تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802748847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا بهاي گاز مصرفي بايد افزايش يابد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آيا بهاي گاز مصرفي بايد افزايش يابد؟
در حالي اخيرا لايحه افزايش 5 برابري قيمت گاز مصرفي پتروشيمي ها از سوي دولت به مجلس تقديم شده است كه اين امر واكنشهاي خاص خود را در پي داشته است. نگاهي به آمار مصرف گاز در ايران نشان ميدهد كه ايران اكنون سومين كشور مصرف كننده گاز طبيعي در دنيا است.
در حالي اخيرا لايحه افزايش 5 برابري قيمت گاز مصرفي پتروشيمي ها از سوي دولت به مجلس تقديم شده است كه اين امر واكنشهاي خاص خود را در پي داشته است. نگاهي به آمار مصرف گاز در ايران نشان ميدهد كه ايران اكنون سومين كشور مصرف كننده گاز طبيعي در دنيا است.

به گزارش «تابناك» يكي از مباحث اساسي در خصوص مديريت مصرف انرژي در كشور در حال حاضر، و به ويژه بعد از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، نرخ و بهاي حاملهاي انرژي در كشور است. بعد از افزايش قيمت حاملهاي انرژي در كشور و بعد از آنكه افزايش نرخ ارز منجر به خنثي شدن آثار هدفمندي شد، اكنون سوال اساسي در اينجا است كه آيا بايد نرخ حاملهاي انرژي در كشور مجددا افزايش يابد؟

اين موضوع به خصوص در مورد بهاي گاز مصرفي در كشور جدي تر است. زيرا اكنون اين حامل انرژي، كم سر و صداترين مورد در بين ساير نمونه ها است و در عين حال وفور آن در عين سادگي استحصال آن مانع از درك اهميت گاز طبيعي و مديريت مصرف آن در كشور شده است.

دولت براي بودجه سال 93 پيشنهاد افزايش حدود 5 برابري قيمت گاز مصرفي پتروشيمي ها را در قالب يك لايحه تقديم مجلس كرده است. مركز پژوهش‌هاي مجلس هم افزايش قيمت گاز پتروشيمي‌ها از 70 به 325 تومان را منطقي اعلام كرد و ذكر كرده است كه پتروشيمي‌هاي ايران به دليل گاز ارزان 2 برابر عربستان سود مي‌برند.

اما از سوي ديگر بهاي گاز مصرفي براي خانوار نيز بعيد نيست كه تا چندي بعد مورد بازبيني قرار گيرد و بعد از آب و برق سر و صدايي براي افزايش بهاي گاز نيز به راه بيفتد.

موضوع بر سر مديريت مصرف گاز در كشور است. مصرفي كه گويا چندان جدي گرفته نميشود. چندي پيش بود كه سخن از آن در آمد كه مصرف گاز در ايران از مصرف گاز اروپا پيشي گرفته است. جواد اوجي وزير نفت در دولت احمدي نژاد سال گذشته اعلام كرد: هم اكنون متوسط مصرف گاز در ايران چهار برابر متوسط جهاني و حدود 18 برابر كشور ژاپن است، هم اكنون سرانه مصرف گاز هر ايراني 10 برابر مردم كشورهاي اروپايي است. در زمستان ها مصرف روزانه گاز ايران معادل كل كشورهاي عضو اتحاديه اروپا است.

نگاهي به آمار مصرف گاز در ايران اما عمق جديت موضوع را بيشتر نشان ميدهد. در حال حاضر ايران در رتبه بندي جهاني مصرف گاز در رتبه سوم، بعد از ايالات متحده آمريكا و روسيه قرار گرفته است. با مصرف ساليانه 137 ميليارد و 500 ميليون متر مكعب گاز طبيعي:

اين در حالي است كه كشور چين با جمعيتي بالغ بر 1 ميليارد و 200 ميليون نفر، در رده بعدي ايران و با اختلافي در حدود 10 ميليارد متر مكعب گاز قرار گرفته است.

از سوي ديگر نگاهي به روند افزايش مصرف گاز طبيعي در ايران نشان ميدهد كه طي يك دهه گذشته مصرف گاز در كشور به شكل سرسام آوري افزايش يافته است و تقريبا به بيش از دو برابر رسيده است:

اخيرا رئيس پژوهشگاه صنعت نفت اذعان كرده است: مصرف گاز در كشور به اندازه كل مصرف صنعت نفت در اروپا است، و با مطالعاتي كه با همكاري مركز پژوهش هاي مجلس و انجمن نفت انجام داديم مشخص شد كه اگر ايران با اين نرخ به جلو برود تا سال 1404 ما روزانه 2.5 ميليارد متر مكعب گاز مصرف مي كنيم.

كاتوزيان واقعي نبودن قيمت حامل هاي انرژي و عدم بهره برداري از فناوري هاي جديد در مصرف انرژي را از عوامل عدم مصرف بهينه انرژي در كشور ذكر كرده است.

اين همه حاكي از آن است كه مصرف انرژي در ايران به هيچ وجه با بازدهي آن همخواني ندارد. حال دولت بر اين اساس اقدام به افزايش قيمت گاز مصرفي پتروشيمي ها كرده است و هيچ بعيد نيست كه در همين راستا بهاي گاز مصرفي خانوار نيز افزايش يابد.

اما موضوع در اينجا است كه هدر رفت انرژي در ايران، بيش از همه، علاوه بر فرهنگ نامناسب مصرف، ناشي از به روز نبودن زير ساختهاي مصرف انرژي است. عدم وجود استانداردهاي به روز در مصرف سوخت كشور – از نوع مصرف بنزين در خودروهاي توليدي تا مصرف انرژي وسايل گرما زا و مانند آن – تا عدم هماهنگي ميان ساخت و سازهايي كه در كشور صورت ميگيرد با نيازهاي مصرف انرژي آنها.

بدون شك هرگونه اقدام در راستاي بهينه سازي مصرف سوخت كشور، بايد علاوه بر در نظر آوردن نرخ حاملهاي سوخت، نگاهي جدي به اين زيرساختها نيز داشته باشد و يك حركت اساسي و حداقل ميان مدت براي تصحيح و بهينه سازي آنها از سوي دولت و مجلس صورت پذيرد و به افزايش بهاي سوخت مصرفي بسنده نشود.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن