران او در اين شهر به محضر شمس تبريزي و نجم‌الدين رازي از ري - تهران كنوني – رسيد . مولانا آن گاه با كوله باري از معرفت كه از شهرهاي بزرگ و انسان‌هاي فرهيخته آموخته بود ؛ ده‌ها عارف و صوفي و اديب را درس آموخت.

رئيس بخش غرب آسيا و خاورميانه سازمان شهرهاي متحد و حكومت هاي محلي گفت: اينك مولانا در قونيه و هر يك از آن بزرگان در گوشه‌اي از خاورميانه و غرب آسيا آرميده‌اند . هر يك از اين شهرها اكنون در جغرافياي سياسي جداگانه‌اي قرار گرفته، اما همه در يك حوزه فرهنگي و تمدني واقع هستند.

وي گفت: هزاران غير فارس، قرائت و حفظ اشعار فارسي مولانا را فضيلت مي‌شمرند يا در تلاشند از طريق برگردان آثار وي، با مضامين اشعار و عقايد بلند وي آشنا شوند. همين كه پرفروش‌ترين كتاب آمريكا در سال هاي اخير كتاب ارزشمند مثنوي معنوي مولانا بوده است؛ شاهد محكم و زنده‌اي بر اين ادعاست.

شهردار تهران تصريح كرد: من نيز همانند بسياري از شما اعتقاد عميق دارم كه جهان امروز بيش از هر زمان ديگري تشنه و نيازمند افكار، انديشه‌هاي عرفاني، پندها و اندرزهاي اجتماعي و اخلاقي مولاناست. امروزه اين علاقه‌مندي همه جانبه را به خوبي مي‌توان در استقبال روزافزون جهانيان از ديدگاه‌هاي مولانا بازشناسي كرد و عطر افكار بلند مولوي را از سراسر جهان استشمام نمود.

وي خاطرنشان ساخت: دقت نظر و هوشياري مثال زدني در تصويرگري همه شئون زندگي عامه مردم، نشان از ريزبيني و نكته سنجي و تفكر اجتماعي خاص مولانا دارد. مولانايي كه از بلخ درخشيد و براي هميشه روح بزرگ و متلاطم وي درحد فاصل شرق و غرب در شهر قونيه آرميد . عارف اجتماعي بي نظيري كه همواره خواهان ثبات، صلح و آرامش بود . به روان پاك او درود مي فرستيم.

قاليباف در بخش ديگري از سخنانش افزود: به تناسب رشد شهرنشيني و گسترش قلمرو و دامن تأثيرگذاري شهرها در ابعاد جغرافيايي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي، چالش‌هاي پيش روي رهبران و مديران شهري نيز بيشتر و پيچيده‌تر مي‌شود و مقوله "حكمراني شهري" اهميت و جايگاه بالاتر و تعيين‌كننده‌تري پيدا مي‌كند.

شهردار تهران تصريح كرد: انتظار مي‌رود رهبران و مديران شهري همزمان با فكر كردن و برنامه‌ريزي براي پاسخگويي به نيازهاي شديداً فزاينده شهروندان و تأمين زيرساخت‌ها، خدمات و تسهيلات مورد نياز شهرهايشان، در عرصه‌هاي محلي، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي نيز با هدف تأمين منافع شهروندان و شهرهايشان و نيز براي تحقق صلح و توسع? پايدار جهاني تلاش كنند.

وي ادامه داد: امروز ما در منطقه نيز با شرايط بحراني و فجايع انساني زيادي روبرو هستيم كه متأسفانه تحت تأثير سياست‌هاي غلط برخي از قدرت‌هاي منطقه‌اي و دخالت و زياده خواهي قدرت‌هاي سلطه‌گر غربي به ويژه تنش‌آفريني، تجاوزات و جنايات رژيم اشغالگر فلسطين، دامنه و شدت آن‌ها توسعه پيدا كرده است.

قاليباف گفت: نگراني‌هاي جدي براي شهروندان به ويژه اقشار آسيب‌پذير شهري مانند زنان و كودكان در سطح منطقه وجود دارد. از سوي ديگر ميراث تمدني اسلام و شهرهاي اسلامي در معرض خطر و نابودي است و بايد تلاش‌هاي زيادي براي صيانت از اين ميراث مادي و معنوي به عمل آيد.

شهردار تهران با بيان اينكه چالش هاي مشترك زيادي ميان همه كلانشهرهاي جهان به ويژه در كشورهاي در حال توسعه وجود دارد كه اشتراك مساعي و همفكري و همكاري ميان مديران شهري و مقامات محلي را ضروري ساخته است، گفت: به عقيده من رشد شهرنشيني و توسعه شهري كنترل نشده و پيامدهاي مخرب ناشي از آن در ابعاد مختلف، منشأ اغلب آنهاست .

نايب رئيس مجمع شهرداران جهان گفت: در حالي كه چالش ها و دغدغه هاي مهمي نيز در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني وجود دارد كه نيازمند ورود فعالانه و صرف منابع، انرژي و زمان از سوي مديران شهري و محلي است. چالش هايي همچون فقر، قحطي، گرسنگي و فقدان امنيت غذايي، جنگ‌ها، تجاوزات، منازعات و كشمكش‌هاي ميان دولت‌ها، اقوام و قبايل، تخريب محيط زيست و تغييرات اقليمي و آب و هوايي، تهديدها و آسيب‌هاي فرهنگي، اقتصادي ، اجتماعي و سياسي ناشي از فرآيند‌هاي جهاني شدن و جهاني سازي.

شهردار تهران تأكيد كرد: از سوي ديگر با درك ضرورت‌ها و زمينه‌هاي ظهور و توسعه روابط بين‌الملل و ديپلماسي شهري، در زمينه‌هايي مانند تغيير روابط دولت – ملت و برتري ديدگاه تمركز‌زدايي بر تمركز‌گرايي در صحنه‌هاي قدرت و روابط بين‌الملل ، ورود بازيگران جديد در روابط بين‌الملل و ديپلماسي و كاهش نقش بلامنازع دولت‌هاي ملي، شهري شدن، جهاني شدن، اطلاعاتي شدن و شبكه‌اي شدن جوامع و كمرنگ شدن مرزهاي جغرافيايي ميان كشورها و نهايتاً بروز شهرهاي جهاني و جهان‌شهرها، تحرك و نقش‌آفريني مديران و رهبران محلي و شهري در عرصه بين‌المللي نه تنها يك ضرورت است بلكه مي‌بايست به عنوان يك خواسته و انتظار به جا از سوي دولت‌ها به عنوان بازيگران اصلي عرصه بين‌الملل و نيز شهروندان جهان، مورد تأكيد قرار گيرد.

به گفته قاليباف بر اين اساس در هر راهبرد و راهكار مؤثري براي توسعه پايدار شهري، به ويژه دستيابي به رونق و توسعه اقتصادي شهرها، ارتباط و همكاري ميان مديران شهري و محلي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي ، يكي از ضروري‌ترين عوامل است.

شهردار تهران تصريح كرد: مديريت شهري با درك اين آرمان‌ها و خواسته‌هاي شهروندان و شرايط جهاني شدن، در تلاش است از يك نهاد خدماتي به يك نهاد پوياي فرهنگي و اجتماعي تبديل شود و در اين مسير برنامه‌ريزي‌هاي متعددي را جهت تقويت هويت ملي و نقش آفريني در فضاي جهاني انجام داده است و با ابتكار عمل از جمله در مواردي به پيشرفت‌هاي قابل توجهي نايل آمده است .

وي رويكرد گفتماني به نظام برنامه‌ريزي توسعه شهري (فراتر از برنامه‌هاي متداول توسعه شهري)، مديريت محله‌اي (رويكرد محله محوري)، پيوست اجتماعي پروژه‌ هاي محرك توسعه‌اي، بهبود اقتصاد فرهنگ و كاربست پژوهش‌ها و دانش‌افزايي در نظام مديريت شهري را از جمله اين پيشرفت ها دانست .

نايب رئيس مجمع شهرداران جهان افزود: تأكيد من به تبادل نظر پيرامون آمادگي دولت‌هاي محلي براي پيشگيري و مقابله با بحران‌هاي احتمالي ناشي از مخاطرات محيطي و انساني است . خوشبختانه تجربيات مفيد تهران در اين زمينه مي‌تواند مبناي بحث كارشناسي ارزشمندي ميان اعضاي اين تشكل باشد .

قاليباف گفت: تهران، آينده خود را در تعامل مثبت ، سازنده و اثربخش با شهرهاي UCLG-MEWA تعريف مي‌كند.

وي افزود: به همين منظور اينجانب بر همگرايي شهرهاي آسيايي در قالب مجمع شهرداران آسيايي كه در سال 2008 پايه گذاري شد و UCLG-MEWA تاكيد مي نمايم و معتقدم بهترين شيوه براي موفقيت و كاهش چالش‌ها، همكاري‌هاي منطقه‌اي است. از اين رو توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي در دستور كار ما قرار دارد و در اين زمينه ، برگزاري نشست هاي علمي – تخصصي مشترك با هدف تبادل تجربيات و پژوهش هاي مشترك در پروژه هاي شهري ، اساس رويكرد ما را تشكيل مي دهد.

شهردار تهران افزود: ما در اين مسير دست دوستي خود را به طرف تمام شهرها، دولت‌ها و ملت‌هايي كه اعتقاد به همكاري در فضايي انساني، دوستانه، عادلانه و به دور از تماميت‌خواهي و يكجانبه‌گرايي دارند ، دراز مي‌كنيم و دوستي و همكاري با آن ها را ارج مي‌نهيم.

وي تصريح كرد: براي اين اجلاس نتايج و دستاوردهاي خوبي را آرزو مي‌كنم و بار ديگر از حسن استقبال و ميهمان نوازي گرم وصميمانه دوستان و برادران عزيزم در كشور تركيه به ويژه شهرداران آنكارا، استانبول و قونيه صميمانه قدرداني مي‌كنم.

انتهاي پيام/

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن