تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804073050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خودكفايي گوشت قرمز به زودي، يعني 10 سال ديگر!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خودكفايي گوشت قرمز به زودي، يعني 10 سال ديگر!
گوشت قرمز كه توليد آن در كشور به مرز خودكفايي نزديك شده و به گفته بسياري از مسئولان طي سال‌هاي گذشته، مي‌رفت كه كشور را در توليد اين محصول دامي بي نياز از واردات كند، حالا اين آرزو به گفته مسئولان وزارت جهاد كشاورزي 10 سال ديگر محقق مي‌شودو.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس آمارهايي كه طي سال‌هاي گذشته از وزارت جهاد كشاورزي و البته بخش خصوصي منتشر مي‌شد كشور به واسطه ظرفيت توليد واحدهاي نيمه فعال و فعال دامپروري‌اش در آستانه خودكفايي توليدد گوشت قرمز قرار داشت؛ به گونه‌اي كه ميزان نياز سالانه داخلي به گوشت قرمز حدود يك ميليون و 100 هزار تن بود و ميزان توليد داخلي 900 هزار تن كه اگر اين واحدهاي توليدي نيمه فعال از طريق سرمايه‌گذاري فعال مي‌شدند مي‌توانستيم از مرز خودكفايي هم عبور كنيم و صادركننده گوشت با كيفيت ايراني به كشورهاي علاقمند عربي باشيم.

اما اين‌بار سكه خودكفايي روي ديگرش را نشان داد؛ گندم كه 14 ميليون تن توليد داشتيم با حساب و كتابي دقيق هفت ميليون تن هم سفارش واردات داده‌ايم. حال براي گوشت قرمزي كه كمي تلاش نياز داشت تا كمبود حدود 200 هزار تني كشور از واردات قطع شود بايد يك دهه صبر كرد تا مردم و كشاورزان به آرزويشان برسند.

البته اين آرزوي نزديك و البته بلند مدت از دو جنبه قابل بررسي است چراكه با توجه به آمارهاي غيرواقعي كه دولت گذشته در بسياري از زمينه‌ها به ويژه توليدات كشاورزي منتشر مي‌كرد، مي‌توان اين احتمال را داد كه اين بار هم مسئولان براي حساب و كتابشان دست بالا گرفتند و چند عددي به آمارهايشان افزوده‌اند.

گرچه معاون وزير جهاد كشاورزي كه خودكفايي در توليد گوشت قرمز را تا 10 سال ديگر امكان‌پذير مي‌داند اما همواره بر پايين بودن كيفيت لاشه‌هاي دام‌هاي سبك به دليل كشتار ديرهنگام و تجمع چربي بيش‌ از حد روي لاشه تاكيد داشته و مي‌گويد" بايد براي افزايش بهره‌وري توليد (ضريب تبديل هركيلوگرم علوفه به گوشت قرمز) و افزايش كيفيت لاشه دام‌هاي سبك فعاليت‌هاي بسياري انجام شود".

البته واحدهاي دامپروري توليدكننده شير خام و گوشت قرمز با مشكلي به نام كمبود نقدينگي نيز مواجهند كه اين مشكل پس از خذف ارز مرجع از وادرات نهاده‌هاي توليد به دغدغه‌ي اصلي آن‌ها تبديل شد چراكه آن‌ها سرمايه‌هاي خود براي تامين ميزان مشخصي علوفه و توليد مشخص از گوشت قرمز، هزينه‌ كرده‌اند حالا بايد پول بيشتري بپردازند يا دامداراني كه ديگر تواني براي پرداخت بيشتر ندارند بايد با آنچه هست بسازند و به كاهش مجدد ظرفيت توليد حركت فكر كنند.

با توجه به ظرفيت 900 هزار تني گوشت قرمز در كشور كه به تاييد معاون جديد امور دام وزير جهاد كشاورزي نيز رسيده است و البته نياز كشور كه با توليد 200 هزار تن ديگر تامين مي‌شود، يك دهه زمان براي رسيدن به خودكفايي طولاني به نظر مي‌رسد؛ بنابراين پيشنهاد مي‌شود اين وزارتخانه ضمن شفاف‌سازي آمار توليد، اعلام كند چرا بايد يك دهه بگذرد تا دامداران و مردم طعم خوكفايي گوشت قرمز را بچشند؟

انتهاي پيام

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن