تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819803655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رواج ميوه‌هاي خارجي و مكعبي در بازار


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: رواج ميوه‌هاي خارجي و مكعبي در بازار
اينجا انواع و اقسام ميوه‌هاي خارجي و عجيب و غريب و هندوانه‌هاي متفاوت به چشم مي‌آيد. از ميوه كاكتوس كيلويي هشت‌هزارتوماني و پامالوي دانه‌اي 15‌هزارتوماني گرفته تا «كامكوات» و «شاه بلوط» و «آووكادو» و... ميوه‌فروش‌ها در مورد ميوه‌هاي عجيب و غريب وسواس خاصي دارند و اجازه نمي‌دهند آنها را مزه مزه يا حتي لمس كني. آنها در پاسخ به پرسش‌هاي مشترياني كه مشتاقند طعم و مزه ميوه جديد را بچشند يك جمله مي‌گويند: براي تجربه‌اش بايد پول بدهي و بخري!

مريم شكراني در مطلبي در روزنامه شرق نوشت: هوا تاريك شده است و سوز سرما روي پوست صورتت احساس مي‌شود. نوازنده‌هاي خياباني پرشورتر و شادتر از هميشه مي‌نوازند؛ نوازنده‌هايي كه به خيابان‌گردها شباهتي ندارند. جنب‌وجوش خاصي در بازار تجريش ديده مي‌شود. ميوه‌فروشي‌هايي كه تا ديروز با خيال آسوده از كنارشان عبور مي‌كردي حالا چند كارگر به استخدام خود درآورده‌اند تا تبليغات خياباني راه بيندازند و جلوي عابران را بگيرند و بازارگرمي كنند. بعضي آجيل‌فروش‌ها در گوشه مغازه خود بار هندوانه و انار خالي كرده‌اند و ساندويچي‌ها و حتي فروشگاه‌هاي گوشت‌ومرغ چند كيسه بزرگ خشكبار جلوي ويترين خود چيده‌اند و قيمت گذاشته‌اند. چيزي تا شب يلدا نمانده است و اين را از رفت و آمدهاي پرتب‌وتاب مردم مي‌شود فهميد. مردمي كه براي خريد به بازار تجريش آمده‌اند هم از طبقه متوسط هستند كه با كيسه‌هاي بزرگ خريد به سمت مترو يا ايستگاه‌هاي اتوبوس مي‌روند و هم از طبقه مرفه. پولدارترها شاسي‌بلندهاي خود را روبه‌روي مغازه‌ها پارك كرده‌اند و خريدهايشان را يكي‌يكي به خودرويشان انتقال مي‌دهند. در اين ميان بازار ميوه‌فروش‌ها گرم‌تر از بقيه به نظر مي‌رسد.

اينجا انواع و اقسام ميوه‌هاي خارجي و عجيب و غريب و هندوانه‌هاي متفاوت به چشم مي‌آيد. از ميوه كاكتوس كيلويي هشت‌هزارتوماني و پامالوي دانه‌اي 15‌هزارتوماني گرفته تا «كامكوات» و «شاه بلوط» و «آووكادو» و... ميوه‌فروش‌ها در مورد ميوه‌هاي عجيب و غريب وسواس خاصي دارند و اجازه نمي‌دهند آنها را مزه مزه يا حتي لمس كني. آنها در پاسخ به پرسش‌هاي مشترياني كه مشتاقند طعم و مزه ميوه جديد را بچشند يك جمله مي‌گويند: براي تجربه‌اش بايد پول بدهي و بخري!

البته بازار خريد ميوه‌هاي عجيب‌وغريب هم پررونق به نظر مي‌رسد نه فقط براي آنهايي كه مي‌خواهند يك طعم جديد را تجربه كنند بلكه مشتري‌هاي پولدارتر نيز مي‌خواهند خريد لوكس‌تري براي شب يلدايشان داشته باشند. ميوه‌فروش‌هاي تجريش هندوانه‌هاي ويژه براي مشتريان ويژه عرضه مي‌كنند. هندوانه‌هاي مكعبي‌شكل و هندوانه‌هاي زرد كه در بسته‌بندي‌هاي توري‌شكل قيمت خورده‌اند و دانه‌اي به فروش مي‌رسند. قيمت‌ها بسته به وزن هندوانه اندكي با هم تفاوت دارد اما قيمت معمول اين هندوانه‌هاي ويژه 30‌هزارتومان است. از يكي از ميوه‌فروشاني كه مغازه‌اش كمي بالاتر و در نزديكي ميدان قدس قرار دارد مي‌پرسم هندوانه‌هاي ويژه‌شان از كجا مي‌آيد؟ وارداتي است؟ ... او پاسخ مي‌دهد: «نه توليد كشور خودمان است، هندوانه‌هاي زرد را به ميناب سفارش مي‌دهيم و هندوانه‌هاي مكعبي از جيرفت مي‌آيند.»

مرضيه محمودي كارشناس كشاورزي درباره اين هندوانه‌ها مي‌گويد: «هندوانه‌هاي مكعبي را 10سال پيش و براي اولين بار ژاپني‌ها توليد كردند و روش تهيه آن اين است كه ميوه را قبل از رشد كامل در قالب مي‌گذارند تا با رسيدن شكل قالب را به خود بگيرد و هدف از توليد اين نوع هندوانه‌ها حمل‌ونقل ساده‌تر براي صادرات ميوه بوده است كه البته به دليل شكل متفاوتش مشتري‌پسند هم از آب درآمده است و اين را هم بگويم كه هندوانه در بازار شرق دور يك ميوه اشرافي به شمار مي‌آيد و مشتريان پروپا قرصي دارد و در بازار آنها تا كيلويي 15دلار، معادل قيمت يك كيلوگرم گوشت قرمز به فروش مي‌رسد.»

او درباره هندوانه‌هاي زرد هم تاكيد مي‌كند: «بيش از 50نوع هندوانه در دنيا وجود دارد و برخلاف تصور خيلي‌ها هندوانه زرد هندوانه اصلاح نژادشده نيست و اين هندوانه‌ها كه فاقد ماده ليكوپن هستند به نوعي اجداد هندوانه‌هاي امروزي به شمار مي‌آيند. هندوانه‌هاي زرد در طول تاريخ جهش ژني داشته‌اند و با توليد ماه ليكوپن به تدريج به رنگ قرمز درآمده‌اند.»

هندوانه‌هاي آرژانتيني يا همان هندوانه راه‌راه و هندوانه‌هاي سبز بيضي‌شكل كه كاسب‌ها به آن هندوانه كشيده مي‌گويند نيز در گوشه و كنار بازار تجريش به وفور به چشم مي‌آيند. با آنكه حسين مهاجران، رييس اتحاديه ميوه‌وتره‌بار تهران چند روز پيش گفته است هندوانه با نرخ 400 تا 800تومان در بازار تهران عرضه مي‌شود و خرده‌فروش‌ها مي‌توانند حداكثر با 30درصد سود اضافه بفروشند اما هندوانه‌فروش‌هاي تجريش هندوانه‌هاي‌شان را به كمتر از كيلويي هزارو500 تا دوهزارتومان نمي‌فروشند. آنها در واكنش به گراني نرخ هندوانه ادعا مي‌كنند كه هندوانه‌هاي ميادين ميوه‌وتره‌بار هندوانه‌هاي كهنه و انباري هستند كه ميوه از درون، انسجام بافتش را از دست داده است اما آنها هندوانه‌هاي تازه عرضه مي‌كنند.

بارهاي هندوانه از شهرهاي جنوبي و گرمسيرتر مثل بوشهر و بندرعباس و كرمان و شيراز رسيده و مرغوب‌ترين انار بازار تهران هم انارهاي فارس است. هر كيلوگرم انار ني‌ريز فارس در بازار تهران پنج تا شش‌هزارتومان عرضه مي‌شود و مشخصه ظاهري آن، انارهاي بسيار بزرگي است كه پوست قرمز روشن دارند. ميوه‌هاي پرطرفدار ديگر مثل سيب، نارنگي، پرتقال، موز و خيار هم در بازار خرده‌فروش‌ها برخلاف نرخ‌هاي اعلام‌شده اتحاديه ميوه‌وتره‌بار تا دو، سه برابر قيمت ميوه‌هاي ميادين به فروش مي‌رسد. اين در حالي است كه همين اتحاديه اعلام كرده بود كه امسال توليد مركبات به دوبرابر سال گذشته رسيده و با وجود كاهش 30درصدي توليد سيب به دليل سرمازدگي، ميوه براي شب يلدا به اندازه كافي و حتي بيشتر وجود دارد و نه‌تنها افزايش نرخ ميوه توجيه ندارد كه انتظار كاهش قيمت نسبت به سال گذشته هم وجود دارد اما اين كاهش قيمت‌ها گويا تنها در ادعاهاي خبري مسوولان و اصناف وجود داشته است و بازار به راحتي حاضر نيست با آن كنار بيايد.

ميوه‌فروشان تجريش سيب را به كيلويي پنج تا شش‌هزارتومان، پرتقال را سه‌هزارو800 تا چهارهزارتومان، نارنگي را سه‌هزارو200 تا سه‌هزارو500، موز را سه تا چهارهزار تومان و خيار را سه تا سه‌هزارو800تومان عرضه مي‌كنند. آنها درباره تفاوت قيمت‌ها نسبت به پارسال مي‌گويند قيمت ميوه هيچ تغييري نسبت به پارسال نداشته است و در بعضي ميوه‌ها مثل موز يا مركبات، آنقدر كاهش قيمت كم و نامحسوس بوده است كه عملا لحاظ نشده است. همچنين درباره پيش‌بيني تغييرات قيمتي ميوه تا خود شب يلدا هم اعتراف مي‌كنند قيمت اقلام پرمصرف مثل هندوانه و انار و ميوه‌هايي مثل سيب و پرتقال و خيار و موز، در شب يلدا كه يكي از زمان‌هاي پيك و پرتقاضاي ميوه‌فروشي‌هاست نرخ‌ها 30 تا 40درصد بالا مي‌كشد.

يكي از ميوه‌فروشان كه خود را ابراهيمي معرفي مي‌كند به نكته ديگري هم اشاره مي‌كند: «تجربه كاسب‌ها نشان داده است كه مردم از هرچيز كه صرف‌نظر كنند از خورد و خوراك كمتر چشم‌پوشي مي‌كنند و به‌همين‌دليل ميوه‌فروشان با اطمينان از اين مورد و اينكه مي‌دانند در شب يلدا احتمال نفروختن بار ميوه بسيار ضعيف است تا حد كشش و سقفي كه تجربي به دست آورده‌اند نرخ ميوه را بالا مي‌كشند.»

او درباره ميزان تقاضاي ميوه در يلداي امسال نسبت به سال گذشته هم اعتقاد دارد: تفاوت خاصي نداشته است و بازار ميوه، تقاضاي مورد انتظار خود را داشته است. گفتني است در بازار ميوه شب يلدا آناناس هم طرفداران خاص خود را دارد و اين ميوه وارداتي اين روزها به وفور در ميوه‌فروشي‌ها به چشم مي‌خورد كه گاه به‌صورت تك‌فروشي و گاه كيلويي عرضه مي‌شود. هر عدد آناناس در بازار تهران در آستانه شب يلدا بين 20 تا 30‌هزارتومان قيمت دارد و اين ميوه به‌صورت كيلويي با نرخ 14 تا 17‌هزارتومان به فروش مي‌رسد. اما برخلاف بازار ميوه‌فروش‌ها، بازار آجيل‌فروش‌ها سوت‌وكور است.

يكي از آجيل‌فروش‌هاي بازار تجريش دراين‌باره مي‌گويد: «با آنكه عرف معمول اين بود كه مردم آجيل‌وخشكبار مورد نياز خود را به دليل فسادناپذيري آن نسبت به ميوه و شيريني چند روز قبل از شب يلدا تهيه كنند تا گرفتار بازار پرتقاضا و گراني بيش از حد اين اقلام در شب يلدا نشوند اما امسال آجيل‌وخشكبار متقاضيان بسيار كمي داشته و مردم خيلي كمتر براي خريد شب يلدا آمده‌اند.» اين خشكبارفروش درباره تغييرات نرخ بازار خشكبار نسبت به سال گذشته معتقد است: «كاهش قيمت داشته‌ايم مثلا پسته كيلويي دو تا سه‌هزارتومان كاهش قيمت داشته اما با اين ميزان كاهش قيمت، باز هم نمي‌شود گفت آجيل ارزان‌شده و آجيل‌وخشكبار همچنان قيمت بالايي دارند و به‌طور طبيعي متقاضيان كمتر.»

اقلام خشكباري تشكيل‌دهنده آجيل شب يلدا هركدام به‌صورت جداگانه و به‌طور متوسط كيلويي 30 تا 45‌هزارتومان قيمت دارد كه گرانترين اين اقلام، پسته اكبري است كه كيلويي 45‌هزارتومان به فروش مي‌رسد و ارزان‌ترين آنها كشمش است كه پايين‌ترين كيفيت آن كيلويي شش تا هفت‌هزارتومان به فروش مي‌رسد. در آجيل شب يلدا كه آجيل شيرين هم خطاب مي‌شود علاوه بر اقلام مشترك تمامي انواع آجيل مانند پسته و فندق و بادام و... اقلام ديگري مثل كشمش، گردو، خرما، انجير، برگه زردآلو و باسلوق نيز وجود دارد كه برگه زردآلو كيلويي هشت تا 15‌هزارتومان، مغز گردو كيلويي 45 تا 60‌هزارتومان، انجير 25 تا 40‌هزارتومان و باسلوق كيلويي 12 تا 15‌هزارتومان به فروش مي‌رسد.

قيمت هركيلوگرم آجيل مخلوط شب يلدا در بازار تهران از 30‌هزارتومان تا 70‌هزارتومان متغير است و جالب است كه بدانيد تفاوت نرخ اين آجيل تنها به كيفيت آن بستگي ندارد و به منطقه عرضه آجيل نيز مربوط مي‌شود. به‌طوري‌كه قيمت هر كيلوگرم آجيل فوق‌ممتاز و مرغوب شب يلدا در خيابان آذربايجان، منطقه 10تهران، با نرخ 32 تا 35‌هزارتومان به فروش مي‌رسد و آجيل كهنه درجه چند با ظاهر بسيار نامطلوب در حوالي ميدان قدس با نرخ 35 تا 45‌هزارتومان فروخته مي‌شود.

اين شايد به آن دليل باشد كه آجيل‌وخشكبار در بازار ايران نرخ مصوب ندارد و قيمت آن را ميزان توليد، واردات، صادرات و عرضه و تقاضاي بازار مشخص مي‌كند. با وجود اين، شماري از توليدكنندگان آجيل‌وخشكبار در آستانه شب يلدا اعلام كردند كه توليد خشكبار امسال كاهش پيدا كرده است در صورتي كه رييس اتحاديه خشكبار ايران با رد اين ادعا گفته بود توليدكنندگان اين موضوع را براي بالابردن قيمت‌ها مطرح مي‌كنند و توليد آجيل‌وخشكبار امسال هيچ‌گونه كاهشي نداشته است. مصطفي احمدي همچنين اضافه كرده است كه قيمت آجيل‌وخشكبار در بازار داخلي نبايد بيشتر از نرخ صادراتي آن باشد و در حال حاضر نرخ صادراتي آجيل در بازارهاي جهاني به‌طور ميانگين حدود 30‌هزارتومان است.

گفتني است اقلام آجيل‌وخشكبار موجود در بازار ايران به‌صورت عمده توليد داخلي به شمار مي‌آيند و به‌جز انواع بادام كه توليد آن در كشور به ميزان كافي انجام نمي‌شود ساير اقلام آجيل‌وخشكبار بازار ايران از داخل كشور تامين مي‌شود. انواع بادام موجود در آجيل‌وخشكبار از كشورهايي نظير هند و پاكستان وارد مي‌شود. در آستانه شب‌يلدا سري هم زده‌ايم به شيريني‌فروشي‌ها تا ببينيم آنجا چه مي‌گذرد؟

كيك‌هاي انار و هندوانه كالاي ويژه شيريني‌فروش‌ها براي شب‌ يلداست. اين كيك‌ها كه در اندازه‌هاي متوسط 5/1تا سه‌كيلوگرمي تهيه شده‌اند با انواع طرح‌هاي فانتزي از هندوانه و انار پشت ويترين قنادي‌هاي شهر به‌چشم مي‌خورند. يكي از قنادي‌هاي بزرگ واقع در منطقه شريعتي تهران درباره اين كيك‌ها مي‌گويد: پخت و عرضه اين نوع كيك‌ها چندسالي است كه در ميان قنادان پايتخت باب شده است و استقبال هم از آنها به‌شدت بالاست به‌طوري كه در شب‌يلدا تمام كيك‌هاي انار و هندوانه عرضه‌شده به فروش مي‌رسد. و ادامه مي‌دهد: البته بعضي از اين كيك‌ها را از قبل سفارش گرفته‌ايم و بقيه را با پيش‌بيني بازار شب‌يلدا پخته و كيلويي 15 تا 20هزارتومان به فروش مي‌رسانيم.

قنادان پايتخت مي‌گويند در شب‌يلدا حجم مشتري‌هايشان تا 10برابر مي‌رسد و البته يكي از آنها به نكته جالبي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: شايد قنادان ساير شهرستان‌ها تا اين اندازه با استقبال مشتريان روبه‌رو نشوند اما تهراني‌ها به شيريني علاقه خاصي دارند و در ساير روزهاي عادي سال نيز شيريني‌فروشي‌ها را بي‌مشتري نمي‌گذارند. قيمت شيريني در قنادي‌هاي سطح شهر تهران اما، شايد قابل توجه‌ترين نكته‌اي است كه در بازار اين صنف به‌چشم مي‌آيد.

در حالي‌كه محمد نصرتي رييس اتحاديه قنادان و شيريني‌فروشان كشور اعلام كرده بود امسال تامين مواد اوليه مورد نياز قنادها به سادگي و با نرخ‌هاي كمتري تامين شده است و انواع شيريني بدون افزايش قيمت و با نرخ‌هاي مصوب اتحاديه عرضه مي‌شود، نرخ‌هاي بازار شيريني خلاف اين ادعا را اثبات مي‌كند و قنادان سطح شهر اقلام خود را با سه تا پنج‌برابر نرخ مصوب به فروش مي‌رسانند. اتحاديه قنادان نرخ مصوب هر كيلوگرم شيريني ‌تر و خامه‌اي را 10هزارو500 اعلام كرده بود، اين بالاترين نرخ مصوب براي شيريني به شمار مي‌آيد اين درحالي است كه در قنادي‌هاي سطح شهر به‌ندرت به شيريني كيلويي 10هزارتوماني برخورد مي‌كني و قيمت يك‌كيلوگرم شيريني‌ تر در شيريني‌فروشي‌هاي سطح شهر بين 20 تا 35هزارتومان است البته اين نرخ‌ها در زمان پيك فروش آنها در شب‌يلدا باز هم جابه‌جا خواهد شد و قنادان نهايت استفاده لازم را از اين بازار خواهند برد.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن