تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801772691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استيضاح دو شهردار در ايران و فرانسه براي يك برنامه فرهنگي!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: استيضاح دو شهردار در ايران و فرانسه براي يك برنامه فرهنگي!
جهان حاضر است كه مستعمره فرهنگي ايران شود. متاسفانه عادت كرده‌ايم گزارش كارهاي نكرده را بدهيم ولي واقعا اگر تلاش كنيم جاهايي وجود دارد آنجا مردم عطش فرهنگ ايران را دارد. ايران اين عظمت را دارد و زبان فرهنگ مي‌تواند معجزه را انجام دهد.
مراسم رونمايي از كتاب «1970 روز در شماره شش ژان بارت» نوشته‌ حجت‌اله ايوبي رايزن پيشين فرهنگي ايران در فرانسه و رئيس كنوني سازمان سينمايي شب گذشته در نشر ثالث با طرح مباحث مهمي از سوي چهره هاي شاخص حوزه‌هاي كتاب و سينما برگزار مي‌شود؛ اتفاقي كه از رونمايي از يك كتاب فراتر رفت و به نقد جدي عملكرد رايزني‌هاي فرهنگي ايران در سراسر جهان از سوي صاحب نظران تاثيرگذار مبدل شد.

به گزارش «تابناك»، دكتر حجت اله ايوبي پيش از آنكه رئيس سازمان سينمايي شده باشد و پيش از آنكه رئيس موسسه فرهنگي اكو شده باشد و پيش از آنكه معاون فرهنگي سازمان بازرسي شده باشد و حتي پيش از آنكه معاون اجتماعي وزير كشور شده باشد، استاد دانشگاه‌هاي تهران و امام صادق و رايزن فرهنگي ايران در فرانسه بوده است. تجربه موفق بهره برداري از او در رايزني فرهنگي كشورمان در ديار ناپلئون، در اعتماد ديگر مسئولان براي سپردن مسئوليت‌هاي حساس تر به او بسيار مهم تر بود و در واقع دوره فعاليت ايوبي در فرانسه همواره مورد توجه بوده است.

حال پس از گذشت چندين سال از پايانِ دوران حضور ايوبي در رايزني فرهنگي ايران در فرانسه، در مراسم كه ساعت 17 روز پنج‌شنبه 28 آذر در محل نشر ثالث با حضور اهالي فرهنگ و هنر و با سخنراني حسام‌الدين آشنا، رخشان بني‌اعتماد، يونس شكرخواه، سيف‌اله صمديان، فرشته طائرپور، علي مرادخاني و رضا ميركريمي برگزار شد. «شماره شش ژان بارت» عنوان كتاب حجت‌اله ايوبي، نام خياباني در فرانسه است كه خانه‌ فرهنگ ايران در آن واقع است و ايوبي از تيرماه سال 1380، به مدت 1970 روز در جايگاه رايزن فرهنگي در اين محل اقامت داشته است.

ايوبي در اين كتاب سيصد و بيست صفحه‌اي با بياني داستاني به شرح چگونگي برگزاري مراسم‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي خانه‌ي فرهنگ ايران از جمله شعر، موسيقي، سينما، نمايش و... در مدت چهارساله‌ي مسووليتش به عنوان رايزن فرهنگي در كشور فرانسه پرداخته است؛ روزنوشته‌هايي كه از آن جهت پراهميت مي‌شود كه رايزني فرهنگي فرانسه در دوره ايوبي يكي از معدود رايزني‌هاي فرهنگي كشورمان در سطح جهان با آن مختصاتي بوده كه چهره هاي فرهنگي حاضر در مراسم رونمايي از اين كتاب بيان مي كردند.

در اين مراسم نقدهاي بسيار جدي نسبت به عملكرد رايزني‌هاي فرهنگي كشورمان مطرح شد؛ نقدهايي كه پراهميت‌تر از نقدِ خود كتاب شد و در واقع اين رونمايي، بهانه‌اي شد تا چهره هاي فرهنگي و هنري كه تجربه حضور در برنامه هاي فرهنگي در ديگر كشورها را داشتند به تشريح عملكرد رايزن‌هاي فرهنگي ايران در جهان بپردازند.

ابتدا حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي در اين مراسم سخن گفت. او تاكيد كرد: هرگز فكر نمي‌كردم كه يادداشت‌هاي من ارزش چاپ داشته باشد به شكل ناخودآگاه آنها را به چند دوستم دادم كه چاپ كنم، من مي‌خواستم كه هنر ايران بدرخشد. ضميرهاي متصلم را چندين بار چك كردم ولي چند چيز براي من انگيزه بود و آن اينكه جهان حاضر است كه مستعمره فرهنگي ايران شود. متاسفانه عادت كرده‌ايم گزارش كارهاي نكرده را بدهيم ولي واقعا اگر تلاش كنيم جاهايي وجود دارد آنجا مردم عطش فرهنگ ايران را دارد. ايران اين عظمت را دارد و زبان فرهنگ مي‌تواند معجزه را انجام دهد.

وي تاكيد كرد: هرجا سخن از فرهنگ ايراني باشد، همه درها بروي فرهنگ و هنر ايراني باز است. ما در كاخ ورساي دو شب برنامه داشتيم كه يك شب برنامه شب حافظ را داشتيم و شب ديگر شب شمس را برگزار كرديم. گروه رخشاني و گروه‌هاي ديگر حضور داشتند. همه درها به روي فرهنگ ادب ايراني باز است.

وي با اشاره به دوران حضورش در فرانسه گفت: در فرانسه برنامه‌اي داشتيم به نام شب شيراز كه معاوني داشت كه ايراني بود و ما سراغ شهردار رفتيم و هماهنگ كرديم كه شب‌هاي شيراز را در آنجا شروع كنيم كه يك ماه در شهر آميز برگزار كرديم، اين يك ماه گذشت و روابط فرانسه با ايران دگرگون شد و شايعه شد كه شهرداري براي ايران سرمايه‌گذاري كرده و در همان زمان شهردار را استيضاح كردند و من براي دفاع از شهردار به شوراي شهر فرانسه رفتم و از شهردار دفاع كردم و بعد از همان روز ما پيروز شديم، دو روز بعد آقاي رجا به من زنگ زد و گفت مي‌خواهند مرا استيضاح كنند به اين علت كه سرمايه ايران را در فرانسه خرج كرده‌ايم. من هم گفتم كه اگر مي‌خواهيد بيايم از شما دفاع كنم و مجدد همان دفاعيات را آمدم و در شيراز انجام دادم و مجدد فضا تغيير كرد. اينها دشواري هاي كار فرهنگي است.

در اين مراسم رخشان بني اعتماد با اشاره به اينكه رايزني‌هاي فرهنگي از هنرمندان به پروپگانداي سياسي مي‌خواستند و توان بهره برداري از هنرمندان را نداشتند، حضور ايوبي در رايزني فرهنگي ايران در فرانسه را يك اتفاق متفاوت و ارزشمند تعبير كرد.

وي افزود: رايزني‌هاي فرهنگي به عنوان كشيك حضور پيدا مي‌كردند و تمام مدت بايد دنبال جواب بوديد كه به رايزن فرهنگي بدهيد. سوالاتي كه نشان مي‌داد هيچ اطلاعي از كسي كه در اين پست است وجود ندارد، زماني كه به اين سفر رفتم نمي‌دانستم كه براي نمايش برنامه‌ريزي شده است و وقتي فهميدم كه باز هم رايزن قرار است در آن نمايش حضور داشته باشد به شدت عصبي شدم، وقتي به آنجا رفتيم باورمان نمي‌شد كه آنطور از ما پذيرايي كنند و من براي اولين‌بار در قامت يك كارگردان ايراني در كنار امثال آقاي ايوبي قد كشيدم، بسيار خوشحالم كه شما در مقام مديريت يكي از اصحاب بسيار اثرگذار عرصه فرهنگ در اين عرصه سخت حضور داريد. من فكر مي‌كنم شما شهامت انتشار يادداشت‌هايتان را داشتيد. اين كتاب مي‌تواند به عنوان يك سرمشق، الگويي براي كساني كه مي‌خواهند افتخار آورنده فرهنگي باشند، باشد.

رضا ميركريمي كارگردان سينما نيز درباره آشنايي خود با ايوبي گفت: در ميان سفرهايي كه براي نمايش فيلم من رخ مي‌داد و قرار بود پخش كننده، فيلم كودك و سرباز را در پاريس نمايش بدهد با ايوبي آشنا شدم كه تلفن زنگ زد و يكي پشت گوشي گفت رايزن فرهنگي ايران در فرانسه مي خواهد با شما صحبت كند. اين اولين باري بود كه اين اتفاق رخ مي‌داد.آنجا بود كه فهميدم با يك ذهن منظم و بلندانديش روبرو شدم و اين رفاقت به نفع من بود و آن را ادامه دادم. ايوبي در كتاب خود هرچه واژه «من» بوده را بيرون آورده است و فكر مي‌كنم اين لحن فروتنانه از اهميت رويدادهايي كه در آنجا رخ داده كاسته است. خيلي اتفاق بزرگي بود. اينكه مي گويند درهاي فرانسه به عنوان پايتخت فرهنگي اروپا به روي ايران باز بود. ايشان نمي‌گويند ولي تا مدتها بسياري از سياستمداران براي ارتباطات در حوزه سياست دست به دامن ايشان مي‌شدند. اعتبار و آبرويي كه ايوبي در فرانسه داشت حتي بيشتر از افراد حوزه سياست بود. در حقيقت اين يك آبرويي براي همه اهالي فرهنگ كشور بود. ايوبي همه من‌هاي كتاب را برداشتند و به جاي آن ايران قرار داد.

يونس شكرخواه نويسنده و پژوهشگر نيز در ادامه اين مراسم به بيان نكاتي درباره كتاب ژان بارت پرداخت و عنوان كرد: اصلا قصد انتقاد به اين كتاب را ندارم چون با حجت ديوار به ديوار همكلاس بوديم، در گام اول اين كتاب بسيار نثر رواني دارد كه اين مديون سابقه ژورناليستي حجت‌الله است، اين نثر جابه‌جا پس زمينه‌گذاري دارد مثل آن لحظه كه به فلاش‌بك احتياج داريد، آقاي ايوبي جايي كه لازم بوده سكانس پس‌زمينه‌گذاري كرده است. آقاي كلودكلير منتقد مشهور سينما است كه اين فرد در دانشگاه، چندين لكچر داشته است و در صفحه 21 اين كتاب اتفاقاتي از نويسنده مي‌گيرد كه بودجه رايزن فرهنگي 500 دلار است. نكته سوم نقش رفتار ارتباط‌گران است كه حجت عزيز تصميم مي‌گيرد كه اين ارتباط را برقرار كند كه در اين كتاب ديده مي‌شود. ارتباط‌گيري براي حجت به اين معنا است كه مي‌گويد بايد خانه فرهنگ ايران را وسيع‌تر كنم و از محدوديت خارج كنم. گرايش تفكر حجت به ويليامز در اين كتاب ديده مي‌شود اما بازيگرانش، بازيگران كوچه و بازار و مردم هستند. من از اين منظر حضور ايوبي به عنوان متخصص فرهنگي در معاونت سينمايي را مغتنم مي‌دانستم و اميدوارم حجت بتواند در نسل اجتماعي ما سهم خودش را ادا كند.

حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس جمهور در ادامه اين مراسم گفت: تعريفي كه از رايزن فرهنگي در اين كتاب مشاهده مي‌كنيم يك ارتباط‌دهنده فرهنگي است، اين تعريف از رايزني با بسياري از تعاريف متفاوت است. كسي كه مي‌خواهد رايزن فرهنگي باشد بايد چهار ويژگي داشته باشد كه شناخت فرهنگ مبداء و مقصد، عشق به فرهنگ خود و احترام به فرهنگ مقابل است. اگر كسي با نفرت از فرهنگ كشور مقصد رايزني فرهنگي مي‌كند هرگز نخواهد توانست رايزني كند. مي‌تواند تبليغات انجام دهد و براي يك جمع محدودي سخنراني كند اما به هيچ وجه پيوند زننده دو فرهنگ نخواهد بود. در اين كتاب اين رويكرد مثبت و جديد تجربه شده است.

وي افزود: آقاي دكتر ايوبي محصول يك كليت تربيتي هستند، ايشان فارغ‌التحصيل دانشگاه امام صادق هستند و بعد هم رياست دانشكده سياسي هستند و من بايد از آن مكتب دفاع كنم، مكتبي كه اسلام اعتدالي، عقلاني و اخلاقي را ترويج كرد. در طول سال 61 كه ايشان وارد دانشگاه شدند اين نوع تفكر در دانشگاه جريان است، اما آشتي دادن ميان علم سياست با مفاهيم اخلاقي بنيادين ديني در طول زمان دراز شبانه‌روزي در دانشگاه صادق شكل گرفت، سوال اين است كه چگونه است كه بسياري از رايزنان ما اينگونه نيستند، شايد پاسخ اين باشد كه ايران، اسلام و فرهنگ مقصد را نمي‌شناسند، دكتر ايوبي با تجربه انتقال سياسي دانشگاه امام صادق به فرهنگ توانست جامعه روشنفكري فرانسه را از پايين بشناسد اما رايزن فرهنگي احتياج دارد كه باور كند وظيفه اصلي برعهده دارد، كاهش سوءتفاهم‌ها است.

آشنا ادامه داد: اگر كسي به اين قائل نباشد نيازي به سوءتفاهم‌ها ندارد. كار دوم او افزايش تفاهم‌ها است، اينجاست كه آقاي ايوبي نماينده اين تفكر است، اگر كسي از اختلافات شروع كند درها براي او بسته خواهد بماند و براي باز شدن آنها چاره‌اي جز شروع از مشتركات نيست، آقاي ايوبي كشف كردند كه مشتركات در فطرت انساني نهفته است. او از موسيقي و نقاشي و تئاتر و از زباني آغاز كرد كه زبان‌هاي مختلف همه آن زبان را مي‌فهمند تربيت اخلاقي ايوبي است كه به او اجازه مي‌دهد به گونه‌اي با طرف مقابل رفتار كند كه احترام برانگيز باشد. كساني كه بين كار بنيادي و نمايشي فاصله را زياد كردند كار خوبي نكردند. افتخار اين را داشتم كه سال گذشته در همان ساختمان حضور پيدا كنم و هيچ‌كدام از اين نوشته‌هاي آقاي ايوبي را نديدم.

مشاور فرهنگي حسن روحاني عنوان كرد: مقصود از كارهاي بنيادي چيست، گفته مي‌شود كه ما در حال گزارش ترجمه كتاب‌هاي مهم فرانسوي در ايران هستيم كاري كه هر عزيزي در تهران مي‌تواند انجام دهد. در زماني كه ما گزارش در اين كتاب را مي‌خوانيم نماينده ايران در سازمان ملل محمدجواد ظريف است و رايزن فرهنگي ايران در فرانسه ايوبي است كه اين مربع است. من فكر مي‌كنم كاري كه در اين كتاب گزارش شده شبيه كتاب‌هايي است كه در سال‌هاي گذشته خوانديم.

سيف الله صمديان ديگر سخنران اين مراسم گفت: هيچ هنرمند اصيلي محتاج هيچ دولتي نيست ولي هر دولتي اسير هنرمندان خودش است ولي اين كشوري كه فرصت نمي‌كنند فرهنگ را جدي بگيرند. من وقتي به موقعيت كساني مثل آقاي ايوبي فكر مي‌كردم واقعا يك دونده دوي ماراتن به ذهنم آمد كه از دوره زمانه قديم هيچگاه نتوانسته هنرمند ريشه‌اي با حكومت طي كند ايشان راهي را پيمودند كه سخت بود. آقاي ايوبي موقعيتي را در اين سال‌ها پس گرفت يعني هنرمند و اهل فرهنگ جايي ايستاديم كه به ما گفتند دولت تدبير و اميد است. من بسيار خوشحالم كه كسي در موقعيت هولناك سينما است كه قرار بود اتفاقات هولناكي بيفتد. در كل فهميدم كه كاري كه آقاي ايوبي كرده مستقيما دست به سوي تهران تكان داده است.

پيش از اين كتاب‌هاي هنر و سياست، مسكو به زبان روسي، 2013، احزاب سياسي در فرانسه، انتشارات سمت، 1389، سياست‌گذاري فرهنگي در فرانسه: دولت وهنر، انتشارات سمت، 1388، پيدايي و پايايي احزاب سياسي در غرب؛ تهران؛ سروش؛ 1382، اكثريت چگونه حكومت مي‌كند؟ تهران؛ سروش؛ 1382، ايوبي و ديگران؛ مشاركت سياسي؛ تهران؛ سفير؛ 1381 به قلم ايوبي تاليف و منتشر شده است.

به تماشاي فيلم اين برنامه بنشينيد و برخي از نقدهاي آتشين را نسبت به عماكرد حوزه فرهنگي كشورمان در سطح جهان بشنويد؛ نقدهايي كه بخش كوچكي از آن به نوشتار درآمد و بخش وسيعي از آن در قاب لرزان تصوير «تابناك» ثبت شده است؛ قابي كه در ميان فشردگي جمعيت حاضر در طبقه فوقاني نشر چشمه بسته شده است.

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن